POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [08.02.2022, 18:32:40] • Świnoujście

ORP Lublin – okręt widmo?! Zobacz film!

ORP Lublin – okręt widmo?! Zobacz film!

fot. iswinoujscie.pl

Budowali go kilka miesięcy, remont trwa cztery lata. Ostatecznie udało nam się ustalić, że okręt jest… nadal jest na terenie stoczni.

Zasłużony w służbie pod biało-czerwoną banderą, trafił już na awers dwuzłotówki. Zasłynął w czasie wielkich polsko-brytyjskich ćwiczeń „Pashtun Dagger” przerzucając masę żołnierzy i sprzęt w rejon manewrów. Okręt Transportowo-Minowy 8 Flotylli Obrony Wybrzeża ORP „LUBLIN” znają dowódcy marynarskich formacji także kilku innych krajów, m.in. Estonii, na wodach której odgrywał znaczącą rolę w czasie wielkich międzynarodowych ćwiczeń. „Lublin”.



Jednostka trafiła nawet do elitarnego grona okrętów, których wizerunek odnaleźć można na okolicznościowych monetach Narodowego Banku Polskiego. Okręt uczestniczył też czynnie w wielkich manewrach Baltops. No i …. znają go dobrze także mieszkańcy Świnoujścia.

Przez lata okręt można było podziwiać przy nabrzeżu naszego portu wojennego, ale także - okolicznościowo - przy kei Władysława IV-go, gdzie bywał ozdobą świątecznych spacerów. Szczęście opuściło okręt, gdy jednostka trafiła na dok Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia – stocznia remontowo-produkcyjna działająca w Świnoujścia.

Nasi stoczniowcy nie zdążyli ukończyć na niej pracy, bo stocznia właśnie kończyła swój żywot. Pytanie: co się stało z okrętem?

Poszukiwanie odpowiedzi na to pytanie nie było wcale łatwe. Bo przecież, od dawna, bezskutecznie próbowali się tego dowiedzieć nawet posłowie. Już dwa lata temu na biurko Ministra Obrony Narodowej trafiały poselskie interpelacje w tej sprawie. Składali je Jarosław Rzepa, Marek Biernacki. O okręt dopytywali także posłowie Grzegorz Napieralski oraz Artur Łącki. Ministerstwo nabrało w tej sprawie przysłowiowej „wody w usta”.

Remont ORP „Lublin” miał być modelowym przykładem tego, jak zamówienia Ministerstwa Obrony Narodowej mogą przyczyniać się do ocalenia stoczni. 8 lutego 2018 roku udało nam się uwiecznić moment, jak okręt dochodzi do doku, istniejącej jeszcze stoczni na terenie Świnoujścia.

Po stoczni pozostały smutne resztki na nabrzeżu, ale co się stało z okrętem? Czyżby podzielił los stoczni - pocięty niczym jej dźwigi?! Na ten temat milczą serwisy informacyjne, nie tylko stoczniowe.

Wody w usta nabrało także biuro prasowe ministerstwa. Nie zająknął się na ten temat nawet słowem serwis 8 Flotylli Obrony Wybrzeża ani Ministerstwa Obrony Narodowej. Teoretycznie „Lublina” można by szukać na doku stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Ale tylko teoretycznie, bo… także ten zakład zdążył stanąć w stanie upadłości likwidacyjnej.

Informacje na temat kłopotów związanych z remontem publikowała obszernie redakcja „Polski Zbrojnej”. W styczniu 2021 „P.Z.” ujawniła, że warty ponad 90 mln złotych kontrakt zdobyła w 2018 r. Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. Zgodnie z umową, okręt miał wrócić do służby… w maju 2019 roku. Niestety MSR Gryfia S.A. nie wywiązała się z tego terminu. O „Lublinie” ani widu ani słychu.

Minęły kolejne miesiące… Wiceminister obrony narodowej Wojciech Skurkiewicz, poinformował posłów PSL: Marka Biernackiego i Jarosława Rzepę, że zgodnie z umową prace naprawcze przy „Lublinie” powinny się zakończyć do… 15 marca 2021 roku, a za opóźnienia na ich wykonawcę nałożono kary finansowe.

