iswinoujscie.pl • Piątek [05.03.2021, 15:31:17] • Świnoujście
Rozpoczyna się drążenie tunelu w Świnoujściu
fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
Maszyna TBM, która wydrąży tunel w Świnoujściu, została uruchomiona. Proces technologiczny związany z rozpoczęciem drążenia i przebijania się przez ścianę okularową będzie trwał przez najbliższe kilka dni. Tempo drążenia wynosi około6 centymetrów na minutę, czyli ok. 10-12 metrów na dobę. Drążenie powinno potrwać około pół roku i we wrześniu maszyna TBM, po pokonaniu 1484 metrów, powinna dotrzeć do komory odbiorczej po stronie wyspy Wolin.
- Naszym celem jest silne Wybrzeże, które jest oknem na świat i integruje nas ze światem. Zachodnie Pomorze stanowi polską rację stanu. Wraz z tunelem pod Świną pokazujemy, że możliwa jest realizacja projektów trudnych, które przez wiele lat wydawały się nie do wykonania - mówił podczas konferencji premier Mateusz Morawiecki.
- Przez bardzo wiele lat część Pomorza Zachodniego oddzielona była w jakiejś mierze od reszty naszego kraju. Rozpoczęcie wiercenia tunelu, to chwila ważna zarówno w wymiarze gospodarczym jak i kulturowym, która mam nadzieję zostanie zapamiętana - podkreślał w Świnoujściu Wiceprezes Rady Ministrów Jarosław Kaczyński.
- Mieszkańcy i turyści odwiedzający Świnoujście od lat czekali na stałe połączenie drogowe pomiędzy wyspami Wolin i Uznam. Cieszę się, że obecny rząd przełamał niemoc, która przez kilkadziesiąt lat nie pozwalała połączyć Świnoujścia z lądem połączeniem drogowym. Dzięki realizacji tunelu, która odbywa się przy współpracy rządu i samorządu, już wkrótce będzie można korzystać z tego długo wyczekiwanego połączenia drogowego - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- Dzisiaj rozpoczynamy etap niezwykle istotny, nie tylko z budowlanego punktu widzenia. Na ten moment czekaliśmy bardzo długo, zwłaszcza mieszkańcy Świnoujścia i całego regionu. Połączenie wysp Uznam i Wolin wchodzi w decydującą fazę. Jako inwestor zastępczy jesteśmy gotowi, aby skutecznie przeprowadzić i nadzorować ten etap. - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
Wyspiarka ruszyła do wyspy Wolin!
Maszynie TBM nadano imię Wyspiarka, które zostało wybrane w konkursie przez mieszkańców Świnoujścia. Na placu budowy została również poświęcona figura św. Barbary - patronki górników. Jak już wspomnieliśmy, w tym roku maszyna dotrze do wyspy Wolin. Kolejny rok potrwają dalsze prace - wykonanie w tunelu jezdni, wyjść ewakuacyjnych i wszystkich instalacji. Zgodnie z terminem kontraktowym inwestycja powinna zakończyć się we wrześniu 2022 roku. Wtedy mieszkańcy, turyści i kierowcy otrzymają przeprawę drogową, a promy pozostaną zapewne atrakcją turystyczną.
Maszyna drążąca
Tunel w Świnoujściu będzie wykonywany metodą drążenia przy pomocy specjalnie wykonanej dla tej inwestycji w Chinach maszyny drążącej. Urządzenie jest dedykowane dla tej inwestycji i jeśli nie będzie mogło zostać wykorzystane przy realizacji innych inwestycji to wykonawca może je zwrócić producentowi. Wyspiarka będzie zostawiała za sobą gotowy tunel o przekroju kołowym i szerokości 13 metrów (średnica samej tarczy to 13,5 m). Maszyna TBM w sposób zautomatyzowany będzie drążyć tunel przy pomocy obracającej się tarczy. W miarę postępu wiercenia montując poszczególne segmenty obudowy tunelu i równocześnie wyprowadzając urobek poza tunel. Masa całego urządzenia to 2740 ton, a długość 101 metrów. Stałą obsługę maszyny podczas drążenia będzie stanowiło około 15 osób. Maszyna jest już zmontowana i rozpoczęła drążenie. Proces technologiczny związany ze startem maszyny TBM jest wieloetapowy i obejmuję rozruch wszystkich instalacji i systemów.
fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
Zakład prefabrykacji pracuje pełną parą
Aby maszyna drążąca mogła ruszyć i drążyć w trybie ciągłym tunel, potrzebne jest jej stałe dostarczanie tubingów – elementów składających się na poszczególne pierścienie obudowy tunelu. Każdy pierścień składa się z ośmiu tubingów (segmentów). W celu wykonania tych elementów został wybudowany przy placu budowy zakład prefabrykacji. W specjalnych formach wykonywane są elementy przyszłej obudowy tunelu. Nie są identyczne. Każdy jest specjalnie oznakowany i ma określone miejsce w przyszłym tunelu. Wynika to z faktu, że tunel nie będzie przebiegał po prostej. Zagłębia się pod rzeką Świną, a na odcinku początkowym i końcowym będzie też posiadał łuki poziome. Docelowo cały tunel będzie składał się z 6280 tubingów składających się na pierścienie obudowy tunelu. Obecnie gotowych jest ponad 2 700 tubingów, a kolejne są stale wytwarzane.
fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
Komora odbiorcza w budowie
Prace po stronie wyspy Uznam, gdzie jest zlokalizowana większość infrastruktury związanej z budową, to nie wszystko. Po stronie wyspy Wolin budowana jest komora odbiorcza, do której we wrześniu tego roku powinna dotrzeć Wyspiarka. Komora jest już w większości wykonana. Prowadzone są prace przy płycie dennej. Powstają również odcinki dojazdowe do tunelu.
Pozostałe prace
Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin nie będzie oznaczało końca prac. Tunel będzie miał przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM. Aby mogły się nim poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia. Pod jezdnią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej. Wykonywane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu. Termin zakończenia inwestycji to wrzesień 2022 roku.
fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
Finał wielu lat przygotowań
O potrzebie budowy stałej przeprawy w Świnoujściu mówiło się już od kilkudziesięciu lat. Rozpoczęcie prac przygotowawczych obejmujących decyzję środowiskową, która wyznaczyła korytarz i wariant realizacyjny stałej przeprawy, było możliwe dzięki podpisaniu w 2007 roku porozumienia pomiędzy Ministrem Infrastruktury, GDDKiA i władzami Miasta Świnoujście. Przetarg na realizację inwestycji został ogłoszony w 2016 roku, a umowa z wykonawcą zawarta w 2018 roku. Pierwsze roboty ruszyły jesienią 2019 roku, po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin
Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.
fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
Inwestor zastępczy i dofinansowanie ze środków UE
Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych.
Ewa Adamczewska
Wydział Planowania
CAŁA NAPRZÓD !!
Oby wszystko poszło zgodnie z planem, bez" niespodzianek".Wytrwałości dla wszystkich i zdrowia.
Jeżeli maszyna drąży około 10-12 metrów na dobę, to 1484 metry przekopie w około 4, 5 miesiąca. Zaczynajac od wczoraj czyli powinno być, marzec, kwiecień, maj, czerwiec i polowe lipca. .. W sierpniu powinno być skończone wydrążenie. Ciekawe ile się obsunięcia termin oddania tunelu do użytku?..
