POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Piątek [15.01.2021, 16:06:50] • Świnoujście

Świnoujście. Terminal będzie obsługiwał do 2 mln kontenerów rocznie!

Świnoujście. Terminal będzie obsługiwał do 2 mln kontenerów rocznie!

fot. Organizator

Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu nie tylko pozwoli zawijać największym kontenerowcom oceanicznym. Projektowany port zewnętrzny będzie mógł obsługiwać do 2 mln TEU rocznie.

- Efekt ekonomiczny terminala głębokowodnego, pozwalającego obsługiwać największe jednostki wpływające Cieśninami Duńskimi na Bałtyk, jest dla nas oczywisty – podkreśla Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – Bliskość Czech, Słowacji, Niemiec wschodnich, Berlina i całej Brandenburgii oznacza, iż nasze porty Świnoujście i Szczecin zapewnią najtańsze dostawy morskie dla tych obszarów, stanowiąc tranzytową bramę dla zaplecza.
Prezes przypomina też, że statki oceaniczne płynące przez Cieśniny Duńskie, wybierając Świnoujście zamiast portów Trójmiasta zyskają tylko w jedną stronę 11 godzin, w obie strony oszczędzają praktycznie dobę. W rachunku kosztów podróży statku oznacza to oszczędności dla armatorów rzędu 120-150 tys. dolarów na zawinięcie.

- To są bardzo mocne argumenty dla inwestorów, którzy szanują pieniądze, a ryzyka inwestycji ograniczają do minimum - dodaje.

Głębokowodny kompleks portowy
- Czy tego kontenerowego tortu wystarczy dla wszystkich? Często pada to pytanie – przyznaje prezes Urbaś. - Ale prawdę mówiąc dawno sobie na nie odpowiedzieliśmy, a teraz jesteśmy już w zupełnie innym miejscu. Przeszliśmy do decydującego etapu. Czekamy na oferty zainteresowanych realizacją naszej koncepcji głębokowodnego terminalu kontenerowego i jego zarządzaniem operacyjnym. Co więcej, w odpowiedzi na oczekiwania rynku naszą wizję rozszerzyliśmy o terminal uniwersalny, który będzie dopełnieniem koncepcji kompleksowego portu zewnętrznego w Świnoujściu, wraz z terminalem LNG.

Kontenerów nie zabraknie
Wracając do rynku kontenerów, prezes przypomina, że już teraz w polskich portach przeładowuje się 3 mln TEU rocznie. Natomiast we wszystkich portach bałtyckich ten wolumen wynosi już ok. 9 mln TEU.
- Z ostrożnych prognoz ekspertów wynika, że w ciągu 15-20 lat liczba kontenerów w polskich portach może osiągnąć 8 mln TEU – kontynuuje Krzysztof Urbaś, prezes ZMPSiŚ. – Wniosek jest oczywisty, w tej chwili nie realizujemy nawet połowy tego potencjału.

Jeśli chodzi o obszar Bałtyku, prognozy analityków w podobnym horyzoncie czasowym, wskazują na wzrost przeładunków do ok. 15 mln TEU.

- Dynamika oraz prognozy przyrostu wręcz nakazują inwestowanie i przygotowanie naszych portów do obsługi potencjału tych 8-9 mln TEU w okresie 15-20 lat – podkreśla prezes. – Tym bardziej, że nasz zespół portowy nie ma jeszcze dużego terminalu, który mógłby się liczyć w tej dziedzinie. Wewnętrzny terminal w Szczecinie z jednym nabrzeżem, obsługujący 100 tys. TEU to inna skala.

Prezes przypomina również, co było kiedyś domeną polskich portów, czyli tranzyt z dawnej Czechosłowacji, Węgier, Austrii. Dziś te wszystkie ładunki masowe i drobnica stanowią zaplecze obsługiwane głównie przez port w Hamburgu. Z szacunków wynika, że ten port obsługuje ok. 1,5 mln kontenerów do/z zachodniej Polski i Europy centralnej, na południe od naszych granic.

