POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Poniedziałek [25.04.2022, 10:57:04] • Polska

Polski Ład skomplikował sytuację podatników. W dwa miesiące infolinia KIS-u udzieliła 400 tys. odpowiedzi

Polski Ład skomplikował sytuację podatników. W dwa miesiące infolinia KIS-u udzieliła 400 tys. odpowiedzi

fot. Organizator

W dwóch pierwszych miesiącach br. infolinia Krajowej Informacji Skarbowej udzieliła o blisko 25% więcej odpowiedzi na pytania telefoniczne niż w analogicznym okresie 2021 roku. Ostatnio zdecydowanie najwięcej odpowiedzi dotyczyło zagadnień związanych z PIT-em, w tym przypadku wzrost rok do roku wyniósł o ponad 45%. Kolejne w zestawieniu były kategorie VAT oraz Inne. Według ekspertów, uzyskane z KIS-u dane mają ścisły związek z wprowadzeniem Polskiego Ładu i kłopotami, które spotkały z tego tytułu podatników.

Większy ruch
Od stycznia do lutego br. infolinia Krajowej Informacji Skarbowej udzieliła blisko 399 tys. odpowiedzi na pytania telefoniczne (w styczniu – niespełna 177,2 tys., w lutym – 221,7 tys.). To o prawie 25% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków odnotowano ok. 319,7 tys. (w styczniu – 133,9 tys., w lutym – 185,7 tys.).

– Poziom skomplikowania przepisów podatkowych jest bardzo duży. Niestety, zamiast podążać w kierunku uproszczenia regulacji, ustawodawca idzie cały czas odwrotnie. Sytuację podatników dodatkowo mocno utrudnił Polski Ład, stąd wzmożony kontakt z infolinią w pierwszych miesiącach tego roku – komentuje dr Anna Wojciechowska, ekspertka BCC ds. sporów podatkowych, były Naczelnik Wydziału Kontroli Podatkowej Urzędu Kontroli Skarbowej w Gdańsku.

Jak stwierdza Aldona Międlar-Adamska, prawnik z Kancelarii Ars AEQUI, powyższe dane są dość niepokojące. Mogą wskazywać nie tylko na zawiłości interpretacyjne przepisów Polskiego Ładu, ale również na wysoki poziom dezinformacji oraz wiele wątpliwości w kwestii stosowania nowych regulacji. Zdaniem ekspertki, największa w ostatnich latach reforma podatkowa została przygotowywana w dużym pośpiechu. Skomplikowane przepisy pełne są luk i nastręczają podatnikom licznych wątpliwości.

– Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, że kontakt z infolinią KIS w styczniu i w lutym nie rozwiązywał problemów pytających podatników. Sami urzędnicy bowiem nie do końca potrafili prawidłowo i jednolicie zinterpretować wprowadzone na szybko przepisy podatkowe. Poziom niezrozumienia regulacji chyba najbardziej obrazowo przedstawia sytuacja Kancelarii Sejmu, która sama musiała wystąpić z wnioskiem o interpretację podatkową – dodaje dr Wojciechowska.

PIT i reszta
Z danych KIS wynika, że odpowiedzi udzielane są w sześciu obszarach. W pierwszych dwóch miesiącach br. zdecydowanie najwięcej odpowiedzi dot. PIT – ok. 230,7 tys. (w ub.r. – ok. 158,2 tys., wówczas również pierwsze miejsce w zestawieniu). W tym zakresie udzielane są także informacje dot. rozliczeń rocznych, ostatnio było ich ponad 83,8 tys. (w ub. r. – 77 tys.). Krajowa Informacja Skarbowa zaznacza, że w obszarach PIT, CIT i VAT odpowiadano też z zakresu Polskiego Ładu.
– Widać nagły wzrost zainteresowania pytaniami o PIT.

Było ich więcej niż o VAT, który jest tradycyjnie uznawany za najbardziej skomplikowany i jednak powszedni podatek. To obrazuje skalę problemów, jakie wywołał Polski Ład. Nowy rok oznaczał rewolucję w kwestii podatku dochodowego, w szczególności PIT.

Wprowadzono bardzo dużo nowych regulacji, a ich jakość legislacyjna była wątpliwa. To spowodowało, że podatnicy byli i nadal są w bardzo trudnej sytuacji. Istnieje duża niepewność, jeśli chodzi o zasady opodatkowania – mówi doradca podatkowy Jerzy Martini.

Następne w zestawieniu widzimy kategorie VAT – prawie 100,2 tys. odpowiedzi (w ub.r. – blisko 90,8 tys., wówczas drugie miejsce) oraz Inne – 36,6 tys. (w ub.r. – prawie 36,4 tys., wtedy trzecie miejsce). Następne są CIT – niespełna 15,3 tys. (w ub.r. – ok. 18,6 tys.), PPC – prawie 12,9 tys. (w ub.r. – blisko 13 tys.), a także AKC – ok. 3,2 tys. (w ub. r. – niespełna 2,8 tys.).

– Wysoka pozycja kategorii „Inne" specjalnie mnie nie dziwi. Mieszczą się w niej wszystkie pozostałe kwestie poza głównym podatkiem, jest to więc bardzo szeroki katalog zagadnień. Z kolei niewiele pytań z zakresu akcyzy wynika z tego, iż jest to jednak podatek niszowy, rozliczany przez stosunkowo nieliczną grupę. Natomiast jeśli chodzi o PCC, to jest to jednak stosunkowo prosty podatek w porównaniu z np. z VAT-em, CIT-em czy akcyzą – analizuje Jerzy Martini.

Jak zaznacza ekspertka BCC, podatnicy uiszczający CIT i akcyzę starają się rozwiązywać zagadnienia podatkowe we własnym zakresie przy udziale doradców podatkowych. Stąd też pewnie jest mniej wątpliwości w tym obszarze. Ponadto nie jest bez znaczenia to, że pracownicy infolinii nie odpowiadają na skomplikowane i wielowątkowe pytania. Z kolei w kwestii PCC nie było istotnych zmian w ostatnim czasie. Zapewne więc to spowodowało, że liczba odnotowanych przypadków pozostaje na zbliżonym poziomie rok do roku.

– W praktyce działalności KIS pojawiły się ogromne kolejki oczekujących na połączenie z konsultantem przypisanym do udzielania odpowiedzi w zakresie Polskiego Ładu oraz PIT-u. Z pewnością wiele dzwoniących niecierpliwiło się i podjęło próbę przedstawienia swojego problemu ekspertom zajmującym się innymi podatkami – podsumowuje Aldona Międlar-Adamska z Kancelarii Ars AEQUI.

MondayNews Polska Sp. z o.o.


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Nowy rok szkolny 2025/2026 rozpoczęło łącznie 4330 uczniów uczęszczających do szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasto Świnoujście. Wśród nich 323 dzieci po raz pierwszy przekroczyło próg szkoły podstawowej, rozpoczynając tym samym swoją przygodę z edukacją. Z kolei naukę w szkołach ponadpodstawowych rozpoczęło 195 uczniów. Do miejskich przedszkoli przyjęto również 255 nowych przedszkolaków w wieku od 3 do 6 lat. We wszystkich placówkach oświatowych podlegających pod Urząd Miasta Świnoujście pracuje 811 osób. W tym gronie znajduje się 577 nauczycieli wspierających dzieci i młodzież na każdym etapie edukacji, a także 234 pracowników obsługi i administracji, dbających o sprawne funkcjonowanie szkół i przedszkoli ■