- Zważywszy na trudne pandemiczne okoliczności, wypracowany wynik można uznać za satysfakcjonujący – mówi prezes ZMPSiŚ SA, Krzysztof Urbaś. Rok 2020 zaczęliśmy spadkami. Pierwszy kwartał przyniósł spadek przeładunków o 7 proc. w stosunku do roku 2019. W kwietniu i maju pojawiły się pierwsze negatywne efekty pandemii, szczególnie na Terminalu Promowym w Świnoujściu. Spadek przeładunków utrzymywał się do sierpnia. We wrześniu i październiku, licząc rok do roku, przeładowaliśmy więcej o 8 proc., w listopadzie +4,4 proc. a w grudniu +7,5 proc. – dodaje.
Zaprocentowały uniwersalizm i różnorodność
W wyniku wypracowanym przez porty w Szczecinie i Świnoujściu zaprocentowały różnorodność i uniwersalny charakter obu portów, gdzie spadki w jednej grupie towarowej rekompensują wzrosty w innej.
Niekwestionowanym liderem wzrostów w relacji rok do roku są zboża z wynikiem 1 875,7 tys. ton (+43,9 proc.). Bardzo dobrze wypadły także przeładunki paliw i kontenerów ze wzrostem na niemal identycznym poziomie, odpowiednio +12 i +14 procent. W minionym roku terminal LNG w Świnoujściu obsłużył o 14,6 proc. więcej gazu. O ile w 2019 do terminalu zwinęło 30 statków, o tyle w 2020 było ich 35. Pozostałe grupy towarowe, jak węgiel, ruda, inne masowe oraz drobnica zakończyły rok wynikiem ujemnym. - Należy przy tym zwrócić uwagę, iż spadki w tych grupach są zauważalne już od kilku lat, co wiąże się, m.in. ze zmniejszeniem produkcji przez krajowych i zagranicznych wytwórców stali – wyjaśnia prezes K. Urbaś.
Zmiany w strukturze ładunkowej
Rok 2020 dla zespołu portów Szczecin-Świnoujście był kolejnym, który zmieniał ich strukturę ładunkową.
W poprzednich latach oba porty, a zwłaszcza Świnoujście uważano za porty głównie ładunków masowych. Tu koncentrowały się bowiem przeładunki polskiego węgla. W najlepszych latach było to około 12 mln ton rocznie. Przeładowywano także duże ilości rudy, jednak od dwóch, trzech lat polskie, czeskie i słowackie huty obniżają produkcję, więc import tego surowca drogą morską jest teraz zdecydowanie mniejszy aniżeli w latach wcześniejszych.
Na przestrzeni ostatnich lat porty w Szczecinie i Świnoujściu z masowych stały się portami uniwersalnymi z przewagą ładunków drobnicowych nad masowymi. W roku 2020 ta relacja wyniosła odpowiednio 54 do 46 procent.
W nadchodzących latach struktura przeładunkowa w całym kompleksie portowym może się zmieniać a to w związku z będącymi w toku inwestycjami realizowanymi zarówno w samych portach, jak i w infrastrukturze dostępowej do nich. - Bardzo liczymy na pogłębienie podejściowego toru wodnego ze Świnoujścia do Szczecina o długości 68 km. Pogłębienie do 12,5 metra pozwoli radykalnie zmienić profil portu Szczecin – wyjaśnia prezes K. Urbaś. Na pewno wróci część ładunków masowych. Myślę o zbożach, które będę prawdopodobnie jednym z głównych beneficjentów zmiany, ale też o innych towarach masowych, np. o rudach metali kolorowych. Pojawią się też w Szczecinie prawdopodobnie większe niż dzisiaj partie drobnicowe – dodaje.
Oddzielić port Świnoujście od szczeińskiego portu!
Do 19.01.2021, 11:26:14] • [IP: 109.243.198. Wiesz co : ***** *** i tyle mam Ci do powiedzenia
Nie źle. Partie i pocioty mają swoje pieniądze. Tylko się cieszyć.
A warsztaty remontowe dalej tkwią w 19 wieku.
ile Świnoujście a ile Szczecin ?
SZCECIN ŚWINOUJŚCIE BĘDZIE DOBRZE SZŁO TO WAS ZAŁATWIĄ TAK JAK NAS STOCZNIOWCÓW SZCZECIN TA PIEDOLONA WIOCHA NIECH SIĘ TRZYMA Z DALA OD ŚWINOUJŚCIA
Wzrost w kontenerach o 14% to znaczy, że Szczecin przeładował około 80 tys. TEU, czyli tyle co 2lata i wcześniej. Na więcej liczyć można, ale max 150 tys. TEU a nie 2 mln TEU. Obecna władza wymyśliła że przy całkowitym, szacowanym wolumenie obrotów na Bałtyku 15 mln TEU, tyle samo ma wynosić zdolność przeładunkowa polskich terminali. Obecnie wynosi ona : Gdańsku 4 mln, w Gdyni 2, 3 mln TEU. Mają powstać w Świnoujściu na 2 mln, w Gdyni 2 mln, w Gdańsku w porcie centralnym 2x2 mln TEU. Megalomania do kwadratu, nie uwzględnia portów innych państw. Dzisiaj infrastruktura nie decyduje o tym, czy terminal będzie wykorzystywany. Liczą się strumienie ładunków do konkretnych adresatów, alianse armatorów. Terminal w Świnoujściu nikogo z ważnych inwestorów nie interesuje stąd kolejne zaproszenia do przetargu i nachalna propaganda. Jeśli rząd zechce zbudować terminal w Świnoujściu za pieniądze z budżetu państwa, to stanie się z nim to co z lotniskiem w Radomiu czy terminalem Jade Waser 2.
