Mijają 73 lata od uruchomienia stałego morskiego połączenia Świnoujścia ze Skandynawią! Zobacz film!
Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i fabularnych w Warszawie.(fot. Archiwum
)
Dziś w Świnoujściu działa jeden z najważniejszych terminali promowych na Bałtyku. Wielka inwestycja ostatnich lat przekształca bazę promów morskich w potężny terminal intermodalny, port zdolny przyjmować największe operujące na Bałtyku promy. Wielu mieszkańców pamięta jeszcze jak wyglądała dawna baza promowa, do której przybijały stare promy takie jak „Gryf” czy „Skandynawia”. Kto jednak pamięta rok 1948 i pierwsze rejsy promu „Starke”, który zainaugurował regularne połączenie ze Świnoujścia do Trelleborga? W archiwach Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych zachowała się filmowa relacja z tego wydarzenia. Zobaczcie jakie były początki promowego połączenia Świnoujścia ze Skandynawią!
Nie było wielkich TIR-ów. Stara trasa E14 prowadząca do Świnoujścia nie byłaby zresztą w stanie wytrzymać takiego ruchu jaki obecnie panuje na drodze do portu. W 1948 roku ciężar transportu ludzi i towarów spoczywała w dużej mierze na kolei. Stacja początkowa, znajdująca się przy nabrzeżu nazywała się „Odra Port”. Tu rozładowywano towary dostarczane do miasta pociągami. I stąd też, trzy lata po zakończeniu Drugiej Wojny Światowej wypłynął prom Starke, parowiec który zainaugurował morskie połączenie do Szwecji.
m/f Gryf czerwiec 1967(fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum
)
Film o tym wydarzeniu zrealizowała Wytwórnia Filmowa Wojska Polskiego dla Wytwórni Filmów Dokumentalnych i fabularnych w Warszawie.
m/f Gryf czerwiec 1967(fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum
)
Relacja udostępniona została w kinach w całej Polsce gdzie każdy seans filmowy poprzedzany był „Kroniką Filmową” prezentującą ważne wydarzenia z całego kraju. Film zrealizował zespół w składzie:
Ludwik Perski, Jerzy Bossak (redakcja) Jan Rojewski, Antoni Bohdziewicz, Jerzy Bossak (komentarz) Mikołaj Sprudin (zdjęcia) oraz Wacław Kaźmierczak (montaż). Zapraszamy na wycieczkę w czasie do przystani promów morskich w Świnoujściu 73 lata temu!
kiedy przyjechałem pierwszy raz do Świnoujścia to obowiązywały jeszcze zezwolenia na wjazd do miasta.
Wtedy kursował jeszcze jeden prom czołowy i to radziecki.
Przy promie stał patrol, który sprawdzał czy przyjeżdżający mają
te zezwolenia. Do tego zezwolenia dopięta była kartka z trzema imionami: Florian, Ignacy i Jerzy. Oczywiście podoficera sprawdzającego zezwolenia ta kartka zainteresowała. Po prostute imiona wynikały z treści dowcipu
Na wstępie milicjant przesłuchujący staruszkę stwierdził :" Bardzo dobrze Babcia wygląda. Musiała Babcia mieć męża, który o Babcię dbał'
Na to Babcia odpowiedziała:" A trzech ich miałam: ten pierwszy to był Ignacy to chciał co noc inaczej. Ten drugi to był Floryjon jak w wieczór włożył to rano wyjął. A ten trzeci to był Jurecek.
O panie władzo, jak wspomnę mego Jurecka to mnie do dziś swędzi dziurecka"
Cieszę się i serdecznie witam na tym portalu ciut, ciut młodszego (bo tylko o cztery lata) kolegę.
Po raz pierwszy to byłem w kwietniu 1946 roku na pierwszym wielkim zlocie młodzieży polskiej TRZYMAY STRAZ NAD ODRĄ I BAŁTYKIEM zorganizowanym przez wojewodę płk. Borkowskiego i prezydenta Szczecina prof. Zarębę. Byłem razem ze swoją drużyną harcerską.
Wiecie, że bardzo wielu uczestników tego zlotu powróciło na teren województwa szczecińskiego by je odbudowywać, rozbudowywać i przebudowywać.
Wiecie ? Szczecin był jednym z trzech miast najwięcej zniszczonych. Były to Warszawa, Wrocław.
Ja wróciłem po maturze i po studiach w latach 50-tych i właśnie do Świnoujścia.
No i okazuje się, że jest nas na tym portalu już dwóch osiemdziesięciolatków.
Proponuje by Administrator zaprosił na ten portal naszych rówieśników, oczywiście również i swego Ojca również.
