POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Czwartek [06.01.2022, 11:59:50] • Europa

Doczekaliśmy się! Będą dwa tory do polsko-niemieckiej granicy. Pociągiem ze Szczecina do Berlina szybciej niż samochodem. Za cztery lata

Budowa drugiego toru, elektryfikacja odcinka Szczecin Gumieńce – granica państwa, dodatkowe przystanki, nowe wiadukty – to najważniejsze zadania planowane w ramach modernizacji polskiego odcinka linii kolejowej łączącej Szczecin z Berlinem. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. właśnie ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej. Realizacja tej bardzo ważnej inwestycji to efekt wieloletnich starań Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego oraz partnerskich Krajów Związkowych Brandenburgia i Berlin.

Postępowanie przetargowe opublikowano w tym tygodniu na tzw. platformie zakupowej PKP PLK. Pełna nazwa zadania: „Prace na linii kolejowej nr 408 i 409 na odcinku Szczecin Główny - Szczecin Gumieńce - granica państwa, etap I: linie kolejowe nr 408 i 409” w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów sieci TEN-T”. Chodzi o opracowanie dokumentacji projektowej.

- O modernizację linii kolejowej Szczecin – Berlin zabiegamy od lat. Dla Pomorza Zachodniego to bardzo ważna inwestycja, warunkująca rozwój gospodarki, turystyki – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Cieszę, że to długo oczekiwane przedsięwzięcie wkracza w etap projektowania. Planów, zapowiedzi, obietnic – już dość! Mam nadzieję, że szybko rozpocznie się też faza realizacji i za kilka lat podróż pociągiem do stolicy Niemiec będzie trwała niespełna półtorej godziny.

Rozpoczęcie procedury zmierzającej do modernizacji linii jest wynikiem m.in. wieloletnich starań i lobbingu Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego oraz partnerskich Krajów Związkowych Brandenburgia i Berlin.

Efektem końcowym działań rozpoczętych po obu stronach granicy będzie zmodernizowana, dwutorowa i zelektryfikowana linia kolejowa umożliwiająca rozwijanie przez pociągi pasażerskie prędkości 160 km/h oraz 120 km/h przez pociągi towarowe. Jej przepustowość pozwoli na kursowanie 25 par pociągów pasażerskich oraz co najmniej 20 par pociągów towarowych na dobę. Poprawa przepustowości ma umożliwić także kursowanie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej – początkowo do Kołbaskowa, a docelowo także do Tantow i Angermünde.

W 2026 roku czas przejazdu koleją ze Szczecina do Berlina ma być krótszy niż 90 minut. I pociąg będzie dojeżdżał do centrum miasta (Hauptbahnhof), a nie jak obecnie do stacji Gesundbrunnen. Tak szybkiego i bezpiecznego połączenia nie zapewni żaden inny środek transportu.

Nowoczesna linia kolejowa ma przyciągnąć więcej pasażerów do przyjaznego środowisku transportu kolejowego. Jednocześnie wypełniona zostanie luka w transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T dla przewozów towarowych, gdyż inwestycja umożliwi kursowanie pociągów towarowych o długości do 750 m

Prace modernizacyjne po niemieckiej stronie granicy rozpoczęły się pod koniec listopada 2021 roku i w pierwszym etapie objęły odcinek Angermünde – Passow.

W kolejnym etapie zmodernizowany zostanie odcinek Passow – granica RP. Jak niedawno poinformowały Koleje Niemieckie modernizacja linii do granicy z Polską powinna zostać zakończona w 2025 r., czyli rok wcześniej niż pierwotnie zapowiadano.

Deutsche Bahn mocno stawiają na ekologiczne aspekty swojej inwestycji. W celu ochrony środowiska w ramach dotychczasowych działań na obszarze przylegającym do linii kolejowej zbudowano 144 budek dla nietoperzy, wieżę dla jaskółek, 13 kilometrów ogrodzenia ochronnego dla gadów oraz 14 siedlisk dla nich.

Inwestycja realizowana przez PKP PLK SA ma być gotowa w 2026 r. W ogłoszonym właśnie przetargu zamawiający oczekuje: zaprojektowania m.in. drugiego toru oraz elektryfikacji dotychczas niezelektryfikowanego odcinka Szczecin Gumieńce – granica państwa, budowy nowych przystanków Szczecin Pomorzany (pod wiaduktem ulicy Powstańców Wielkopolskich), Warzymice, Przecław i Kołbaskowo, a także zastąpienia wiaduktami dotychczasowych jednopoziomowych skrzyżowań linii kolejowej z ulicą Cukrową oraz z drogą do Rajkowa.

Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W dniu 18 czerwca o godz. 11.00 w Auli SP1 przy Narutowicza 10 odbywa się gala finałowa Miejskiego Konkursu Fotograficznego na 80- lecie SP1. ■ Joanna Agatowska uzyskała absolutorium z tytułu wykonania budżetu miasta za rok 2024 ■ Po rozpatrzeniu raportu o stanie gminy miasto Świnoujście Prezydent Joanna Agatowska uzyskała votum zaufania od Rady Miasta ■ Pełna przejezdność drogi S3 przed wakacjami jest zagrożona, wykonawcy apelują do Premiera ■ Ryszard Grobelny; "bardzo niepokojącym zjawiskiem, także w Świnoujściu, jest stale spadający przyrost naturalny" ■ Nową formułę prezentacji raportu o stanie miasta omówił specjalny gość sesji - Ryszard grobelny. Raport dostępny jest w formie strony internetowej ■ Z powodu awarii jednego z promów typu „Bielik” obsługujących przeprawę „Warszów” pomiędzy wyspami Uznam i Wolin, kursowanie promów odbywa się obecnie w trybie nieregularnym. Zarząd Dróg Miejskich i Żeglugi informuje, że zespół techniczny pracuje nad jak najszybszym usunięciem usterki i przywróceniem promu do eksploatacji. Do czasu zakończenia naprawy pasażerów obsługuje wyłącznie jeden prom typu „Karsibór”. Oznacza to, że czas oczekiwania na przeprawę może się wydłużyć, szczególnie w godzinach szczytu ■ Podczas Dnia Dziecka w parku Zdrojowym trwała zbiórka na leczenie Adasia Orlika. Wolontariusze zebrali 9.308,37 zł, 176,97 euro, 2 korony czeskie i żeton do wózka ■ Byli pracownicy „Odry” spotkają się 28 czerwca o godz. 16:00 w Forcie Anioła – to coroczna okazja, by powrócić wspomnieniami do czasów, gdy zakład zatrudniał tysiące osób i tętnił życiem. W przeddzień Dnia Rybaka będzie czas na rozmowy, uśmiechy i integrację przy grillu ■