ta durnota co tak wypisujesz to ty do nich nalezysz oni pisza prawde ato cie boli wiesz napewno nie bede powtarzac siei skoncz te madrosci na temat PISU bo smiech mnie ogarnia
miasto ci daje podwyzki ty trepie rzad daje samorzadowcom puleei on dysponuje i madrzy sie bo tunel jest dzieki PIS
Wszystkim pracownikom Tunelu życzę zdrowia i wytrwałości bez niespodzianek. Pozrrawiam
Super budowlańcy
jak ci sie bedzie chcialo pracowac to do gara bedziesz mial co wlozyc tylko trzeba nie leniuchowacnie jest zle
kaczor donald pewnie by też zaczął budować gdyby mu Andżela kazała a tak piniyndzy niema i nie będzie
Dziś po mimo tego że niema jeszcze sezonu problem był żeby przejechać przez miasto a co dopiero jak bedzie TIUNEL :D
Podczas dzisiejszej uroczystości nikt nawet nie wspomniał o Prezydencie Możejce, nie ładnie Panie Ż.
Rząd mamy super tylko za dużo jest sprzedawczyków w naszym kraju !
19:50:50 Nie znam Ciebie, ale lubię. Piszesz ładnie i spokojnie. W pisowskim koszmarze, to rzadkość. Pozdrawiam…
Przekupny naród? A co lepiej być dywany za darmo? HAHA POwskie myślenie HAHA
Ty POsrańcu nie obrażaj mądrych ludzi piszesz ze tunel to nie zasługa PISu?A co Ci Twoi POsrańcy zrobili przez osiem lat kiedy byli u władzy gówno😜😜😜
Dlaczego dzisiaj w Głównych Wiadomościach Brudziński wypowiada się pod szyldem - tapetą " Szczecin" . Zapomniał skąd pochodzi. Był dzisiaj w Świnoujściu na otwarciu wiercenia, a tak promują ten popaprany Szczecin, który doprowadził do zamknięcia MSR. Jestem uczulony na Szczecin, zabierają nam wszelaki rozwój, doją Port Przeładunkowy. Biedne miasto Szczecin.
6 cm na minutę czyli 3, 6 metra na godzinę to na dobę tylko 10-12 metrów? Ile doba ma godzin? A autor tak śmiesznie napisał jakby nie znał matematyki" 6 centymetrów na minutę, czyli ok. 10-12 metrów na dobę"
żałośni ci tu pisolubcy. Jaka tu zasługa tych nieudaczników którzy tylko dlatego rządzą bo naród ciemny i przekupny. PIS to żaby nastawiające łapy wszędzie gdzie konie kują. A durnota cieszy się i klaszcze. Co tam że kradną, degradują społeczeństwo. .. wystarczy że rzucą jakiś ochłap i wszystko się wybacza. Miernoty wybrały miernoty i to niestety prawda o Polsce. Porażka i żenada.
Gdyby nie czerwona banda to tym tunelem byśmy dawno jeździli. Zawsze tworzyli jakieś problemy z podjęciem decyzji.
Jednak u nas partyjnych fanatyków nie brakuje!! Cały czas pisowskie trolle zarzucali mieszkańcom, że miasto Świnoujście jest" Czerwone", a tu się okazuje, że obecna w mieście" Czarna Elyta", wcale nie ustępuje w głoszeni obleśnej propagandy. Wam się w głowach poprzewracało. Tunel buduje KASA z UE oraz mieszkańcy Świnoujścia swoimi podatkami. Wy swoje datki wysyłacie najpewniej do Torunia. A władza to niech lepiej pamięta o swoich ustawowych obowiązkach wobec Samorządów. Obywatel póki co, z prawem głosu!!
a dzisiej bajer ful spiewa ; maseczki w kropeczki bu ha ha ha
ruwno rok temu pierwszy polak sie nabawil bakcyla kowida nr 18 mieszkania 8
Debilu nie naokoło na PKS PKP bo promy nadal beda POsrancu
Taaa... ciekawe... na dworzec PKP lub PKS naokoło, przez tunel... chyba was pogięło...
Znając nasze szczęście to maszyna nie trafi do komory odbiorczej lol