iswinoujscie.pl • Niedziela [21.02.2021, 10:49:00] • Świnoujście
Kolejne kilometry nowych torów do portów w Szczecinie i Świnoujściu
fot. Andrzej Ryfczyński
Zima nie przerwała prac przy przebudowie infrastruktury kolejowej w portach Szczecin i Świnoujście. Ułożono już 26 km nowych torów. Między stacją Świnoujście a przystankiem Świnoujście Przytór budowany jest drugi tor. Efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będzie sprawniejszy i bezpieczniejszy przewóz większej ilości towarów. Prace o wartości ok. 1,5 mld zł są współfinansowane z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
W rejonie stacji Szczecin Port Centralny ułożonych zostało już 17 kilometrów nowych torów. Wykonawca montuje słupy i konstrukcje wsporcze nowej sieci trakcyjnej.
Instalowane są kolejne urządzenia sterowania ruchem.
Pod torowiskiem wzmacniany jest grunt, wykonywane jest odwodnienie, by zapewnić sprawny przejazd cięższych pociągów towarowych. Przebudowywana jest również infrastruktura na Ostrowie Grabowskim (zarządzana przez ZMPSiŚ SA). Sprawny i bezpieczny przewóz towarów do portu zapewni przebudowa trzech wiaduktów i mostu kolejowego nad rzeką Parnicą.
Na stacji Świnoujście zakończono prace na drodze dla pieszych między peronami przystanku Świnoujście Port a stacją Świnoujście. Wykonane jest około 9 km nowych torów wraz z siecią trakcyjną. Montowane są rozjazdy, ważne elementy układu torowego, odpowiadające za sprawną obsługę pociągów na stacji.
Prace obejmują stację Lubiewo. Zdemontowana została sieć trakcyjna oraz tory między Lubiewem a Świnoujściem. Zabudowane są nowe rozjazdy i wywieszona sieć trakcyjna. Korzystną zmianą dla podróżnych będzie lepszy dostęp do pociągów na przystanku osobowym Świnoujście Warszów. Na nowej konstrukcji peronu zamontowane zostaną wiaty, ławki, oświetlenie i oznakowanie. Przystanek będzie włączony do obsługi wraz z nowym torem pomiędzy przystankiem osobowym Świnoujście Przytór a stacją Świnoujście. Budowa drugiego toru poprawi przepustowość linii i pozwoli na kursowanie większej liczby pociągów.
W rejonie Euroterminalu wzmocniono już grunt pod budowę nowych torów.
fot. Andrzej Ryfczyński
Prace na torach dojazdowych do portów prowadzone są etapowo, aby zapewnić dostęp transportu kolejowego do nabrzeży.
Koleją, ekologicznym transportem, do portów pojedzie więcej towarów
Inwestycja zapewni dojazd do portów dłuższych i cięższych składów. Pojadą pociągi 750-metrowe o obciążeniu 221 kN na oś. Składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Szczecinie i w Świnoujściu. Porty przyjmą i odprawią więcej ładunków, co poprawi wzrost konkurencyjności przewozów towarowych i potencjału portów oraz pozytywnie wpłynie rozwój gospodarczy regionu.
Inwestycja w liczbach
W ramach inwestycji w portach zmodernizowanych zostanie blisko 100 kilometrów torów (Szczecin – 61, Świnoujście – 35) oraz prawie 84 kilometry sieci trakcyjnej. O dużej skali prac na stacjach świadczy wymiana aż 285 rozjazdów (Szczecin – 177 i Świnoujście – 108). Poziom bezpieczeństwa podniesie montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa 12 przejazdów kolejowo-drogowych w Szczecinie i 10 w Świnoujściu. W Szczecinie zostanie przebudowany most nad rzeką Parnicą oraz 3 wiadukty kolejowe.
Inwestycja „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” warta około 1,5 miliarda złotych dofinansowana jest z unijnego instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”. Wartość dofinansowania to 510 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na połowę 2022 roku.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Bartosz Pietrzykowski
zespół prasowy
Szczecin to nie jest żaden port i nigdy nie będzie.