- O ten rynek chcemy zawalczyć nowym terminalem – podkreśla Krzysztof Urbaś.

Konkurenci też to widzą
Z potencjału kontenerowego bałtyckiego rynku zdają sobie sprawę wszyscy poważni gracze. Chociażby Grupa Hutchison (operuje m.in. w porcie gdyńskim), która w ub.r. uruchomiła Port Norvik w Sztokholmie z nabrzeżem głębokowodnym o głębokości ponad 16 m, dla 400-metrowych statków.

Inwestycje w tym obszarze zapowiadają porty Trójmiasta. Gdynia, która już posiada dwa terminale w porcie wewnętrznym, planuje nowy - w porcie zewnętrznym. Gdański DCT działa w Porcie Północnym na dwóch nabrzeżach i również zmierza do realizacji trzeciej fazy rozbudowy terminalu.

Oferty można składać do 15 kwietnia br.
Trwa postępowanie mające na celu wyłonienia inwestora i późniejszego operatora głębokowodnego terminalu kontenerowego. Zainteresowani swoje oferty mogą składać do 15 kwietnia 2021 r.

Dokumenty do pobrania: www.port.szczecin.pl/pl/oferta/glebokowodny-terminal-kontenerowy/procedura/

Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR


komentarzy: 68, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 68

Gość • Niedziela [06.03.2022, 20:00:30] • [IP: 178.238.248.***]

247 Przykro mi, ale to jest gadka w stylu trutu rutu majtki itd.Rozwoju nikt nie zatrzyma---powinno byc, np zamiast Manhattanu, wigwamy i fajka pokoju.Oczywiscie upraszczam, troche zartuje.Gdy przyjechalem pod koniec lat 60 tych, no to jak bylo.Czyli pasuje TO SE NE WRATI.Nie pomoga zaklecia, piekna proza, przeciez wszyscy patrza co sie dzieje w kazdym osciennym panstwie.Powolujesz sie na wnukow, to sa inni ludzie, pokaz im pamiatki rodzinne, porozmawiaj jak dziadki przed wojna zyli itd.Jak sa dobrze wychowani to owszem posluchaja, a pote myk do laptopa.Albo posluchaj jak CIEKAWIE rozmawiaja.Ach lezka sie kreci

Gość VII • Sobota [16.01.2021, 19:05:01] • [IP: 178.238.247.**]

Sądzę, że inni potrafią liczyć. Dowód: co jakiś czas przedłużany jest termin wyłonienia inwestora. Konkluzja: nie ma chętnych do wyrzucenia miliardów euro w naszą Polską ziemię. I tu jest nadzieja. Pandemia, osłabienie światowego rynku, w tym spadki przeładunków kontenerów, to wszystko daje nadzieję, że BARBARZYŃCY nie wygrają. Patrzę z nostalgią na zdjęcie domniemanego portu. Dostrzegam tu drugi obraz... zabetonowane dno Bałtyku, wycięte drzewa, place poprzecinane dojazdowymi, asfaltowymi drogami i trakcjami kolejowymi, wielkie suwnice, które wraz ze 400m. statkiem kontenerowym będą wg. prezesa i Pani rzecznik Portu Szczecin, niesamowitą atrakcją turystyczną?!? Oj, kolego otrząśnij się! To jeszcze nie czas zabierania wiadereczka warszowskiego piasku na pamiątkę. Jeszcze nie czas na tłumaczenie wnukom, że tu była kiedyś plaża, a na wjedzie była szkoła, osiedle domków jednorodzinnych Chorzelin. Nie czas barbarzyńcy.

Gość • Sobota [16.01.2021, 17:29:55] • [IP: 178.238.252.**]

Gdyby to zlikwidowało tzw.Tiry na ulicy, byłoby dobrze ale tak nie będzie...

