POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [24.08.2021, 11:52:40] • Polska

Odpowiednie odżywianie dzieci i młodzież, czyli co i dlaczego warto zapakować do szkolnego plecaka?

Odpowiednie odżywianie dzieci i młodzież,  czyli co i dlaczego warto zapakować do szkolnego plecaka?

fot. Organizator

Zdrowa i odpowiednio zbilansowana dieta u dzieci i młodzieży jest niezwykle ważna dla ich prawidłowego rozwoju zarówno fizycznego jak i intelektualnego. Dobrej jakości produkty i prawidłowo skomponowane posiłki spożywane co 3-4 godziny to zasady, które dotyczą nie tylko dorosłych, ale również dzieci.

Podstawowe zasady komponowania menu dla dzieci i młodzieży

Według Instytutu Żywności i Żywienia całodzienne menu dla dzieci i młodzieży powinno dostarczać
w zależności od wieku, masy ciała i wykonywanej aktywności fizycznej 1400 – 4000 kcal dziennie. Dieta dziecka niewiele różni się od tej dla dorosłych. Jednak, by zachęcić do jedzenia zdrowych dań, warto by były one kolorowe i ładnie podane. W wieku 4-18 lat można jeść właściwie wszystko, co zdrowe i zalecane również dla dorosłych.

Różnice występują jedynie w ilości oraz odpowiednim rozkładzie makroskładników, takich jak białko, węglowodany i tłuszcze oraz zawartość witamin i składników mineralnych w poszczególnych posiłkach.
W diecie dzieci i młodzieży białko powinno stanowić 12-15%, tłuszcze 30% a węglowodany 55-58%.
- Źle skomponowane posiłki oraz mała aktywność fizyczna w wieku szkolnym mogą doprowadzić
do poważnych chorób w dorosłym życiu. Nadwaga i otyłość to pierwszy krok do pojawienia się cukrzycy, chorób układu krążenia, czy nowotworów. Dlatego dobre nawyki żywieniowe warto kształtować już
od najmłodszych lat. Zadbajmy o to, by posiłki były nie tylko smaczne, ale i zdrowe, jak również o to,
by dzieci regularnie chodziły na lekcje w-f’u – mówi Natalia Chybzińska, dietetyk, catering dietetyczny Kukuła Healthy Food.

Zdrowe przekąski, czyli co zapakować dziecku do szkoły?

Przygotowując każdy posiłek dla naszych pociech powinniśmy pamiętać o ograniczeniu cukru i tłuszczów zwierzęcych, które nie przynoszą żadnych korzyści dla organizmu. Podstawą diety dzieci i młodzieży powinny być warzywa i owoce oraz dobrej jakości białko. Pamiętajmy również o dostarczaniu odpowiedniej ilości błonnika: chleb razowy, brązowy ryż, gruboziarniste kasze i pełnoziarnisty makaron. W posiłkach powinny również znaleźć się ryby i chude gatunki mięs, a także mleko i jego przetwory.

Dietetyk podpowiada również co smacznego i zdrowego można zapakować dziecku do plecaka:

- Dobrą propozycją posiłku dla dziecka do szkoły jest kanapka z pełnoziarnistego pieczywa
z dużą ilością warzyw oraz będącym źródłem białka np. chudym mięsem lub nabiałem.
W ramach przekąski, przy dużej liczbie zajęć polecam również dodatkowo garść orzechów
i świeże lub suszone owoce oraz jogurt naturalny. Możemy też zapakować domowe, pełnoziarniste muffiny lub tzw. „kulki mocy” z nasion, orzechów i suszonych owoców, na które w internecie znajdziemy wiele zdrowych przepisów. Dobrze sprawdzają się również banany i marchewki, które dzieci lubią za ich słodki smak a są przy tym zdrowe i sycą na dłużej. Ciekawym rozwiązaniem będą również owocowe lub owocowo-warzywne gęste koktajle i smoothie, które przechowujemy w kubkach termicznych lub innych, szczelnych, wielorazowych opakowaniach. Natomiast młodzież prócz kanapek na pewno chętnie zabierze pudełko, czyli tzw. lunch box z sałatką na bazie pełnoziarnistego makaronu, kaszy lub brązowego ryżu z warzywami i indykiem lub soczewicą. – podpowiada Natalia Chybzińska, dietetyk, catering dietetyczny Kukuła Healthy Food.

Biuro Prasowe Kukuła Healthy Food
Joanna Guz
Lensomai Communication


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ „DIADEM 2021” Dwa dni transgranicznych ćwiczeń i finał w Świnoujściu. Od Heringsdorfu po Świnoujście polskie i niemieckie służby ratownicze ćwiczą by w sytuacjach nadzwyczajnych móc skutecznie nieść pomoc poszkodowanym. Zakończenie tego wielkiego wspólnego treningu wyznaczono na terenie Uznam Arena w Świnoujściu. W ćwiczeniach udział wzięło 120 niemieckich i polskich ratowników, kilkudziesięciu pozorantów, instruktorów oraz fachowców z zakresu zarządzania. Szczególnym kontekstem jest nadzwyczajna sytuacja związana z pandemią. Ćwiczenia rozpoczęły się przy promenadzie w Heringsdorfie. Następnie uczestnicy ćwiczenia przenieśli się pod stację Pogotowia Ratunkowego w tym mieście. Punkt mobilizacyjny oraz centrum dowodzenia akcją ulokowane zostały na parkingu przygranicznym w Ahlbeck. Działania ratowników w tym okresie wymaga szczególnej wiedzy i świetnej koordynacji. Aby więc, w sytuacji szczególnego zagrożenia nie trzeba było szukać porozumienia, przedstawiciele wszystkich służb z obu stron granicy trenują wspólnie. Ćwiczenia z pewnością mocno przyczynią się do rozwoju naszej dobrej współpracy i ustabilizuje naszą sieć kontaktów czerwonokrzyskich, znacznie wykraczających poza oba regiony transgraniczne.■