POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [19.01.2021, 07:40:14] • Świnoujście

Zespół portów Szczecin-Świnoujście podsumował przeładunki w 2020

Zespół portów Szczecin-Świnoujście podsumował przeładunki w 2020

fot. Organizator

Na nabrzeżach, których gospodarzem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA przedsiębiorstwa portowe obsłużyły w 2020 roku podobną ilość ładunków jak w roku 2019. Porty zakończyły rok wynikiem 31 177,5 tys. ton, co wobec 32 174,8 tys. ton z roku 2019 jest wynikiem mniejszym o 3,1 proc.

- Zważywszy na trudne pandemiczne okoliczności, wypracowany wynik można uznać za satysfakcjonujący – mówi prezes ZMPSiŚ SA, Krzysztof Urbaś. Rok 2020 zaczęliśmy spadkami. Pierwszy kwartał przyniósł spadek przeładunków o 7 proc. w stosunku do roku 2019. W kwietniu i maju pojawiły się pierwsze negatywne efekty pandemii, szczególnie na Terminalu Promowym w Świnoujściu. Spadek przeładunków utrzymywał się do sierpnia. We wrześniu i październiku, licząc rok do roku, przeładowaliśmy więcej o 8 proc., w listopadzie +4,4 proc. a w grudniu +7,5 proc. – dodaje.

Zaprocentowały uniwersalizm i różnorodność

W wyniku wypracowanym przez porty w Szczecinie i Świnoujściu zaprocentowały różnorodność i uniwersalny charakter obu portów, gdzie spadki w jednej grupie towarowej rekompensują wzrosty w innej.

Niekwestionowanym liderem wzrostów w relacji rok do roku są zboża z wynikiem 1 875,7 tys. ton (+43,9 proc.). Bardzo dobrze wypadły także przeładunki paliw i kontenerów ze wzrostem na niemal identycznym poziomie, odpowiednio +12 i +14 procent. W minionym roku terminal LNG w Świnoujściu obsłużył o 14,6 proc. więcej gazu. O ile w 2019 do terminalu zwinęło 30 statków, o tyle w 2020 było ich 35. Pozostałe grupy towarowe, jak węgiel, ruda, inne masowe oraz drobnica zakończyły rok wynikiem ujemnym. - Należy przy tym zwrócić uwagę, iż spadki w tych grupach są zauważalne już od kilku lat, co wiąże się, m.in. ze zmniejszeniem produkcji przez krajowych i zagranicznych wytwórców stali – wyjaśnia prezes K. Urbaś.

Zmiany w strukturze ładunkowej

Rok 2020 dla zespołu portów Szczecin-Świnoujście był kolejnym, który zmieniał ich strukturę ładunkową.

W poprzednich latach oba porty, a zwłaszcza Świnoujście uważano za porty głównie ładunków masowych. Tu koncentrowały się bowiem przeładunki polskiego węgla. W najlepszych latach było to około 12 mln ton rocznie. Przeładowywano także duże ilości rudy, jednak od dwóch, trzech lat polskie, czeskie i słowackie huty obniżają produkcję, więc import tego surowca drogą morską jest teraz zdecydowanie mniejszy aniżeli w latach wcześniejszych.

Na przestrzeni ostatnich lat porty w Szczecinie i Świnoujściu z masowych stały się portami uniwersalnymi z przewagą ładunków drobnicowych nad masowymi. W roku 2020 ta relacja wyniosła odpowiednio 54 do 46 procent.

W nadchodzących latach struktura przeładunkowa w całym kompleksie portowym może się zmieniać a to w związku z będącymi w toku inwestycjami realizowanymi zarówno w samych portach, jak i w infrastrukturze dostępowej do nich. - Bardzo liczymy na pogłębienie podejściowego toru wodnego ze Świnoujścia do Szczecina o długości 68 km. Pogłębienie do 12,5 metra pozwoli radykalnie zmienić profil portu Szczecin – wyjaśnia prezes K. Urbaś. Na pewno wróci część ładunków masowych. Myślę o zbożach, które będę prawdopodobnie jednym z głównych beneficjentów zmiany, ale też o innych towarach masowych, np. o rudach metali kolorowych. Pojawią się też w Szczecinie prawdopodobnie większe niż dzisiaj partie drobnicowe – dodaje.

