Stan zaawansowania prac
Obecnie stan zaawansowania robót podstawowych na nabrzeżach wynosi ok. 80 procent. Z kolei roboty czerpalne wykonano w 65 procentach.
Ukończono prace związane z zabezpieczeniem narożników wysp Ostrów Mieleński i Mieleńska Łąka. Gotowe są nabrzeża: Dąbrowieckie, Chorzowskie, Gliwickie-Uskok oraz Chorzowskie-Uskok. Basen Notecki został zalądowiony i zamknięty.
Warto wspomnieć, że Nabrzeże Dąbrowieckie wraz z przystanią dalbową wyposażono w najnowocześniejsze technologie do przeładunku chemii płynnej, w tym w kompleksowy system infrastruktury technicznej chroniącej środowisko. Nabrzeże dedykowane jest w głównej mierze regularnym przeładunkom kwasu siarkowego, jednak w przyszłości może zostać dostosowanie również do przeładunku innych produktów.
Końcowy etap prac
16 lipca br. rozpoczął się ostatni etap prac czerpalnych w wyniku których akwen portowy uzyska głębokość techniczną 12,5 m. Prace potrwają do końca października br.
Na ostatnim etapie są również prace modernizacyjne na nabrzeżu Katowickim. Tutaj roboty ze względu na przeładunki oraz suprastrukturę portową podzielono na cztery zasadnicze odcinki.
Najbardziej zaawansowane prace są na odcinku sekcji 1-13, gdzie zakończono prace kafarowe i żelbetowe. W tej chwili trwają przygotowania do wykonania nawierzchni kolejowo-drogowej wraz infrastrukturą towarzyszącą na nabrzeżu. Na pozostałych odcinkach trwają prace rozbiórkowe oraz kafarowe.
Zakres projektu
Wykonawcą robót budowlanych jest Korporacja Budowlana DORACO. Inwestycja kosztuje blisko 245 mln zł netto. Uzyskała dofinansowanie ze środków UE z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
W ramach projektu wykonawca przebuduje około 1000 metrów nabrzeży (Chorzowskie, Chorzowskie Uskok, Gliwickie Uskok, Katowickie) oraz wybuduje ponad 400 metrów zupełnie nowych nabrzeży: Dąbrowieckie z przystanią dalbową i Zamykające. Zwiększy się dopuszczalne obciążenie użytkowe nabrzeży do 40 kN/m kw. Basen Kaszubski wraz z obrotnicami dla statków będzie pogłębiony do głębokości technicznej 12,5 m.
Inwestycję uzupełnią prace związane z przebudową układów kolejowych i drogowych oraz modernizacją sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych i teletechnicznych. Zakończenie projektu planowane jest w połowie 2025 roku. (opr. ZMPSiŚ SA)"
Monika Woźniak-Lewandowska
Szkoda, że drogą dojazdową do portu od ul Hryniewieckiego nie ma się kto zająć... tylko chwalenie się tym i tamtym a wjechać nie ma jak bo opony strzelają od dziur na 20 centymetrów. A jak się zgłasza miastu to spychologia stosowana się robi że to teren PKP. Wizytówka miasta- nie ma co... A redakcję zapraszam na oględziny tylko jak sucho, bo jak popada to zalewa i kola można pourywać!