Panie Andrzeju ! Rozpoczynał Pan swoją karierę fotoreportera jako młody chłopak. Był Pan również świadkiem prawie anegdotycznych. przestawiajmy je wydarzeniach
17.03.2021, 12:40:18] • [IP: 178.238.252.***]
Odra Port to byl przystanek promow do Szwecji, z dworca Glownego swinoujscie, jechalo sie dalej okolo dziesiec minut, koncowy..., amieszkam w Swinoujsciu, od 1949 roku, mam 85 lat. . .- Dzień dobry! Mam pytanie, gdzieś tam przy Odra Port był bufet. W którym konretnie to miejsce było? Interesują mnie lata 50-ąte. Pozdrawiam!
Odra Port to byl przystanek promow do Szwecji , z dworca Glownego swinoujscie , jechalo sie dalej okolo dziesiec minut , koncowy..., amieszkam w Swinoujsciu , od 1949 roku , mam 85 lat . ..
Gość • Wtorek [16.03.2021, 18:46:36] • [IP: 176.221.123.***]
sprawdziliśmy dlaczego prom tak długo płynie do Szwecji a no proste Szwedzi w Nocy nie pracuja i to oni Układaja Plan rejsów kiedy moga obsłużc prom z Polski... Wyjątkowo się z Tobą zgadzam. Tu masz rację.
ŚWINOUJŚCIE - ODRA - przedwojenna przystań promów kolejowych, przedłużenie peronu pierwszego, nazwa zawieszona na bramie do podnoszenia pomostów, / były sprawne dwa promy po zakończeniu wojny /, przewoźiły wagody kolejowe, nawet po zakończeniu wojny na wyspę Uznam, dalej torem do dworca przy ulicy Grunwaldzkiej, od dworca byl tor do obecnej Mariny na Władysława IV, przy cmentarzu była nawet obrotnica dla parowozów, z dworca do Berlina 1. 40 min. Był to dworzec większy niż na wyspie Wolin. Kolejarze w 1945r. za płynną walutę z naszymi goścmi ze wschodu przestawili granicę pod Herinzdorf, przy okazji zagospodarowali wagony z ww dworca i przeprawiając je na waspę Wolin. Mosty na wypie Uznam zostały wysadzone w marcu 1945r. Niemcy lepiej patrzyli w przyszłość niż obecnie nam panująca władza, widać robili to po gospodarsku jak ktoś to powiedział ---.Prom kursował nie reguralnie od 1946r. W 1948 kursował regularnie i otwarto regularne połączeni. Na wyspie Uznam chyba są pozostałości przystani
Najszybszym połączeniem Świnoujścia ze Szwecją był katamaran HSC Boomerang. Rejs do Malmo trwał 4 godziny i 15 minut! Prom był wyprodukowany w Australii i od nowości pływał w barwach Polferries. Niestety tylko ponad trzy lata od czerwca 1997 roku do października 2000r. Sprzedany na Cypr.
w Komunistycznej polsce tez chcieli coś robic to Wojsko Rosyjskie wygonili z terenu Latarni morskiej Ludzi Wysiedlili i zbudowali Duży Port czyli Świnoport i węgiel sprzedawali za centy dla całego Swiata i całą te Komunistyczna Polskę i głód nastał ludzie dostali Kartki Żywnościowe jak za Niemca ale 10 Mln Katolicka Solidarnośc powiedziała koniec nedzy i odebrała ładzę Komunistom
sprawdziliśmy dlaczego prom tak długo płynie do Szwecji a no proste Szwedzi w Nocy nie pracuja i to oni Układaja Plan rejsów kiedy moga obsłużc prom z Polski
Dla czego w Polsce nie zdaje egzaminu cywilne kierownictwo MON ?
"Polskie wojsko od lat pracowało nad projektem" Miecznik", który miał reaktywować Marynarkę Wojenną. Tuż przed rozpoczęciem jego realizacji szef MON Mariusz Błaszczak dostał propozycję konkurencyjnego projektu z Wielkiej Brytanii – dwa razy droższego. W efekcie Marynarka Wojenna wciąż tkwi w zapaści, a okrętów jak nie było, tak nie ma."
Jednym z podstawowych kierunków działania armii jest przygotowanie się do obrony epidemiologicznej.
W LWP na szczeblu MON istniały jedne z lepszych światowych służb tego rodzaju.
Cywilni ministrowie III Rp doprowadzili te służby do upadku.
