POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Piątek [22.01.2021, 16:42:41] • Świnoujście

Terminal kontenerowy w Świnoujściu. Zrównoważony rozwój portu i miasta!

Terminal kontenerowy w Świnoujściu. Zrównoważony rozwój portu i miasta!

fot. Organizator

Koncepcja zewnętrznego kompleksu portowego z głębokowodnym terminalem kontenerowym i terminalem uniwersalnym oraz funkcjonującym już gazoportem to nowa wizja zrównoważonego rozwoju Świnoujścia, zarówno w obszarze gospodarczym, turystycznym jak i uzdrowiskowym. Tym projektem Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wpisuje się w obszar społecznie odpowiedzialnego biznesu.

Trudno ze sobą porównywać porty w Szanghaju, Singapurze, Busan, Hongkongu, Baltimore, Rotterdamie, Kopenhadze czy Sydney. Każdy z azjatyckich molochów kontenerowych przeładowuje więcej kontenerów niż wszystkie bałtyckie porty razem wzięte. Bez względu jednak na skalę i geograficzną specyfikę można zauważyć, że rozwój opierają na efekcie synergii i działaniach rozwojowych w wielu obszarach.

Wiele z tych portów tworzy wartość dodaną wykorzystując położenie i walory turystyczne. Port Ningbo, np. jest ważnym miejscem dla żeglugi śródlądowej – wykorzystuje lokalizację w delcie rzeki Jangcy. A swoje walory turystyczne wykorzystuje największy południowokoreański port Busan. Działający w zupełnie innej skali (ok. 3 mln TEU rocznie) turecki port Ambarli korzysta ze swojego potencjału handlowego i kulturowego, mając dostęp do Morza Marmara, Złotego Rogu czy Morza Czarnego. Z powodzeniem funkcje handlowe i turystyczne łączy ze sobą Amsterdam. Z kolei w rejonie Bałtyku warto przyjrzeć się Kopenhadze. Duńczycy bardzo umiejętnie wykorzystują na wielu płaszczyznach największy swój port i piękne miasto.

Port i miasto
Rozwój zrównoważony, który wielu współczesnych ekonomistów postrzega jako odpowiedzialną formę biznesu, czyli jednoczesny rozwój w wielu obszarach, a więc z uwzględnieniem aspektów gospodarczych, ekologicznych i społecznych, właśnie - można przyjąć jako wspólny mianownik rozwoju dla tak różnych i specyficznych portów o nieporównywalnej często skali działalności.

By zapewnić wielokierunkowy rozwój, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w swojej wizji przyszłości zmienił zupełnie postrzeganie miasta. To już nie jest miasto postrzegane przez pryzmat wewnętrznego portu masowego i bazy promowej, czy też gazoportu.

- Nasza wizja Świnoujścia to przemodelowanie portu wewnętrznego i zewnętrznego – wyjaśnia Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. - W zewnętrznym widzimy co najmniej trzy terminale: obecny LNG, kontenerowy i uniwersalny (na pirsie, na wschód od kontenerowego). Właśnie do portu uniwersalnego chcemy przenieść działalność obecnego portu wewnętrznego.

To pozwoli uwolnić uzdrowisko na lewym brzegu Świny od wszystkich uciążliwości związanych z portem wewnętrznym. Na tych terenach Zarząd Portów zamierza stworzyć zaplecze dla kontenerów, centra logistyczne, parki magazynowe, miejsca dla firm związanych z dystrybucją kontenerów, słowem: czysty, zielony port.

- Chcemy symbiozy z miastem, zrównoważonego rozwoju z korzyścią dla wszystkich – podkreśla Krzysztof Urbaś. -
To jest możliwe. Przykładem może być chociażby Gdynia, gdzie osiedla mieszkaniowe, nowe kamienice powstają w bezpośrednim sąsiedztwie portu, wokół terminala masowego. I chętnych do ich kupowania i zamieszkiwania nie brakuje.

Zrównoważony transport
W zakres zrównoważonego rozwoju wpisuje się również wykorzystanie wielu różnych sposobów transportu.

Rozwijana multimodalność korytarzy transportowych: drogi ekspresowe, połączenia kolejowe oraz transport wodny śródlądowy powodują odpowiednie rozłożenie możliwości obsługi zaplecza. Natomiast transport intermodalny umożliwia przewożenie ładunków w sposób minimalizujący wpływ na środowisko.

