iswinoujscie.pl • Czwartek [19.01.2023, 16:53:18] • Świnoujście
Autobusem, samochodem, promem: komunikacja w mieście po otwarciu tunelu
fot. BIK UM Świnoujście
Rok 2023. Świnoujście otwiera tunel. Od czerwca, dzięki tunelowi pod Świną, przejazd pomiędzy wyspami Wolin i Uznam będzie trwał zaledwie kilka minut
- Miejskim autobusem dotrzemy z wyspy Uznam, przez tunel, do dworca PKP na Warszowie
- Komunikacją miejską do centrum bez przesiadek dojadą mieszkańcy Karsiboru, Ognicy i Przytoru
- Piesi i rowerzyści mogą przeprawiać się bez zmian promami Bielik, które będą kursować co pół godziny przez cały dzień
Otwarcie tunelu pod Świną, planowane na przełomie maja i czerwca 2023 roku, zrewolucjonizuje komunikację w Świnoujściu. By przedostać się z wyspy Uznam na Wolin i z powrotem nie trzeba będzie już polegać wyłącznie na promach i stać (często w bardzo długich) kolejkach. Wystarczy wsiąść w auto i w ciągu kilku minut przejechać 1,5-kilometrowym tunelem. To oczywiście nie będzie jedyna możliwość przemieszczania się. Samorząd zaplanował nowe rozwiązania tras autobusowych łączących prawo- i lewobrzeżną część miasta. Do dyspozycji mieszkańców i turystów pozostanie również przeprawa promowa Warszów (promy „Bielik”), która obsługiwać będzie przede wszystkim przewóz pieszych i rowerzystów kursujących pomiędzy wyspami.
- Mieszkańcy odczują zmianę na lepsze natychmiast po otwarciu tunelu – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Promy, które stanowią część naszego miejskiego krajobrazu, staną się tylko jedną z alternatyw w komunikacji. Zwiększy się płynność przejazdu, znikną wielokilometrowe kolejki, które dawały się we znaki szczególnie podczas sezonu turystycznego. Proponujemy też nowe rozwiązania dotyczące przemieszczania się w granicach miasta, związane z transportem zbiorowym. Komunikacja miejska obsłuży najbardziej odległe części Świnoujścia. Najdłuższa linia będzie liczyć 37,5 km.
fot. BIK UM Świnoujście
Jak pojedziemy komunikacją miejską
- Ustalając nowe trasy dla linii autobusowych, wsłuchujemy się w oczekiwania mieszkańców – tłumaczy Rafał Łysiak, prezes Komunikacji Autobusowej w Świnoujściu. – Pomysły zbieraliśmy podczas konsultacji społecznych „Twój ruch”, organizowanych przez świnoujski samorząd. Wiele cennych wskazówek i uwag wpływa również drogą mailową. Jesteśmy otwarci na sugestie. Po otwarciu tunelu do naszych priorytetów wciąż należeć będzie dowóz mieszkańców Świnoujścia do pracy i szkół, a także zapewnienie dojazdu mieszkańców spoza Świnoujścia, dojeżdżających do węzła przesiadkowego pociągiem lub autobusem. Rolą komunikacji miejskiej pozostaje odciążenie ulic z nadmiernego ruchu samochodowego, zmniejszenie zanieczyszczeń i uciążliwości powodowanych transportem oraz zmiana zachowań komunikacyjnych mieszkańców i turystów.
Linie A i B. Kluczowym miejscem stanie się węzeł przesiadkowy na Warszowie, powstający tuż przy dworcu PKP. To początek trasy linii autobusowych A, B, 1, 5, 7 (77) i 10. Od otwarcia tunelu zmienią się dotychczasowe trasy linii A i B, które zostaną wydłużone o dziewięć kilometrów. Autobusy pojadą, jak dotąd przez wyspę Uznam, następnie przez tunel do węzła przesiadkowego. W godzinach szczytu kursy zaplanowane zostały co 30 minut, zaś poza godzinami szczytu co 40 – 60 minut. Liczba kursów na tych liniach wrośnie, a rozkład uwzględni godziny ruchu pociągów oraz godziny pracy i nauki.