Zespół portów Szczecin-Świnoujście podsumował przeładunki w 2020

fot. Organizator

Strategiczne inwestycje w toku

W zespole portów Szczecin-Świnoujście oraz w jego otoczeniu pełną parą idą inwestycje strategiczne dla ich przyszłości. Trzy grupy zadań inwestycyjnych realizują trzy pomioty: Urząd Morski w Szczecinie, PKP PLK oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Każda z tych trzech grup inwestycji ma wartość ok. 1,5 mld zł.

W lipcu 2019 roku rozpoczęto inwestycję związaną z poprawą dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu, we wrześniu i październiku 2020 roku ruszyło pogłębianie i modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Z kolei w październiku 2020 ZMPSiŚ SA podpisał umowy na duże inwestycje portowe w Kanale Dębickim i Basenie Kaszubskim w Szczecinie. Od 2019 r. prowadzona jest inwestycja na terminalu promowym w Świnoujściu przystosowująca go do obsługi transportu intermodalnego. Dobiegają końca prace projektowe związane z rozbudową terminalu LNG w Świnoujściu. Poprawiana i modernizowana jest infrastruktura techniczna w obydwu portach, co sprawi, że porty będą przyjazne środowisku oraz efektywne ekonomicznie w eksploatacji. Te zadania będą kontynuowane w następnych latach.

Przedsięwzięciem, które całkowicie zmieni model obsługi ładunków będzie nowy Port Zewnętrzny w Świnoujściu. Jeden terminal zewnętrzny już tam działa od pięciu lat - to gazoport. Drugim ma być terminal kontenerowy. Trzecim terminal uniwersalny.

- Dysponujemy terenami, które z powodzeniem możemy wykorzystać i zagospodarować na cele portowe, czym zwiększymy potencjał przeładunkowy portów i wielkość obsługiwanych w nich towarów, m.in. obecnie poszukujemy inwestora dla Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego w Porcie Szczecin. Tu także w kolejnych latach rozważamy dalszy rozwój zachodniej części Ostrowa Grabowskiego jako kontynuację obecnej inwestycji w tym rejonie w Kanale Dębickim – wyjaśnia prezes K. Urbaś.

Wszystkie inwestycje w zespole portów Szczecin-Świnoujście realizowane są w oparciu o najwyższe standardy oraz z poszanowaniem środowiska naturalnego. Po ich zakończeniu do 2050 roku roczna wielkość obsłużonych w Szczecinie i Świnoujściu towarów powinna wzrosnąć trzykrotnie.

Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR


komentarzy: 19, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-19 z 19

Gość • Wtorek [19.01.2021, 17:16:45] • [IP: 185.210.38.***]

Oddzielić port Świnoujście od szczeińskiego portu!

Gość • Wtorek [19.01.2021, 16:23:42] • [IP: 188.146.164.**]

Do 19.01.2021, 11:26:14] • [IP: 109.243.198. Wiesz co : ***** *** i tyle mam Ci do powiedzenia

Gość • Wtorek [19.01.2021, 15:36:43] • [IP: 185.210.38.***]

Nie źle. Partie i pocioty mają swoje pieniądze. Tylko się cieszyć.

jaśko żurek • Wtorek [19.01.2021, 15:29:19] • [IP: 176.221.122.*]

A warsztaty remontowe dalej tkwią w 19 wieku.

Gość • Wtorek [19.01.2021, 14:46:00] • [IP: 176.221.123.**]

ile Świnoujście a ile Szczecin ?

