POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Sobota [18.09.2021, 10:15:40] • Polska

Jak prowadzić ścieżki wokół domu?

Jak prowadzić ścieżki wokół domu?

fot. Organizator

Zagospodarowanie terenu wokół domu wymaga dokładnego przemyślenia wielu aspektów funkcjonalnych i estetycznych. Szczególnie ważną rolę w jego planowaniu odgrywają ciągi komunikacyjne czyli chodniki, alejki i ścieżki. Podpowiadamy, gdzie i z czego warto je wykonać.

Alejki w przestrzeni wokół domu to podstawa aranżacji. Najważniejsza jest aleja prowadząca od furtki do drzwi domu. To najczęściej główna arteria założenia projektowego, dlatego zaleca się, aby była dość szeroka.

Przyjmuje się, że powinna mieć szerokość od 1,2 do 1,5 metra. Taka odległość wystarczy, aby mogły wygodnie minąć się dwie osoby zmierzające w przeciwnych kierunkach. Pozostałe ścieżki w ogrodzie mają nieco mniejsze znaczenie, ale również są ważne. Poza tym, że pełnią funkcję drogi komunikacyjnej, często oddzielają też wizualnie przestrzeń i stanowią ramy dla terenów zielonych. Alejki, podobnie jak inne elementy aranżacji, powinny być dopasowane do stylu domu i ogrodu oraz wykonane z trwałych i estetycznych materiałów.

„Autostrada” pod same drzwi
Doskonałym materiałem do wykonania chodników i ścieżek są kostki i płyty betonowe. Charakteryzują się one dużą odpornością, antypoślizgowością oraz są łatwe w utrzymaniu. Ich atutem jest również ciekawy design. Producenci betonowych materiałów nawierzchniowych, wiedząc jak ważna dla klientów jest estetyka i dekoracyjność, cały czas rozwijają portfolio rozwiązań zgodnych z najnowszymi trendami w architekturze.

Dlatego aleja czy ścieżka wykonana z betonowych prefabrykatów wcale nie musi być mało finezyjna, a wręcz przeciwnie – może przyciągać wzrok. Jest to szczególnie pożądane w miejscach takich, jak strefa wejściowa do domu, której najważniejszym elementem jest „autostrada” prowadząca od furtki lub granicy działki do drzwi budynku. Zwykle to właśnie nią domownicy i goście zmierzają do domu, a także wnoszą bądź wwożą zakupy, dlatego tak ważne jest, żeby oprócz reprezentacyjnego charakteru, była ona funkcjonalna i stanowiła jednolitą płaszczyznę. Przykładem rozwiązania, które idealnie sprawdza się w tej roli jest nowoczesna i minimalistyczna kostka Polbruk Commix. Posiada ona geometryczne kształty – prostokątów o wymiarach 10x20 cm i 20x30 cm oraz kwadratów o bokach 10x10 cm i 20x20 cm. Wszystkie elementy mają uniwersalną grubość 6 cm, dzięki czemu można je wykorzystać nie tylko do budowy alejek czy tarasu, ale również na podjazd dla samochodów osobowych. Kostka Commix jest dostępna w modnych odcieniach szarości: nerino, taupe i kolorze grafitowym oraz szarym, a także ciepłych tonacjach: latte, hawaii, boho, cortado i masala. Taka różnorodność wymiarów i barw stwarza bardzo duże możliwości aranżacyjne. Z prefabrykatów Commix można układać monokolorystyczne nawierzchnie, ale również kreatywnie łączyć ze sobą odcienie lub tworzyć wzory. W przypadku chęci lub konieczności wizualnego wytyczenia granic ścieżek, można na przykład na krawędziach ułożyć kostkę o ciemniejszej barwie, a wewnątrz wykorzystać jasne kolory.

Jak prowadzić ścieżki wokół domu?

fot. Organizator

Rozwiązaniem, które z kolei doskonale sprawdza się w bardziej klasycznych aranżacjach jest kostka Polbruk Petra. Jest ona inspirowana skalnym miastem w Jordanii i przypomina kształtem naturalny kamień. Petra występuje w trzech kolorach. Pierwszy z nich to sahara, który jest dedykowany aranżacjom w klimacie śródziemnomorskim. Pozostałe dwa to - onyx i alpen - pasujące do projektów klasycznych i rustykalnych. Co ciekawe, w niektórych aranżacjach kolory te są ze sobą łączone dla osiągnięcia interesującego efektu. Atutem prefabrykatów Petra jest grubość wynosząca 8 cm, dzięki czemu można je wykorzystać również na podjazd do garażu dla samochodów cięższych niż 3,5 tony.

Do głównych ciągów komunikacyjnych, oprócz wyżej wspomnianej alejki pomiędzy furtką i drzwiami, należy zaliczyć również tę prowadzącą od podjazdu do drzwi, ale w otoczeniu domu znajdują się też inne ścieżki, które mają ważne reprezentacyjne znaczenie, jak np. trakty w zielonym ogrodzie.

