iswinoujscie.pl • Środa [13.01.2021, 22:12:56] • Świnoujście
Montaż maszyny TBM do drążenia tunelu w Świnoujściu mocno zaawansowany

fot. Organizator
Zaawansowanie montażu maszyny TBM do budowy tunelu w Świnoujściu wynosi już około 65 proc. W ukończonej w listopadzie ubiegłego roku komorze startowej po stronie wyspy Uznam znalazła się już cała głowica urabiająca. Pod koniec lutego mają rozpocząć się próby maszyny, a drążenie ma ruszyć w marcu.
Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin
Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

fot. Organizator
Inwestor zastępczy i dofinansowanie ze środków UE
Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora Zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Podstawowe elementy maszyny już zamontowane
Do komory startowej została już opuszczona i zmontowana zasadnicza część maszyny z łożyskiem i głównym napędem oraz część frontowa tarczy z głowicą urabiającą. Zmontowano również elementy zaplecza tarczy, tak zwane bramy. Obecnie trwają prace polegające na łączeniu opuszczonych elementów oraz instalacji podzespołów.

fot. Organizator
Maszyna drążąca
Tunel w Świnoujściu będzie wykonywany metodą drążenia przy pomocy specjalnie wykonanej dla tej inwestycji w Chinach maszyny drążącej. Urządzenie będzie zostawiało za sobą gotowy tunel o przekroju kołowym i szerokości 13 metrów (średnica samej tarczy to 13,5 m). Maszyna TBM w sposób zautomatyzowany będzie drążyć tunel przy pomocy obracającej się tarczy, w miarę postępu wiercenia montując poszczególne segmenty obudowy tunelu i równocześnie wyprowadzając urobek poza tunel. Masa całego urządzenia to 2740 ton, a długość 101 metrów. Stałą obsługę maszyny podczas drążenia będzie stanowiło około 15 osób.

fot. Organizator
Zakład prefabrykacji pracuje pełną parą
Aby maszyna drążąca mogła ruszyć i drążyć w trybie ciągłym tunel, potrzebne jest jej stałe dostarczanie tubingów – elementów składających się na poszczególne pierścienie obudowy tunelu. Każdy pierścień składa się z ośmiu tubingów (segmentów). W celu wykonania tych elementów został wybudowany przy placu budowy zakład prefabrykacji. W specjalnych formach wykonywane są elementy przyszłej obudowy tunelu. Nie są identyczne, każdy jest specjalnie oznakowany i ma określone miejsce w przyszłym tunelu ze względu na to, że tunel nie będzie przebiegał po prostej. Zagłębia się pod Świną, a na odcinku początkowym i końcowym będzie też posiadał łuki poziome. Docelowo cały tunel będzie składał się z 6280 tubingów. Obecnie gotowych jest ponad 1500, a kolejne są stale wykonywane.

fot. Organizator
Komora odbiorcza w budowie
Prace po stronie wyspy Uznam, gdzie jest zlokalizowana większość infrastruktury związanej z budową to nie wszystko. Po stronie wyspy Wolin budowana jest komora odbiorcza, do której jeszcze w tym roku powinna dotrzeć maszyna TBM. Zostały wykonane ściany szczelinowe, trwają wykopy pod płytę stropu. Przewiercenie się na wyspę Wolin nie będzie oznaczało końca prac. W tunelu trzeba będzie jeszcze wykonać jezdnię, wszystkie instalacje i wyjścia awaryjne. Termin zakończenia inwestycji to jesień przyszłego roku.

