iswinoujscie.pl • Środa [17.03.2021, 14:41:54] • Świnoujście
Terminal promowy w Świnoujściu – marcowy raport z budowy

fot. Wiesław Mileńko
Na terminalu promowym w Świnoujściu, gdzie inwestorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA postępują roboty budowlane wykonywane przez firmę Budimex. Docelowo terminal zostanie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego, czyli przewozu ładunków wykorzystującego różne środki transportu.
Prace budowlane trwają od jesieni 2019 i idą pełną parą. Widać już ich efekty. Jesienią ub. roku pojawiła się nowa estakada nad stacją kolejową Świnoujście. Prace przy niej są w toku. Estakada skomunikuje zaplecze z terenem terminalu. Wyłania się również coraz bardziej kształt nowego stanowiska promowego o długości 294 m powstałego z połączenia stanowisk nr 5 i 6.

fot. Wiesław Mileńko
Zaczęły się roboty związane z montażem konstrukcji stalowej rampy ro-ro. Ta docelowo będzie miała 35 m szerokości i 180 ton nośności. Ekipy wkroczyły na plac „D” zlokalizowany pomiędzy ul. Dworcową a układem torów kolejowych. To tu pracować będą reach stackery obsługujące przeładunek naczep i kontenerów z lub na wagony kolejowe. Prace toczą się także przy przebudowie drogi komunikacyjnej wzdłuż terminalu przy ul. Dworcowej, od Dworca Morskiego do przejazdu kolejowego.

fot. Wiesław Mileńko
Z kolei przy ul. Duńskiej praktycznie gotowy jest też jeden z placów parkingowych dla 170 TIR-ów.
Kwestią priorytetową tej inwestycji jest budowa nowych i przebudowa istniejących torów kolejowych oraz placów manewrowo-postojowych. Dla komfortu pasażerów zainstalowany zostanie nowy rękaw, który umożliwi bezkolizyjne przemieszczanie się pieszych.

fot. Wiesław Mileńko
W ramach inwestycji zakupiony będzie specjalistyczny sprzęt: wozy kontenerowe, ciągniki siodłowe, tablety przemysłowe, radiotelefony i platformy kontenerowe wraz z akcesoriami.

fot. Wiesław Mileńko
Warto też dodać, że wcześniej w ramach prac rozebrano stare magazyny, rampy przeładunkowe, a także istniejące wyposażenie stanowisk nr 5 i 6. Usunięto nawierzchnię i podbudowę wcześniejszych parkingów i umocnienia dna byłych stanowisk promowych 5 i 6 na długości 300 merów. Wykonywane są prace elektryczne, teletechniczne oraz zbrojarskie.

fot. Wiesław Mileńko
Inwestycja powinna być zakończona w 2022. Jej koszt to 185 milionów złotych. Projekt ma wsparcie z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę).
(Monika Woźniak-Lewandowska, fot. Wiesław Mileńko)
TA BUDOWA ZANIM SIĘ SKONCZY TO MIEDZY CZASIE MOZE JA WYBURZĄ :)
Terminal promowy i potencjalnie kontenerowy powinny przynajmniej do Goleniowa wybudować osobną drogę dla tirów
aby wygonic Wirusa Wojska Rakietowe Łopata Ziemia Powietrze zasypią go i bedzie normalnie w Naszym Kraju
budujecie bo tylko szmala wam w glowach jak sie nastawiacie na rosnacy ruch tirow to najpierw sie inwestuje w drogi matoly jedne widzicie tylko wlasny palec w dupie tam siega wasz dalekowzroczny plan
budowali budują i będą budowac ale już następne pokolenia
Jak dla mnie to może powstać tam również TERMINAL KONTENEROWY ze swoją specustawą.
Mam nadzieję, że jak już zmienili kolor, to teraz wszystko będzie jednolicie na niebiesko. Oczywiście łącznie z budynkiem dworca promowego i wiatą stacji Świnoujście Port. A nie że zostawią część na czerwono.
Ulica Fińska, ta którą zjeżdżają przybysze ze Szwecji, to ażurowa koronka. Dziury na kilkanaście centymetrów głębokie, slalom gigant wysiada przy ilości dziur.