POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Niedziela [22.08.2021, 10:23:17] • Ahlbeck

Parlamentarzyści UE, parlamentu Kraju Związkowego Meklemburgii-Pomorza Przedniego oraz sejmiku powiatu Pomorze Przednie-Greifswald w sprawie budowy portu kontenerowego

Parlamentarzyści UE, parlamentu Kraju Związkowego Meklemburgii-Pomorza Przedniego oraz sejmiku powiatu Pomorze Przednie-Greifswald w sprawie budowy portu kontenerowego

fot. Sławomir Ryfczyński

"Z wyspy Wolin zniknąłby las, nasiliłaby się komunikacja, a środowisko i turystyka poniosłyby ogromne straty"- tak uważają członkowie Alians na rzecz Zatoki Pomorskiej Stowarzyszenie Prawobrzeże Inicjatywa Obywatelska Lebensraum Vorpommern.



W ubiegłą środę nasze wyspy odwiedzili parlamentarzyści UE, parlamentu Kraju Związkowego Meklemburgii-Pomorza Przedniego oraz sejmiku powiatu Pomorze Przednie-Greifswald, aby zapoznać się z uwarunkowaniem lokalizacji planowanej budowy terminalu głębokowodnego nad Zatoką Pomorską w Świnoujściu oraz opinią lokalnej społeczności w sprawie planowanego portu kontenerowego. W spotkaniu miał uczestniczyć poseł do Sejmu Tomasz Aniśko z partii Zielonych lecz z przyczyn służbowych nie mógł dojechać. Z zaproszenia skorzystali mieszkańcy i wczasowicze ze Świnoujścia, przedstawiciele niemieckich organizacji turystycznych, ochrony środowiska oraz licznych mediów z Polski i z Niemiec.

Posłanka do Parlamentu Europejskiego dr Hannah Neumann, z siostrzanej partii Zielonych, Bündnis 90/die Grünen, wyraziła swoje przerażenie o wymiarze planowanej inwestycji w obszarze będącym pod ochroną Europejskiej Sieci Ekologicznej NATURA 2000 (PLH320019, PLH320018, PLB320002). W jej ocenie lokalizacja i powierzchnia projektowanego portu zniszczy zasoby przyrodnicze w tym tarliska ryb oraz znacznie pogorszy warunki życia mieszkańców w całym regionie pomorskim. Działalność portu w tym zniszczenie cennych terenów przyrodniczych, wzmożony ruch statków kontenerowych i związana z nim emisja spalin, zagrożą branży turystycznej, uzdrowiskowej i rybołówstwu, redukując liczne miejsca pracy powiązane z tymi branżami. Ponadto kontenerowce widoczne z plaży, uczynią krajobraz mniej atrakcyjnym, "z wyspy Wolin zniknąłby las, nasiliłaby się komunikacja, a środowisko i turystyka poniosłyby ogromne straty."

Na podstawie obecnej sytuacji gospodarczej oraz samonapędzającej się zmiany klimatu prognozy ekonomiczne przewidują redukcję natężenia transportu towarów. Obiektywnie oceniając pomysł budowy nowego portu zewnętrznego, brakuje jej rozsądnego uzasadnienia ekonomicznego, ponieważ koszt i roczne utrzymanie liczy się w miliardach złotych.

Parlamentarzyści UE, parlamentu Kraju Związkowego Meklemburgii-Pomorza Przedniego oraz sejmiku powiatu Pomorze Przednie-Greifswald w sprawie budowy portu kontenerowego

fot. Sławomir Ryfczyński

Europoseł Helmut Scholz (partia lewicy Die Linke) wskazał na transgraniczne znaczenie regionu pomorskiego, wzajemne oddziaływania między regionami oraz znaczenie konsultacji społecznych. Zachęcił do skorzystania z wielojęzycznej platformy europa.eu/citiyens-initiative aby połączyć swe siły z inicjatywami obywatelskimi innych krajów wzdłuż planowanej trasy, kończącej się na Adriatyku.
Wobec braku badań oddziaływania projektu na środowisko (OOŚ) Europosłowie udostępnią środki na wstępną ich ocenę.

Członkini parlamentu Landtagu Meklemburgii-Pomorza Przedniego, Mignon Schwenke, zarzucała brak oficjalnych informacji ze strony polskiej oraz domagała się interwencji rządów krajowego i federalnego. Apelowała, że nie można pozostawić mieszkańców samych sobie. Namawiała do protestów „Bez sprzeciwu mieszkańców, nic nie osiągniemy.”

Przedstawicielka organizacji ochrony przyrody krajowej Meklemburgii-Pomorza Przedniego BUND, Corinna Cwielag, powiedziała „Razem z siecią stowarzyszeń ekologicznych złożyliśmy skargę do UE przeciwko uregulowaniu Odry. Moglibyśmy dołączyć do niej port kontenerowy w Świnoujściu.”

Wiceburmistrz gminy Heringsdorf przypomniał prezentacje projektu prezydenta Świnoujścia, która była wielokrotnie tematem rozmów licznych zespołów i komisji. Przedstawiona w prezentacji koncepcja nie uzyskała akceptacji. Budowa portu zewnętrznego spowoduje między innymi, zagrożenie plaży i wybrzeża poprzez zakłócenie przemieszczania i osadzania się piasku wzdłuż wysp Uznam i Wolin.

Ogólnie zaznaczono, że nikt nie sprzeciwia się naturalnemu rozwojowi historycznego portu świnoujskiego. Krytykowano omijanie prawa i traktatów krajowych, bilateralnych i europejskich.

Mieszkańcy zwrócili uwagę na obecne nasilenie katastrof naturalnych na naszym kontynencie, które w bolesny sposób wskazuje, że ogłoszenie "Zielonego Ładu" UE było naprawdę konieczne. Jeśli, tak jak do tej pory, rozwój gospodarczy będzie odbywał się kosztem przyrody, to życie ludzkie na naszej planecie będzie zagrożone.
Znaczny wzrost temperatury w miastach, wymaga zachowania otaczających ich lasów, które stabilizują mikroklimat miejski oraz gromadzą wodę. Wycinka na sam początek 400 ha lasów Nadleśnictwa Międzyzdroje, zagraża nie tylko chronionej faunie i florze, lecz również dobrym warunkom życia dla mieszkańców.

