iswinoujscie.pl • Poniedziałek [22.11.2021, 19:35:27] • zachodniopomorskie
Coraz większy ruch na drogach krajowych w województwie zachodniopomorskim
fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
Są wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 na drogach krajowych. W porównaniu z wynikami pomiaru sprzed pięciu lat ruch drogowy wzrósł w całym kraju o 21 proc., a w województwie zachodniopomorskim o 18 proc. Obserwowany jest jednak znacznie większy wzrost w odniesieniu do dróg międzynarodowych, gdzie na trasach w naszym regionie (A6, S3 i S6) ruch wzrósł o średnio 26 proc.
Generalny Pomiar Ruchu
Co 5 lat na sieci dróg krajowych zarządzanej przez GDDKiA wykonywany jest generalny pomiar ruchu drogowego (GPR). W latach 2020-2021, w zależności od punktu, odbyło się od 6 do 13 sesji pomiarowych, w tym pomiary nocne. Harmonogram pomiarów był tak dostosowywany, aby zminimalizować wpływ pandemii na wyniki. W województwie zachodniopomorskim punktów pomiarowych było ponad 100. Wyniki GPR służą przede wszystkim do planowania rozwoju sieci drogowej oraz podejmowania decyzji o remontach i przebudowach. Są również podstawą do wykonywania prognoz ruchu drogowego.
fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
Nowe drogi przyciągają ruch
Znaczące wzrosty ruchu zaobserwowano na drodze ekspresowej S3 od Szczecina w kierunku Gorzowa Wielkopolskiego, co ma związek z oddawaniem do ruchu w ostatnich latach kolejnych odcinków tej trasy, jak i również oddaniem do ruchu w roku 2019 drogi ekspresowej S6 Goleniów - Koszalin. Na odcinku od Szczecina do węzła Pyrzyce ruch wzrósł w porównaniu z 2015 rokiem o 47 proc. i przekroczył 21 tys. pojazdów na dobę.
Znaczące wzrosty ruchu zostały również odnotowane na autostradzie A6 - najbardziej obciążonej ruchem drodze z naszym regionie. Odcinkiem pomiędzy węzłami Szczecin Kijewo i Szczecin Dąbie przejeżdża już ponad 40 tys. pojazdów na dobę. Wzrosty ruchu w ciągu ostatnich 5 lat na A6 wynoszą w zależności od odcinka od 22 do 45 proc.
Warta odnotowania jest również sytuacja na oddanej do ruchu w roku 2019 drodze ekspresowej S6 od Goleniowa do Koszalina. Nowa trasa w znaczący sposób przyciągnęła ruch drogowy. Na odcinku od Goleniowa do Nowogardu nową S6 porusza się średnio na dobę 17,5 tys. pojazdów, czyli o 26 proc. więcej pojazdów niż 5 lat temu starą DK6 i to pomimo tego, że stara droga jest dalej dostępna i służy ruchowi lokalnemu. Na obwodnicy Nowogardu w ciągu S6 ruch w porównaniu do roku 2015 wzrósł o 53 proc., co pokazuje jak znaczący jest przyrost ruchu tranzytowego na tej trasie.
fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
Odcinki, na których ruch się zmniejszył w porównaniu z rokiem 2015
Na DK11 między Kołobrzegiem a Mścicami ruch spadł o 55 proc. Było to spowodowane powstaniem obok drogi ekspresowej S6, która przejęła zdecydowaną większość ruchu z DK11.
Został również zanotowany znaczący spadek, o około 53 proc., na DK37 prowadzącej od DK6 do Darłowa. Może mieć to związek z trwającą podczas poprzedniego pomiaru przebudową drogi wojewódzkiej nr 203 będącej drugim dojazdem do Darłowa.
Spadek ruchu o 17 proc. na DK13 od węzła Szczecin Zachód do granicy polsko-niemieckiej można przypisać kwestiom związanym z ograniczeniami pandemicznymi w ruchu granicznym. Widać, że ruch ze Szczecina do Gryfina, który wcześniej odbywał się częściowo przez Niemcy, przejął będący w całości po polskiej stronie odcinek DK31 Radziszewo - Gryfino, gdzie ruch wzrósł o 22 proc.
Warty odnotowania jest również spadek ruchu drogowego na DK11 Bobolice - Szczecinek o 17 proc. Można to przypisać pojawieniu się alternatywy w postaci drogi S3 i oddanej do ruchu w roku 2019 drogi S6 od Goleniowa do Koszalina. Trasa z Poznania nad morze przez DK11 jest krótsza, ale jadąc przez A2, S3, S6 korzystamy cały czas z dróg szybkiego ruchu. Jak widać, część kierowców wybrała ten wariant trasy. Ta korelacja znajduje również potwierdzenie w równocześnie obserwowanych znaczących wzrostach ruchu na drodze S3 w rejonie Szczecina.
fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
Perspektywa wieloletnia
Wykonywane co 5 lat pomiary ruchu dają również możliwość porównania wzrostów natężeń ruchu drogowego w perspektywie wieloletniej. Patrząc 15 lat wstecz, autostradą A6 od Radziszewa do Kijewa jeździło niespełna 10 tys. pojazdów na dobę, a obecnie ten ruch wynosi 32 tys. pojazdów. Ówczesną DK3 na południe od Szczecina, jeszcze przez Pyrzyce, jeździło 11 tys. pojazdów na dobę, a S3 obecnie mamy ruch sięgający 21 tys. pojazdów na dobę. DK3 od Świnoujścia do Międzyzdrojów poruszało się 4,4 tys. pojazdów na dobę, obecnie jest to niemal 12 tys. pojazdów na dobę. Podobne wzrosty, przekraczające często 100 proc. w ciągu 15 lat, mamy również na innych odcinkach dróg, przede wszystkim głównych trasach - A6, S3 i S6. Ruch znacząco wzrósł również na innych trasach, takich jak DK20, DK31 czy DK23.
Dane te pokazują, że liczba pojazdów na naszych drogach gwałtownie wzrasta. Dlatego tak ważny jest ciągły rozwój sieci drogowej, aby nadążyć za potrzebami generowanymi przez rosnący ruch drogowy.
Mateusz Grzeszczuk
Główny Specjalista
Pion Dyrektora Oddziału
Stanowisko ds. Komunikacji Społecznej
Poczekajcie jak tunel otworzą w marcu 2023r to dopiero nas zajeżdżą, a tak dobrze było bez tunelu. Miasto bezpieczne w miarę możliwości od turystów, którzy woleli pojechać np. do Międzyzdrojów niż czekać w kolejce na prom. Teraz nie ma złodziei samochodów bo to wyspa i granica państwa szybko można zamknąć ale jak będzie tunel to droga wolna.
Nowa S3 to minimum po trzy (3) pasy...
Gość • Poniedziałek [22.11.2021, 21:43:31] • [IP: 83.1.102.***] czy mógłbyś nie pisać szyfrem. Przecież nie ma chyba w tym tajemnicy?
Bardzo ciekawe zestawienie.
Jak auta są po 1000zl to nic dziwnego
Tak debile płakali że paliwo drogie a jeżdżą więcej niż jak było tanie. Litr paliwa ma kosztować 100 zł i się skończy ruch na drodze.
taak niedawno darli ryja ze dwu pasmowka a juz bylo wiadono ze ta droxka to smiech na sali a co bedzie jak kntenry rusza i polnovne niemcy na dabcig o tunrlu nie wspomne?
Wszyscy uciekają przed Olgierdem G. znanym autostradowym szeryfem
I jeszcze wzrosnie jak zacznie sie ruch ze Seinoujskiego portu kontenerowego.