POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [12.01.2021, 16:23:41] • Świnoujście

Świnoujście buduje tunel. Potężna tarcza jest już w komorze!

Świnoujście buduje tunel. Potężna tarcza jest już w komorze!

fot. Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

Dziś ogromne dźwigi opuściły głowicę urabiającą do komory startowej, gdzie maszyna TBM rozpocznie drążenie tunelu pod Świną. Tarcza ma 13,46 metrów średnicy i waży 280 ton. Wcześniej została zmontowana na powierzchni, przy szybie startowym. Już w marcu rozpocznie wiercenie tunelu pod dnem Świny.

Maszyna TBM składa się z 98 zestawów, tarczy, pomostu i trzech suwnic. Częściowo jest montowana na powierzchni, przy komorze startowej, a częściowo w jej wnętrzu. Tarczę najpierw złożono na placu budowy, a dziś opuszczono ją do komory startowej. Podobnie jak łożysko, które już wcześniej znalazło się w tunelu.

- Cieszę się, że wszystko odbywa się terminowo i zgodnie z planem. Z każdym dniem jesteśmy coraz bliżej chwili, gdy rozpocznie się wiercenie tunelu pod dnem Świny – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. - Montaż całej maszyny ma zakończyć się w lutym. Wtedy też zacznie się rozruch technologiczny.

Maszyna Tunnel Boring Machine maksymalnie będzie mogła wydrążyć nawet 6 centymetrów tunelu w ciągu minuty. Jednocześnie ma układać betonowe pierścienie, których docelowo będzie 780. W ciągu doby TBM ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu.

Świnoujście buduje tunel. Potężna tarcza jest już w komorze!

fot. Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

- Większość głównych elementów maszyny TBM została już opuszczona do szybu startowego i jest tam montowana – mówi Piotr Flisiak, Dyrektor Kontraktu z firmy PORR. - Do opuszczenia tarczy o wadze 280 ton użyto dwóch gigantycznych dźwigów. Zmontowana maszyna TBM będzie ważyć 3120 ton.
Cały czas trwają również prace w szybie startowym, który na bieżąco jest odwadniany.

Zmieniono lokalizację rozpory w otworze technologicznym w stropie górnym. Kontynuowane jest też odwadnianie wykopu rampy i tunelu wjazdowego, czyli w segmentach od S1 do S11. Kontynuowany jest montaż stacji STP (Slurry Treatment Plant), gdzie płuczka wiertnicza będzie poddawana oczyszczaniu od urobku, aby możliwe było jej ponowne wykorzystanie.

Świnoujście buduje tunel. Potężna tarcza jest już w komorze!

fot. Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

- Trwa uruchomienie i konfiguracja trafostacji, która zasili zakład STP. Montowana jest estakada oraz rurociągi technologiczne na linii między STP a TBM - relacjonuje Bogusław Konopko, Inżynier Kontraktu z firmy SWECO. - Prowadzone są roboty ziemne, które przygotują teren dla urobku przy STP. Z kolei w zakładzie prefabrykacji cały czas kontynuowana jest produkcja segmentów obudowy tunelu, które ułoży maszyna TBM.

Na terenie inwestycji odbywa się przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu. Wykonywane są prace wykończeniowe przy zbiorniku retencyjnym R1. W zeszłym tygodniu humusowano skarpy i budowano opaskę wokół zbiornika.

Intensywne prace prowadzone są też po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin, gdzie maszyna zakończy prace.
W komorze odbiorczej trwa wykop do poziomu stropu górnego, czyszczenie zamków w ścianach szczelinowych dla połączenia z płytą stropu górnego oraz wyrównywanie ścian szczelinowych. Dodatkowo zasypywano pachwiny na zewnątrz ścian szczelinowych oraz odwadniano komorę odbiorczą TBM. Odwadnianie wykopów odbywało się również w segmentach od R1 do R 16 tunelu odkrywkowego oraz rampy. W rejonie tym wykonywano przesłonę jet-grouting. W segmentach R14 - R16 budowano studnie odwodnieniowe.
Trwają prace przy organizacji placu budowy. Utwardzane są place składowe i montażowe. Wykonywane są piezometry. Odbywa się montaż schodni w komorze odbiorczej.

