POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Czwartek [07.01.2021, 18:09:56] • Świnoujście

Świnoujście. Transport intermodalny jedną z podstaw koncepcji terminalu kontenerowego

Świnoujście. Transport intermodalny jedną z podstaw koncepcji terminalu kontenerowego

fot. Organizator

Bez efektów synergii, którą zapewnia łączenie transportu wodnego, kolejowego i drogowego nie sposób dziś sprostać konkurencji i spełnić oczekiwania klientów przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej troski o środowisko naturalne. Stąd w przypadku terminalu kontenerowego w Świnoujściu transport intermodalny będzie tym rodzajem transportu, który w głównej mierze połączy terminal z jego zapleczem.

Intermodalność transportu w koncepcji głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest czymś oczywistym – przyznaje Krzysztof Urbaś, prezes Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. - Obserwujemy bacznie rynek transportowy, zmiany legislacyjne, dynamikę i analizujemy trendy rynkowe. Mamy świadomość, że transport intermodalny to przyszłość i konieczność. Zdajemy sobie również sprawę z tego, jak istotne są aspekty ekologiczne. Dlatego już dziś skupiamy się na inwestycjach infrastrukturalnych, by w momencie uruchamiania terminalu, móc korzystać z pełnego łańcucha najbardziej ekologicznego transportu intermodalnego. Dlatego też przystosowujemy infrastrukturę terminalu promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego. Terminal promowy znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie przyszłego terminalu kontenerowego i będzie takie funkcje oferował już w przyszłym roku.

Intermodalne trendy i ekologia
W światowym transporcie morskim zmiany są dynamiczne, nastąpił m.in. znaczący wzrost wielkości statków oznaczający większe jednorazowe partie kontenerów obsługiwanych w portach, obserwujemy również coraz większe znaczenie łańcuchów transportu intermodalnego. Kontenery szlakami oceanicznymi trafiają do portów, dalej są ładowane na składy kolejowe, a następnie na ciężarówki - by dotrzeć do ostatecznych odbiorców.

Wykorzystanie transportu intermodalnego jest znakomitym rozwiązaniem stosowanym w morsko – lądowym łańcuchu dostaw: przyjaznym dla środowiska, efektywnym kosztowo, pomagającym ograniczać ruch kołowy na drogach. Przepisy drogowe dotyczące ładunków transportowanych w systemie intermodalnym dopuszczają na odcinku „ostatniej mili” większą całkowitą masę pojazdu, co pozwala na intermodalne dostawy jednostek ładunkowych o większej wadze, niż jest to możliwe na całej trasie przewozu w transporcie drogowym. Terminal kontenerowy w Świnoujściu daje również możliwość wykorzystania transportu wodnego śródlądowego, będącego najtańszym i najbardziej proekologicznym sposobem transportu.

Planowana rewitalizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej jest szansą na odrodzenie się tej gałęzi transportu w dostawach między portem morskim a miejscami przeznaczenia na jego zapleczu. Terminal w Świnoujściu, z dogodnym dostępem do Odrzańskiej Drogi Wodnej, międzynarodowej magistrali kolejowej i ze sprawnym połączeniem drogowym daje szansę skutecznego połączenia wszystkich dostępnych gałęzi transportu.

To właśnie synergia będąca efektem łączenia transportu morskiego, kolejowego, drogowego z jednej strony powoduje, że transport staje się tańszy, a z drugiej – bardziej ekologiczny. W efekcie łańcucha intermodalnego - kontenery, naczepy lub nadwozia wymienne w coraz większym stopniu obsługiwane są z wykorzystaniem proekologicznych metod transportu, a w coraz mniejszym stopniu – transportem kołowym. W ten sposób odciąża się drogi i autostrady, ogranicza emisję gazów do atmosfery, itd.

Łańcuch kolejowy
W ramach wspomnianych inwestycji, wpisujących się w intermodalny projekt transportowy, PKP Polskie Linie Kolejowe za 1,5 mld zł poprawia i unowocześnia infrastrukturę portową w Szczecinie i Świnoujściu.

Zmodernizuje blisko 100 kilometrów torów oraz prawie 84 kilometry sieci trakcyjnej. Wymieni aż 285 rozjazdów, zamontuje nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przebuduje 22 przejazdy drogowe. W Szczecinie przebuduje też most nad rzeką Parnicą oraz 3 wiadukty kolejowe. Zakończenie prac zaplanowano na połowę 2022 roku.

