POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Piątek [30.07.2021, 16:30:02] • Świnoujście

Przeładunki w portach Szczecin i Świnoujście cały czas w górę

Przeładunki w portach Szczecin i Świnoujście cały czas w górę

fot. Organizator

Lipiec kolejnym miesiącem wzrostu Zespół portów Szczecin-Świnoujściem utrzymał w lipcu br. wzrostowy trend w przeładunkach. W porównaniu do lipca ub. roku tegoroczne wyniki są o 15 proc. lepsze. Dotychczas w tym roku obydwa porty obsłużyły prawie 19 mln ton ładunków.

Pierwsze półrocze 2021 ze wzrostem 11,5 proc. - króluje węgiel i ruda

Wyniki przeładunkowe po pierwszym półroczu br. są w obu portach o 11,5 proc. lepsze aniżeli w tym samym czasie ubiegłego roku.

W portach jest więcej węgla, rudy, zboża, drobnicy i kontenerów. Węgiel i ruda zanotowały wzrost na poziomie 35 proc. w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2020 roku. Dwucyfrowy wzrost o 13 proc. ma też drobnica, w tym drobnica promowa 16 proc. Kontenery zakończyły półrocze wynikiem o 7,6 proc. lepszym w porównaniu do tego samego okresu ub. roku. W takich grupach towarowych jak zboża, inne masowe oraz paliwa wielkości są w zasadzie analogiczne jak w pierwszych sześciu miesiącach 2020 roku.

Pandemia pokazała jak ważny jest port
Okres pandemii dowiódł jak ważny jest port dla gospodarki kraju i regionu. W wymagającym okresie nie było ani jednego dnia przestoju w portach. Pozostały one w pełni operacyjne, świadcząc usługi swoim klientom. W całym ubiegłym 2020 roku spadki w przeładunkach wyniosły jedynie 3 proc. Przypadły na okres od stycznia do sierpnia ub. roku. Wyniosły okresowo minus 7 do 8 proc. Natomiast od września do końca ub. roku były już wzrosty przeładunkowe. W tej chwili wszystko już praktycznie wróciło do normy. Można zatem powiedzieć, że porty w zasadzie przeszły bezkolizyjne przez okres pandemii, w czym duża zasługa przedsiębiorstw przeładunkowych operujących w portach.

TOP 10 przedsiębiorstw przeładunkowych dzierżawiących tereny portowe od ZMPSiŚ

Najwięcej masy ładunkowej obsłużono na Terminalu Promowym w Świnoujściu (drobnica), który zamknął półrocze wielkością 7,5 mln ton. Tuż za nim z wynikiem 2,1 mln ton jest Bulk Cargo Port Szczecin (węgiel, ruda, inne masowe, drewno, drobnica). Podium zamyka OT Świnoujście (węgiel, ruda, inne masowe, zboże, drobnica) osiągając półroczny wynik na poziomie 1,8 mln ton obsłużonych ładunków.

W pierwszej piątce biorąc pod uwagę wypracowany wynik operacyjny znalazły się także świnoujski terminal LNG oraz DB Port Szczecin (inne masowe, zboże i drobnica), odpowiednio 1,5 mln oraz 850 tys. ton obsłużonych ładunków.

Kolejne miejsce z wynikiem 308 tys. ton ładunków zbóż przypada firmie Bunge (zboża) operującej w Świnoujściu. Tuż za nią z wynikiem 275, 232 i 129 tys. ton obsłużonych ładunków są Szczecin Bulk Terminal (zboże), Fast Terminals (inne masowe, drewno, drobnica) i Viterra Szczecin (zboże, drewno i inne masowe). Trzycyfrowy wynik 103 tys. ton obsłużonych ładunków – paliw wypracowała w minionym półroczu firma Oktan Energy & V/L Service.

Listę zamykają spółki Cronimet (inne masowe), General Cargo Terminal (drewno, drobnica) i Baltic Stevedoring Company (inne masowe, drobnica) z wynikiem odpowiednio 58, 54 i 36 tys. ton obsłużonych ładunków.