Gość VII • Sobota [16.01.2021, 17:15:41] • [IP: 178.238.247.**]

Szanowny Panie. Tak, nie mamy wyjścia. Jesteśmy zmuszeni żyć w zgodzie z naturą. Jak zabetonujemy najpiękniejsze obszary naszego kraju, będziemy na TY z dnem niebytu. Co zostawimy następnym pokoleniom. Mówicie, niektórzy, że powstaną miejsca pracy. Władzy to najmniej interesuje. Zlikwidowano stocznię, czy pomyśleli oni o zwalnianych pracownikach ? Macie internet. kliknijcie na port w Gdańsku, Gdyni. Cała prawda ukarze wam się na ekranach. Następnym pokoleniom musimy zostawić alternatywę życia! Beton, stal, NARODOWE INWESTYCJE! To już było w XX wieku. Rozwój regionu to promenada do Międzyzdrojów z niskimi budynkami, willami, ośrodkami sanatoryjnymi, placami zabaw, wieloma dojściami na plażę. To jest zdrowy rozwój regionu. Nię będzie tu 100 miejsc pracy, a tysiące różnorakiej. Powwtarzam. Ruszcie 4 litery.

Gość • Sobota [16.01.2021, 16:38:52] • [IP: 106.71.240.**]

1. Czy występujemy już z Unii? Polska zobowiązała się do wyznaczenia na swoim terytorium sieci NATURA2000 w Traktacie ateńskim, stanowiącym podstawę prawną przystąpienia do Unii Europejskiej. Budowa PORTU KONTENEROWEGO w Świnoujściu łamie te zobowiązania. 2. Czy nam to się opłaca? ZATORY KOMUNIKACYJNE, ZANIECZYSZCZENIA, WYPADKI związane z PORTAMI KONTENEROWYMI i drogami dojazdowymi do nich generują zewnętrzne koszta. Mogą one sięgać miliardy euro, do 2% europejskiego PKB. Koszta te ponoszą społeczności lokalne.

Gość • Sobota [16.01.2021, 16:14:32] • [IP: 37.47.143.**]

jak się skończy covid to znowu pies z kulawą nogą nie przyjedzie do Świnoujścia na wczasy na chińską rybę smażoną z zamrażalki i nocleg po 400zł za dobę...

Gość • Sobota [16.01.2021, 14:29:42] • [IP: 54.37.2.*]

GośćVII chce ograniczyć sposoby zarabiania, bo chce żyć w zgodzie z naturą na dziewiczej wyspie, zaś inni, gorsi Polacy mają płacić na jego utrzymanie (?)

Gość • Sobota [16.01.2021, 13:21:13] • [IP: 185.210.38.***]

U nas przemysł portowy a wszystkie zyski dla Szczecina

GośćVII • Sobota [16.01.2021, 13:16:00] • [IP: 178.238.247.**]

Ekonomicznie uzasadniając, Terminal Kontenerowy to wielka lipa. Nie ma najmniejszych szans na przechwycenie kontenerów z krajów ościennych. Tu chodzi o pieniądze! Pojawią się spółki, spółeczki. Wybudują blaszane magazyny i gdy pieniędzy już nie będzie, okaże się, że inwestycja jest nietrafiona. Zwalą zapewne na Tuska lub na Niemcy. Joanna Agatowska i jej znajomi nie złożyli broni. Cały czas walczymy aby NASZE MIASTO było dla mieszkańców, a nie dla prominentów ze Szczecina, czy Warszawy. Nie chcemy podzielić losu naszej STOCZNI. Wielu z Was nie wyobraża sobie co nam grozi! Pamiętajcie. Człowiek musi żyć w symbiozie z naturą. Musimy dbać o zrównoważony rozwój REGIONU. Nie możemy dopuścić aby dominował przemysł. Ile, my Polacy mamy wysp kraju ? (z wyłączeniem wyspy Brudzińskiego) Zadbajmy choć o tę najbliższą, a przy okazji przepiękną. Całą dokumentację przesłaliśmy do Brukseli. Czekamy też na ruch Rządu...STOP KONTENEROM w ŚWINOUJŚCIU. Ludzie. Ruszcie dupy. Organizujcie się. W kupie siła.