Już w styczniu 2021 roku informowała o tym także, wspomniana już „Polska Zbrojna”. Według tej redakcji „w 2020 r. zamawiający naliczył kary umowne za nieterminowe zakończenie prac 1 podetapu III etapu, w kwocie 558 352,02 zł. Wartość ta została potrącona od wartości faktury za realizację zakresu prac zawartych w ww. podetapie”. I od razu zapowiedział kolejne sankcje: „Wykonawca nie wywiązał się w terminie określonym w umowie, do 30 listopada 2020 roku, z realizacji podetapu 2 etapu III. Po otrzymaniu dokumentów rozliczeniowych przewiduje się naliczenie odpowiednich kar z tego tytułu. Do tego tematu jednak ani redakcja P.Z. ani żaden inny oficjalny serwis już później nie nawiązywał. Nad sprawą remontu „Lublina” zapadła „grobowa cisza.

W odpowiedzi na nasze pytanie uzyskaliśmy jednak odpowiedź ze Szczecina. Podpisała ją Anna Gronkowska Specjalista Biura Zarządu MSR „Gryfia” S.A.
„ORP „Lublin” znajduje się w Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” S.A. - czytamy w odpowiedzi - Zwracamy również uwagę, iż w 2018 r. okręt ten nie mógł zostać skierowany do remontu w świnoujskiej Morskiej Stoczni Remontowej bo taka firma nie istniała.”

Przedstawicielka szczecińskiej Stoczni nie wspomina, czy „Lublin” na stoczni jedynie stoi, czy jest faktycznie remontowany i w jakim terminie mają zakończyć się prace. Liczyliśmy, że więcej na ten temat dowiemy się.

Odpowiedź rzecznika prasowego 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, kmdr ppor. Grzegorza Lewandowskiego rozwiewa wreszcie wszystkie wątpliwości.

„Okręt ORP Lublin (821) przechodzi obecnie naprawę stoczniową na podstawie umów na naprawę główną i dokową oraz prace dodatkowe w konsorcjum Stoczni Remontowej Nauta S.A. oraz Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia. Okręt znajduje się na terenie Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie, przy nabrzeżu Gdyńskim - czytamy w przesłanej nam informacji. - Zgodnie z przepisami dotyczącymi planowania i realizacji napraw jednostek pływających Marynarki Wojennej, w procesie eksploatacji przewiduje się poddawanie okrętów naprawom zarówno planowym, jak i nieplanowanym. W trakcie napraw planowych uzbrojenie, urządzenia, systemy, mechanizmy oraz wyposażenie okrętu podlega kompleksowemu odtworzeniu sprawności technicznej. Przeprowadza się również modernizację, modyfikację, czy też wymianę na sprzęt dostosowany do współczesnych standardów. Naprawa główna obejmuje największy zakres prac spośród napraw planowych, a jej celem jest przywrócenie normy między-naprawczej oraz pełnej sprawności technicznej wszystkim urządzeniom i systemom będącym na wyposażeniu okrętu, do poziomu sprawności jaką miał on w dniu rozpoczęcia eksploatacji.

Ostateczny termin zakończenia remontu okrętu oraz powrotu do macierzystego portu w Świnoujściu mocno uzależniony jest od postępu prac oraz prób morskich prowadzonych przez wykonawcę naprawy.”

Mamy zatem 2022 rok i okręt nadal znajduje się w stoczni. Wygląda jednak na to, że kadra 8 Flotylli nie ma obaw, iż okręt powróci wkrótce do portu wojennego w Świnoujściu.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się że pierwotna umowa była kilkukrotnie aneksowana. A remont powinien zostać zakończony do dnia 30.06.2021 r.

Dzisiaj mija 4 lata remontu.