Te wszystkie cele będzie można osiągnąć poprzez realizowane właśnie inwestycje: budowę ostatnich odcinków drogi ekspresowej S3 łączącej Świnoujście z Czechami i dalej Europą Środkową, modernizację sieci kolejowej w obu portach oraz linii kolejowej CE-59 (Szczecin-Wrocław), czyli tzw. Nadodrzanki, pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m, przystosowanie nabrzeży portowych do nowych parametrów, i w dalszej perspektywie użeglownienie Odry na całej długości wraz z budową kanału łączącego z Dunajem.

Oferty można składać do 15 kwietnia br.
Trwa postępowanie mające na celu wyłonienie inwestora i późniejszego operatora głębokowodnego terminalu kontenerowego. Zainteresowani swoje oferty mogą składać do 15 kwietnia 2021 r.

Dokumenty do pobrania:
www.port.szczecin.pl/pl/oferta/glebokowodny-terminal-kontenerowy/procedura/

Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR


komentarzy: 57, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 57

Gość • Środa [27.01.2021, 15:44:11] • [IP: 37.47.143.*]

Gość • Wtorek [26.01.2021, 13:29:20] • [IP: 176.221.122.**]

Chiny będą zadowolone. To dla nich zapewne.

GośćXII • Niedziela [24.01.2021, 13:59:42] • [IP: 178.238.247.**]

Mieszkańcy! Zróbmy PIKITĘ przeciw budowie TK. Powiadomimy media. Nagłośnijmy nasz problem. Jest jeszcze czas. Jest w tym coś dziwnego. Mają być wydane miliardy euro, a w Polsce nikt z polityków nie chwali się tak wielką Narodowej inwestycją. Podpowiedzcie, jak dotrzeć do Was.

Gość • Sobota [23.01.2021, 19:19:44] • [IP: 136.252.163.***]

Ludzie, oni sie nawet nie pytaja o zdanie. Prace nad terminalem juz sie zaczynaja. Proponuje przejsc sie na spacer po wydmach/lesie wzdluz plazy na Warszowie. Geodeci juz dzialaja, wszystko jest opalikowane i pomierzone. Gleboko w 4 literach maja lokalna spolecznosc, liczy sie tylko kasa

Gość • Sobota [23.01.2021, 16:59:21] • [IP: 89.151.34.***]

Coś ucichło o tej kanadyjskiej firmie/konsorcjum/ co to miało wiercić w lesie za gazoportem w kier. Gobena oraz w morzu zaraz za falochronem wschodnim, w poszukiwaniu gazu i ropy. Ponoć oszacowali że będą tam takie złoża jak w Kuwejcie i Emiratach razem wziętych. PIS przecież dał im koncesje na te prace, -bodajże w 2018r. Oby do tego nigdy nie doszło. Wolę już kontenery.

Gość • Sobota [23.01.2021, 14:24:39] • [IP: 176.221.122.***]

kolejny CPK czy Przekop mierzei. Mokry sen nachlanego komunisty.

Gość • Sobota [23.01.2021, 14:06:47] • [IP: 37.47.184.***]

Gość • Sobota [23.01.2021, 12:11:39] • [IP: 193.116.82.***] po co port kontenerowy, przecież mamy w niemczech.a my mamy w imię interesów dewelozłodzieji podcierać tyłki Niemcom za ojro.to dopiero krótkowzroczności.

Gość • Sobota [23.01.2021, 13:48:00] • [IP: 178.238.245.***]

Jest latarnia, trzeba się przyjrzeć bo słaba jakość.

Gość • Sobota [23.01.2021, 13:40:58] • [IP: 5.172.237.**]

Jedynym dobrym miejscem na port kontenerowy jest stocznia Gryfia w Szczecinie, która i tak padnie za dwa lata. Przemawia za tym bliskośc durzego węzła PKP, bliskość połączeń z Berlinem drogą wodną i lądową, pogłębić Odre i do Pragi morzna płynąc jak przed wojną. A tak zniszczenie Parku NATURA 2000 na wyspie WOLIN, zrujnowane środowisko naturalne na wyspie WOLIN. Przywrucić Morską Stocznie Remontową w Swinoujściou patrzą na to realnie, ci co popierają widzą pieniądze które za klepanie dostaną.

Gość • Sobota [23.01.2021, 12:59:32] • [IP: 31.11.130.**]

Port kontenerowy to przyszłość gospodarki, rozwój infrastruktury.Te bajdy, które tu wypisujecie, to poziom starszaków przedszkolnych. Znikną wreszcie te hałdy węgla, no i może nasza FLOTA doczeka się sponsora z prawdziwego zdarzenia.