Gość • Wtorek [19.01.2021, 14:37:25] • [IP: 176.221.122.**]

SZCECIN ŚWINOUJŚCIE BĘDZIE DOBRZE SZŁO TO WAS ZAŁATWIĄ TAK JAK NAS STOCZNIOWCÓW SZCZECIN TA PIEDOLONA WIOCHA NIECH SIĘ TRZYMA Z DALA OD ŚWINOUJŚCIA

Gość • Wtorek [19.01.2021, 13:34:19] • [IP: 178.235.147.***]

Wzrost w kontenerach o 14% to znaczy, że Szczecin przeładował około 80 tys. TEU, czyli tyle co 2lata i wcześniej. Na więcej liczyć można, ale max 150 tys. TEU a nie 2 mln TEU. Obecna władza wymyśliła że przy całkowitym, szacowanym wolumenie obrotów na Bałtyku 15 mln TEU, tyle samo ma wynosić zdolność przeładunkowa polskich terminali. Obecnie wynosi ona : Gdańsku 4 mln, w Gdyni 2, 3 mln TEU. Mają powstać w Świnoujściu na 2 mln, w Gdyni 2 mln, w Gdańsku w porcie centralnym 2x2 mln TEU. Megalomania do kwadratu, nie uwzględnia portów innych państw. Dzisiaj infrastruktura nie decyduje o tym, czy terminal będzie wykorzystywany. Liczą się strumienie ładunków do konkretnych adresatów, alianse armatorów. Terminal w Świnoujściu nikogo z ważnych inwestorów nie interesuje stąd kolejne zaproszenia do przetargu i nachalna propaganda. Jeśli rząd zechce zbudować terminal w Świnoujściu za pieniądze z budżetu państwa, to stanie się z nim to co z lotniskiem w Radomiu czy terminalem Jade Waser 2.

Gość • Wtorek [19.01.2021, 12:40:27] • [IP: 193.116.82.***]

(1)" Wszystkie inwestycje w zespole portów Szczecin-Świnoujście realizowane są w oparciu o najwyższe standardy oraz z poszanowaniem środowiska naturalnego." Ad.1 Polska zobowiązała się do wyznaczenia na swoim terytorium sieci NATURA2000 w Traktacie ateńskim, stanowiącym podstawę prawną przystąpienia do Unii Europejskiej. Budowa PORTU KONTENEROWEGO w Świnoujściu łamie te zobowiązania. (2)" Po ich zakończeniu do 2050 roku roczna wielkość obsłużonych w Szczecinie i Świnoujściu towarów powinna wzrosnąć trzykrotnie.". Ad.2 ZATORY KOMUNIKACYJNE, ZANIECZYSZCZENIA, WYPADKI związane z PORTAMI KONTENEROWYMI i drogami dojazdowymi do nich generują zewnętrzne koszta. Koszta te ponosić będzie społeczność lokalna Świnoujścia. Proszę Pana Prezesa o podanie - Jaki to będzie koszt?

Gość • Wtorek [19.01.2021, 12:18:57] • [IP: 5.173.155.**]

tak bardzo ladnie a teraz poprosimy o odpowiedz jakie sumy odprowadza port za znieczyszczanie powietrza w uzdrowisku swinoujscie za notoryczne trucie ludzi i turystow?

Gość • Wtorek [19.01.2021, 12:17:38] • [IP: 193.116.82.***]

Proszę o podanie przychodów ZMPSiŚ SA i kosztów zewnętrznych jakie ponosi lokalna społeczność w związku z działalnością portów. Jaka jest struktura przychodów i kosztów z podziałem na port w Świnoujściu, port w Policach i port w Szczecinie? Jakie koszty zewnętrzne ponosi społeczność Świnoujścia w związku działalnością portu? Ile kosztują (a) zatory na drogach dojazdowych spowodowane transportem do i z portu, ile kosztują (b) zanieczyszczenia emitowane przez port i transport z nim związany, ile kosztują (c) wypadki spowodowane działalnością portu poza jego obszarem?