Linia 5T (tunelowa) połączy Karsibór bezpośrednio z centrum miasta. Początek trasy będzie przy Kapitanacie Portu, koniec przy kościele w Karsiborze. Trzy kursy w godzinach porannych i trzy w godzinach popołudniowych zaplanowane zostały z uwzględnieniem najczęstszych godzin pracy i nauki. Linia 5 nadal będzie wozić mieszkańców z Karsiboru do dworca PKP, gdzie można przesiąść się na inne linie autobusowe, prom lub pociąg.
Linia 7T (tunelowa) pojedzie z osiedla Przytór-Łunowo bezpośrednio na wyspę Uznam – przez tunel do Kapitanatu Portu. W tym przypadku również zaplanowano trzy kursy w godzinach porannych i trzy w godzinach popołudniowych. Nie zmieni się natomiast trasa linii 7 z pętli przy ul. Zalewowej do dworca PKP, gdzie będzie można skorzystać z innych środków lokomocji.
fot. BIK UM Świnoujście
- Dzięki uruchomieniu dodatkowych linii autobusowych, zwiększy się komunikacja zarówno z wyspą Karsibór, jak i osiedlami Łunowo i Przytór – mówi Rafał Łysiak.
Drobnych zmian można spodziewać się na pozostałych kilku liniach. Linia 2 łącząca Osiedle Zachodnie z Centrum Miasta pojedzie nie do Kapitanatu Portu, ale w okolice szpitala. Linia 6 łącząca Wydrzany z Posejdonem i Dzielnicą Nadmorską, zamiast ul. Grunwaldzką, pojedzie Obwodnicą Wschodnią w pobliżu cmentarza i parkingu. Nie będzie zatrzymywać się przy Kapitanacie Portu.
Dziś świnoujska Komunikacja Autobusowa dysponuje 20 autobusami. Do końca roku planuje zakupić dodatkowe dziewięć - 5 autobusów niskoemisyjnych oraz 4 elektryczne, dofinansowane ze środków unijnych oraz funduszu Polski Ład. Obecnie nie ma planów zmiany cen biletów na liniach miejskich. Planowane jest podwyższenie cen biletów na linii 10, które nie były zmieniane od 2014 roku. W planach jest także wprowadzenie ulgi na przejazdy dla pasażerów, którzy pozostawią samochody na parkingach: P&R przy ul. Okólnej - darmowy dzienny bilet dla kierowcy i pasażerów (do 5 osób) oraz na parkingu buforowym przy ulicy Steyera (przy cmentarzu) – dzienny bilet parkingowy w wysokości 10 zł + ulga 50 % na przejazdy komunikacją miejską w dniu parkowania dla kierowcy i pasażerów (do 5 osób).
fot. BIK UM Świnoujście
„Bieliki” nadal będą pływać
Po otwarciu tunelu pod Świną przestanie funkcjonować przeprawa promowa „Centrum” obsługiwana przez promy Karsibór. Przewóz pieszych i rowerzystów bez zmian będzie odbywał się przez przeprawę „Warszów”, promami Bielik. Przeprawa pozostanie bezpłatna, zarówno dla mieszkańców, jak i turystów odwiedzających Świnoujście.
- Ruch pieszych i rowerzystów w tunelu nie będzie możliwy, dlatego promy na przeprawie miejskiej będą pracować w pełnym zakresie – mówi Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. – Będą także niezbędne, kiedy tunel będzie tymczasowo nieprzejezdny, w przypadku awarii czy przeglądów.