Czekamy zatem na pozytywny wynik prób morskich z nadzieją, że ORP Lublin nie będzie musiał zmienić ostatecznie nazwy na „Latający Stoczniowy Holender”.

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 65, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 65

Gość • Sobota [19.02.2022, 16:01:20] • [IP: 89.64.120.***]

Aresztowali wczoraj artura t. To dopiero początek

Gość • Środa [16.02.2022, 14:23:08] • [IP: 46.231.57.*]

Czy ten pseudoprezes Gryfii znajdzie się w końcu w pierdlu? Czy usłyszymy, ile pieniędzy utopił ten człowiek z dorobku pokoleń i kasy pańtwa? Niemiecke stocznie mają teraz żniwo.

Gość • Wtorek [15.02.2022, 22:01:12] • [IP: 5.173.157.**]

A po co nam pancernik Lublin? Tuż obok mamy przyjaciół - proponuję zlikwidować bazę szalup wojennych(po co to utrzymywać) i teren sprzedać pod budowę nowych hoteli i apartamentowców,

Gość • Poniedziałek [14.02.2022, 22:40:54] • [IP: 89.64.120.***]

Ten okręt remontowała Elektryka Morska - która po 45 miesiącach kłamstw i oszustw ze strony msr gryfia zdecydowała się pójść do sądu z nieuczciwą stocznią. Rok temu Maxship założył nieudacznikom ponad 10 spraw sądowych i po kolei wszystkie wygrywa.

team • Sobota [12.02.2022, 22:52:57] • [IP: 176.114.233.**]

ten statek robiła elektryka morska dlatego tak długo hahaha

Bezdomny • Sobota [12.02.2022, 15:32:49] • [IP: 157.25.154.***]

PiS i remonty PiS i budowy statków okrętów promów PiS to Polska w ruinie

Gość • Sobota [12.02.2022, 10:38:12] • [IP: 37.47.182.***]

Do IP 176.221.123. Godz. 21.59.31. O zgrozo, bardziej prymitywnego wyjaśnienia i obrony dyletanctwa, oraz upadku tej stoczni w stettin floating gardensie wraz z tą wojskową skrzynią transportowa, nawet ograniczony nie odważyłby się przedstawić! Gdzie my żyjemy? Piąty rok remontu prostej łajby i według chyba jakiegoś cumownika wsio charaszo. To są też nasze wielkie pieniądze - marnotrawione! Stoczniowiec.

Gość • Piątek [11.02.2022, 21:59:31] • [IP: 176.221.123.**]

Lublin został zgodnie z wykazem wypatroszony ze wszystkich starych urządzeń i wyposażenia pamiętających końcówkę lat 80 - do tego doszła likwidacja MSR ście i bałagan likwidacyjny. To nie był dobry czas na remont odtworzeniowy i nie ma co porównywać tego do budowy gdzie materiały i podzespoły na budowę nowych 5 sztuk zgromadzono na długo przed budową. ZŁy czas i kumulacja złych emocji na linii Szczecin świnoujście. Do tego dochodzi zmęczenie załogi i opóźnienie rośnie. Tyle w tym temacie - szkoda, że emocje przysłaniają fakty. Pozdrawiam z pokładu Lublinka

Gość • Piątek [11.02.2022, 17:02:24] • [IP: 31.0.58.**]

To przykład braku profesjonalizmu, głupoty PiS i szaleństwa samego Antoniego Macierewicza. To On unieważnił wygrany przez prywatną stocznie kontrakt wart 100 mln zł na remont 3 desantowców. Ta stocznia w efekcie wyremontowała jeden, pozostałe trafiły w matole łapy PiS. Efekty tego mamy dziś. Takie działania to sabotaż, działanie na szkodę Państwa Polskiego ! ps. Premierze i pozostali kłamcy i krętacze, a co ze stępką" Promu Narodowego" ?