Uczestnicy spotkania w Warszowie nie spodziewali się jak wielka jest skala hejtu wobec osób, które śmiało wypowiadają swoje obawy w kwestii planowanego portu kontenerowego. Wszystko wskazuje na płatny trolling o wydźwięku nacjonalistycznym, w celu zastraszenia protestujących Polaków.

W drodze powrotnej obejrzano połacie wyciętego pod budowę trzeciego zbiornika LNG lasu, chronionego w ramach Europejskiej Sieci Ekologicznej NATURA 2000.
Mieszkańcy Świnoujścia nie zamierzają się poddać i domagają się tylko dotrzymania obietnicy danej im przez prezydenta miasta, że otwarcie terminala LNG było ostatnią inwestycją o skali przemysłowej w mieście.
14 sierpnia 2021 r.

Alians na rzecz Zatoki Pomorskiej
Stowarzyszenie Prawobrzeże
Inicjatywa Obywatelska Lebensraum Vorpommern e.V.


komentarzy: 93, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-93 z 93

Gość • Poniedziałek [30.08.2021, 12:43:27] • [IP: 77.88.191.**]

Świnoujscianie!!a przynajmniej jej mała część, macie przykład jak za epidemii hotele świeciły pustkami, bo Niemców nie było!!I nadal chcecie aby tu nie było zakładów, które dawałyby ludziom zatrudnienie, stałą pracę??i co dalej!!To już przerabialiśmy jak poprzednie władze likwidowały stocznie, odrę i zaklady, spółki od nich zależne.Ogromne bezrobocie i bieda, powinniśmy się cieszyć, że cokolwiek powstaje, to dla naszego dobra a Niemcy niech pilnują swojego kraju, oni swoich stoczni nie zlikwidowali!! i tylko się cieszą jak u nas jest gorzej i zawsze byli przeciwni rozwojowi naszego kraju ale czas na to, aby powiedzieć dość wasalstwa i poddaństwa!!

Gość • Wtorek [24.08.2021, 16:55:49] • [IP: 176.221.124.**]

Jak Niemcy się prują to znaczy że dobry pomysł

Gość • Wtorek [24.08.2021, 16:33:45] • [IP: 178.238.251.***]

Gość • Poniedziałek [23.08.2021, 10:04:08] • [IP: 77.88.191.**] Ty specjalisto a te kontenery może same będą się rozładowywały co ? Albo może twoi programiści będą je rozładowywać? Tu będzie robota dla sporej ilości kierowców różnych stackerów, ciągników, operatorów suwnic, maszynistów i personelu pomocniczego przy pociągach, katering, osoby sprzątające, służb celnych, kadry kierowniczej. Pojedź sobie do gdańska na DCT to ci rura zmięknie jak zobaczysz jakiej ilości ludu do tego trzeba, i kto przy okazji ma pracę.

Gość • Poniedziałek [23.08.2021, 22:03:25] • [IP: 176.221.125.***]

Wiadomo że im chodzi tylko o interesy niemieckich portów. Kontrola i obsługa eksportu polskich towarów to była główna pruska broń wymierzona przeciw przedrozbiorowej Polsce. Szukają pożytecznych idiotów, jakby mało ich było w szeregach polskiej opozycji.

Gość • Poniedziałek [23.08.2021, 19:58:25] • [IP: 176.221.125.***]

Tak czytam te wypowiedzi tych pseudo najmądrzejszych nie znających się na niczym że Port Kontenerowy powinien powstać kosztem Natury i plaży, zwierzętom zabrać ich dom, to czemu nie zgodzicie się żeby pod waszymi domami postawili te kontenery, ja jak większość z Lewobrzeża nie wyrażam zgody na taką dewastację naszej pięknej Natury ciszy i spokoju i czystego powietrza. Przykre że wypowiadają się te osoby co myślą że wszystko można kupić za pieniądze. Mylicie się bardzo to co zostanie zniszczone nigdy nie będzie przywrócone.

Gość • Poniedziałek [23.08.2021, 14:27:25] • [IP: 31.0.33.***]

Ignorować Niemców! Za Nord Stream 2

Gość • Poniedziałek [23.08.2021, 11:24:45] • [IP: 83.23.163.***]

A CO MAJĄ W TEJ SPRAWIE DO GADANIA SZKOPY, WYPIEPRZYC Z TĄD NA ZBITY PYSK, O SZAROGĘSIĘ SIE SZBABY JAK U SIEBIE, A TE POLSKIE SPRZEDAWCZYKI I MYJODUPY MORDĘ W KUBEŁ I MYC DUPY SŁUGUSY A NIE MĄCIC W NASZYM KRAJU, BUDOWAC I NIE PYTAC SIE CZY WOLNO, JUŻ WAM STOCZNIE ZABRALI A TERAZ PŁACZECIE A U NICH STOCZNIA MA SIĘ DOBRZE, CHCECIE TEGO.

Gość • Poniedziałek [23.08.2021, 10:50:11] • [IP: 37.8.230.***]

Najpierw niech zamkną Nordstrem 2 i wypłacą odszkodowanie za II wojnę światową.

Gość • Poniedziałek [23.08.2021, 10:11:39] • [IP: 109.241.63.**]

Niemcy - swoje brudne umoczone w naszej krwi ręce precz od Polski! Jeśli chcecie o czymś dzisiaj dyskutować, to tylko i wyłącznie o wielkości wysokości reparacji wojennych, jakich Polakom nigdy za zniszczenia wojenne nie wypłaciliście. Prosicie się takim wtrącaniem się o to, by każdy Niemiec już wkrótce nie był inaczej traktowany jak tylko po chamsku, jak na to zasługujecie, jako ci barbarzyńcy i bezczelni bez umiaru dranie. Pod pozorami walki o ekologię, uprawiacie swoją brudną ekologiczną wojnę hybrydową z Polską- już teraz musimy płacić durne haracze za limity CO2 jakiejś waszej brudnej unijnej mafii, ale do czasu... Doigracie się jak zawsze!