Przeładunki w portach Szczecin i Świnoujście cały czas w górę

fot. Organizator

Inwestycje portowe

Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie, po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Dzisiaj szczecińskie terminale obsługują statki o zanurzeniu do 9,15 metra z ładunkiem 25-30 tys. ton. Dzięki inwestycjom realizowanym przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz po pogłębieniu toru wodnego do 12,5 metra do portu Szczecin będą mogły zawijać jednostki z ładunkiem 45-50 tys. ton i zanurzeniem 11,0 metrów. Z kolei w Świnoujściu terminal promowy będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki dodatkowej inwestycji pojawi się nowy parking dla ciężarówek wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Natomiast dzięki inwestycji związanej z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Warto też dodać, że systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem.

Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu nadzieją na jeszcze większe wzrosty przeładunków i lepsze wyniki operacyjne

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA zarządza obecnie 45 nabrzeżami położonymi w granicach portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu, co stanowi prawie 14 km linii nabrzeży.

Przedsięwzięciem, które znacząco wpłynie na wzrost wolumenu masy ładunkowej obsługiwanej w zespole portów Szczecin-Świnoujście oraz dopełni ofertę obu portów zapewniając ich dynamiczny rozwój będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu.

ZMPSiŚ ogłosił 9 lipca br. nową odsłonę konkursu na inwestora i zarazem operatora terminalu. Na zgłoszenia zainteresowanych ZMPSiŚ SA czeka do końca września br. Przyszły terminal ma powstać w ciągu najbliższych kilku lat i docelowo osiągnąć roczną zdolność przeładunkową ok. 2 mln TEU (znormalizowanych kontenerów).

Szczegóły dostępne są pod linkiem:
www.port.szczecin.pl/pl/oferta/glebokowodny-terminal-kontenerowy/zaproszenie/

Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR


komentarzy: 21, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-21 z 21

Gość • Poniedziałek [02.08.2021, 07:04:40] • [IP: 80.51.253.**]

najpierw odra pozniej stocznia kolejny port, taka kolejność została ustalona po 89 roku i to sie realizuje nie wazne kto bedzie u władzy, politycy sa z tej samej gliny, to aktorzy wykonujacy swoje role, rezyserem jest kto inny

Gość • Niedziela [01.08.2021, 19:29:15] • [IP: 5.173.148.*]

Kupujecie mieszkania a deweloper czeka tylko na takich ludzi co kupią tanio mieszkania koło portu torów kolejowych itd. Później pretensję że jest głośno kup mieszkanie na drugiej stronie to zobaczycie ile kosztuje m2. Warszaów to dzielnica przemysłowa jgdzie jest dużo firm przeprawa promowa na skandynawe która coraz bardziej się powiększa.

pisobolszewik • Sobota [31.07.2021, 22:28:15] • [IP: 176.221.122.***]

129 jak pisi głupku zbierałeś butelki koło portu to zbieraj dalej, chyba że jesteś jednym z prezesów...

Gość • Sobota [31.07.2021, 09:54:19] • [IP: 188.146.129.**]

POlszewik 20:36 pisze to samo od kilku lat, przeładunki nieustannie rosną od kilku lat, ten pyta zawsze o to samo, zapowiada klęskę. O drobnicy jest w kilku akapitach.

Gość • Sobota [31.07.2021, 08:57:44] • [IP: 37.47.146.***]

Lato okna otwarte i te hałasy ja robią przeładunek nie daje spać to straszne !!

Gość • Sobota [31.07.2021, 06:36:50] • [IP: 188.146.168.***]

Gość • Sobota [31.07.2021, 00:38:55] • [IP: 62.69.254.**]

12 mulonow to w latch 90 to byla norma

Gość • Piątek [30.07.2021, 22:56:53] • [IP: 78.28.57.***]

Managery managery tylko sukcesów nimi w tej firmie.

Gość • Piątek [30.07.2021, 22:26:33] • [IP: 188.146.162.***]

Skoro jest tak pięknie w OT-Port to dlaczego nasi dzielni dowodzący wojowie; Czopex i Doktorex wszystko wysprzedają i na wszystkim oszczędzają?