Służby epidemiologiczne i wywiadowcze wielu innych krajów miały nie tylko świadomość ale i wiedzę o możliwościach wybuchu i przebiegu tej epidemii
Wydaje mi się, że główną przyczyną słabości naszych służb jest zakorzeniona już w tych służbach i ich zdaniach nienawiść.
wróćcie proszę uwagę na zalewający nas, nasz kraj hait
Gość bez domu • Wtorek [16.03.2021, 17:26:07] • [IP: 178.238.249.***]
Do 109.243.215.**] czasem i tu zagląda ktoś mający coś do napisania.Tak zadałem sobie tego trudu aby zobaczyć co jest po drugiej stronie tej wody, niestety ten kraj do którego wzdychałem jako młody szczyl w latach 70-ch dziś już mnie nie fascynuje temat na inną dyskusję.Pozdrawiam.
Gość • Wtorek [16.03.2021, 15:29:41] • [IP: 176.221.123.***]
odra port to dawna przeprawa promowa niemiecka na wyspę Uznam do basenu Mulnik było to przedłużenie lini kolejowej...
A gdzie Ty masz basen Mulnik?
14:45:07] • [IP: 178.238.250.***] Przypomina mi to sytuację z XIX wieku poznaną z lektur, z pewnej gminy na Podkarpaciu na wschód od Tarnowa. Gdy budowano linię kolejową z Krakowa na wschód, dorożkarze pewnego dziś 5-tysięcznego miasteczka zawiązali porozumienie, by nie zbliżano linii kolejowej do tego miasteczka. Nie chcieli stracić swoich partykularnych interesów. Do dziś świadomi mieszkańcy tego miasteczka przeklinają tamtych dorożkarzy, bo na stację muszą jechać do miasta wielkości Swinoujścia aż kilkanaście km, a to oddalenie torów przyczyniło się do przyhamowania rozwoju miasteczka, zyskało na tym owo miasto przy linii kolejowej. A tu, w XXI wieku: związki zawodowe i uregulowania w przewozach tirowców zamroziły potęp techniczny w przewozach morskich!
Nie wspominajcie o Odrze Porcie o porcie promowym. Zarówno odrę Port, jaki i PPDiUR" Odrę", oraz MSR nie zbudowała PZPR, czy ZSRR lub USA a zbudowali zarówno dla Was jak i dla Waszych dzieci i wnuków, wasi dziadkowie i Rodzice.
Nie przypominajcie skorumpowanym" politykierom", że jeszcze został do rozkradzenia i zniszczenia port i przedsiębiorstwo promowe.
Tylko patrzeć jak znajdzie się jakiś" Wójt", który to wykorzysta. Znajdzie sie w naszym narodzie i drugi" wójt", który zajmie się przedsiębiorstwem uzdrowiskowym.
Ponieważ w tej" radosnej twórczości" zniszczono również wojskową stocznię remontową to być może udało by się odbudować ja na bazie naszej stoczni. Oczywiście pod warunkiem że jej kierownictwo będą stanowili wojskowi inżynierowie i ekonomiści i podlegać oni będą Dowódcy Marynarki Wojennej.
Natomiast w MON dowództwu wojskowemu
Szkoda, że ze Świnoujścia, już nie ma rejsów do Danii.
kiedy przyjechałem pierwszy raz do Świnoujścia to obowiązywały jeszcze zezwolenia na wjazd do miasta. Wtedy kursował jeszcze jeden prom czołowy i to radziecki. Przy promie stał patrol, który sprawdzał czy przyjeżdżający mają te zezwolenia. Do tego zezwolenia dopięta była kartka z trzema imionami: Florian, Ignacy i Jerzy. Oczywiście podoficera sprawdzającego zezwolenia ta kartka zainteresowała. Po prostute imiona wynikały z treści dowcipu Na wstępie milicjant przesłuchujący staruszkę stwierdził :" Bardzo dobrze Babcia wygląda. Musiała Babcia mieć męża, który o Babcię dbał' Na to Babcia odpowiedziała:" A trzech ich miałam: ten pierwszy to był Ignacy to chciał co noc inaczej. Ten drugi to był Floryjon jak w wieczór włożył to rano wyjął. A ten trzeci to był Jurecek. O panie władzo, jak wspomnę mego Jurecka to mnie do dziś swędzi dziurecka"
Cieszę się i serdecznie witam na tym portalu ciut, ciut młodszego (bo tylko o cztery lata) kolegę. Po raz pierwszy to byłem w kwietniu 1946 roku na pierwszym wielkim zlocie młodzieży polskiej TRZYMAY STRAZ NAD ODRĄ I BAŁTYKIEM zorganizowanym przez wojewodę płk. Borkowskiego i prezydenta Szczecina prof. Zarębę. Byłem razem ze swoją drużyną harcerską. Wiecie, że bardzo wielu uczestników tego zlotu powróciło na teren województwa szczecińskiego by je odbudowywać, rozbudowywać i przebudowywać. Wiecie ? Szczecin był jednym z trzech miast najwięcej zniszczonych. Były to Warszawa, Wrocław. Ja wróciłem po maturze i po studiach w latach 50-tych i właśnie do Świnoujścia. No i okazuje się, że jest nas na tym portalu już dwóch osiemdziesięciolatków. Proponuje by Administrator zaprosił na ten portal naszych rówieśników, oczywiście również i swego Ojca również. Panie Andrzeju ! Rozpoczynał Pan swoją karierę fotoreportera jako młody chłopak. Był Pan również świadkiem prawie anegdotycznych. przestawiajmy je wydarzeniach
17.03.2021, 12:40:18] • [IP: 178.238.252.***] Odra Port to byl przystanek promow do Szwecji, z dworca Glownego swinoujscie, jechalo sie dalej okolo dziesiec minut, koncowy..., amieszkam w Swinoujsciu, od 1949 roku, mam 85 lat. . .- Dzień dobry! Mam pytanie, gdzieś tam przy Odra Port był bufet. W którym konretnie to miejsce było? Interesują mnie lata 50-ąte. Pozdrawiam!