Gość • Czwartek [10.02.2022, 15:14:54] • [IP: 37.47.182.***]

Do IP 157.25.163. godz. 11:32:20 - bardzo trafna ocena i informacja o tych Swinoujskich beztwarzowcach . Będą mieli na sumieniu tą wielką stocznię, a wśród mieszkańców Świnoujścia zasłużone " uznanie". Ten jak piszesz ryży śpioch lesio, to taki egzemplarz bez twarzy. Jak MSR w Swinoujsciu dawała mu utrzymanie, to jechał po szczecinskich amatorach z Gryfii, a teraz proszę lizanko...! Współczuć też trzeba jego promotorowi z kieleckiego. Widać wyraźnie, że " Łódka Lublin" to obraz stanu umysłu tego towarzystwa, nie wiadomo tylko, dlaczego armator i właściwe czynniki RP to tolerują?

Gość • Czwartek [10.02.2022, 12:50:34] • [IP: 176.221.123.**]

Wierni pretorianie Angeli wykonali jej dyrektywy: obstawić takimi zarządami, które doprowadzą do upadłości poklskie stocznie i kolejna dyrektywa - zakaz wszelkiej pomocy finansowej ze strony rządu polskiego. Czego rodacy jeszcze nie rozumiecie, jest to modelowy przykład jak sie niszczy konkurencję, bo odbudować stocznie do stanu świetności już bardzo trudno, bo to bardzo droga inwestycja, a fachowców brak. Porozjejdżali się po stoczniach europejskich i niemieckich. Za takie proniemieckie działania wierni Angeli politycy, dostali medale i stanowiska w UE.

Gość • Czwartek [10.02.2022, 11:32:20] • [IP: 157.25.163.***]

Do IP: 176.221.122 godz. 20:57:11 - dokładnie, sprzedali się za, dosłownie, garść srebrników (zwrot 300 zł za paliwo chyba, że jeszcze im coś dorzucili), jeżdżą własnymi samochodami, codziennie aby" pomóc" grabieżcom Stoczni w Świnoujściu. Wstyd i hańba!! Jak zdrajcy...Tfu!! Mogli spokojnie znaleźć pracę w Świnoujściu lub odpoczywać na emeryturze bo takową maja ale nie...kasa oczy przysłoniła. Co do ryżego śpiocha ze Szczecina...Lesiu, karma Cię dopadnie!!

Gość • Środa [09.02.2022, 23:54:43] • [IP: 176.221.122.***]

Gdzie prokurator!! Gdzie NIK!! Trzeba dzwonić do Banasia bo rozkradną nam wszystko i zostanie tutaj pustynia a i tak nazwą ją im. Kaczyńskiego jaśnie nam panującego. Twuu..

Gość • Środa [09.02.2022, 22:32:37] • [IP: 188.146.161.**]

gryfia pociągnie na dno całe to miasto na dno niestety, piękne apartamentowce nie pomogą niestety, smutne ale prawdziwe.. a może trzeba zapytać kto wziął kasę za remont tego statku, bo przecież nie MSR.

Gość • Środa [09.02.2022, 20:57:11] • [IP: 176.221.122.***]

Do IP 83.11.49. GODZ. 20.03.36. Bardzo trafna ocena, po prostu to towarzystwo bez wyrazu i poszanowania siebie co było w MSR S.A., teraz dojeżdża do niszczyciela ich zakładu pracy - MSR S.A.. Ale trzeba pamiętać, że oprócz tych dojeżdżających ze Świnoujścia, jest tam jeden " specjalista od niczego " , który przed rozgrabieniem MSR S.A., dojeżdżał do Świnoujścia ze Szczecina . Z MSR S.A. brał pieniądze nie dlatego, że był fachowcem od budowy okrętów. Od początku on prowadzi kontrakt remontu tej nieszczęsnej łodzi transportowej MW i może przestanie dopiero, jak odejdzie na bliską emeryturę. Trzeba się uzbroić w cierpliwość, a szczególnie dowództwo MW, któremu należą się wyrazy głębokiego współczucia z tego powodu. Nie zapominajmy też, jak bardzo " kompetentna " osoba kieruje tą stocznią. Po prostu w technice jak brak jest profesjonalizmu, to ta technika " daje w pysk pseudofachowcom " aż im gwiazdy zamigoczą. Piąty rok remontu, to jest alarm dla służb !!