Gość • Sobota [16.01.2021, 12:38:56] • [IP: 89.151.38.**]

NARESZCIE jest decyzja. Wbrew tym ktorzy mają lotnisko w Berlinie, stocznie w Hamburgu no i KONTENEROWY w HAMBURGU..Niech nie prowadzi lewicowa Opozycja fałszywej propadandy, że szkodzi miastu. Otórz we wszystkich krajach kontenerowe są w obszarze miast.Kłamstwo że są szkodliwe ekologicznie.Pływałem około 20 lat na kontenerowym statku..Inwestycje są i były potrzebne zawsze dla rozwoju kraju.

Gość • Sobota [16.01.2021, 10:53:26] • [IP: 31.0.3.***]

Średni 4 na minutę, będzie ciekawie na s3

Gość • Sobota [16.01.2021, 10:52:13] • [IP: 95.91.219.***]

Ludzie sa na plazach w calym trojmiescie, w Warnie, Rostoku i tysiecach miast portowych. Turystyka jest wazna ale tak samo albo wiecej wazne sa porty gazowy i kontenerowy. A moze jeszcze cos z gospodarki morskiej. Malkontentom proponuje Bieszczady ale tam tez idzie nowe i beda tak samo nie zadowoleni jak w Swinoujsciu.

Gość • Sobota [16.01.2021, 10:48:35] • [IP: 62.69.252.***]

Właśnie widać na zdjęciach te uzdrowisko z wodnymi parkingami to jest rezerwat dla kaczek

Gość • Sobota [16.01.2021, 10:43:10] • [IP: 37.47.146.**]

Dziękujemy ci zmurkiewiczu. Ty se wyjedziesz do poznania bo stary już jesteś a nas zostawisz z tym syfem co nam zafundowałeś że swojej głupoty. Zmarnowałeś to miasto, zaraz zamkną plażę na Warszawie i ludzie ci tego nie zapomną.

Gość • Sobota [16.01.2021, 10:27:20] • [IP: 31.0.0.**]

I tak skuteczna jest Agatowska ze swoją kliką

Gość • Sobota [16.01.2021, 09:44:33] • [IP: 176.221.123.**]

Do Gość • Sobota [16.01.2021, 09:15:00] • [IP: 5.173.8.**] Świnoujście to Wyspa Wolin = przemysłowa, Wyspa Uznam = Uzdrowiskowa oraz pozostałe 42 niezdefiniowane wysepki. Wyspa Wolin tonie Świnoujście- byłeś kiedyś na prawobrzeżu ? To oprócz portu fort Gerharda, latarnia, poza tym Woliński Park Narodowy, wiele miejscowości (Międzyzdroje, Wapnica, Lubiń, Wisełka), przepiękne tereny przyrodnicze, klify, można tak długo wymieniać. A polska część Uznam to tylko miasto i plaża (na prawobrzeżu jest dłuższa). Ja bym tobie radził przepłynąć się kiedyś promem i zwiedzić wyspę Wolin - zobaczyłbyś kawałek świata poza lewobrzeżem.

Gość • Sobota [16.01.2021, 09:43:41] • [IP: 37.47.132.***]

A co z plażą na Warszowie dla mieszkańców?