Świnoujście buduje tunel. Potężna tarcza jest już w komorze!

fot. Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

Wydrążony tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się ponad 10 metrów pod dnem cieśniny. Sama Świna ma tam głębokość 13,5 metra. Będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce (1484 metry tunelu drążonego TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość1780 m). Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w kraju jest gdański tunel pod Martwą Wisłą – ma 1377 metrów.

Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz.

Świnoujście buduje tunel. Potężna tarcza jest już w komorze!

fot. Urząd Miasta Świnoujście

Koszt tej inwestycji to 912 462 026,68 PLN, z czego 775 677 722,67 PLN to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace zakończą się w III kwartale 2022 roku.

Info i fot. Urząd Miasta Świnoujście/Sweco


komentarzy: 43, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 43

Gość • Środa [13.01.2021, 22:57:27] • [IP: 5.173.138.***]

A gdzie Sujka?

Gość • Środa [13.01.2021, 19:28:54] • [IP: 178.238.252.**]

Wąski otwór i tarcza, niezbyt duża...czy to wystarcz?

Gość • Środa [13.01.2021, 16:24:02] • [IP: 188.146.132.***]

"Gość • Środa [13.01.2021, 02:24:56] • [IP: 62.69.229.**] Taki bieda tunelik, jest się czym ekscytować? Co by to było, gdyby mieli wybudować tunel między Francją a Wielką Brytanią?" Może najpierw przemyśl CO TY POTRAFISZ ZROBIC? Pewnie, NIC!

Gość • Środa [13.01.2021, 16:21:33] • [IP: 188.146.132.***]

do:Gość • Środa [13.01.2021, 09:15:41] • [IP: 176.221.123.**] Ty może coś poczytaj, dane niezależnych agencji a nie powtarzaj ciągle PiS i TVP. Coś ci się nie podoba w telewizji publicznej? Uważasz że ma działać na korzyść opozycji ? Ty chyba masz wszystkich za idiotów. Rozejrzyj się niedouku co nieco po świecie a nie oglądaj na okrągło telewizji żydowskiej. Póki co to jeszcze nie Polin. Ja osobiście właśnie na taka telewizję czekałem po latach panowania złodziejaszków z PO i PSL i tej ich narracji że" PINIENDZY NIE MA" Narracji żyda bez polskiego obywatelstwa.

Gość • Środa [13.01.2021, 16:21:14] • [IP: 95.91.245.***]

Gość • Środa [13.01.2021, 12:38:54] • [IP: 60.240.157.**]

Dobry raport realizacji projektu. Dziekuje

Gość • Środa [13.01.2021, 12:29:43] • [IP: 37.248.161.**]

Ciekawe co wywierci ta maszyna ? Może pamiątki powojenne? Ot bedą fajewerki, a Szczecin faktycznie może będzie. Wtedy leżeć nad morzem ha ha.

Gość z Polski • Środa [13.01.2021, 12:26:46] • [IP: 188.146.3.*]

Jeszcze zatęsknicie za brakiem tunelu. Powodzenia

Gość • Środa [13.01.2021, 10:33:26] • [IP: 5.173.32.**]

Bieda tunelik...nie ma sie czym jarac...it itd.A czym pochwalic sie moze Swinoujscie od 1989 roku do 2015? Wycinka zieleni upadloacia stoczni i nowymi hotelami i galerią.Gazoport a teraz tunel to nasz powrot do normalnosci.Musza byc drogi do miasta misi byc tunel musza byc inwestycje w przemysl.Bez tego jestesmy zapyzialom dziura dla staruch niemciw i pseudocelebrytow ktorym trzeba placic zeby tu przyjezdrzali.Za Tuska panie bylo lepiej...dla niemca.Nie bardzo na PiS zaglosuje ale wdziecznosc za tunel bedzie.

Gość • Środa [13.01.2021, 09:54:43] • [IP: 188.146.164.***]

8:38...123.*** Oderwij się od ekranu TV, te same dane znajdziesz na stronach takich np.jak money pl, GUS, itd. Pamiętaj, każde dane można sprawdzić w internecie. Jeśli opierasz się na TVN, to oni ci takich danych nie podadzą. Wpisz słowa kluczowe i szukaj. Znamienne, że nie podałeś w odpowiedzi danych, lecz opowieści o TVP. To rozmowa ze ślepym o kolorach.