Miejska przeprawa obsługiwana będzie dwoma promami „Bielik”, które w razie potrzeby wesprze jeden duży „Karsibór”. W godzinach 6-22 promy będą odpływać jednocześnie z obu stron kanału co pół godziny – o pełnej godzinie i o w pół. Nocą przeprawę obsłuży jeden prom. Z centrum odpłynie o godz. 22.30 a następnie co godzinę do 5.30. Ze strony Warszowa odpłynie o godz. 23 i co godzinę do 5 rano.
fot. BIK UM Świnoujście
W tunelu zwolnij do 50 km/h
Przejazd autem przez tunel o długości niemal 1,5 kilometra nie powinien zająć więcej niż kilka minut. Oczywiście, kierowcy muszą pamiętać o obowiązujących przepisach ruchu drogowego, a także o odcinkowym pomiarze prędkości, który zostanie w nim zainstalowany. System sprawdzi, z jaką prędkością pojazdy pokonują tunel. Na jego początku i końcu umieszczone zostaną bramki z kamerami, które zarejestrują numer rejestracyjne, typy i marki pojazdów, a także czasy ich wjazdu i wyjazdu. System obliczy czas, który upłynął od chwili minięcia pierwszej bramki, do momentu wyjechania z tunelu. Na tej podstawie wyliczy średnią prędkość przejazdu. Jeśli średnia prędkość będzie wyższa niż wyznaczony limit, kierowca otrzyma mandat karny.
- Według badań, bezpieczeństwo na odcinkach dróg objętych odcinkowym pomiarem prędkości znacząco wzrasta - mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. - Wielu kierowców reaguje na fotoradar ostro hamując tuż przed nim i natychmiast przyspiesza za urządzeniem. Odcinkowy pomiar prędkości eliminuje ten problem. Poprawia bezpieczeństwo na długim odcinku drogi i co najważniejsze, przyzwyczaja kierowców do jazdy z określoną prędkością.
fot. BIK UM Świnoujście
W sumie tunel pod Świną wraz z dojazdami monitorowany będzie przez 143 kamery.
Tekst: BIK UM Świnoujście
No i zeby dojechac na dworzec tunelem bedziemy sie tłuc autobusem 40 minut przez całe miasto. no brawo!! wolę prom...
Czyli tunel będzie otwarty, a na promy wydadzą 20 baniek/rok Brawo dla emeryta i jego kolegów :)
...W godzinach 6-22 promy będą odpływać jednocześnie z obu stron kanału co pół godziny – o pełnej godzinie i o w pół... CZY NIE WYSTARCZY TYLKO NAPISAĆ, ŻE: ...W godzinach 6-22 promy będą odpływać jednocześnie z obu stron kanału co pół godziny... CZY W ŻEGLUDZE PRACUJĄ IDIOCI?
...PROMY ODPŁYWAJĄ JEDNOCZEŚNIE CO 30 MINUT Z OBU STRON O PEŁNEJ GODZINIE I O W PÓŁ... widać, że pisał to taki mistrz intelektu jak cały magistrat z emerytem na czele!
W Świnoujściu niema drug parkingów mieszkańcy będą mieli przesrane.
Powinien powstac darmowy autobus ktory bedzie kursowac miedzy parkingiem przy cmentarzu a dworcem PKP. Cala reszta jest o kant dupy...
Masakra, jak zacznie z Niemiec przejeżdżać transport przez nasze miasto, od strony Ahlbeck i KAminke bo bliżej, plus turyści z niemiec, przejeżdżający przez miasto, to dopiero czeka nas armagedon komunikacyjny.ulica od krzywej przez grunwaldzką, będzie cały czas korek, wojska polskiego i 11 listopada, korek. Mieliśmy przedsmak, jak miasto zostało całe zakorkowane jak Niemcy mieli wolne jakieś ich święto było i zjeżdżali się z każdej strony!!