Odra Port to byl przystanek promow do Szwecji , z dworca Glownego swinoujscie , jechalo sie dalej okolo dziesiec minut , koncowy..., amieszkam w Swinoujsciu , od 1949 roku , mam 85 lat . ..
Gość • Wtorek [16.03.2021, 18:51:52] •, , , , , , , , A ty dalej bredzisz??Miałeś iść na leczenie.
Gość • Wtorek [16.03.2021, 18:46:36] • [IP: 176.221.123.***] sprawdziliśmy dlaczego prom tak długo płynie do Szwecji a no proste Szwedzi w Nocy nie pracuja i to oni Układaja Plan rejsów kiedy moga obsłużc prom z Polski... Wyjątkowo się z Tobą zgadzam. Tu masz rację.
ŚWINOUJŚCIE - ODRA - przedwojenna przystań promów kolejowych, przedłużenie peronu pierwszego, nazwa zawieszona na bramie do podnoszenia pomostów, / były sprawne dwa promy po zakończeniu wojny /, przewoźiły wagody kolejowe, nawet po zakończeniu wojny na wyspę Uznam, dalej torem do dworca przy ulicy Grunwaldzkiej, od dworca byl tor do obecnej Mariny na Władysława IV, przy cmentarzu była nawet obrotnica dla parowozów, z dworca do Berlina 1. 40 min. Był to dworzec większy niż na wyspie Wolin. Kolejarze w 1945r. za płynną walutę z naszymi goścmi ze wschodu przestawili granicę pod Herinzdorf, przy okazji zagospodarowali wagony z ww dworca i przeprawiając je na waspę Wolin. Mosty na wypie Uznam zostały wysadzone w marcu 1945r. Niemcy lepiej patrzyli w przyszłość niż obecnie nam panująca władza, widać robili to po gospodarsku jak ktoś to powiedział ---.Prom kursował nie reguralnie od 1946r. W 1948 kursował regularnie i otwarto regularne połączeni. Na wyspie Uznam chyba są pozostałości przystani
Najszybszym połączeniem Świnoujścia ze Szwecją był katamaran HSC Boomerang. Rejs do Malmo trwał 4 godziny i 15 minut! Prom był wyprodukowany w Australii i od nowości pływał w barwach Polferries. Niestety tylko ponad trzy lata od czerwca 1997 roku do października 2000r. Sprzedany na Cypr.
To175 km.
