- Mamy „na liście” 35 potwierdzonych wraków, które w najbliższych tygodniach przestaną blokować niezwykle cenne w naszym mieście miejsca parkingowe - mówi Rafał Marciszewski ze Straży Miejskiej w Świnoujściu. - Kosztami holowania oczywiście obciążeni zostaną ich właściciele. Aktualna stawka za holowanie auta do 3.5 tony wynosi 440 zł.
Usunięte z terenu miasta, porzucone wraki trafiają na parking przy ul. Grunwaldzkiej. Niestety, jest ich tak dużo, że zaczyna tam brakować miejsca. Rozwiązaniem będzie uruchomienie dodatkowego terenu na prawobrzeżu, gdzie tymczasowo trafią porzucone przez właścicieli samochody. Następnie zostaną zezłomowane.
Nieużywany pojazd może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub policję na koszt właściciela lub posiadacza, ale nie jest to procedura, którą można przeprowadzić błyskawicznie (chyba, że pojazd stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa ludzi). By była skuteczna, trzeba spełnić kilka warunków. Definicję wraku samochodu wskazują przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym. Według nich, wrak samochodu to pojazd porzucony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd w stanie wskazującym na to, że nie jest używany. By zostać odholowany, wrak musi stać na drodze publicznej, w strefie ruchu lub w strefie zamieszkania. Jeśli Straż Miejska zidentyfikuje właściciela pojazdu, wysyła stosowny monit.
Wówczas właściciel ma od 3 do 14 dni na rozwiązanie problemu. Jeśli w tym terminie nic nie zrobi, wtedy służby miejskie podejmują dalsze kroki. Gdy pojazd zostanie odholowany na miejski parking, dopiero po sześciu miesiącach może zostać zutylizowany na wniosek gminy. To jednak długotrwałe i najgorsze z możliwych rozwiązań. Dlaczego? Sprawę wraku posiadacz auta może załatwić bowiem dużo szybciej i to z korzyścią dla siebie, o czym właścicieli porzuconych pojazdów informują miejscy urzędnicy. Kiedy auto nie nadaje się już do użytku, właściciel może zlecić usługę demontażu specjalistycznym firmom, które odbiorą pojazd za darmo, a w niektórych przypadkach, zależnie od stanu, odkupią go za niewielkie pieniądze. Firmy takie oferują usługi na terenie całego województwa zachodniopomorskiego. Odbiór aut następuje ze wskazanych miejsc bezpośrednio do stacji demontażu. Firmy wystawiają także niezbędne dokumenty uprawniające do wyrejestrowania pojazdu.
- To skuteczne i najszybsze rozwiązanie, do którego przekonujemy właścicieli porzuconych samochodów – mówi Beata Tułodziecka-Terenda, naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Leśnictwa Urzędu Miasta. –
Interwencja gminy nie byłaby konieczna, gdyby posiadacze aut zlecali ich utylizację we własnym zakresie. A tak koszty musimy ponosić wszyscy.
I
nformacje o podmiotach działających na terenie naszego województwa otrzymacie Państwo w Wydziale Ochrony Środowiska i Leśnictwa Urzędu Miasta, pod nr tel. 91 327 86 41 w godzinach pracy urzędu.
Tekst: BIK UM Świnoujście
Jeste jeszcze jeden wrak ktory stoi od tygodnia pod blokiem z 28, 01-29, 01 probowali go zabrac o godzinie 00, 00 w nocy by nikt nie widzial ! ? niestety pojazd nadal sie znajduje w tym samym miejscu jak stał. .. zajmuje tylko parging pod blokami ktorego i tak jest miejsca na styk
123, albo miejscy zlodzieje beda placic wlascicielom pojazdow odszkodowania.
akcja szukania pieniędzy, jakoś prawdziwe wraki, gdy urząd miasta ma problem z identyfikacją właścicieli, stoją bardzo długo. Przykro że ta akcja niewiele zmieni, no cóż jakie władze miasto, wybudowany parking, ale nikomu nie służy.
A czy nieużywane hulajnogi stojące na środku chodnika albo ścieżki rowerowej to pojazdy porzucone ? Bo niestety ale właściciel wypożyczanych nie dba gdzie one stoją i często stanowią utrudnienie w ruchu. Taki system nie powinien być akceptowany bo niestety nie sprawdza się. Hulajnogi powinny chyba jednak mieć wyznaczone parkingi.
A gdzie są właściciele tych bolidów? Mam nadzieję, że znajdą sie i zapłacą za tę całą akcję.
Co się nagle stało? Ktoś z UM nie miał gdzie zaparkować bo mu wrak przeszkadzał? Można teraz powiedzieć"yes yes yes". BRAWO!!
A mój sąsiad właśnie kupił merola za pińcet plus i dumny że jeździ jak celebryta.
Ciekawe, gdzie umieszczą wraki na prawobrzeżu. Przecież na prawobrzeżu już nie ma wolnego miejsca. A zresztą po co nam tutaj wraki?? Niech urzędnicy wymyślą miejsce koło UM na parkingu.
no w końcu...
35 wraków? Niestety, jest ich dużo więcej! Wystarczy przyjrzeć się parkingom osiedlowym.
Zapraszam służby na Grunwaldzką 98/99 gdzie od wielu lat stoi Matiz i przyczepa campingowa z których już wyrastają drzewa. Zero reakcji spółdzielni mimo że to strefa zamieszkania...
Świetnie!! Wreszcie! Brawo dla służb. W końcu się wzięli za te wraki. Rewelacja!
Jak nie ma OC to kara jest dużo wyższa niż watrość tech złomów
Ciekawe kiedy zabiorą opla z pod promów na warszowie
Wraki samochodów to bolączka większości miast w Polsce. Jednak w Świnoujściu jest ich wyjątkowo dużo...
Każdy samochód ma znanego z imienia i nazwiska właściciela.Te dane ma Wydział Komunikacji.
Bardzo dobra akcja, porządek musi być! A właściciele tych rupieci nich zapłacą , skoro sami nie raczyli zająć się swoimi gratami.
Przy starej Biedronce latami stoi kilka (min 5) wraków
CZY ROBIĄ TO ZGODNIE Z PRAWEM? PRZECIEŻ TAKIEGO AUTA NIE DA SIĘ WYREJESTROWAĆ W TEN SPOSÓB POSTĘPUJĄC?
Chełmońskiego 5 stoi Volvo już bardzo długo nie dość że nie ma tam na parkingu miejsca to jeszcze byle jak zaparkowane.
Interesyje mnie gdzie konkretnie na Grunwaldzkiej będzie ten skład wraków
Uczciwie zrobić przeglądy użytkowanym samochodów i 40 procent złomu zniknie z ulic, największe truciciele środowiska.
Na Warszowie przy ul Barlickiego - parking niedaleko promu stoi kilka wraków.
Na gdynskiej stoją 2 wraki hondy civic. Jeden z powybijanymi szybami i bez kół przy transformatorze na gdynskiej 27, drugi wrośniety w trawnik pomiedzy gdyńską 25, a gdyńska 27e. Oba stoją juz dobrze ponad 2 lata
Na ul. Monte Cassino 22 stoją 2 wraki