Gość • Sobota [23.01.2021, 12:58:49] • [IP: 5.173.130.***]

Gdzie jest latarnia ??

Gość • Sobota [23.01.2021, 12:11:39] • [IP: 193.116.82.***]

PORT KONTENEROWY w Świnoujściu nie powstanie. (1) Nie powstanie, gdyż nie jest to DOBRO WSPÓLNE. O czym przekonują nas dzisiejsi politycy i deweloperzy ich wizji, realizując za pieniądze podatników, projekt głębokowodnego portu zewnętrznego w Zatoce Pomorskiej. Działania te łamią umowy jakie Polska, rząd Polski zobowiązał się dochowywać. (2) Nie powstanie, gdyż politycy i deweloperzy wykluczyli społeczność obywatelską Świnoujścia i regionu w przeciwdziałaniu niekorzystnym zmianą które spowoduje TERMINAL KONTENEROWY. (3) Nie powstanie, gdyż zniszczy lokalną i regionalną sieć NATURA2000. (4) Nie powstanie, gdyż to się nie opłaca. ZATORY KOMUNIKACYJNE, ZANIECZYSZCZENIA, WYPADKI związane z PORTAMI KONTENEROWYMI i drogami dojazdowymi do nich generują zewnętrzne koszta. Mogą one sięgać miliardy euro, do 2% europejskiego PKB. Koszta te ponoszą społeczności lokalne. Na przykład, zanieczyszczeń z transportu związanego z terminalem w głębi lądu są dwukrotnie wyższe od emisji generowanych przez działalność portową

Gość • Sobota [23.01.2021, 11:45:43] • [IP: 188.146.162.***]

Do IP :54 37 1*** sprzedajny trollu, ty rozumiesz, co znaczy ta przestrzeń 1 km - 1, 5 km plaży i 500 ha lasu. Sam sobie żyj belkocie w takim syfie. Nawet ze swoimi potomnymi, o ile są świadomi, co ich rodzinny dzban wypisuje. Od prawobrzeża łapy precz!!

Gość • Sobota [23.01.2021, 11:30:29] • [IP: 176.221.122.***]

Gdzie to referendum??!! Nie sądźcie, że te kilka spotkań chyba razem 3 (słownie trzy): jedno na stateczku, drugie DOM Kultury w Świnoujściu, trzecie Dom Kultury na Warszowie - gdzie nie była nawet reprezentatywna ilość mieszkańców to NAZYWACIE REFERENDUM??!! Taki jeden z mieszkańców, przegoniony przez kogo? wiadomo? powiedział, że nie szkodzi, że z kontenerów będzie wychodziło robactwo. Ważne, że euro niosą na grzbietach. Taki poziom wiedzy i obywatelskiej odpowiedzialności.

Gość • Sobota [23.01.2021, 11:22:19] • [IP: 5.173.153.**]

IP: 5.173.48.***] - portowy agitatorze- nie używaj słów, których znaczenia nie znasz. To jest dobre- to nie jest argument. Argumentem jest np. to, że urbanizując pod nowe miasto 1000 ha gruntu - np. tego lasu, w mądry nowoczesny sposób zapewniamy dobrobyt naszemu miastu. Hałdy z węglem to przeszłość- tam powinno powstać nowoczesne miasto. Portowi WARA od tego terennu- to jest przyszłościowy kierunek rozwoju Świnoujścia.

Gość • Sobota [23.01.2021, 11:15:57] • [IP: 5.172.233.**]

Przyglądając perspektywę na zdjęciu, mam pytanie, czy minister ochrony środowiska i Parków Narodowych wyraził zgodnę ?. Przy wiarach pólnocno - wschodnich, gdzie powstaje silny prąd zatokowy od Warszowa do Międzyzdroi, który spowoduje rozmywanie i obsuwanie ziemi na klifie w Miedzyzdrojach, chyba że wybudują ostrogę-falochron osłonowy. Plaża w Świnoujściu będzie do wiatraka, tor wodny pogłebiany 2 x do roku. Czy zostało wykonane studio zmian pradów w Zatoce Pomorskiej. Kłania się natura 2000, która jest tylko na papiarze.