w Komunistycznej polsce tez chcieli coś robic to Wojsko Rosyjskie wygonili z terenu Latarni morskiej Ludzi Wysiedlili i zbudowali Duży Port czyli Świnoport i węgiel sprzedawali za centy dla całego Swiata i całą te Komunistyczna Polskę i głód nastał ludzie dostali Kartki Żywnościowe jak za Niemca ale 10 Mln Katolicka Solidarnośc powiedziała koniec nedzy i odebrała ładzę Komunistom
sprawdziliśmy dlaczego prom tak długo płynie do Szwecji a no proste Szwedzi w Nocy nie pracuja i to oni Układaja Plan rejsów kiedy moga obsłużc prom z Polski
Ciekawe że w PRLu tyle ciekawych inwestycji udawało się zrealizować
kwiecień 1972 r otwarto przejscie Swinoujscie do Ahlbeck Niemcy
Dla czego w Polsce nie zdaje egzaminu cywilne kierownictwo MON ? "Polskie wojsko od lat pracowało nad projektem" Miecznik", który miał reaktywować Marynarkę Wojenną. Tuż przed rozpoczęciem jego realizacji szef MON Mariusz Błaszczak dostał propozycję konkurencyjnego projektu z Wielkiej Brytanii – dwa razy droższego. W efekcie Marynarka Wojenna wciąż tkwi w zapaści, a okrętów jak nie było, tak nie ma." Jednym z podstawowych kierunków działania armii jest przygotowanie się do obrony epidemiologicznej. W LWP na szczeblu MON istniały jedne z lepszych światowych służb tego rodzaju. Cywilni ministrowie III Rp doprowadzili te służby do upadku. Służby epidemiologiczne i wywiadowcze wielu innych krajów miały nie tylko świadomość ale i wiedzę o możliwościach wybuchu i przebiegu tej epidemii Wydaje mi się, że główną przyczyną słabości naszych służb jest zakorzeniona już w tych służbach i ich zdaniach nienawiść. wróćcie proszę uwagę na zalewający nas, nasz kraj hait
Do 109.243.215.**] czasem i tu zagląda ktoś mający coś do napisania.Tak zadałem sobie tego trudu aby zobaczyć co jest po drugiej stronie tej wody, niestety ten kraj do którego wzdychałem jako młody szczyl w latach 70-ch dziś już mnie nie fascynuje temat na inną dyskusję.Pozdrawiam.
Gość • Wtorek [16.03.2021, 15:29:41] • [IP: 176.221.123.***] odra port to dawna przeprawa promowa niemiecka na wyspę Uznam do basenu Mulnik było to przedłużenie lini kolejowej... A gdzie Ty masz basen Mulnik?
Szwedzi byli częstymi gośćmi w świnoujskich lokalach i wiele panienek wyemigrowało z nimi do Szwecji.Dziś to są już leciwe matrony.
14:45:07] • [IP: 178.238.250.***] Przypomina mi to sytuację z XIX wieku poznaną z lektur, z pewnej gminy na Podkarpaciu na wschód od Tarnowa. Gdy budowano linię kolejową z Krakowa na wschód, dorożkarze pewnego dziś 5-tysięcznego miasteczka zawiązali porozumienie, by nie zbliżano linii kolejowej do tego miasteczka. Nie chcieli stracić swoich partykularnych interesów. Do dziś świadomi mieszkańcy tego miasteczka przeklinają tamtych dorożkarzy, bo na stację muszą jechać do miasta wielkości Swinoujścia aż kilkanaście km, a to oddalenie torów przyczyniło się do przyhamowania rozwoju miasteczka, zyskało na tym owo miasto przy linii kolejowej. A tu, w XXI wieku: związki zawodowe i uregulowania w przewozach tirowców zamroziły potęp techniczny w przewozach morskich!
odra port to dawna przeprawa promowa niemiecka na wyspę Uznam do basenu Mulnik było to przedłużenie lini kolejowej
w czerwcu 1967 r otwarto linię promową Świnoujscie Ystad w Szwecji
Nie wspominajcie o Odrze Porcie o porcie promowym. Zarówno odrę Port, jaki i PPDiUR" Odrę", oraz MSR nie zbudowała PZPR, czy ZSRR lub USA a zbudowali zarówno dla Was jak i dla Waszych dzieci i wnuków, wasi dziadkowie i Rodzice. Nie przypominajcie skorumpowanym" politykierom", że jeszcze został do rozkradzenia i zniszczenia port i przedsiębiorstwo promowe. Tylko patrzeć jak znajdzie się jakiś" Wójt", który to wykorzysta. Znajdzie sie w naszym narodzie i drugi" wójt", który zajmie się przedsiębiorstwem uzdrowiskowym. Ponieważ w tej" radosnej twórczości" zniszczono również wojskową stocznię remontową to być może udało by się odbudować ja na bazie naszej stoczni. Oczywiście pod warunkiem że jej kierownictwo będą stanowili wojskowi inżynierowie i ekonomiści i podlegać oni będą Dowódcy Marynarki Wojennej. Natomiast w MON dowództwu wojskowemu
8 godzin... tak musi byc. szwedzkie zwiazki zawodowe za nadgodziny zadaja niezlych pieniedzy dla cumownikow
Dawno temu pływał na tej linii, piękny prom Łańcut. Był klasyką.
13:27 - przepraszam, mam kaca z wczoraj; pomyliłem się i teraz, spod innego IP prostuję: obok terminala promowego postawiłbym kontener promowy!