Kolejną inwestycją PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będzie modernizacja linii kolejowej CE 59 (tzw. Nadodrzanka), łączącej Świnoujście z Dolnym Śląskiem i dalej do granicy z Republiką Czeską, stanowiącej połączenie portów z Europą Środkową i Południową. Inwestor dostosuje tory do dłuższych i cięższych składów i prędkości do 120 km/h.

Łańcuch drogowy
Z europejskim systemem autostrad porty Szczecin-Świnoujście są skomunikowane poprzez A11 i A20, natomiast ekspresowa droga nr 3 (E65) już w 2024 r połączy Świnoujście z granicą Czech.

Łańcuch wodny śródlądowy
W przyszłym roku Urząd Morski w Szczecinie zakończy pogłębianie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m. Modernizacja pochłonie 1,4 mld zł. Inwestycje jest bardzo istotna w kontekście wodnego łańcucha transportowego.

Zgodnie z rządową strategią przywracania żeglowności polskich rzek w dalszej perspektywie będzie stopniowo modernizowana Odrzańska Droga Wodna (E30), wpisana do Konwencji AGN, jako szlak wodny o międzynarodowym znaczeniu.

Oferty można składać do 28 stycznia 2021 roku
Trwa postępowanie w celu wyłonienia wykonawcy i późniejszego operatora głębokowodnego terminalu kontenerowego. Zainteresowani swoje oferty mogą składać 28 stycznia 2021 r.

Dokumenty do pobrania: www.port.szczecin.pl/pl/oferta/glebokowodny-terminal-kontenerowy/procedura/

Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR


komentarzy: 24, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-24 z 24

Gość • Piątek [08.01.2021, 22:18:06] • [IP: 77.115.81.***]

A GDZIE LATARNIA...?

Gość • Piątek [08.01.2021, 18:59:25] • [IP: 60.240.157.**]

Cały ten artykuł po raz kolejny dowodzi, że ważne dla nas i dla naszego miasta decyzje są podejmowane z wykluczeniem społeczności lokalnej. Gdzie obiecywane przez prezydenta konsultacje społeczne w tej sprawie? Byliśmy zapewniani, że będziemy wysłuchani! Czy to nie to współdecydowanie powinno być określane terminem SYNERGIA, którego używa p. Wożniak, dla której synergia przy powstawaniu portu kontenerowego odnosi się tylko do zgrania różnych rodzajów transportu z wyłączeniem nas mieszkańców z jakiegokolwiek działania decyzyjnego. Czy nie będzie powtórki z sytuacji jak ze stocznią? Decyzje podejmą inni, ale skutki spadną na nas, bo to nam zniszczy się jedną z najpiękniejszych plaż i to my będziemy skazani na straszliwy syf i hałas i to my będziemy wdychać trujące związki wytwarzane przez kontenerowce. A 1 kontenerowiec wytwarza ich tyle w ciągu roku co 50 milionów samochodów. A paliwo zużywane przez statki zawiera z kolei 2 tys. wiecej siarki niż diesel wlewany do samochodów. Nie pozwólmy się truć!

Gość • Piątek [08.01.2021, 17:28:26] • [IP: 60.240.157.**]

TERMINAL KONTENEROWY nie powstanie z braku SYNERGII. Synergia występuje wtedy, kiedy podmioty współdziałające osiągną więcej niż wynika to jedynie z sumowania ich indywidualnych działań. Kluczowym jest współdziałanie! Kto ma ją tworzyć? Jeżeli, podmioty takie jak: społeczność lokalna - została wykluczona, NATURA2000 - jest niszczona, a konkurencja - buduje 'Green Ports'. Co ma być tą synergią? Intermodalność? Intermodalność w Świnoujściu funkcjonuje od XIX wieku. Deweloperzy terminalu kontenerowego po raz kolejny, w ramach tzw. konsultacji społecznych, będącymi konsultacjami tylko w ich zrozumieniu, nieudolnie dezinformują czytelników i-świnoujścia. Dzisiaj oczekujemy informacji o tym jaki ślad węglowy 'Carbon Footprint' będzie generował port i łańcuch wartości w którym jest on ogniwem. Co i jak się zrobi że funkcjonujący port będzie zero emisyjnym!?