Gość • Poniedziałek [23.08.2021, 10:04:08] • [IP: 77.88.191.**]

ktoś napisał, że PK to super interes... to może kilka faktów. .. dla miasta : Projekt przewiduje budowe pirs u na wodzie czyli podatek do miasta moze byc mniejszy niz identyczny jak płaci np. Zdrojowa, ilosc zatrudnionych : docelowo 150-170 osób, głównie speców od programowania (pewnie przywiezie ich operator) PK bedzie maksymalnie zautomatyzowanym miejscem. Nie jestem przeciwnikiem tej inwestycji ale mimo faktu braku opinii srodowiskowych nie widać tu sensu ekonomicznego.Niemcy jacy sa tacy sa ale punktuja Nas dobrze.To jest megalomania.

Gość • Poniedziałek [23.08.2021, 07:06:41] • [IP: 176.221.124.**]

Gość • Niedziela [22.08.2021, 21:12:02] • [IP: 31.60.11.*]Wasz debilizm poraża..Rządzik dał pomysł i zgodę na budowę terminala i...szukają inwestora.Chińczycy mieli się tym zająć ale zrezygnowali.Więc to żadna Polska inwestycja tylko znalezienia operatora, inwestora i to każdy może być ale na razie brak samobójcy.To jak przekop mierzei, miliardy wywalone na mrzonkę chorego starca a gówno nie interes z tego będzie.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 23:18:03] • [IP: 62.69.229.**]

Niemcy niech cicho siedzą! Jak budowali atomówkę, to niczym się nie przejmowali, jak budują rurę, to też pilnują swojego interesu, jak jest unijny zakaz dotowania przedsiębiorstw, to oni ostro dotowali swoje stocznie. Więc niech się odstosunkują.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 23:04:22] • [IP: 37.248.174.**]

Likwidacja stoczni przez PO już im nie wystarcza. Teraz bezczelnie szkopy chcą decydować o naszych inwestycjach i liczą na poparcie zdrajców Polski. Olać gebelsowską propagandę i robić swoje.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 22:50:07] • [IP: 176.221.124.**]

Gość • Niedziela [22.08.2021, 17:59:00] • [IP: 176.221.124.***] już dawno reaktory wyłonvzone..dwa generatory działają ale opalane gazem więc...typowy pisowski ferment kłamstwo wplecione w pół prawd, e.

Gość rtg • Niedziela [22.08.2021, 22:43:11] • [IP: 31.0.90.*]

Do ]GośćVIII • Niedziela [22.08.20 21:00:43] • [IP: 178.238.247.**] Ty pie...y  komuchu, któremu  Tobie i Twojemu Stowarzyszeniu pani J.A. wszystko dyktuje, najpierw pokaż coś dobrego od siebie. A dopiero pouczaj innych.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 22:25:34] • [IP: 62.69.252.**]

Przysłowia są mądrostką narodów " NIE DAJ SIĘ OSZWABIĆ" po co port w Świnoujściu jak jest e Sassnitz, a może być jeszcze większy

Gość • Niedziela [22.08.2021, 22:20:04] • [IP: 176.221.125.**]

Niemieckie łapy precz od Polski niech wezmą się za swoje niemieckie bagno.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 22:15:41] • [IP: 5.173.147.*]

W środę w Rostoku odbywa się Dzień Rosji. Premier Meklemburgii-Pomorza Przedniego (MV), mimo krytyki, nie wycofała się z jego organizacji." Platynowym sponsorem" wydarzenia jest spółka Nord Stream 2 - pisze dziennik" Tagesspiegel".🇩🇪🤝🇷&#
127482;👻

Niemcy do siebie • Niedziela [22.08.2021, 22:08:04] • [IP: 5.184.247.**]

Niemka może sobie włożyć trzy palce w pip...ke. W sprawach Polski decydują Polacy.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 21:12:02] • [IP: 31.60.11.*]

czy Niemiec pytał nas czy może kacap położyć rurociąg chyba nie, to wara od Nas i od naszych inwestycji

GośćVI • Niedziela [22.08.2021, 21:11:44] • [IP: 178.238.247.**]

Informacja dla HEJTERÓW. Nikt z tych trzech struktur, organizacji społecznych, które się pod tym apelem podpisały i działają nadal na rzecz ekologicznych wysp Uznam i Wolin NIE SĄ POLITYCZNI. Łączy nas dobro wspomnianych wysp, które jak każdy wie, pozostawimy naszym dzieciom i wnukom.

GośćVIII • Niedziela [22.08.2021, 21:00:43] • [IP: 178.238.247.**]

BRAWO !! dla rozsądnego, myślącego internauty, zapewne mieszkańca przepięknego Świnoujścia. (22 sierpnia godzina 13:38, 38). Takich ludzi, w obronie miasta przed betonem, hałasem i spalinami nam Stowarzyszeniu bardzo potrzeba. Facebook Stowarzyszenie Prawobrzeża

Janek • Niedziela [22.08.2021, 20:53:18] • [IP: 194.99.104.***]

Budować, budować i to jak najszybciej. Port kontenerowy na prawobrzeżu miasta musi powstać. Niemcy boją się o utratę części wpływów na Bałtyku. Rostock, po kryzysie portów polskich w latach 90-tych, przejął całe cargo. Nagle polaczki wyskakują z konkurencją. Naród panów jest zbulwersowany. Jak to możliwe, aby podludzie mogli tworzyć zagrożenie dla niemieckich portów. Budować, budować i to jak najszybciej.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 20:50:29] • [IP: 94.254.165.**]

3 x TAK dla portu kontenerowego. POlszewicy oraz Volkdeutsche mówią o Lebensraum? Właś ie wylazło z POwskiego bydełka co szykują. Dlatego Polszewia ma takie parcie na budowę hoteli i apartamentowców. Gdy napływ herenvolku stanie się taki że nie będzie się dało żyć w Świnoujściu to wtedy zostanie to miasto przejęte przez herenvolk. Pełzająca abaksja polskiego terytorium. Wara wam od tego co się w Polsce buduje. POwska V kolumna i herenvolk niech szykują portwele na zapłacenie reperacji za bestialstwo i rabunek na niespotykaną skalę. Wygra PiS.