Gość • Środa [09.02.2022, 20:03:36] • [IP: 83.11.49.***]

Warto pamiętać o osobach ze MSR, którzy przeszli za parę srebrników do Gryfii ze Szczecina. Najpierw biadolili że zamykają im zakład pracy ale zaproponowali im parę złotych więcej to pracują teraz nadal nad tym fatalnym projektem w Szczecinie. To oni zaczęli go w Świnoujściu i nadal są przy nim w Szczecinie. Codziennie dojeżdżają do pracy i odpowiadają za ten remont. To jest dopiero hipokryzja. Ci ludzie są wśród nas i to ich powinien dotknąć ostracyzm i pokazywanie palcami. To ich nieudolna praca jest widoczna każdego dnia. Każdy z nich miał wybór jak i inni stoczniowcy - zdecydowali się na współpracę z układem, który zamknął im stocznię. Gratulacje !

Gość • Środa [09.02.2022, 18:55:28] • [IP: 83.20.234.*]

Jak tak tęsknicie za Tuskiem i PO to głosujcie na nich w wyborach. Dojdą do władzy i będzie tak jak było. Będzie po prostu wspaniale. Praca do śmierci, waloryzacje rent i emerytur o 3-5 zł na rok, bezrobocie 15%, minimalna stawka na godzinę 5 zł-czyli 3, 50 na rękę itd, itd, itd

Rafał Zahorski • Środa [09.02.2022, 18:44:45] • [IP: 46.205.152.***]

Doskonały tekst - obiektywny, wyważony i spokojny bez żadnych emocji - kawał doskonałej dziennikarskiej roboty. Brawo Sławek!! Gratulacje.

Gość • Środa [09.02.2022, 15:55:59] • [IP: 31.11.130.***]

Teoria fajna!! Wina Tuska, Rosji, UE !! My" SPEAWIEDLIWI" nie!! My zabieramy i pod siebie a jak coś się nie zmieści to dla naiwniaków, niech myślą o nas dobrze. Tylko za Tuska w sklepach ceny były stałe a teraz nawet mój dżem z 5, 20 zdrożał na 8, 60 zł. ORP Lublin remontowany 4 lata, prom budują już z 5 lat to też wina Tuska - prawda panie IP: 37.248.169 z godziny 14:54:51. Nigdy nie należałem do partii i nie mam powodu do" nienawiści", ale po prostu szkoda mi przede wszystkim POLSK!! Także takich nie rozgarniętych politycznych trolli jak pan!!

Gość • Środa [09.02.2022, 15:50:25] • [IP: 176.221.123.***]

Jaki rząd taka armia. Banda nieudaczników typu Błaszczak. Może zrobić pływającą kaplicę? Jak ONI tak remontują to jak można myśleć o jakimś budowaniu okrętów dla MW??

Gość • Środa [09.02.2022, 15:30:49] • [IP: 37.30.115.***]

Do wszystkich zwolenników PiS 4 lata remontu a rządzicie 7, to do kogo mamy mieć pretensje, do Tuska, unii europejskiej, papieża, czy może do niejakiego Zaremby Witt i całej tej pozal się Boże sfory nieudaczników, którzy udają że rządzą, a robią to aby mieć dla siebie. Amen 😠😠

Gość • Środa [09.02.2022, 14:54:42] • [IP: 37.248.169.***]

Może wszyscy wrednie komentujacy wzieliby sie na odwage i pokazali co potrafia i czy mogliby by byc wtedy tak odwazni otwierajac gebe itwarz publicznie, a nie zieja nienawiścią, szkoda, ze sie nia przy okazji nie udlawia, albo nie dostana slinotoku w ktorej sie uswinia

Gość • Środa [09.02.2022, 12:56:51] • [IP: 176.221.123.**]

A nie lepiej by tak zmienić nazwę stoczni na Koziołek i przenieść ją do Lublina.