Gość • Piątek [08.01.2021, 14:55:56] • [IP: 212.165.108.***]

13.6 m te wielkie krowy z chin rozpakuja się w połowie w Hamburgu i Holandii jak przyjadą tutaj to już będą.mialy po 9 10m zanurzenia A z powrotem zbierać tylko będą pustaki. . Sam mam Winter 11.2 A pływam mają C po 7-8 max

Gość • Piątek [08.01.2021, 13:45:37] • [IP: 178.235.147.***]

I znowu propaganda na rzecz inwestycji, która jest pozbawiona sensu. Dlaczego? Węgry- w lipcu 2019 kupiły w Trieście teren z nabrzeżem 300m w ramach koncesji na 60 lat by zbudować tam terminal kontenerowy na 78 tys. TEU. Z Triestu na Węgry 300km. W ramach unijnego programu TEN-T realizowany jest projekt połączenia portów Wenecja, Rawena, Triest, Koper w jeden kompleks portowy obsługujący Włochy, Szwajcarię, Austrię, Niemcy, Węgry i zach. Bałkany. Statki z Dalekiego Wschodu w portach Adriatyku zdadzą ładunki szybciej niż gdyby musiały dotrzeć na Bałtyk. Oszczędności ogromne. Czesi na swojej działce w porcie w Hamburgu uruchomią własny terminal na 30-40 tys. TEU. Austria ma z Hamburgiem połączenie towarowe kolejowe (160km/h). Itd. itd.

Gość • Piątek [08.01.2021, 13:11:20] • [IP: 195.246.216.***]

Jak zalew plastikowego badziewia z Chin można nazwać przyjaznym środowisku? Urzędowi Morskiemu tylko o kasę się rozchodzi, przestańcie bredzić !!

Gość • Piątek [08.01.2021, 11:26:48] • [IP: 5.173.146.*]

PRZESTAŃCIE WRESZCIE TO PROMOWAĆ! TO MIESZKAŃCOM NIE ZADNEGO PRZYNIESIE POŻYTKU, JEDYNIE PARU NAJBOGATSZYM! WSTYD DLA NAS, ŻE DALIŚMY SIE TAK WYKORZYSTAĆ.

Gość • Piątek [08.01.2021, 10:51:39] • [IP: 89.151.35.***]

Morderstwo na przyrodzie Świnoujścia i jakości życia jego mieszkańców! Łatwo sprzedaje się miasto, w którym się nie urodziło! Jako mieszkańcy mamy prawo powiedzieć skuteczne NIE!. Nie dajcie sobie wmówić, , ze decyzje zostały podjęte ponad naszymi głowami. Nie bądźmy bierni, bo to nasze miasto i nasz dom chcą sprzedać zgarnąć kasę i się stąd zawinąć! MAMY GŁOS

Gość • Piątek [08.01.2021, 09:49:54] • [IP: 77.252.46.***]

Chcialem zapytac, tak z ciekawości, ktoredy pojada zestawy z" puszka" 45' o masie DMC powyzej 40t?? Drugie pytanie, skoro europa w recesji, to kto bedzie kupowal ten towar ktory przyplynie w tych kontenerach??

Ty, intermodalny • Piątek [08.01.2021, 08:50:13] • [IP: 31.179.221.**]

Obserwuj bacznie głębokość nad rurą Putina. Tam, na podejściu do ZSW masz 13, 6 metra. Geniuszu, jak chcesz tamtędy puścić te duże statki, które mają zanurzenia powyżej 15 metrów? PS.. Czy to prawda że drugi przetarg na chętnego do tej utopijnej fanaberii pijanego planisty nierozstrzygnięty z braku frajera do sfinansowania tej miny?

Gość • Piątek [08.01.2021, 08:35:26] • [IP: 5.60.189.*]

zbrodniarze! zbrodnia na mieście przyrodzie wyspie i mieszkańcach PRECZ

Gość • Piątek [08.01.2021, 00:36:37] • [IP: 46.77.232.***]

Wystawiono DUPĘ do udzielenia społeczeństwu np. Świnoujscia swojej wiedzy w wersji PR. Być może opis damskicj majtek lepiej by tej Damie pasował niż pierdolenie frazesów na temat terminalu kontenerowego NA ZBUDOWANIE KTOREGO CZEKAMY NA CHINSKIE JUANY

Gość • Czwartek [07.01.2021, 22:38:24] • [IP: 178.235.147.**]

Budować terminal kontenerowy! Wykończyć niemieckie porty.

Gość • Czwartek [07.01.2021, 22:25:10] • [IP: 176.221.123.***]

Czy lewactwo zgadza się żeby terminal był intermodalny ? A co ze zrównoważonym rozwojem, synergią, niebinarnością i innymi pomysłami na opóźnienie rozwoju naszego kraju?

Gość • Czwartek [07.01.2021, 22:01:57] • [IP: 89.151.42.***]

Dla zwiększenia współczynnika intermodalności należy uzupełnić ten superhub o duży port lotniczy między Łunowem a Lubiewem

Gość • Czwartek [07.01.2021, 21:24:44] • [IP: 37.47.128.***]

Trzeba rozwijać przemysł, bo turystyka już padła.