Odillo • Niedziela [22.08.2021, 20:26:34] • [IP: 83.29.93.***]

Pp co nam port jak jest w Niemczech. Genaralna Gubernia powinna być przecież rezerwuarem rolniczym i niewolniczej siły roboczej dla Rzeszy Niemieckiej, a do tego nie potrzeba portów, przemysłu, niezależności… Polskojęzyczny centrolew wie o tym doskonale i dlatego agituje jak trzeba, by Aniela była zadowolona.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 20:05:28] • [IP: 176.221.124.***]

Ty dzbanie jeden, mówię do tego IP, jak niżej, uważaj, uważaj z tymi wyzwiskami. Skoro wiesz, to to jest, to SAM SIĘ PODPISZ POD TYMI WYZWISKAMI SWOIM IMIENIEM I NAZWISKIEM. A TOBIE KTO PŁACI, ZA TE WYZWISKA NP, POD MOIM ADRESEM RÓWNIEZ?? Gość • Niedziela [22.08.2021, 14:11:40] • [IP: 79.186.52.***] Ewidentnie chodzi o interes ekonomiczny niemieckich portów. W Holandii czy jak kto woli Niderlandii wybudowali, , Europort" gdzie przeładowuje się ciężką chemie i protestów nie było. Budować nasz port kontenerowy bo to dobry interes. Nie patrzeć na opinię zdrajców i kolaborantów w naszym mieście. PORT KONTENEROWY TO BARDZO DOBRY INTERES.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 19:53:39] • [IP: 176.221.125.***]

Gdyby nie upór POolski, nie było by Nordstream, Rosjanie chcieli puścić lądem, ale ominąć Ukrainę, nasi się nie zgodzili i mamy co mamy.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 19:43:28] • [IP: 5.173.147.*]

Jeśli chodzi o produkcję paliwa jądrowego Niemcy były praktycznie samowystarczalne – w Gronau zlokalizowano zakłady wzbogacania uranu metodą wirówkową, w Lingen od 1979 r. wytwarzane są gotowe pręty paliwowe do reaktorów PWR i BWR. W Hanau w Hesji wytwarzano paliwo kulowe do reaktorów HTR, EKO Niemcy ☢ ☠☢😰

Gość • Niedziela [22.08.2021, 19:28:01] • [IP: 188.146.163.***]

Do. . [22.08.2021, 16:58:33] • [IP: 37.47.150.***] widać dotarło i boli. Różnica między Nami jest kolosalna, nie będę używał wulgaryzmów ale pamietaj że gdybys kiedyś był w podobnej sytuacji jak Ci na granicy Polski i Bialorusi to udzieliłbym Tobie i innym pomocy natomiast Ty" ktosiu"przełącz na tvp pis i wciągaj dalej... karma wraca. Nie pozdrawiam.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 19:06:20] • [IP: 46.169.66.***]

NORD STREAM ok bo to interes Niemiec interes ekonomiczny niemieckich portów zagrożony więc zieloni w akcji. A gdzie zieloni jak do Polski wwożą niemieckie odpady i traktują nas jak wysypisko śmieci. Lepiej niech u nich gospodarka prze do przodu a polski robotnik jako dobra, tania siła robocza. Niektórym chyba o to chodzi. niektórzy ja 1 ero własne dzieci by sprzedali - wstyd.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 18:28:57] • [IP: 176.221.124.***]

Co dzieje się po wyłączeniu elektrowni atomowej Do roku 2002 Niemcy zrezygnują z energii atomowej. Wyłączenie i demontaż elektrowni jądrowych nie jest jednak ani prosty ani tani i może potrwać nawet kilkadziesiąt lat. default W roku 1988 wyłączono z sieci wodno-ciśnieniowy reaktor atomowy w elektrowni Müllheim-Karlich w Nadrenii-Palatynacie. Od roku 2004 trwa jej rozbiórka. Podobną operację w elektrowni atomowej Greifswald-Lubmin rozpoczęto w roku 1995 i wciąż jest ona daleka od zakończenia. Te dwa przykłady dowodzą, że operacja wygaszenia elektrowni atomowej jest długim i skomplikowanym procesem, który rozciąga się na kilkadziesiąt lat i sporo kosztuje. Groźne ciepło Każdy wie, jak działa elektrownia atomowa. Mało kto zdaje sobie jednak do końca sprawę z tego, z iloma problemami technicznymi trzeba się zmierzyć po wyłączeniu elektrowni z sieci. Sam proces wyłączenia jest stosunkowo prosty: do wnętrza reaktora wsuwa się pręty sterujące, które pochłaniają neutrony. Przez pręty przepływa chłodziwo, odbierające energię termiczną wyzwalaną nadal przez obecne w reaktorze pręty paliwowe zawierające sprasowane tabletki uranowe. Jak wyjaśnia dr Joachim Knebel, kierownik naukowy Instytutu Technologii w Karlsruhe (KIT), " proces naturalnego rozpadu substancji radioaktywnych w prętach paliwowych trwa nadal i wytwarza ciepło, wynoszące około siedmiu procent energii cieplnej produkowanej przez czynny reaktor"." Dopiero po trzech miesiącach od chwili wyłączenia reaktora z sieci produkowana przez niego nadal energia cieplna spada do poziomu jednego procenta". Najbardziej niebezpiecznym elementem wyłączonego reaktora są w pierwszej fazie tej operacji jego pręty paliwowe, które trzeba ostrożnie usunąć z jego wnętrza. Są one wciąż tak rozgrzane, że samo powietrze nie wystarczy do ich wychłodzenia. Dlatego zdemontowane pręty trafiają do specjalnego basenu z wodą, w który chłodzą się od trzech do pięciu lat. Flash-Galerie Atomkraft in Deutschland Przeciwnicy energetyki jądrowej w Niemczech postawili na swoim Doktor Knebel podkreśla, że ten proces nie może być przerwany. W przeciwnym razie rozgrzane pręty zamienią zawartą w basenie wodę w parę, a w skrajnie niesprzyjających okolicznościach może dojść do ich stopienia, co zdarzyło się podczas awarii w japońskiej elektrowni atomowej Fukushima 1. Lista zagrożeń na tym się nie kończy. Wolfgang Neumann, specjalista od bezpieczeństwa reaktorów z firmy Intac w Hanowerze, zwraca uwagę na ryzyko wybuchu wodoru, uwolnionego podczas procesów chemicznych. To także zdarzyło się w Fukushimie. Na szczęście do takich awarii może dojść tylko w razie wielkich katastrof żywiolowych w połączeniu z błędami zawinionymi przez kierownictwo elektrowni. W Niemczech, przy zachowaniu obowiązujących norm bezpieczeństwa, są raczej wykluczone. Baseny, w których chłodzą się pręty paliwowe, mają od sześciu do ośmiu metrów głębokości i są obudowane systemami awaryjnymi, które gwarantują pewny i bezpieczny przebieg tego procesu. Kosztowna rozbiórka Po kilku latach spędzonych w basenie, wyjęte z reaktora pręty paliwowe są już na tyle schłodzone, że teraz, zamiast wody, rolę chłodziwa przejmuje powietrze. Od tej chwili, mówi Joachim Knebel, nie może zdarzyć się nic groźnego. Pręty umieszcza się w specjalnych pojemnikach typu" Castor" i przewozi do miejsca przejściowego składowania. W opróżnionym z prętów reaktorze utrzymuje się nadal szczątkowe promieniowanie, wynoszące około jednego procenta tego, które mierzono w nim podczas pracy. Dlatego rozbiórkę elektrowni prowadzi się od zewnątrz, posuwając się powoli do jej centrum czyli zbiornika ciśnieniowego reaktora. Demontażem części narażonych wcześniej na najsilniesze napromieniowanie zajmują się sterowane zdalnie roboty. Flash-Galerie Baden-Württemberg Elektrownia atomowa Neckarwestheim czeka na rozpoczęcie prac rozbiórkowych za parę lat Z części betonowych i stalowych usuwa się metodą frezowania zewnętrzną, kilkumilimetrowa warstwę, która potem stanowi dodatkowy element odpadów radioaktywnych. Zwykłe, to jest nienapromieniowane materiały budowlane i inne elementy konstrukcji elektrowni nadają się do recyklingu. Od chwili wyłączenia reaktora do rozpoczęcia prac rozbiórkowych budynków elektrowni mija średnio około dziesięciu lat. Inna, tak zwana" całkowicie bezpieczna" metoda demontażu elektrowni polega na tym, że po wyjęciu z reaktora prętów paliwowych elektrownię zostawia się w spokoju na około 30 lat. Po tym czasie prace rozbiórkowe są dużo tańsze, bo można zaniechać specjalnych metod pracy z materiałami grożącymi napromieniowaniem zatrudnionym na placu specjalistom i robotnikom. Ale i ta metoda sporo kosztuje. Według danych koncernu energetycznego RWE, wyłączenie z sieci jednej elektrowni atomowej w połączeniu z jej demontażem kosztuje od 500 mln do jednego miliarda euro. Brigitte Osterath / Andrzej Pawlak red. odp. Bartosz Dudek