Gość • Środa [13.01.2021, 09:15:41] • [IP: 176.221.123.**]

Do gości sławiących PISland odpowiedź na temat osiągnięć ich ulubieńców. Stale rosnący eksport jest zasługą tylko i wyłącznie przedsiębiorców i ich pracowników, którzy rozwijają się wbrew szkodliwym działaniom PISu, który stara się wykończyć naszą gospodarkę kolejnymi absurdalnymi przepisami z d..., ustawami pisanymi często wbrew zapisom konstytucji na kolanie i uchwalanymi w nocy. Choć w tym roku dopiero zobaczymy ile firm padnie przez Pisdzielc...w naprawdę. Płace wzrosły o 30% a policzyłeś geniuszu o ile poszła inflacja ?Zasiłki itp raczej odbieranie ich przez ZUS ciężko chorym. Właściwie zarabiamy grosze w porównaniu z tym jak wzrosły ceny wszystkiego (może z wyjątkiem lokomotyw:)Mały prezesik, będąc tak naprawdę wytworem PRL robi niemal dokładnie wszystko co dawni towarzysze i na ich modłę. Elektryczna Izera to błąd bo winniśmy przejść już do technologii wodorowej wówczas bylibyśmy w czołówce światowej a tak inwestujemy w stare rozwiązania skazując się na porażkę. Sukcesy są ale w wiadomościach TVP

Gość • Środa [13.01.2021, 08:41:27] • [IP: 176.221.123.***]

GOŚCIU • Wtorek [12.01.2021, 17:25:34] • [IP: 185.96.41.**]Po wydrążeniu jednej nitki maszyna idzie na złom i coś muszą jeszcze na złomie zarobić...Cała maszyna waży 2740 ton niedowiarku.

Gość • Środa [13.01.2021, 08:38:49] • [IP: 176.221.123.***]

Gość • Wtorek [12.01.2021, 21:42:56] • [IP: 188.146.164.***]Co ty czerwony pasek wTVPislam jesteś??Tam też takie statystyki podają a prawdy niechcą a pelikany łykają.

Gość • Środa [13.01.2021, 08:34:37] • [IP: 78.10.231.***]

Ad Gość • Wtorek [12.01.2021, 21:37:12] • [IP: 176.221.122.*]. Naprawdę jesteś takim ignorantem, czy tylko udajesz? Po pierwsze w Gdańsku, a nie gdańsku. Bez względu na nasz stosunek emocjonalny to się powinno pisać dużą literą. Po drugie ile masz w Świnoujściu ulic dwujezdniowych, bądź z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku? Bo jakoś trudno mi dostrzec takie rozwiązania poza dojazdami do ważniejszych skrzyżowań. Przepustowość tunelu również ma na celu ograniczenie ruchu na ulicach miasta. Poza tym będzie wystarczająca. No i budowa będzie tańsza. Dwujezdniowa S3 powstaje z myślą o dojeździe do portu promowego, a nie do - co tu dużo pisać - niewielkiego miasta. Pewnie będą w tunelu czasami zatory, ale co najwyżej w sezonie. Na co dzień wystarczy, tak jak wystarczająca jest droga na odcinku do Międzyzdrojów. Taka jest brutalna prawda.

Gość • Środa [13.01.2021, 08:05:54] • [IP: 91.199.250.**]

katastrofa coraz bliżej, ekologiczna katastrofa

Gość • Środa [13.01.2021, 05:02:09] • [IP: 176.221.123.***]

Gość • Wtorek [12.01.2021, 18:26:59] • [IP: 31.0.1.***]Tunel po prostu będzie płatny to część kosztów się zwruci ale promy które częściowo muszą zostać też bedą na naszym utrzymaniu więc czekają na nas tylko podwyżki na wszystko.za 3 lata niewielu będzie stać aby tu mieszkać.

Gość • Środa [13.01.2021, 04:52:47] • [IP: 37.47.157.**]

Nowy rodzaj wiertarki

Gość • Środa [13.01.2021, 02:24:56] • [IP: 62.69.229.**]

Taki bieda tunelik, jest się czym ekscytować? Co by to było, gdyby mieli wybudować tunel między Francją a Wielką Brytanią?