(1)" Wszystkie inwestycje w zespole portów Szczecin-Świnoujście realizowane są w oparciu o najwyższe standardy oraz z poszanowaniem środowiska naturalnego." Ad.1 Polska zobowiązała się do wyznaczenia na swoim terytorium sieci NATURA2000 w Traktacie ateńskim, stanowiącym podstawę prawną przystąpienia do Unii Europejskiej. Budowa PORTU KONTENEROWEGO w Świnoujściu łamie te zobowiązania. (2)" Po ich zakończeniu do 2050 roku roczna wielkość obsłużonych w Szczecinie i Świnoujściu towarów powinna wzrosnąć trzykrotnie.". Ad.2 ZATORY KOMUNIKACYJNE, ZANIECZYSZCZENIA, WYPADKI związane z PORTAMI KONTENEROWYMI i drogami dojazdowymi do nich generują zewnętrzne koszta. Koszta te ponosić będzie społeczność lokalna Świnoujścia. Proszę Pana Prezesa o podanie - Jaki to będzie koszt?
tak bardzo ladnie a teraz poprosimy o odpowiedz jakie sumy odprowadza port za znieczyszczanie powietrza w uzdrowisku swinoujscie za notoryczne trucie ludzi i turystow?
Proszę o podanie przychodów ZMPSiŚ SA i kosztów zewnętrznych jakie ponosi lokalna społeczność w związku z działalnością portów. Jaka jest struktura przychodów i kosztów z podziałem na port w Świnoujściu, port w Policach i port w Szczecinie? Jakie koszty zewnętrzne ponosi społeczność Świnoujścia w związku działalnością portu? Ile kosztują (a) zatory na drogach dojazdowych spowodowane transportem do i z portu, ile kosztują (b) zanieczyszczenia emitowane przez port i transport z nim związany, ile kosztują (c) wypadki spowodowane działalnością portu poza jego obszarem?
No to szykujcie się świnoujściaki na trzeci terminal!, którym ma być Terminal uniwersalny. Ma powstać on za terminalem kontenerowym w stronę Łunowa. W związku z tym Erisowa będzie zmuszona sprzedać swoją działkę, bo port uniwersalny to znaczy drobnicowy, masowy itp. miałaby/hałasy, smrody i pyły/ zaraz za płotem swojej działki. Podobno wtedy przeniesionoby /zlikwidowano/ dotychczsowe Świnoporty na ten 3 terminal. Odetchnąłby wtedy Warszów /i lewobrzeże też/ bo pyły i smrody palącego się węgla z OT Portu przeniosłyby się wtedy na Przytór i Łunowo.Międzyzdroje też będą się wtedy cieszyć jak nagi w pokrzywach. Ciekawe czy radny Nowicki byłby wtedy za??. Ja jestem za, a nawet przeciw jak mawia słynny" klasyk" Bolek.
09:34:05] • [IP: 188.146.164.** Wolisz Berlinek niż Warszawkę? Warszawka to stolica Polski, port służy Polsce, a nie tylko tobie do pisania głupot na anonimowym forum.
Powinno być Zespół portów Świnoujście - Szczecin, ponieważ port się zaczyna w Świnoujściu a nie nad śmierdzącą Odrą.
Ktoś Zenka widział
Różnica śladowa wobec pandemicznych zmian, redukujących życie gospodarcze. Podtrzymanie poziomu przeładunków to jeszcze jeden przejaw zdrowia gospodarki Polski, tego, że obok Belgii jest najmocniej trzymającym się gospodarczo państwem w UE. A Niemcy chcą przełamać skutki swojego lockdownu gospodarczego i cofnięcie się ekonomiczne poprzez piracki zakup poza unijnymi zakupami szczepionek. Dlatego Polska też powinna kupić na własną rękę szczepionki, bo to jest wyścig gospodarczy, kto szybciej uwolni gospodarkę - my musimy uwalniać tylko dział usługowy, np.hotelarski i gastronomiczny.
Lepiej podajcie ile Warszawka wydojiła z was a nie ze wyrobiliście 300% normy
To dalej świetny wynik. A ludzie tak płaczą, że im źle.
Ooo tak dobrze wam idzie to was zlikwidujemy