Gość • Sobota [23.01.2021, 10:23:55] • [IP: 5.173.144.***]

uzdrowisko kontenerowo-gazowe

Gość • Sobota [23.01.2021, 10:13:55] • [IP: 176.221.123.***]

Miało być referendum! I co? Jajco. Dobranoc Warszów

Gość • Sobota [23.01.2021, 09:53:30] • [IP: 5.173.48.***]

Do 4444...bardzo dobrze pan (pani) skomentował zaistniały artykuł.Szkoda tylko ze zapewne 70% czytajacych nie zrozumie tego poniewaz nie ma w tym komentarzu obrazania nie ma NIE dla zasady i nie ma fake newsa.Tak powinny wygladac komentarze.Nie mjsimy sie zgadzac ale musimy rozmawiac ze soba na jakims poziomie.Jesli komus nie pasuje co ten pan pani napisal(a) to niech odniesie sie do tego w sposob merytoryczny i sprobuje polemizowac.Rozwoj to inwestycje a te w ostatnich latach sa u nas prowadzone.Droga na Szczecin gazoport tunel byc moze port kontenerowy.Nie mozna mowic o rozwoju zamykajac sie na inwestycje.Skonczcie tez mowic o uzdrowisku bo od dawna to tylko mit czasow minionych.U nas jest za glosno za tloczno za brudno aby mowic o zdrowiu.Ratuje nas jedynie Balty i jod.Chce uzdrowisk to jade w Beskid Sadecki Bieszczady gdzie mam cisze spokoj przyrode i ceny jak na Polsje przystalo

Goakść • Sobota [23.01.2021, 09:17:15] • [IP: 185.210.39.***]

szczecinskie zlodzieje won ze swinouiscja zniszczyliscje zlodzieje stocznie wybuduicje sobje port konenerowy na zalewje wypier od swinouiscja

4444 • Sobota [23.01.2021, 08:51:47] • [IP: 188.146.161.**]

Chciałbym zauważyć, że inwestycja ta, jak i wizje rozwoju naszego portu i miasta wyraźnie wskazują na postęp gospodarczy naszego regionu. Przecież na lewobrzeżu nie ma gdzie budować mieszkań, chyba, że wyrąbie się ostatni lasek" lewej strony" (czego nie chce" prawa strona"). Jeśli ktoś skrupulatnie obserwuje planowane inwestycje, to wyraźnie widać, że te inwestycje nie kolidują z mieszkańcami" prawej strony". Wprost przeciwnie rozwija" prawą stronę" w kierunku rozbudowy infrastruktury" prawej strony" (budownictwo mieszkaniowe, usługi gospodarcze, usługi konsumpcyjne, etc.) Wołanie o" natura 2000", to fikcja. Co w lasach sosnowych można znaleźć - nic - małe jagody, zero grzybów. Nawet dziki przeprowadziły się na dzielnicę. To jest mikro region, który powinien być z urbanizowany, pod kątem przemysłu portowego. Jedyny mankament tego problemu, to taki, że ZMPSiŚ nie przedłożył wizualizacji docelowego wyobrażenia" prawej strony" jaki będzie efekt końcowy.

Gość • Sobota [23.01.2021, 08:20:33] • [IP: 5.173.48.***]

Boja sie betonu ale jak wydmy cieli dla betonu to nie plakali.Banda hipokrytow ktora boi sie ze ludzie znajda normalna prace na umowie a oni beda musieli sciagac kolejne tabiny ukraincow.Strefa nadmorska zaj.bana autami po uszy w mieacie smrod i tlok od aut kotlownia weglowa a ci mowia o uzdrowisku heh.Uzdrowiska to wy sobie mozecie w intefnecie zobaczyc bo zapewne nigdy w zadnym nie byliscie.Daremna baza zabiegowa bez soecjalistow to tulko wspomnienie dawnycj dibeych czasow.Budowac porty tunele magazyny fabryki i nie patrzec na lewactwo bo to one robi najwiekszy szum rekami niemieckich wlodarzy.Co by w Polsce niw robil to niepotrzebne.Drogi orzekoph porty koleje lotniska muzea itp itd noe trzeba bo Niemcy jiz maja.No to wypad fo tych Niemiec i dajcie zyc normalnum ludziom bo wasza choroba psychiczna zaczyna sie udzielac.Jak widzicie wszedzie Kaczora to do psycjiatry a nie klawiatury.Ludzie juz to zauwazyli i stad PiSiory wygrywaja 6 wybory z rzedu.

Gość • Sobota [23.01.2021, 08:15:43] • [IP: 37.30.58.**]

Propagandowy bełkot.