Biją fale o brzeg Uznamu, biją fale / i mamy dziadka Żmurka i Michalską lalę, . . .chalską lalę / tną wstęgę idąc w tunel a potem nagle donośny plusk, jaki plusk! / ciskają slomianym wiechciem Marzanny w morza toń, to Donald Tusk, to Tusk! --- niech odejdzie zmora przeszłości, POklepywacz Angeli / ten co nadzieje świnoujscian zawiódł i tunel rozpyerdzielił / A Kaczor Jarek tunel przyrzekał, na Placu u nas pokazał plany / ale... przyczłapał INNY kaczor... Donald! pod Wisłę rzucił tunel, kaczor cwany, oj cwany!
POwcy Tuska zaproście, niech zobaczy jak Polskę się buduje no i jeszcze tego specjalistę od kierowania ruchem tirów na S 3
Optymistycznie patrzę w przyszłość, nie będzie źle, ile mieszkańców jeździ?? z wyspy na wyspę w weekend? Każdy szuka pracy blisko zamieszkania.
Czy eksperci z Tworek opracowali te trasy? Mogli jeszcze Kaminke i Ahlbeck do trasy włączyć. Z ul.Piastowskiej szybciej będę na dworcu PKP gdy wsiądę na prom. zmur i betoniara całkiem już na starość odlecieli.
12:53- faktycznie, ten POrąbany 225.*** to ten kochający się w słowie" gów..zjad", który pisał pod IP zakończonym 177.**. Nie wyłącza Caps Locka, rzyga, pluje, popełnia kosznarne błędy ortograficzne, jakiś prostak z margonesu społecznego. Zmienił IP, bo widocznie go juź nie dopuszczają z dawnego IP.
do Gość • Piątek [20.01.2023, 16:50:00] • [IP: 37.248.178.***] bo kierowcy płaca podatek drogowy a rowerzyści korzystają z dróg za friko
A nie lepiej autobusy wahadłowe w tunelu ?
W sumie tunel pod Świną wraz z dojazdami monitorowany będzie przez 143 kamery. Polacy :D
Długie te trasy trochę
Proszę się nie martwić, gdyż" słynny mostowiec " ze wsi Przytór, w tym roku zacznie budować most. Jak ktoś nie wie kto to jest, to wystarczy pojechać do Przytoru i zapytać.
W Gdańsku standard przynajmniej 1 w miesiącu 22 - 06 w nocy pracę serwisowe do tego awarie, wypadki i tak od 2016r
IP 36 CARYCA CIUNKA DOSTAŁ I SIĘ CIESZY JAK KAŻDY OBROŃCA PEDOFILI. TY NAPRAWDĘ DURNY JESTEŚ JAK RUSKI CEP. PIS CIE WYDYMAŁ A Y NADAL CHWALISZ AJATOLLAHA KACZYŃSKIEGO. GŁUPKU CZY JEST ARTYKUŁ KTÓREGO TU NIE SKOMENTOWAŁEŚ SWOIM POPIER...KOMENTARZEM?
Bielik powinien kursować co 20 min od 5.00 do 19.00. Dlaczego utrudniają życie ekologicznym rowerzystom, a ułatwiło życie trucicielą samochodowym.Tak władza dba o mieszkańców.
31.0.32 Gdańsk ? I to non stop ?
Zlikwidować promy. Przecież autobusem będzie tylko 10 min na drugą stronę
no to jescze klika miesiecy spokoju a potem juz masakra i zacznie sie Swinoujski armagedon wieczny korek smrod i halas ale bedzie super, o tym ze poziom bezpieczenstwa sie obnizy to juz nikt o tym nie mowi a zjedzie sie tutaj wielu " specjalistow" od wlamow i innych specjalnosci no bo droga odwrotu bedzie latwa !!
Likwidacja promów i czekanie na pomoc przy zakorkowanym tunelu, np na karetkę? Powodzenia, oby ciebie to kiedyś dotknęło, bez wyobraźni kompletnie
Dlatego most podnoszony byłby najlepszym rozwiązaniem, bo załatwiłby i ruch pies, y i rowerowy. A to że Stocznia Gryfia będzie budować konstrukcje offshore można włożyć między bajki. Jeszcze trzy lata i wszystko rozpi... lą