Gość • Środa [09.02.2022, 12:44:13] • [IP: 176.221.122.***]

Bardzo szkoda, że nie ma odpowiedzialności funkcyjnej za złe zarządzanie zakładem. Jak pracownik źle pracuje, to albo nie dostaje premii albo nie ma przedłużonej umowy o pracę, a jak źle zarządza Prezes z całą kliką zarządu i doprowadzają zakład do bankructwa oraz likwidacji zakładu to za nic nie odpowiadają.Takich to pseudo Prezesów powinni do więzienia wsadzać i na roboty drogowe.

Gość • Środa [09.02.2022, 12:38:06] • [IP: 83.20.234.*]

Przestańcie pisać bzdury, że Szczecin przyłączył MSR do Gryfii.To była decyzja polityczna podjęta przez Zarządy obu stoczni mianowanych przez PO jako polityczne synekury. Najpierw nieudacznicy z nadania PO doprowadzili do upadłości Gryfię wyprzedając jej majątek.Potem ci sami nieudacznicy z PO zdecydowali połączyć obie stocznie aby uzyskać efekt synergii i odroczyć bankructwo Gryfii. Teraz Zarząd Gryfii mianowany przez PIS próbuje ratować co się da. Jest duża szansa, że to się uda. Niestety stoczni w Świnoujściu już nie będzie. Przed połączeniem obu stoczni trzeba było protestować, strajkować, blokować drogi, wywalić szambiarkę przed biurem Nitrasa, Marchewki i innych z PO. Teraz możecie tylko ujadać.

Oglądasz 1-25 z 65
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Nowi zastępcy: Joanna Agatowska będzie miała dwóch zastępców. Zastępcą do spraw społecznych będzie pan Roman Kucierski, zastępcą do spraw inwestycyjnych będzie pan Arkadiusz Mazepa. Natomiast sekretarzem miasta zostanie pan Paweł Juras ■ Ryszard Teterycz Przewodniczącym Rady Miasta Świnoujścia ! Nowy przewodniczący był jedynym zgłoszonym kandydatem. Poparło go 19 radnych. 2 było przeciw ■ 21 nowych radnych Rady Miasta Świnoujście odebrało zaświadczenia o wyborze oraz uroczyście złożyło ślubowanie. Wśród nich jest wielu społeczników. Na tej samej sesji nowa prezydent Świnoujścia Joanna Agatowska złożyła ślubowanie i formalnie objęła urząd. ■ Na poniedziałek 6 maja 2024r. Komisarz Wyborczy w Szczecinie zwołał I sesję Rady Miasta Świnoujście IX kadencji. Obrady odbędą się w sali numer 315 Miejskiego Domu Kultury przy ulicy Wojska Polskiego 1/5. Początek o godzinie 10.00. Porządek obrad 1. Otwarcie inauguracyjnej sesji rady. 2. Wręczenie zaświadczeń o wyborze na radnego. 3. Złożenie ślubowania przez radnych. 4. Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad. 5. Wybór przewodniczącego rady. 6. Wręczenie zaświadczenia o wyborze na Prezydenta Miasta Świnoujście. 7. Złożenie ślubowania przez prezydenta. 8. Zakończenie obrad ■ Joanna Agatowska Prezydentem Świnoujścia w I turze! To historyczne zwycięstwo! Oczywiście musi być potwierdzone oficjalnymi danymi z PKW ale na podstawie protokołów z 27 komisji wyborczych w Świnoujściu Joanna Agatowska w mistrzowskim stylu pokonała trzech swoich konkurentów i w I turze została prezydentem Świnoujścia! ■ Ostateczne rozliczenie tunelu nie zostało jeszcze dokonane. Nastąpi po wydaniu Świadectwa Wykonania, co spodziewane jest ok. września br. Roszczenia obu stron w związku z prowadzonymi mediacjami są objęte tajemnicą mediacji - tłumaczy Jarosław Jaz Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Świnoujście ■