Gość • Niedziela [22.08.2021, 18:12:46] • [IP: 176.221.124.***]

Elektrownia atomowa Lubmin odleglość od Świnoujścia 56 km!!

Gość • Niedziela [22.08.2021, 17:59:45] • [IP: 5.173.149.**]

Jakiś przedstawiciel niemieckiej agentury wpływu napisał:”JAKIEŚ CHAMSKIE TEKSTY O REPARACJACH”.Mało szanowny agencie zapoznaj się z historią II wojny światowej, a tak poza tym spadaj do Vaterlandu.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 17:59:00] • [IP: 176.221.124.***]

Co z elektrownią atomową w Lubminie? Może ekolodzy wypowiedzą się na ten temat.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 17:45:18] • [IP: 31.0.93.**]

Precz Łapy od Polski

Gość • Niedziela [22.08.2021, 17:36:47] • [IP: 178.238.247.**]

Hahaha. Żal d.. ę ściska niemiaszkom, że Polska się rozwija, kontynuuje nowe, wielkie inwestycje. Jestem za portem kontenerowym.Będzie praca dla ludzi, świat dowie się jak dobrze dzieje się w naszym regionie.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 17:30:51] • [IP: 5.173.147.*]

Elektrownia Jänschwalde (niem. Kraftwerk)elektrownia cieplna (węglowa), zlokalizowana w pobliżu wsi Jänschwalde w Niemczech (kilka kilometrów od granicy z Polską). Jest to 3. największa elektrownia na terenie Niemiec. Niemcy po cichu włączyli do systemu nową elektrownię węglową Datteln IV. W Greifswaldl znajduje się składowisko wypalonego paliwa i odpadów promieniotwórczych Brawo eko Niemcy 😱☠

Gość • Niedziela [22.08.2021, 16:58:33] • [IP: 37.47.150.***]

Do 15:18:05. Oj widać żeś potomek zgw ał c onej wieśniaczki przez ssmana jest. Tak pięknie szczekasz.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 16:51:06] • [IP: 188.146.35.***]

Wyspa ma być zielona nie betonową.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 16:47:57] • [IP: 62.69.252.*]

Bogu niech będą dzięki za to, że nie będzie tego portu kontenerowego, oby się im nie udało dosyć zniszczyli już nasze miasto a od Warszowa niech się odczepią raz na zawsze. Prezydent może robić ze swoim domem co chce a od nas wara. .

Gość • Niedziela [22.08.2021, 16:37:12] • [IP: 120.148.52.***]

do [IP: 88.218.253.***], [IP: 188.146.161.***], IP: 82.134.67.***] Absolutnie popieram, pozostałe texty swiadczą tylko o mentalności piszących, niech całe eko padnie ale my przeciw Niemcom. Prymitywizm i to na bardzo krótka metę, oby nie było za późno. Pozdrawiam

Gość • Niedziela [22.08.2021, 16:22:18] • [IP: 31.0.70.***]

Jakim prawem parlamentarzýstka niemiecka z UE wkracza na kontrole do Polski i dyktuje nam co wolno co nie wolno...kto ja tu przyslal??Aż duszno od nich wszedzie ich pełno

Gość • Niedziela [22.08.2021, 16:18:31] • [IP: 107.77.223.**]

We wrzesniu roku pamietnego tagze nas odwiedzili

Gość • Niedziela [22.08.2021, 16:11:47] • [IP: 178.238.246.**]

TAK dla portu kontenerowego NIE dla NS2. NIE dla hoteli. NIE dla apartamentowców. NIE dla niemieckich samochodów korkujących ulice i zanieczyszczających powietrze w naszym mieście.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 16:11:36] • [IP: 185.186.156.***]

Inicjatywa 'Lebensraum'... no nie powiem, trzeba słuchać i nie budować skoro niemiaszki chcą mieć u nas lebensraum

Gość • Niedziela [22.08.2021, 15:59:38] • [IP: 31.11.129.***]