Gość • Sobota [23.01.2021, 06:56:56] • [IP: 62.69.252.***]

21.04.05 tak to prawda że jesteś za terminalem i to bardzo daleko i nigdy w nim nie będziesz

Gość • Piątek [22.01.2021, 22:45:51] • [IP: 54.37.1.***]

Przecież port i to wszystko będzie poza miasteczkiem, czego beczycie? Kraj potrzebuje własnego portu i koniec tematu. Część uzdrowiskowa zostanie. Miasto od Niemców dostała Polska a nie wy osobiście. I co wy o tym betonie? Miasta w życiu nie widzieliście? Miasto to są budynki i ulice. To za czym tęsknicie nazywa się LAS.

Oglądasz 1-25 z 57
■ Radni Komisji Gospodarki Morskiej chcą zwołania w trybie nadzwyczajnym sesji Rady Miasta poświęconego planom inwestycyjnym portu oraz zagospodarowaniu terenów wokół latarni morskiej w Świnoujściu ■ Kosmiczna czerwona kanapa za 40.000 zł… w pływalni przyszkolnej. Otwarcie Uznam Areny, a szczególnie pływalni odbyło się z pompą. Były okolicznościowe przemówienia władzy, poczęstunek, no i wizytacja obiektu. A tam cuda design’u. Wszystkim w oczy rzuciła się stosunkowo niewielka, ale za to czerwona kanapa, bardzo nowoczesna kształtem i bardzo niefunkcjonalna jak na hol pływalni. Wybudowanej przecież przede wszystkim dla dzieci szkolnych. Okazuje się, że to „Sofa Moon” kupiona przez miasto w ramach wyposażenia Uznam Areny. Kosztowała bagatela…. 40.000 zł. (nie wiadomo tylko czy netto czy brutto). B&B Italia Sofa Moon System od 58549 PLN 3fstudio.com.pl/sofy/bb-italia-sofa-moon-system# Zadaliśmy w czwartek szczegółowe pytania do rzecznika prezydenta miasta, czekamy na odpowiedź. Bo wieść gminna niesie, że to nie koniec kosmicznych cen i wyposażenia tego miejsca. C.D.N…… ■ Biznes się zwija. 624 zawieszeń i 187 wykreśleń działalności gospodarczej zarejestrowanej w CEIDG. To obraz sytuacji świnoujskich przedsiębiorców w minionym roku. Jest źle, a to raczej statystyki niepełne. W ubiegłym roku do świnoujskiego Urzędu Miasta wpłynęły wnioski dotyczące 624 zawieszeń i 187 wykreśleń działalności gospodarczej zarejestrowanej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Te statystyki mogą być jednak niepełne ■ Czytelnik: Tiry rozjadą Warszów. Wraca komunikacyjny koszmar kierowców. Po raz kolejny na Warszowie mieliśmy komunikacyjny armagedonem. Mieszkańcy Świnoujścia musieli liczyć się z tym, że ich powrót do domu we wtorkowy wieczór był utrudniony. Wszystko za sprawą ogromnych kolejek, które tworzyły się na wjeździe do miasta. Kilkumetrowy sznur samochodów ciężarowych to jednak żadna nowość. Za każdym razem wszystko wygląda podobnie, gdy promy do Szwecji ze względu na panujące warunki atmosferyczne nie wypływają tylko zostają w porcie. Kierowcy znają już ten scenariusz na pamięć. Za każdym razem jednak tego typu sytuacje wywołują u nich podobną złość i frustrację. Samochody ciężarowe stoją do dzisiaj (10.02.2021) na ulicy i bardzo utrudniają ruch. ■ Szybkie testy antygenowe w kontenerze obok laboratorium. Nie trzeba się rejestrować. W kontenerze obok laboratorium wykonujemy szybkie testy antygenowe. Próbki pobieramy w godzinach od 10 do 12 przez siedem dni w tygodniu. Na badania te nie trzeba się rejestrować. Należy mieć ze sobą dokument tożsamości oraz dowód wpłaty. Przypominamy, że wpłat można dokonać przelewem (wszystkie informacje dotyczące testu łącznie z numerem konta znajdą Państwo TUTAJ szpital-swinoujscie.pl/strona/menu/83_testy_sars-cov-2__covid_-19) lub bezpośrednio w laboratorium. Cena testu antygenowego to 80 złotych. Zapraszamy! ■ Zmarł Tadeusz Gala: były wiceprezydent Świnoujścia, oddany miastu i jego mieszkańcom ■ Nie żyje 25 - letnia kobieta ranna w wypadku koło Dargobądza. Jej stan od początku określano jako bardzo ciężki ■