Alejki tonące w zieleni
W ogrodach położonych na tyłach budynku bardzo popularne ostatnimi czasy stało się układanie alejek metodą step by step, czyli z przerwami pomiędzy kolejnymi płytami. Powinny być one nie większe niż jeden krok. Ścieżki budowane w ten sposób prezentują się niezwykle efektownie w ogrodach o nowoczesnym i skandynawskim charakterze, gdzie często spotyka się duże połacie krótko przystrzyżonej trawy. Poza tym jest to rozwiązanie ekologiczne, gdyż ułożenie płyt z większym dystansem pozwala na zwiększenie powierzchni bioaktywnej (trawa, grys). Do nowoczesnych lub skandynawskich aranżacji będą pasowały płyty takie, jak Polbruk Linea i Lira, które swoim wyglądem przywodzą na myśl naturalne materiały. Linea do złudzenia przypomina trawertyn, czyli porowatą skałę osadową o białym lub jasnobeżowym kolorze. Oryginalny surowiec często wykorzystywano do podkreślania unikatowego charakteru budowli, czego doskonałym przykładem jest Bazylika św. Piotra w Rzymie czy znajdująca się na placu św. Piotra kolumnada. Wymiar pojedynczego elementu Linea to 25 x 75 cm. Jest ona dostępna w barwie jasnoszarej. Alternatywą do „trawertynowej” płyty może być betonowa deska, czyli wcześniej już wspomniana Lira. Posiada ona identyczne wymiary jak Linea i odwzorowuje prawdziwe drewno, ze słojami i pęknięciami. Jej faktura tak idealnie imituje naturalny surowiec, że może zwieść nawet nasz dotyk. Lira występuje w dwóch kolorach: beżowym i ciemnobrązowym. Obydwa idealnie wpasują się w nowoczesne i skandynawskie aranżacje, ale sprawdzają się również w ogrodach o innym charakterze.

Jak prowadzić ścieżki wokół domu?

fot. Organizator

Ścieżki układane metodą step by step, oprócz wyżej wspomnianych atutów, mają jeszcze jedną zaletę. Ze względu na to, że są to w zasadzie pojedyncze elementy układane w jednym ciągu, alejkę zmieścimy nawet w miejscach, gdzie rośliny rosną blisko siebie. Większego problemu nie stanowi również układanie krętej ścieżki. Pozwala to w naprawdę interesujący sposób kreować przestrzeń ogrodu.

Alejki w otoczeniu domu pełnią różnorodne funkcje. Te, które są położone w strefie wejścia mają charakter ciągów komunikacyjnych, transportowych i reprezentacyjnych, dlatego dobrym rozwiązaniem jest budowa w tych miejscach jednolitych nawierzchni. Na większą ekstrawagancję można natomiast pozwolić sobie w ogrodzie, gdyż układanie ciągów pieszych metodą step by step pozwala często uzyskać ciekawsze efekty w zestawieniu z naturalną roślinnością.

Aneta Rymarska
Account Director


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Szczecin-Świnoujście późnym wieczorem. Na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy pozostaną uruchomione w czerwcu br. późnowieczorne połączenia w obu kierunkach o nazwie „Wiatrak”. Szczególnie wieczorny pociąg ze Szczecina do Świnoujścia okazał się sporym sukcesem, gdyż codziennie z tego połączenia korzysta przeciętnie 70 osób. Dodatkowo uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, a wczesnoporanne pociągi ze Świnoujścia do Szczecina będą kursowały codziennie, czyli w terminie rozszerzonym względem obecnego rozkładu jazdy. Pozwoli to mieszkańcom i turystom także w weekendy i święta dojechać m.in. do Szczecina Dąbia na przesiadki do pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze Szczecina np. do Warszawy (w tym na express Chrobry i pociąg Pendolino). Łącznie na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy w dni robocze uruchamianych będzie 14 par pociągów regionalnych, a w weekendy 12 par, co oznacza, że przez większą część dnia pociągi na tej trasie kursować będą co godzinę ■ Świnoujście: 38-latek z powiatu kamieńskiego kradł logotypy samochodów w centrum miasta. Kilkanaście pojazdów pozbawionych emblematu. Policja zbiera kolejne zgłoszenia. Straty dotyczą głównie aut marek premium, a w niektórych modelach Mercedesa wyrwany emblemat był jednocześnie częścią czujnika jednego z systemów wspomagających. Policja zatrzymała 38-latka i wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli uszkodzonych pojazdów. Z samochodów znikały znaki rozpoznawcze takich marek jak Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota czy BMW. W autach wyższej klasy wartość takich elementów potrafi być wyjątkowo wysoka. Kradzieże odnotowano na kilku odcinkach centrum: przy ulicy Konstytucji 3 Maja, przy ulicy Wyspiańskiego oraz na osiedlu Platan. Do funkcjonariuszy zgłosiło się już kilkanaście osób, choć liczba poszkodowanych może być większa. Sprawca został namierzony i zatrzymany. 38-letni mieszkaniec powiatu kamieńskiego trafił do policyjnego aresztu ■