Przestańcie się ośmieszać wielcy narodowcy. Na Nord Streem to sami się ograliśmy. Mógł biec przez Polskę i byśmy kupę kasy zarabiali na przesyle gazu. A tak jak zwykle wojenki pisowskie i dziwnie pojmowany interes spowodował że nas Niemcy i Ruskie olali i swoje zrobili. Pretensje może Polska miec tylko do siebie.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 15:54:49] • [IP: 176.221.124.**]

Gość • Niedziela [22.08.2021, 12:16:51] • [IP: 83.23.169.***]Nastepny głąb pisowski..Reparacje wojenne? Temat zastępczy podany przez kaczyńskiego i waszą TVPislam.Oddajcie Niemcom SWINEMUNDE, STETIN, BRESLAU icałe ziemie zachodnie i wybrzeże a wtedy temat reparacji można uznać za otwatry.Jeśli tego chcecie to wielu przytaknie.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 15:54:22] • [IP: 83.21.108.***]

CO JUŻ TU SZWABY I PEOWCY SIE WPIEPRZAJĄ, ROBOTY NIE MAJĄ ALE WSZYSTKO NA NIE, MA BYC I KONIEC A KOMU TO SIĘ NIE PODOBA TO WYNOCHA Z POLSKI, CZY MY WPIEPRZAMY SIE DO SZWABÓW, NIE, ONI SOBIE NA TO NIE POZWOLILIBY, A TU MORDY WSADZAJĄ, CIEKAWE CZY OPERATOR DA WPIS, BO JAK JUŻ GO POZNALISMY TO NA TYCH NIE WOLNO PISAC BO NIE DA, PRAWDA W OCZY KOLE.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 15:48:18] • [IP: 176.221.124.**]

Gość • Niedziela [22.08.2021, 12:32:19] • [IP: 79.140.194.**]...WOLNA POLASKA. .??Oto obraz Polaka cebulaka wyznawcy pislamu.Tępe, ograniczone...bydełko.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 15:44:34] • [IP: 176.221.124.**]

Gość • Niedziela [22.08.2021, 15:18:05] • [IP: 188.146.161.***]Nic dodać nic ująć ale słusznie zauważyłeś że w tym tępym społeczeństwie to ciężko kogoś przekonać.Za kilka lat kiedy wszystko pier...i nie będą mieli za co żreć to może coś dotrze ale ich przywódcy już będą zabezpieczeni gdześ w luksemburgu albo SAN ESKOBAR.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 15:40:25] • [IP: 176.221.124.**]

Gość • Niedziela [22.08.2021, 14:11:40] • [IP: 79.186.52.***]To buraczku tępy z pislamu znajdż inwestora bo jak narazie nikt nie chce utopić kasy w tym idiotycznym pomyśle.Likwidowali stocznie i wzorem mateuszka kłamczuszka rozsiali plotkę o terminalu aby chołota czuła sie dowartościowana i kolejne lamstewko jaka to niby polska jest potęzna.Woda na łyn dla tępaków nacjonalistów a wolska pda na ryj już nawet chińczycy nie chcą wam kasy pożyczać.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 15:22:36] • [IP: 82.134.67.***]

NIE dla kontenerowego terminalu!!

Gość • Niedziela [22.08.2021, 15:18:05] • [IP: 188.146.161.***]

Zmieni sie kanclerz, zmieni sie i polityka. ...czasy miłości obu krajów dobiegły końca, proponuje aby pracujący i żyjący z Niemców już dziś zmieniali swoje zycie, wróci to co było przed 1989 r. Zapewniam.Niemcy są nami już zmęczeni. Przekonacie sie w ciągu 2 lat. Pandemia niczego Was przesiedlency zza Buga i dzieci stancjonujacej Armii Radzieckiej nie nauczyła. Co mam rura Nord Stream do przecietnego mieszkanca tego miasta ? Nic. No ale w tvp pis.. hłam. Gaz do LNG przypływa z... USA. ..Biden zły taki przekaz idzie z tvp pis.. Gaz od arabów. .. arab to wróg bo terrorysta - przekaz z tvp pis... a ziemniaczki gotuje przeciętna Grazyna ze Swinoujścia na płycie ceramicznej. ..zasilanej prądem, ktory plynie z Dolnej Odry a tam wegiel - bardzo eko paliwo. . a czasami z systemu energetycznego Niemiec.. bo tak cebulaki działa system Unijny. Do książek i czytać, może coś do tych Waszych pustych łbów małomiasteczkowych dotrze. Co do PK, raport oddziaływania na środowisko i jak wykaże że niszczy ekosystem - Stop.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 15:01:43] • [IP: 77.190.98.*]

Mieszkalnych w Niemczech i pracowalem tam przez 35 lat. Jak chca chronic przyrode niech zaczna od siebie, zamkna fabryki samochodow, porty np w Rostoku, Hamburgu, zakaza jezdzic bez powodu itd. Juz wszystko zbudowali, maja miejsca pracy, rozwiniety kraj i teraz hamuja co moga w calej europie wschodniej i srodkowej. A pozyteczni idioci opowiadaja bajki o przyrodzie i zmienianiu klimatu. Nawet gdybysmy wszystko to zrobili co od nas chca to cala europa ma wplyw na 6, 5 Prozent zanieczyszczen na swiecie. A niemcy kupuja prawa do emisji od biednych krajow i zanieczyszczaja dalej. Jakim prawem chca nam mowic co mozemy a co nie, juz to przerabialismy. Budowac i to szybko port kontenorowy! Bo polacy w Polsce tak chca!

Gość • Niedziela [22.08.2021, 14:45:27] • [IP: 176.221.124.*]

A czy ci niemiaszki coś wspomnieli o NS2 jakie skutki przyniesie przyrodzie ? A czy coś mówili o wycince starego lasu pod kopalnie, , czystego '' węgla brunatnego dla ich elektrowni ? Można zadawać wiele pytań tym zakłamanym politykom.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 14:41:48] • [IP: 37.47.153.***]

Ale nordstream 2 już nie przeszkadza?