Gość • Środa [13.01.2021, 00:30:42] • [IP: 31.1.18.***]

Gość • Wtorek [12.01.2021, 17:20:15] • [IP: 83.20.45.***]...A po porcie kontenerowym ze trzy duże kościoły co by pogaństwa w ciemnym narodzie nie było...No i najważniejsze dawać duże datki na tacę oraz datki na Ojca z Torunia...

Gość • Wtorek [12.01.2021, 23:26:10] • [IP: 5.186.120.*]

Wygląda jak koło fortuny!

Gość • Wtorek [12.01.2021, 22:54:05] • [IP: 45.141.1.***]

A podobno PORR jest bankrutem?

Gość • Wtorek [12.01.2021, 22:48:59] • [IP: 37.47.145.**]

Gdyby nie głupota amatorów i zamiar budowy dwóch tuneli, razem z opłaconymi za studium wykonalności dziadkami stettinskimi, to te zdjęcia od dziesięciu lat byłyby już w archiwum. Może przynajmniej już kto inny będzie przecinał wstążke i chrupał ciasteczka, bo przyjaciółka z partii mówiła o trzech latach, dwa miesiące temu.

Gość • Wtorek [12.01.2021, 21:51:06] • [IP: 192.33.240.**]

Rewelacja!!

Gość • Wtorek [12.01.2021, 21:42:56] • [IP: 188.146.164.***]

20:32 Naprawdę myślisz, że elektryczny samochód da się zrobić w 4 lata? Kilka miesięcy temu pokazano jego prototyp, Izery - prace postępują. A rząd ma dużo osiągnięć - stale, od lat rosnący eksport, płace wzrosły o ok.30%, płace i zasiłki dla niepełnosprawnych o ok.70%, Polska ma świetne oceny ratingowe agencji zachodnich (niezmiennie od r.2016), uszczelniła system VAT, bo PO+PSL straciła 250mld zł z VAT-itd., itd. Realizuje plan budowy obwodnic, budowy mostów, autostrad i dróg ekspr. Polska kwitnie, oszroniona tylko covidem.

Gość • Wtorek [12.01.2021, 21:40:33] • [IP: 176.221.123.***]

...a MOZE WŁśnie specjalisci -od tunelu- pzrygotowója sie własnie do nauki :1-3 w szkołach podstawowych, bo ci z gimnazjum-też maja wiedzę specjalistyczną.SZEROKĄ- NA TEMAT BUDOWY TUNELI.Czekam na wskazówki od speców ze Świnoujscia-nieodkryte talenty w dziedzinie inżynierii