Gość • Czwartek [07.01.2021, 20:57:51] • [IP: 89.151.34.**]

Od kiedy to Terminal promowy znajdzie się w bezpośrednim sąsiedztwie pszyszłego Terminala kontenerowego?? Pani Woźniak pisze że już się znajduje! To kiedy go przenieśli? Coś mnie omineło? Na zdjęciu go nie widać!

Gość • Czwartek [07.01.2021, 20:10:41] • [IP: 176.221.122.***]

do IP : [IP: 62.69.252.***] - dzięki i szacun za wypowiedź. Mnie już się do tych buraków spod Wolinia (tak, nawet nazwę swojej miejscowości kaleczą)już nie chce się pisać i tłumaczyć. Ot takie dzbany. DZIĘKI! Wszystkiego dobrego w Nowym Roku.

Gość • Czwartek [07.01.2021, 20:02:29] • [IP: 31.11.131.***]

Intermodalna synergia. Pani pijarka ten tekst wytworzyła, a wyszło z tego: pierdu, pierdu...

Gość • Czwartek [07.01.2021, 19:55:58] • [IP: 5.173.169.***]

A gdzie jest to zaplecze które będzie generować ruch ??

Gość • Czwartek [07.01.2021, 18:59:17] • [IP: 62.69.252.***]

Ip77.88.191 ty się błaźnie o warszow nie martw my sobie poradzimy zobaczymy tylko jak ty się będziesz pajacu poruszał po otwarciu tunelu bo to nie będzie wiejkowo skąd pochodzisz

Gość • Czwartek [07.01.2021, 18:32:56] • [IP: 77.88.191.**]

Nie będzie rozwoju portu jeżeli na Warszowie są osiedla mieszkaniowe. Warszow to dzielnica PRZEMYSŁOWA, dawna wioska rybacka więc mieszkający tam nie powinni mieć pretensji, bo taki od zawsze był naturalny charakter tego miejsca.

PILNUJCIE LATARNI • Czwartek [07.01.2021, 18:21:56] • [IP: 109.243.174.***]

Już nie wiem, które ze zdjęć jest wirtualne, które nie, w jakim zakresie. Tu widzę tak przeflancowany widok, że mam wrażenie, iż wizualizują wystrzelenie latarni na Księżyc. Może być tak, że obudzimy się któregoś dnia i będzie tak jak z zabytkowymi cisami na promenadzie, niespodziewanie wyciętymi, które rosły od Kaisera przez Hitlera, a znikły za księżnej i króla Janusza. Latarnia zniknie, wystrzelona poza gminę, gdyż księżna Barbarella von Betonsburg znów nie pociągnie za uzdę odpowiedniego ukrawaconego charta pilnujacego gminnego dobytku.

Gość • Czwartek [07.01.2021, 18:15:44] • [IP: 37.8.230.***]

Jak widać na obrazku Warszowianie będą mieli zamknięty dostęp do plaży w obecnym stanie.

Oglądasz 1-24 z 24
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Nadzwyczajnej sesji Rady Miasta 29 kwietnia 2024 r. (poniedziałek) godz. 13:00, która odbędzie się w Miejskim Domu Kultury w Świnoujściu sala 315, II piętro budynek przy ul. Wojska Polskiego 1/1. Porządek obrad: 1. Otwarcie sesji. 2. Podsumowanie VIII kadencji Rady Miasta Świnoujście. 3. Zamknięcie sesji. Przewodnicząca Rady Miasta Elżbieta Jabłońska ■ Dargobądz, 18 kwietnia 2024 r. - Wczesnym rankiem o godzinie 6:14 doszło do poważnego wypadku na drodze krajowej numer 3 w miejscowości Dargobądz. Z nieustalonych dotychczas przyczyn zderzyły się dwa pojazdy dostawczy i bus. W wyniku zdarzenia poszkodowane zostały osoby podróżujące tymi pojazdami ■ Joanna Agatowska Prezydentem Świnoujścia w I turze! To historyczne zwycięstwo! Oczywiście musi być potwierdzone oficjalnymi danymi z PKW ale na podstawie protokołów z 27 komisji wyborczych w Świnoujściu Joanna Agatowska w mistrzowskim stylu pokonała trzech swoich konkurentów i w I turze została prezydentem Świnoujścia! ■ Ostateczne rozliczenie tunelu nie zostało jeszcze dokonane. Nastąpi po wydaniu Świadectwa Wykonania, co spodziewane jest ok. września br. Roszczenia obu stron w związku z prowadzonymi mediacjami są objęte tajemnicą mediacji - tłumaczy Jarosław Jaz Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Świnoujście ■