Gość • Wtorek [19.01.2021, 11:47:08] • [IP: 89.151.34.***]

No to szykujcie się świnoujściaki na trzeci terminal!, którym ma być Terminal uniwersalny. Ma powstać on za terminalem kontenerowym w stronę Łunowa. W związku z tym Erisowa będzie zmuszona sprzedać swoją działkę, bo port uniwersalny to znaczy drobnicowy, masowy itp. miałaby/hałasy, smrody i pyły/ zaraz za płotem swojej działki. Podobno wtedy przeniesionoby /zlikwidowano/ dotychczsowe Świnoporty na ten 3 terminal. Odetchnąłby wtedy Warszów /i lewobrzeże też/ bo pyły i smrody palącego się węgla z OT Portu przeniosłyby się wtedy na Przytór i Łunowo.Międzyzdroje też będą się wtedy cieszyć jak nagi w pokrzywach. Ciekawe czy radny Nowicki byłby wtedy za??. Ja jestem za, a nawet przeciw jak mawia słynny" klasyk" Bolek.

Gość • Wtorek [19.01.2021, 11:26:14] • [IP: 109.243.198.**]

09:34:05] • [IP: 188.146.164.** Wolisz Berlinek niż Warszawkę? Warszawka to stolica Polski, port służy Polsce, a nie tylko tobie do pisania głupot na anonimowym forum.

troll • Wtorek [19.01.2021, 10:44:56] • [IP: 46.230.135.**]

Powinno być Zespół portów Świnoujście - Szczecin, ponieważ port się zaczyna w Świnoujściu a nie nad śmierdzącą Odrą.

Gość • Wtorek [19.01.2021, 10:35:52] • [IP: 176.221.123.***]

Gość • Wtorek [19.01.2021, 10:10:30] • [IP: 178.238.251.***]

Ktoś Zenka widział

Gość • Wtorek [19.01.2021, 09:55:39] • [IP: 109.243.198.**]

Różnica śladowa wobec pandemicznych zmian, redukujących życie gospodarcze. Podtrzymanie poziomu przeładunków to jeszcze jeden przejaw zdrowia gospodarki Polski, tego, że obok Belgii jest najmocniej trzymającym się gospodarczo państwem w UE. A Niemcy chcą przełamać skutki swojego lockdownu gospodarczego i cofnięcie się ekonomiczne poprzez piracki zakup poza unijnymi zakupami szczepionek. Dlatego Polska też powinna kupić na własną rękę szczepionki, bo to jest wyścig gospodarczy, kto szybciej uwolni gospodarkę - my musimy uwalniać tylko dział usługowy, np.hotelarski i gastronomiczny.

Gość • Wtorek [19.01.2021, 09:34:05] • [IP: 188.146.164.**]

Lepiej podajcie ile Warszawka wydojiła z was a nie ze wyrobiliście 300% normy

Gość • Wtorek [19.01.2021, 09:15:15] • [IP: 176.221.113.**]

To dalej świetny wynik. A ludzie tak płaczą, że im źle.

Gość niedzielny • Wtorek [19.01.2021, 08:27:34] • [IP: 176.221.122.***]

Ooo tak dobrze wam idzie to was zlikwidujemy

Oglądasz 1-19 z 19
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Dziś obchodzimy Dzień Strażaka, święto, które jest hołdem dla niezwykłej odwagi i poświęcenia tych, którzy codziennie stawiają czoła ogniu i niebezpieczeństwom. Strażacy są nie tylko nieustraszeni w walce z płomieniami, ale także pierwszymi, którzy pojawiają się na miejscach wypadków, katastrof naturalnych i innych ekstremalnych sytuacji. Ich praca to nie tylko zawód, ale misja, którą wykonują z niezachwianą determinacją i odwagą ■ Joanna Agatowska Prezydentem Świnoujścia w I turze! To historyczne zwycięstwo! Oczywiście musi być potwierdzone oficjalnymi danymi z PKW ale na podstawie protokołów z 27 komisji wyborczych w Świnoujściu Joanna Agatowska w mistrzowskim stylu pokonała trzech swoich konkurentów i w I turze została prezydentem Świnoujścia! ■ Ostateczne rozliczenie tunelu nie zostało jeszcze dokonane. Nastąpi po wydaniu Świadectwa Wykonania, co spodziewane jest ok. września br. Roszczenia obu stron w związku z prowadzonymi mediacjami są objęte tajemnicą mediacji - tłumaczy Jarosław Jaz Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Świnoujście ■