Oglądasz 1-25 z 43
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Posiedzenie Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych zostało odwołane. O nowym terminie zostaną Państwo powiadomieni. Z poważaniem Grzegorz Koss Przewodniczący Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych ■ Rok temu, 24 marca, tragiczne wydarzenie wstrząsnęło mieszkańcami: śmierć trzynastoletniego ucznia Szkoły Podstawowej nr 6 (przy ulicy Kościuszki) pozostaje zagadką, budząc pytania o bezpieczeństwo i sprawiedliwość. Trzy tygodnie przed tym nieszczęśliwym porankiem, chłopiec doświadczył przemocy ze strony kolegi z klasy na terenie dawnej "Penelopy", zdarzenie to zostało zarejestrowane przez kamery. Bójkę oglądało i nagrywało wielu uczniów. Następstwa tego zdarzenia były na tyle poważne, że matka chłopca zdecydowała się na wyjazd do Szczecina na wykonanie tomografii komputerowej głowy dziecka. Lekarz wydał zaświadczenie zwalniające 13-latka z zajęć wf. Chłopiec nadal się źle czuł. ■ Linie 5 i 5T wracają na stałą trasę "Komunikacja Autobusowa” Sp. z o.o. informuje, że od piątku 22 marca 2024 r.: · linie 5 i 5T wracają na stałą trasę w związku z otwarciem ul. Mostowej dla ruchu pojazdów samochodowych, · tymczasowa linia 5O przestanie kursować, · rozkłady jazdy dostępne będą na stronie: www.ka.swinoujscie.pl Szczegółowych informacji udziela całodobowo dyspozytor Spółki pod numerami telefonów: 91 321 45 40 lub 797 403 504. Zachęcamy pasażerów o dokonywanie zakupu biletów i karnetów: · z wykorzystaniem aplikacji GoPay, mPay; · poprzez kasowniki – biletomaty do płatności bezgotówkowych; · w wyznaczonych punktach sprzedaży biletów ■ Od teraz w nocy za dyżur aptek uważane są te pełnione przez kolejne 2 godziny zegarowe między 19:00 a 23:00. Zarządzeniem Prezydenta Miasta Świnoujście Nr 168/2024 z 11 marca 2024 roku określono, że dyżury w porze nocnej na terenie miasta w 2024 roku w godzinach 21:00 – 23:00, będą pełnione przez Aptekę „Centrum Zdrowia” przy ul. Grunwaldzka 21, zaczynając od 16 marca 2024 roku ■ Kradzież aut w Polsce w 2023 to wzrost prawie 36 proc. do poprzedniego roku ■ Premier Donald Tusk po ujawnieniu przez "Newsweeka" nieprawidłowości w Collegium Humanum zarządził przyjrzenie się dyplomom kandydatów do spółek Skarbu Państwa. Nikt z dyplomem tej uczelni nie ma szans na stanowisko. Wśród polityków i działaczy obecnej większości rządzącej zaczęło się ukrywanie związków z Collegium Humanum ■ W sobotę, 2 marca, około godziny 18:00, na ogrodach działkowych, wjazd na końcu ulicy Krzywej, doszło do brutalnego ataku na kobietę. Zdarzenie miało miejsce kilkadziesiąt metrów za świetlicą ogródków działkowych. Ofiara, która doznała obrażeń głowy oraz klatki piersiowej, została niezwłocznie przewieziona do szpitala w Świnoujściu. Niestety, mimo usilnych starań, kobieta zmarła ■ Dostaliśmy list od Mieszkańca Ognicy na temat remontu ulicy Mostowej. "Witam serdecznie Panie redaktorze. Zwracam się z prośbą o zainteresowanie remontem ulicy Mostowej. W ciągu tej drogi występuje mostek na rzece Ognica. Mostek jest w stanie agonalnym. Odpowiada za odwodnienie znajdujących się w około łąk, pastwisk. Z obserwacji wynika że firma, która wykonuje remont nie zamierza poprawić naprawić zapadnięty mostek i dzięki temu udrożnić przepływ wody. Wprost przeciwnie w wyniku zagęszczania ziemi i tłucznia betonowego przepusty pod mostkiem są coraz bardziej zagłębiane. Jeśli tak ma wyglądać remont to lepiej byłoby nie ruszać tej drogi. Proszę o zainteresowanie. Pozdrawiam. Mieszkaniec Ognicy." ■ Jarosław Siergiej nowym prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Spółka Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście jest odpowiedzialna za zarządzanie dwoma ważnymi portami w województwie zachodniopomorskim. Port w Szczecinie oraz port w Świnoujściu odgrywają kluczową rolę w obsłudze morskiego transportu towarowego ■ W środę w Bibliotece Narodowej w Warszawie ogłoszono wyniki 22. konkursu o Nagrody „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”. Jednym z laureatów został Jarosław Molenda i jego książka „Nienacki. Skandalista od Pana Samochodzika”, którą opublikowało Wydawnictwo Prószyński i S-ka. ■ Projekt pod wodą: Dlaczego Park Zdrojowy w Świnoujściu nie wytrzymał deszczu? Park Zdrojowy w Świnoujściu jest znanym miejscem wypoczynku i rekreacji. Obszar pomiędzy ulicami Sikorskiego a Chrobrego został zalany wodą, co stanowi znaczny problem dla terenu, który jeszcze niedawno przechodził proces rewitalizacji. Ostatni, trzeci etap renowacji miał na celu odnowienie i przywrócenie blasku tej zielonej przestrzeni. Jednak pomimo zapewnień o kompleksowym podejściu do projektu, dzisiaj widoczne są poważne niedociągnięcia. Brak odpowiedniego systemu odwodnienia jest najbardziej widoczny w chwili, gdy deszcz pada; nie muszą to być ulewy, aby teren parku zamienił się w rozlewisko ■ W ostatni weekend (3,4 luty) zespoły ratownictwa medycznego udzielały pomocy 18 razy. Były to wezwania do zaburzeń i problemów kardiologicznych, zasłabnięć, duszności, infekcji, krwawienia z przewodu pokarmowego, udaru, jednego zdarzenia drogowego i złego samopoczucia ■