Gość • Piątek [30.07.2021, 22:00:05] • [IP: 95.40.88.*]

W Świnoujsciu głucho i pusto gdzie są statki gdzie są przeladunki. Teraz w pandemii i ogólnoswiatowym kryzysie szukamy idiotów chętnych do zainwestowania w terminal kontenerowy. Współczuję P.Lewnadowskiej szukającej idiotow

Gość • Piątek [30.07.2021, 21:08:23] • [IP: 45.141.1.**]

Tylko patrzeć jak OT Port Świnoujście zamkną

Gość • Piątek [30.07.2021, 20:37:12] • [IP: 81.111.123.***]

Tusk wam pokaże który port do likwidacji

pisobolszewik • Piątek [30.07.2021, 20:36:13] • [IP: 176.221.122.***]

Jedno proste pytanie - ile drobnicy przeładowano w Świnoujściu i jakiej? To mieszanie węglem wsadzcie sobie w buty, w takim tempie degrengolady może jeszcze z rok agonii do której przyczyni się pogłębienie toru wodnego o czym poniżej.

Gość • Piątek [30.07.2021, 20:35:56] • [IP: 81.111.123.***]

Zły PiS tyle roboty nam narobił!! Ale w czas Tusk wrucił i to pozamyka bo to nienormalność i będziemy mieli znów luz uff

Gość • Piątek [30.07.2021, 19:26:58] • [IP: 176.221.122.***]

To wszystko wina PiS!!

Gość • Piątek [30.07.2021, 18:47:30] • [IP: 37.47.183.**]

Po pogłębieniu toru wodnego nasz port straci 30% przeładunków, ale damy radę przetrwać. Port kontenerowy na pewno powstanie bo obecnie ceny frachtu są bardzo wysokie więc firmy mają pieniądze na inwestycje

Gość • Piątek [30.07.2021, 18:09:23] • [IP: 78.28.57.***]

To balk cargo szczecin przeładowal więcej jak ot port swinoujscie, masakra, coś nie tak ddziej się z ot portem świnoujście.

Gość • Piątek [30.07.2021, 18:04:51] • [IP: 78.28.57.***]

A który port do likwidacji.

Gość • Piątek [30.07.2021, 17:20:22] • [IP: 62.69.252.***]

Lepiej podajcie prawdziwe info kiedy port do likwidacji bo takie plotki chodzą

Gość • Piątek [30.07.2021, 17:16:19] • [IP: 178.235.147.***]

A oni dalej bredzą o terminalu kontenerowym w Świnoujściu Może zarząd portów zacząłby wreszcie słuchać co mówi premier i gdzie rząd widzi sens istnienia wielkiego terminalu kontenerowego. Tym miejscem nie tylko w oczach rządu ale także wszystkich wielkich operatorów i armatorów jest na Bałtyku Gdańsk.

Gość • Piątek [30.07.2021, 16:43:39] • [IP: 51.75.64.**]

Czy w tekście są zawarte liczby informujące o wartości exportu i importu??

Oglądasz 1-21 z 21
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Policjanci z Komenda Miejska Policji w Świnoujściu w piątek otrzymali z rąk Komendanta Miejskiego Policji w Świnoujściu – insp. Jarosława Czaja przedterminowe akty mianowania na wyższe stopnie służbowe. Komenda Miejski Policji w Świnoujściu – insp. Jarosław Czaja w towarzystwie zastępcy, naczelników oraz kierowników wręczył policjantom akty mianowania na wyższe stopnie policyjne. Nominacje otrzymało czterech stróżów prawa z 44 Wysp: 2 w korpusie aspiranckim oraz 2 w korpusie podoficerów. ■ Miejska Biblioteka Publiczna im. Stefana Flukowskiego w Świnoujściu ma przyjemność zaprosić w dniu 27 listopada (środa) o godz. 17:00 – do Biblioteki Głównej (ul. Piłsudskiego 15) na spotkanie z popularnym i lubianym aktorem Robertem Gonerą. Wstęp wolny! ■ "UZDROWISKO ŚWINOUJŚCIE" S.A. uprzejmie informuje wszystkich swoich emerytów o zgłaszanie się do Zarządu Spółki przy ul. Nowowiejskiego 2 w Świnoujściu w celu pobrania świadczenia Świątecznego. Kontakt telefoniczny: 91 321 44 47 ■ Miejska Biblioteka Publiczna im. Stefana Flukowskiego w Świnoujściu ma przyjemność zaprosić w dniu 15 listopada (piątek) o godz. 17:00 - na spotkanie z aktorką Marią Pakulnis połączone z prezentacją książki pt.:"Moja nitka". Prowadzenie red. Marcin Michrowski. Wstęp wolny! ■