Gość • Niedziela [22.08.2021, 14:34:24] • [IP: 62.69.252.***]

Drzewa znikają ale ryby jeszcze szybciej przez te wasze rury gazowe

Gość • Niedziela [22.08.2021, 14:11:40] • [IP: 79.186.52.***]

Ewidentnie chodzi o interes ekonomiczny niemieckich portów. W Holandii czy jak kto woli Niderlandii wybudowali, , Europort" gdzie przeładowuje się ciężką chemie i protestów nie było. Budować nasz port kontenerowy bo to dobry interes. Nie patrzeć na opinię zdrajców i kolaborantów w naszym mieście. PORT KONTENEROWY TO BARDZO DOBRY INTERES.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 14:00:19] • [IP: 176.221.124.***]

Niemcy nie własnego nosa pilnują. za wycięte drzewka można nowe nasadzić. Przy takim podejściu to nic by nie zostało wybudowane.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 13:53:30] • [IP: 89.151.36.*]

Co mają , , Helmuty, , do naszej, polskiej gospodarki ?

Gość • Niedziela [22.08.2021, 13:37:23] • [IP: 5.173.8.***]

i jakby mogl to by row merkelowej lizal i laske tuskowi robil.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 13:29:23] • [IP: 188.146.163.**]

A dlaczego nie protestują przeciw Nord Stream 2?

Gość • Niedziela [22.08.2021, 13:18:38] • [IP: 88.218.253.***]

Jak czytam wasze komentarze to się za głowe łapie. Nie ma w was cienia delikatności i subtelności. Jesteście grupą ludzi bez najmniejszej wrażliwości na przyrode i na to co jest nie do zastąpienia. I te chamskie teksty o jakiś reparacjach, kim wy się staliście? Mieszkać pośród was to wielkie nieszczęscie. Ile jadu, ile złośliwości. Sami się ugotujecie we własnym sosie nienawiści i uprzedzeń i uczynicie swoje własne życie ciężkim i smutnym. Niemcy mają w tej sprawie 100% racji. NIE DLA PRZEMYSŁU PRZY ŚWINOUJŚCIU I W OKOLICY NASZYCH WYSP. Niech żyje przyroda a wam łapska precz od niej.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 13:06:48] • [IP: 188.146.164.**]

Jestem za portem kontenerowym i za przemysłem w świnoujściu mam gdzieś turystów i wczasowiczów.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 12:50:13] • [IP: 83.23.169.***]

A czy niemiaszki nic na tym spotkaniu nie mówili o spotkaniu ribentrop i mołotow? Chyba już zapomnieli o dyktacie sprzed wojny i chcą nam zafundować nowy?

Gość • Niedziela [22.08.2021, 12:40:14] • [IP: 89.151.38.***]

Na pewno byłoby mniej hektarów wyciętego lasu pod ten terminal, niż będzie wycięte pod trasę S3 od Międzyzdroji do Łunowa od strony morza i od Łunowa do Świnoujścia oraz od Dargobądzia do Międzyzdroji od strony zalewju.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 12:40:02] • [IP: 89.20.238.***]

Budować, nie będzie nam niemiec mówił co nam wolno A co im.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 12:39:12] • [IP: 176.221.125.***]

Jutro otwarcie Nord Stream 2, powtórka z historii pakt Ribentrop Mołotow.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 12:33:14] • [IP: 89.151.34.***]

Z takim samym skutkiem będą walczyć jak Polska z Nord Stream 2, aż padną ze śmiechu.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 12:32:19] • [IP: 79.140.194.**]

A CO MAJA NIEMCY DO NASZEGO TERMINALA KONTENEROWEGO. NIECH SIBIE ZAMYKAJA W HAMBURGU I BREMEN !! WOLNA POLASKA

odyseusz • Niedziela [22.08.2021, 12:27:22] • [IP: 88.156.234.***]

nort strean jest CACY ale juz u nas port jest BE..mentalnośc Kalego

Gość • Niedziela [22.08.2021, 12:22:45] • [IP: 89.151.36.***]

NIEMCY NIECH SIĘ WYPOWIADAJĄ U SIEBIE A OD NAS WARA. NORD STREAM IM NIE PRZESZKADZA.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 12:22:44] • [IP: 176.221.124.**]

IP: 83.23.161.**] natomiast regulują je umowy międzynarodowe. Gdybyś nie pamiętał.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 12:18:03] • [IP: 176.221.124.**]

Niemcy jako sąsiad mają prawo wypowiadać się w sprawie tego chorego pomysłu z terminalem.Zaraz zacznie się sezon grzewczy i tak smo będziecie psioczyć że sąsiad wam dymi i zatruwa powietrze.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 12:16:56] • [IP: 37.47.178.***]

Haha boja sie nirmiaszki konkurencji i tyle. Mukran, Rostock i Hamburg dostana po dupie i dobrze!

Gość • Niedziela [22.08.2021, 12:16:51] • [IP: 83.23.169.***]

A co. Po stronie niemieckiej, 47 km od Świnoujścia - w linii prostej się znajduje?. Fabryka czekolady? Hodowla pieczarek? Nie. To czynne składowisk odpadów radioaktywnych jeszcze. To Lublin - kilka kilometrów przed Greifswaldem. Zwożone są tu - jeszcze aktywne odpady z elektrowni jądrowych z całej Europy zachodniej. Jak ci sami aktywiści protestowali to w ruch poszły gumowe tłumacze. I oni chcą znów, ażeby potulni jak baranki Polacy spali w nocy w namiotach a cały.dzień zrywali im szparagi. Już nam szkopy napluli nie raz nam w twarze. Nie pouczajcie nas. Oddajcie reparacje wojenne i dyskutujmy o wszystkim, tylko nie o naszych planach rozwoju gospodarki.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 12:15:27] • [IP: 31.60.52.***]

A gdzie byli jak wycinali ostatnio hektary drzew pod fanaberie Grycana albo na przeciwko Interferie i Hamiltona ? Jeśli zbędne rzeczy są budowane takie jak betonowe bloki dla zabawy a nie do mieszkania, to tym bardziej potrzebny jest port kontenerowy, a po nim port dla chemikaliowców. W każdym wysoko rozwiniętym kraju tak jest. Wystarczy zobaczyć jak wygląda Rotterdam, Antwerpia, Hamburg czy Barcelona. Ograniczyć turystykę, a inwestować w przemysł.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 12:06:55] • [IP: 31.0.44.***]

To kolejny przykład jak się traktuje mieszkańców Swinoujscia Dlaczego zieloni nie protestują przeciwko budowy hoteli, gdzie są wycinane drzewa. Mieszkańcom ogranicza się dostęp do wody bo jest jej coraz mniej.

