POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Środa [03.11.2021, 16:23:29] • Świnoujście

Tunel w Świnoujściu. Będą mrozić grunt pod wyjścia ewakuacyjne

Tunel w Świnoujściu. Będą mrozić grunt pod wyjścia ewakuacyjne

fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco

Nawet minus 35°Celsjusza - roztwór o takiej temperaturze będzie wykorzystywany do mrożenia gruntu na budowie tunelu pod Świną. Cała operacja potrwa około pięciu miesięcy. Mrożenie gruntu umożliwi wykop pod wyjścia ewakuacyjne. Ich budowa to w tej chwili jedno z największych wyzwań wykonawcy stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin.

Tunel pod Świną został już wydrążony. Ma dokładnie 1483,8 metrów długości. Będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce.

- Minęły już trzy lata od podpisania umowy z wykonawcą i dwa od faktycznego rozpoczęcia budowy. Pozostał jeszcze rok do zakończenia inwestycji - mówi Barbara Michalska, Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście, które jest głównym inwestorem. – Wielkim wyzwaniem było samo wydrążenie tunelu pod Świną, ale to nie ostatnie trudne zadanie, jakie stoi przed wykonawcą. Jak dotąd inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem. Wierzymy, że wykonawca – równie dobrze, jak z samym drążeniem tunelu – poradzi sobie również z budową wyjść ewakuacyjnych.

Szykują rury na solankę
W tunelu wykonany zostanie strop dla wentylacji oraz płyta, na której będzie jezdnia. Pod jezdnią z kolei znajdować się będzie droga ewakuacyjna oraz dojścia do niej z wyjść ewakuacyjnych. To duże wyzwanie dla wykonawcy. Wymaga bowiem przebicia się poza obudowę tunelu.

Tunel w Świnoujściu. Będą mrozić grunt pod wyjścia ewakuacyjne

fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco

- Aby wykonać wykop przewidziano metodę zamrażania gruntu. Ma to zminimalizować ryzyko niestabilności wykopu i zalania wodami gruntowymi. Zamrażanie przeprowadza się przez przepuszczanie płynu chłodzącego przez system rur. Schładzany do minus 35 stopni Celsjusza roztwór solanki będzie krążył w zamkniętym systemie rur i przenosił ciepło z gruntu do instalacji, a następnie do atmosfery. Średnia temperatura zamrożonej bryły gruntu dla piasków i gliny to minus 10 stopni, a dla kredy minus 8 – mówi Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które prowadzi nadzór nad tą inwestycją. - Właśnie trwają przygotowania do montażu systemu rur, którym popłynie solanka.
Mrożenie aktywne, czyli takie, dzięki któremu temperatura gruntu ma spaść, potrwa około 40 dni. Z kolei pasywne, czyli podtrzymujące niską temperaturę w czasie przebijania się przez obudowę tunelu, potrwa około 100 dni.

Tunel w Świnoujściu. Będą mrozić grunt pod wyjścia ewakuacyjne

fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco

Na razie trwają przygotowania do tego procesu. Montowana jest też stalowa konstrukcja wzmacniająca obudowę tunelu przy wyjściu ewakuacyjnym nr 2. Na miejscu jest już także taka konstrukcja dla wyjścia ewakuacyjnego numer 1.

Demontaż Wyspiarki jeszcze kilka tygodni
Jednak to nie jedyne prace prowadzone wewnątrz tunelu.

- Przy pomocy maszyny TD trwa wiercenie otworów i montaż kotew dla wsporników pod prefabrykaty, czyli elementów koniecznych do wykonania między innymi jezdni czy pułapu dla kanału wentylacyjnego, znajdującego się w górnej części rury tunelu – wyjaśnia Jacek Król. - Do komory startowej wprowadzono również maszynę TULC, która będzie służyć do betonowania i deskowania wsporników oraz montażu prefabrykatów konstrukcji wewnętrznych.

Tunel w Świnoujściu. Będą mrozić grunt pod wyjścia ewakuacyjne

fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco

Cały czas prowadzony jest również demontaż Wyspiarki, czyli maszyny TBM, która wydrążyła odcinek tunelu pod Świną i tym samym połączyła wyspy Uznam i Wolin. Rozbierane są elementy, które wspomagały jej pracę. Trwa czyszczenie komory odbiorczej tarczy oraz spawanie i montaż uchwytów do wyciągania poszczególnych części. W rozbiórce TBM będzie pomagał potężny dźwig. Cały demontaż potrwa najprawdopodobniej do końca tego roku.

Drogi do tunelu
Postęp robót jest widoczny nie tylko pod ziemią, ale i na powierzchni. Po obu stronach Świny w szybkim tempie powstają nowe drogi. Na wyspie Uznam w 90 procentach wykonano już warstwę wiążącą i roboty brukarskie. Ich dokończenie, położenie ostatniej, ścieralnej warstwy asfaltu zaplanowano na przyszły rok.

Tunel w Świnoujściu. Będą mrozić grunt pod wyjścia ewakuacyjne

fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco

Z kolei na wyspie Wolin na nowych drogach w 60 procentach wykonano warstwę wiążącą i 50 procentach roboty brukarskie. W planach jest m.in. rozbiórka dotychczasowych dróg (po wprowadzeniu „bypassu” przez rondo) oraz połączenie ulic Fińskiej, Duńskiej i wjazdu do tunelu z nowym układem drogowym. Do wykonania są też ścieżki rowerowe i chodniki.

38 metrów pod poziomem morza
Tunel jest jednorurowy. W każdym kierunku będzie po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metrów. Dodatkowo pasy awaryjne - po około 2 metry.

Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 km długości. W części podwodnej, w najgłębszym miejscu tunel znajduje się ok. 38 metrów pod poziomem morza.

Tunel w Świnoujściu. Będą mrozić grunt pod wyjścia ewakuacyjne

fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco

Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Mat. Urząd Miasta Świnoujście/Sweco


komentarzy: 12, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-12 z 12

Gość • Czwartek [04.11.2021, 13:12:03] • [IP: 149.202.98.***]

Patrzcie jakie, to jest krzywe. Raz szersze, raz węższe... Masakra.

Gość • Czwartek [04.11.2021, 08:47:14] • [IP: 5.173.33.***]

Ludzie przestancie byc madrzejsi od telewizora bo zaczynacie buc smieszni.Chcecie pouczac inzynierow profesorow i innych ktorym wiedza i doswiadczeniem nie dorastacie do piet.Jakas nowa moda albo zaplanowana akcja osmieszania ludzi ktorzy na nauce spedzili pol zycia wkroczyla do tego kraju.Poglady pogladami ale nie ma profesora ktory tytul zdobywa za jajka i flaszke.Mozna kwestionowac sens inwestycji albo jej wyglad a nie wiedze i nauke.Zdaza sie ze komus rozum odbierze i np jakis profesor plecie glupoty ale negowanie wszystkiego to chyba jakas choroba albo wirus.Bedziemy miec piekny tunel ktory sluzyc bedzie kazdemu bez wzgledu na poglady orientacje i pochodzenie a ja czytam od 3 lat same bluzgi oskarzenia itp.Cieszy mnie wszystko co powstaje dla ludzi bez wzgledu na to kto to buduje i co buduje.Tunele drogi szkoly szpitale parki fontanny to wszystko dla nas.

Gość • Czwartek [04.11.2021, 07:03:20] • [IP: 93.214.182.**]

Dziwne, zamrażać solankę, stężenie soli w wodzie obniża jej temperaturę zamrażania

Gość • Czwartek [04.11.2021, 02:41:15] • [IP: 62.69.229.**]

A co będzie z maszyną? Na złom czy już ktoś się tym zaopiekował? Może jednak lepiej maszynę zawrócić i wiercić drugą dziurę? Albo przynajmniej świadczyć usługi wiercenia, wszak miasto jest właścicielem tejże maszyny.

Gość • Środa [03.11.2021, 23:10:03] • [IP: 176.221.124.***]

Jak ktoś obserwuje wszystkie prace związane z tym tunelem (ekapertyzy, przygotowanie prac, samą budowę i późniejszą ekapl9atację jak i koszty z tym związane) to chyba musi być ślepy iż ta inwestycja musi być w sumie droższa od wybudowania mostu i kosztów z jego eksploatacją związamych. Uprzedzakąc ayaki - wysokość przęseł to żaden problem w tej inwestycji. Ktoś za zmianę calej k9ncepcji z mostu na tunel musiał mieć i to nie jeden walizek arumentów.

pionier 52 • Środa [03.11.2021, 20:51:58] • [IP: 5.173.26.**]

ten tunel to wylaczna zasługa p Żmurkiewicza.. ..oraz opcji politycznych które go wspierały. ...

Gość • Środa [03.11.2021, 19:56:14] • [IP: 37.248.176.***]

Czy urzędasy widzą krzywe drogi?Będą poprawki i obsuwy krawężników, jak na promenadzie zdrowia, ale tu ciężary idą w tony!

Gość • Środa [03.11.2021, 19:12:29] • [IP: 37.8.215.*]

Ten tunel to nie moja bajka!Oby ten tunel nie przyczynil sie do jakies katastry ! Widzialem na swiecie piekne mocne mosty budowane 120 lat temu i jestem pewien ze sie nie zawali!!

Gość • Środa [03.11.2021, 18:35:23] • [IP: 176.221.124.**]

A czy ktos mi powie ile będzie kosztować przejazd przez tunel. Jak na razie U.M. milcz.

Gość • Środa [03.11.2021, 17:26:49] • [IP: 83.20.223.**]

Przypomnę tylko, żtunel pod martwą Wisłą ma dwie nitki. Na wysepce mieszka parę osób, ale to nie Ś-ście z atrakcyjnym przejściem granicznym. Barska jak się patrzy.

Gość • Środa [03.11.2021, 17:15:18] • [IP: 37.248.224.*]

Piate zdjęcie koparka wódę rozgarnia?

Gość • Środa [03.11.2021, 17:11:42] • [IP: 37.248.224.*]

Pierwsze zdjęcie i już widać krzywe obrzeża drogi do rada.

Oglądasz 1-12 z 12
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ 2 maja Dniem Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. Dzień Flagi Rzeczpospolitej Polskiej to święto ustanowione w 2004 roku. 2 maja Polki i Polacy malują Polskę i świat na biało i czerwono - jest to także Dzień Polonii i Polaków za Granicą. Prosty gest wyeksponowania flagi podkreśla naszą narodową wspólnotę i pozwala każdemu być ambasadorem polskości ■ Joanna Agatowska Prezydentem Świnoujścia w I turze! To historyczne zwycięstwo! Oczywiście musi być potwierdzone oficjalnymi danymi z PKW ale na podstawie protokołów z 27 komisji wyborczych w Świnoujściu Joanna Agatowska w mistrzowskim stylu pokonała trzech swoich konkurentów i w I turze została prezydentem Świnoujścia! ■ Ostateczne rozliczenie tunelu nie zostało jeszcze dokonane. Nastąpi po wydaniu Świadectwa Wykonania, co spodziewane jest ok. września br. Roszczenia obu stron w związku z prowadzonymi mediacjami są objęte tajemnicą mediacji - tłumaczy Jarosław Jaz Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Świnoujście ■