PO systematycznie likwidowała połączenia kolejowe, nie remon-towała torowisk, dworców kolejowych i nie budowała nowych trakcji. Bo nie było pieniędzy a są przecież koleje niemieckie.
Niewidzałem że jestem właścicielem plaży Nie znałem swojego bogactwa
Przejście na plażę robić! I to migiem, góra lub dołem ale to już !!Jeśli nie ?? To sokisci będą padać jak muchy. Plaża należy do mieszkańców, nie do kolei. Chcecie sabotażu??
I tak trzymac, Brawo
Przy okazji: pociągi w Świnoujściu na stacji końcowej nie będą musiały czekać na przyjazd pociągu z naprzeciwka, bo dotąd między stacjami Świnoujście i Świnoujście Przytór był tylko jeden tor z trakcją elektryczną. Dopiero od Przytoru dalej w kierunku stacji Szczecin Dąbie dwa tory z trakcją elektryczną. Wykonawca musi tylko wykonać rozjazd na stacji Świnoujście Port albo gdzieś między stacjami Świnoujście Warszów a Świnoujście żeby pociągi mogły zjechać na tor właściwy w kierunku Szczecina.
EUROTERMINAL? Co to? Czy to jest nowe określenie dla TERMINALU KONTENEROWEGO? Dzisiaj, port w Świnoujściu, jego obecna infrastruktura, aby być bezpieczną, ekologiczną i konkurencyjną, potrzebuje" kolejnych kilometrów nowych torów"! Nie dajmy się czarować p. Bartoszowi Pietrzykowskiegu z PKP i odnosić kolejną informację dotyczącą rozwoju portu do kontekstu wizji TERMINALU KONTENEROWEGO. Dzisiaj budowane, głównie za pieniądze z Unii, nowa S3, nowe tory, nowe połączenia komunikacyjne portu w Świnoujściu nie mają wystarczającej drożności do obsługi TERMINALU KONTENEROWRGO. Nie te pieniądze, nie ta liga. Nie dajmy się czarować! Jeżeli żyjemy obok portu i korzystamy z tych samych szlaków komunikacyjnych, to port na być dla nas sąsiadem bezpiecznym, ekologicznym i nowoczesnym.
Właśnie tu jest rozjazd do portu od strony ulicy Bunkrowej. Poducz się analfabeto i nie pisz głupot. [IP: 37.47.184.**
Ciołki siedzą na tym zadupiu i tylko narzekają. A przejedz sie matołku jeden z drugim i zobaczysz nowoczesne wagony z toaletami dla niepwłnosprawnych. A przybyło wymiany towarow Zarzadzie Portow Szczecin-Swinoujscie i to wielokrotnie. Opozycja ma Oczy SZEROKO ZAMKNIETE i wszystko neguje.Prawdy nie zakłamiecie.A S-# widzieliscie? Nateszcie Zach-Pom dostało inwestycje. * lat bylo zapomnienia.
Tor wodny do Szczecina pogłębiony- ale statków nie przybyło. Co pożytecznego będzie przeworzone koleją? To jest dreptanie w miejscu i kopanie dołka pod sobą.
100 LAT OPÓŹNIENIA DO EUROPY TAKA KOLEJ TO JUŻ ZA HITLERA TU BYŁA. TO JAKAŚ KPINA Z LUDZI.
Akurat ten tor nie ma nic wspólnego z dojazdem do portu. Wiec te kilometry się nie liczą
Fanom heavy metalu polecam przyłożyć głowę do jedynego toru, jaki pozostał i tuż przed przejazdem składu posłuchać tej muzyki... można się zasłuchać, że głowa zostanie na torach nawet po przejeździe składu...
ZNOWU SYFU Z CHIN DO POLSKI NAWIOZĄ. SKŁADOWISKA Z ODPADAMI PEŁNE A CI DALEJ Z UPOREM MANIAKA SYF DO POLSKI WOŻĄ. W TYM ROKU JUŻ PEWNIE PARĘ MILIONÓW ODPADÓW DO POLSKI PRZYWIEŹLI.