Gość • Sobota [16.01.2021, 09:35:56] • [IP: 62.69.252.***]

Pisać pisać bo za 3min teleturniej się kończy i będą wylosowane 2najlepsze komentarze nagroda mycie kontenerów w porcie

Gość • Sobota [16.01.2021, 09:34:34] • [IP: 178.235.147.***]

To są po prostu jaja. Wolumen kontenerów na Bałtyku to15 mln TEU, czyli akurat tyle ile rząd pisu wymyślił dla polskich !! terminali kontenerowych. W Świnoujściu 1 x 2 mln, Gdyni 1x 2 mln + istniejące dwa terminale czyli 2x 2 mln, w Gdańsku 2x 1, 5 mln w porcie centralnym + istniejący 1x 4 mln TEU. Stąd wniosek, że cały Bałtyk, zdaniem pisu, bedą obsługiwać tylko i wyłącznie polskie terminale kontenerowe. To megalomania do kwadratu. Jest jednak nadzieja, że akurat w Świnoujsciu terminal nie powstanie z jednego tylko powodu. Totalny brak zainteresowania ze strony aliansów armatorów statków kontenerowych, a bez ich akceptacji po zbudowaniu terminala byłoby jak w już z budowanym za wielkie pieniądze lotnisku w Radomiu.

Gość • Sobota [16.01.2021, 09:15:00] • [IP: 5.173.8.**]

Świnoujście to Wyspa Wolin = przemysłowa, Wyspa Uznam = Uzdrowiskowa oraz pozostałe 42 niezdefiniowane wysepki.

Gość • Sobota [16.01.2021, 08:45:34] • [IP: 185.210.39.***]

podobno 2-3tyś. dodatkowych tirów dziennie. bajeczka

Gość • Sobota [16.01.2021, 08:10:23] • [IP: 37.8.230.***]

Kontener 20 stopowy to jest 1 TEU a 40 stopowy = 2 TEU. jeżeli port będzie przeładowywał 2 mln TEU rocznie to może być również 1 mln kontenerów. Więc nie mo co się tak martwić na zapas. Bo kiedy to, nastąpi to internautów obecego pokolenia już nie będzie na świecie.

Gość • Sobota [16.01.2021, 07:48:39] • [IP: 37.248.163.***]

turystyka na Warszowie buhahahahahaa...?? Przeciez Warszów jak Sosnowiec tam tylko kopalnie, przemysł i uchodźcy z innego systemu politycznego

Gość • Sobota [16.01.2021, 03:09:57] • [IP: 37.47.67.***]

WARTO ZBUDOWAĆ JESZCZE HUTĘ I KOPALNIĘ... TEN TERMINAL TO JAKIŚ IDIOTYZM, BO ALBO ŚWINOUJŚCIE TO UZDROWISKO ALBO PORT PRZEŁADUNKOWY, JEDNEGO Z DRUGIM NIE DA SIĘ POŁĄCZYĆ!

Gość • Piątek [15.01.2021, 23:41:36] • [IP: 176.221.122.*]

Specjalista ds. komunikacji i PR co kilka dni zamieszcza informacje o planach portu...przyzwyczajanie mieszkańców do nieuchronnego?

Oglądasz 1-25 z 68
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Zapraszam na posiedzenie Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych Rady Miasta Świnoujście zaplanowanej na dzień 17.04.2024 r. (środa) o godz. 12.00 w sali 315 Miejskiego Domu Kultury, na którym zaprezentowana zostanie koncepcja rozbudowy Szpitala Miejskiego im. Jana Garduły w Świnoujściu Sp. z o.o. ■ Joanna Agatowska Prezydentem Świnoujścia w I turze! To historyczne zwycięstwo! Oczywiście musi być potwierdzone oficjalnymi danymi z PKW ale na podstawie protokołów z 27 komisji wyborczych w Świnoujściu Joanna Agatowska w mistrzowskim stylu pokonała trzech swoich konkurentów i w I turze została prezydentem Świnoujścia! ■ Ostateczne rozliczenie tunelu nie zostało jeszcze dokonane. Nastąpi po wydaniu Świadectwa Wykonania, co spodziewane jest ok. września br. Roszczenia obu stron w związku z prowadzonymi mediacjami są objęte tajemnicą mediacji - tłumaczy Jarosław Jaz Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Świnoujście ■