Pingu • Niedziela [22.08.2021, 12:05:47] • [IP: 176.221.124.**]

Oczywiście Niemcy MAJĄ PRAWO wypowiadać się, za bądź przeciw jakimś inwestycjom, nawet jeśli te inwestycje są na terenie sąsiedniego państwa.Tyle, że w gospodarce jak i w stosunkach międzynarodowych obowiązuje zasada" wzajemności".My" nie" dla terminala, Wy" nie" dla Nord Stream.Tyle, że jak znam" równość w UE" to wniosą skargę do jakiejś instytucji i nagle okaże się, że Polska musi wykonywać postanowienia UE, " bo to walka o klimat":)) A lemingi będą szczęśliwe, bo to" nareszcie wygrana z Pisem":)

Gość • Niedziela [22.08.2021, 12:00:52] • [IP: 83.23.161.**]

Tor podejściowy do portu w Świnoujściu położony jest po Niemieckiej stronie.

Mieszkaniec gminy Wolin • Niedziela [22.08.2021, 11:45:20] • [IP: 83.20.223.***]

Napisane jest, ze wycinka tych 400 ha spowoduje zmiane mikroklimatu odplyw wod gruntowych i jeszcze nie powinno sie wycinac lasow wokol miast. Wszystko wielka sciema, przed wojna lasow w tamtych okolicach nie bylo wcale. A co to jest 400 ha w woj. zachodniopomorskim mamy prawie 840 tys. ha lasow przeciez to sa setne procenta. Wcalej Polsce od 2018 do 2019 przybylo ponad 12 500 tys. ha, o czy my tu mowimy, sciema i jeszcze raz sciema.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 11:41:14] • [IP: 89.151.33.**]

Na stronie internetowej I Świnoujście była wizualizacja wraz z opisem portu kontenerowego. Wychodziło z tego że 75% infrastruktury będzie w wodach zatoki. To w jaki sposób ma zniknąć z wyspy Wolin las? Protesty były jak budowano nową drogę przez WPN. Miał być kataklizm środowiskowy po wybudowaniu.

Dzuma • Niedziela [22.08.2021, 11:35:11] • [IP: 213.205.241.***]

Artykuł jest tak napisany aby manipulować informacją. Las pod trzeci zb. LNG wycięto już podczas budowy pierwszych dwóch zbiorników. O tym nie wspomniano. Niemcy obawiają się, że ich porty (Rostok) stracą obroty i pod płaszczykiem ochrony zatoki Pomorskiej próbują wpłynąć na lokalną społeczność i namawiają do protestów. I tak Jak tu pisaliście Nord stream im nie przeszkadza. Oni Potrafią bronić swoich interesów, a u nas to różnie bywa.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 11:33:00] • [IP: 89.151.34.***]

Won szwaby do siebie!!

Gość • Niedziela [22.08.2021, 11:23:24] • [IP: 37.47.138.***]

i tak piekny niemiecki niegdys kurort Swinemünde zzostje po 1945 niszczone. Poczawszy od wyciecia lasow, zalewania betonow i tworzenia przemyslu z mysla ze sie Hamburg pobije. Chory kraj

Gość • Niedziela [22.08.2021, 11:14:58] • [IP: 178.235.146.***]

Psy szczekają, karawana jedzie dalej haha

TpWt • Niedziela [22.08.2021, 11:09:29] • [IP: 37.47.150.***]

A co niemce mają do polskiego handlu? Du pka ich boli? Jakoś nie jęczeli gdy kaska płyneła do remontówki w Wolgaście? Zieloni jeszcze coś robią po niemieckiej stronie, bo samorząd OVP i MVP nie ma nic przeciwko NS2. Niech cw e le nie wier się w nasze interesy w takim razie.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 11:08:35] • [IP: 178.238.246.***]

Ogłosić Polskę skansenem a port pozostawić" historycznym" jak już wspomniano. Przecież nasi sąsiedzi muszą gdzieś wypoczywać a najlepszy do tego jest skansen.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 11:03:06] • [IP: 188.146.163.***]

Jestem przeciw portowi kontenerowemu, ale też jestem przeciw wtrącaniu się Szwabów w nasze sprawy. Czym jest to Stowarzyszenie Prawobrzeże, że potrzebuje przeciwdziałania w sprawach polskich razem z Niemcami? A co robili Niemcy, niezwykle ZIELONI i" szukający sprawiedliwości", gdy ich kanclerz, kontynuując odwieczną praktykę umów z Rosją przy ominięciu Polski, poprzez zgodę na Nord Stream2 zdestabilizowała geopolityczną równowagę (teraz Rosja nie ma utrudnień w ataku na Ukrainę i na Polskę, nie będzie rurociągu na terenie Ukrainy) i działała przeciw interesom unijnym, uzależniając UE od gazu rosyjskiego.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 10:51:43] • [IP: 94.254.162.**]

Reparacje wypłacić Polakom! Rurkę NS2 zamknijcie! To pogadamy...

Gość • Niedziela [22.08.2021, 10:50:23] • [IP: 176.221.124.***]

A dlaczego nie protestowali jak Ruskie rurę z gazem budowali i budują, która ogranicza nam wejście do portu a tu się wpieprzają w polskie sprawy, turystyka była, jest i będzie a za chwilę będą protestować ze tunel i dużo spalin mają u siebie przez dużą ilość aut.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 10:48:33] • [IP: 5.173.205.***]

Poszli won do siebie. Juz jeden od was byl co u nas lebensraum robil.

Gość • Niedziela [22.08.2021, 10:31:52] • [IP: 37.47.153.***]

Nord stream nie przeszkadza

Oglądasz 1-93 z 93
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W piątek o godzinie 16:00 zapraszamy na spotkanie patriotyczne dla dzieci, rodziców oraz seniorów, które odbędzie się w sali kameralnej Filii MDK Przytór przy ul. Zalewowej 40. W ramach wydarzenia planowana jest krótka część artystyczna w wykonaniu dzieci z MDK nr 1 w Przytorze oraz zespołu „Malwy". Uczestnicy będą mogli także obejrzeć wystawę prac plastycznych oraz wziąć udział w uroczystym wręczeniu nagród laureatom konkursu „Jestem z Polski". To okazja, by wspólnie celebrować wartości patriotyczne i jednocześnie cieszyć się artystycznymi talentami naszych młodych mieszkańców ■