fot. Organizator
Mateusz Grzeszczuk
Główny Specjalista
Stanowisko ds. Komunikacji Społecznej
jak zaczną wiercić to najbardziej uciesza się wędkarze i dzialkowcy bo dzownice i krety same beda wychodzić z ziemi i szukac spokoju
10 lat temu stryj pracował w zarządzie portów w Szczecinie i z tego co po cichu mówił w domu to wynikało że Szczecin był przeciwko metodzie segmentów zatapialnych bo prace przy przekopie i osadzaniu elementów by zablokowaly port na kilka miesięcy. Wielu było z praktycznych względów za tym rpzwiązaniem ale lobby wygrało i jasiu w tej rozgrywce dostał stolek w zarządzie.
Gość • Czwartek [14.01.2021, 14:44:45] • [IP:...Jak ta twoja czaszka wytrzymuje taką pustkę i sie nie zapadnie??
PRZEPUTOWOŚC BĘDZIE MNIEJSZA NIŻ PROMY, BO PISAŁ JUŻ O TYM URZĄD MIASTA... CZYLI PO CO TEN TUNEL?
Ty123 już lepiej nie czytaj tych latarników bo coraz głupszy się robisz co artykuł to gorzej
Że też zawsze znajdzie się jakiś wrzód na dupie." Nie znam się ale eksperci mówili..."
Kiedyś, w" Latarniku" (był taki lokalny tygodnik), jakiś ekspert napisał, że tunel nie może wytrzymać nacisku jaki wywrze przepływający załadowany statek.
Panu mechanikowi uprzejmie i pokornie odpowiadam, ze i owszem nie jestem zadnym ekspertem i wyrocznia. Jak wiekszosc ludzi tutaj zabierajac glos staramy sie wspierac argumentami znawcow z branzy. Takie tez rozbiezne stanowiska istnieja wsrod fachowcow. Niedaleko szukac prosze zerknac ponizej na artkul o sp. Tadeuszu Gali sa tam odnosniki do jego opini, w ktorych przytaczal przyklady, inne inzynierskie ekspertyzy i jwst to przyklad dalece bardziej merytorycznej polemiki. Katastrofy budowlane istnieja, bledy tez sa wsrod zalozen konstrukcyjnych. W przypadku swinoujskiego tunelu nie trudno dojsc do wniosku, ze obrana metoda zostala wybrana by uzyskac w rezultacie mozliwie krotki obiekt. Dlatego zjazdy beda strome. A to podyktowane bylo widelkami dotacji etc. Niestety taniej i szybciej niekoniecznie oznacza dobrze. I takie prawidlo tyczy sie kazdego produktu i o tym nawet my laicy mozemy sobie tu wyrazac watpliwosci i obawy. Pozdrawiam
A w 2077 cyberpunk oglosic ukonczenie. KONIEC HISTORI.
Panu lub pani co ma obawy odnosnie budowli zadam pytanie.Jakie masz wyksztalcenie i jaką praktyke w budowie tuneli pod woda? Ja jestem zwyklym mechanikiem ktory cokolwiek potrafi zrobic naprawic a czasem nawet stworzyc od podstaw ale w zyciu nie odwaze sie krytykowac inzyniera lekarza albo innego naukowca poniewaz nie znam sie na tym.Owszem mozna gdybac czy lepszy most tunel przeprawa i z tym polenizowac ale poddawac krytyce alvo watpliwoscia cos nad czym pracuje grono naukowcow to przejaw jakiejs choroby psychicznej. To samo z Covid. Sa lekarze naukowcy i oni decyduja czy pandemia jest czy nie ma czy potrzeba locdawnow czy nie.O tym co ci podadza w razie choroby tez musisz ufac lekarzowi a nie Jozkowi z YT.Albo ja jestem z innej epoki albo polowa spoleczenstwa ma kisiel zamiast mozgu.Jak sie wam uto zepsuje jedziecie do ksiedza czy meczanika i komu oddacie go do naprawy.Jak was zab rozboli to kto ma decydowac i leczyc.Ludziska ogarnijcie sie i nie piszcie glupot o rzeczach o ktorych nie macie pojecia.
Ciesze sie, ze tunel jest budowany. Obym sie w swoich obawach mylil, bo mysle iz wybrano zla technologie. Obiekt owszem powstanje ale potem bedzie generowal mnostwo problemow, kosztow a kto wie czy nie zagrozen. Wlasciwsza bylaby metoda zatapianych elementow. Przy podobnym albo minimalnie wiekszym budzecie moglibysmy miec wiekszy, dwupasmowy w obu kierunkach tunel. Nie musialby byc tak stromy jak ten budowany przez co przejazd nim bylby rowniez komfortowy. Obym sie mylil a nowy tunel sluzyl nam dlugo i bezpiecznie
do Szwecju w 1810 r w styczniu jechali saniami po Morzu a w 1815 r Król Mieszko Pierwszy gonił Wikingów przez Swinoujscie aż za Wyspę Rugia potem wrócił do Wolina
przez Niemcy droga jest o 35 km Dłuższa My Przedszkolaki wybudujemy Most czyli drogę zapasową
Wpis z 02:16 jest tak bezsensowny jak wpisy sprzed 2 lat typu" zobaczycie tunel jak świnia niebo". Wygooglujcie sobie wpisy o tunelu sprzed 2-5 lat, widać po nich poziom ich autorów, teraz można się pośmiać.
PO TYM TO DO MISKI Z ZIMNĄ WODĄ PRZED 500+.
DO SZWECJI NA LEWO.
Za długo to trwa 👎
Mogli chociaż barierki dać tu w stoczni do roboty, a jednak nie bo maszyna musiała wiercić bez
moze trzeba bylo zatrudnic Chinczykow i bylby juz dawno zmonowana
zaraz trolle z upadłej sld będą bredzić mantrę że to początek problemów. Problemem jest ich wiek i ciągota do władzy.
No no. ..
Do Gość • :-):-):-):-) Czwartek [14.01.2021, 00:02:14] Faktycznie od lat razem z rodziną energetycznej radnej robili dużo aby nie budować tunelu i obrzydzić. Taki styl.
ciekawe jaka będzie przepustowość? Jakie będą kolejki i czy nie będziemy przepraszać się z promami? A może maszyn a zacznie drążyć drugą dziurę? Formalnie właścicielem maszyny będzie miasto. A może miasto będzie dzierżawić maszynę innym miejscowościom na wiercenie dziur i w ten sposób zarobi na wywiercenie drugiej dziury pod wodą?
Stoczniowcy się nie doczekali.