POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Niedziela [27.12.2020, 17:25:39] • Świnoujście

Nareszcie budujemy tunel

Nareszcie budujemy tunel

fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum

14 grudnia tego roku miałem możliwość zobaczyć, jak wyglądają prace przy budowie tunelu. O tej przeprawie mówiono w Świnoujściu już prawie 100 lat temu.

O tunelu w Świnoujściu mówiono prawie 100 lat temu, w latach 30-tych ubiegłego wieku. Temat ciągle wracał. Na początku lat 60-tych w Domu Rybaka w Świnoujściu byłem na pierwszym spotkaniu naukowców, którzy przedstawili wariant budowy tunelu w Świnoujściu.



Ten projekt zakładał tunel tuż obok już nieistniejących słupów wysokiego napięcia. Miał przechodzić na granicy portu wojennego i terenów Basenu Południowego należącego do wojsk radzieckich. Wjazd do tego tunelu na Uznamie byłby w okolicy skrzyżowania ulicy Grunwaldzkiej z 11 Listopada, dalej dawnym torowiskiem obok ogrodzenia cmentarza do terenów wojskowych. Na Warszowie nie było żadnego problemu, tutaj były rozległe wolne tereny.

Nareszcie budujemy tunel

fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum

Latami dyskutowano o usprawnieniu przeprawy promowej i tunelu. Bariery technologiczne i finansowe przesądziły, że w 1974 roku zdecydowano się na budowę całkowicie nowej przeprawy promowej „Karsiborów”. Zawsze kiedy budowano nowe większe promy, a później całkowicie nową drugą przeprawę promową, te rozwiązania dawały efekt tylko na kilka lat. Tak się stało i tym razem. Kiedy kilkukilometrowe kolejki na karsibory sięgały Przytoru, zaczęto głośno mówić „dość, budujemy stałe połączenie wyspy Wolin i Uznam”.

Nareszcie budujemy tunel

fot. Andrzej Ryfczyński

Pamiętam, jak do tego włączyło się niemal całe społeczeństwo Świnoujścia. Wtedy niekwestionowanym przywódcą obozu Solidarności był Stanisław Możejko. Stworzył całą grupę fachowców. Przeprowadzono wiele badań i ekspertyz. Nawet 22 grudnia 1999 roku doprowadzono do ogłoszenia… przetargu na budowę tunelu. Niestety była spora grupa dawnych PZPR-owców, która wszystko bojkotowała. Z braku rządowego poparcia finansowego wszystko pozostało w sferze marzeń.

Nareszcie budujemy tunel

fot. Andrzej Ryfczyński

Po 20 latach temat powrócił. Teraz miasto Świnoujście samodzielnie buduje tunel. Dzięki temu, że jesteśmy w Unii, otrzymaliśmy bardzo duże wsparcie. Pozostałą, też dużą kwotę, wykłada miasto z własnego budżetu. To my, samorządowcy, sami budujemy ten tunel. Dobrze, że polski rząd dał publiczne gwarancje, że jeżeli powstaną kłopoty finansowe, to polski rząd pomoże. Dobre i to, ale my, mieszkańcy, liczymy, że może później do spłaty naszego kredytu władze centralne się dołożą.

Marzenie wielu mieszkańców zaczyna się spełniać. I dzieją się rzeczy niezwykłe. „Kret”, czyli sprzęt do budowy tunelu, przypłynął do Świnoujścia z Chin. Przypłynął nową drogą morską - przez dawniej zamarznięte obszary bieguna północnego. Było to możliwe ze względu na ocieplenie klimatu. „Serce” maszyny TBM, czyli łożysko główne z napędem, jest już montowane w zbudowanej wcześniej komorze startowej!

Niemal od 1963 roku miałem możliwość uczestniczyć w ważnych chwilach rodzenia się idei budowy stałego połączenia dwóch wysp. 14 grudnia 2020 roku inwestor, miasto Świnoujście pokazało mi postępujące prace przy budowie tunelu. Cały ten rok głównie prace ziemne trwały bez przerwy. 110-metrowa maszyna jest już montowana. Za 3 miesiące, w połowie marca 2021 roku, wystartuje. Za pół roku we wrześniu osiągnie cel. Od strony Uznamu mamy już wykonane wszystkie betonowe konstrukcje wjazdu do przyszłego tunelu. Wszystko wygląda bardzo dobrze. Cała inwestycja pewnie będzie gotowa w 2022 roku i wtedy pierwsi mieszkańcy Świnoujścia z wyspy Uznam przejadą w ciągu dwóch minut i to o każdej porze niezależnie od pogody. To całkowicie nowe czasy dla Świnoujścia i Polski.

Nareszcie budujemy tunel

fot. Andrzej Ryfczyński

Podczas drążenia tunelu zostanie wydobyte około 210 tysięcy metrów sześciennych urobku. Materiał ten będzie transportowany specjalnymi stalowymi rurami do barek przy nabrzeżu, dalej na pole refulacyjne na Zalewie Szczecińskim. Przybędzie nam trochę lądu, ale można tam tak wyprofilować nowy teren, by w przyszłości można było zbudować groblę i most do Nowego Warpna. Taki projekt był już w latach 70-tych ubiegłego wieku. Tą drogą do Szczecina byłoby tylko 55 kilometrów! Można też w tamtym miejscu wybudować przystań promową. To około 20 minut dla przepłynięcia promu. To też alternatywa i atrakcja.

Nareszcie budujemy tunel

fot. Andrzej Ryfczyński

Na pewno ten urobek jest cennym materiałem i nie można go zmarnować. Powinien być w sposób przemyślany wykorzystany. Klimat się ociepla i za kilka lat Park Zdrojowy zacznie zalewać woda. Można byłoby zatem bagniste tereny obok Basenu Północnego zasypać. Byłaby to naturalna zapora przed potopem, jaki nas nieuchronnie czeka. Te nowe tereny koło parku można przeznaczyć na sport i rekreację. Mogłyby tam powstać korty tenisowe. Z budowy tunelu otrzymamy obecnie najcenniejszy materiał, którego już nam teraz brakuje. Czy znajdzie się ktoś, kto to zrozumie i odpowiednio wykorzysta? Moim zdaniem to jest bardzo ważne pytanie.

Andrzej Ryfczyński


komentarzy: 37, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 37

Gość • Piątek [01.01.2021, 08:18:17] • [IP: 188.146.160.***]

22 grudnia 1999 roku podczas otwierania kopert przetargu na budowę tunelu nie było Żmurkiewicza, nie było sld-owców. Bojkotowali zamiast pomagać. Taka jest prawda. Tunel powinien nosić imię Stanisława Możejki. Było by to sprawiedliwe.

Gość • Poniedziałek [28.12.2020, 13:28:58] • [IP: 188.146.160.***]

]28.12.2020, 08:43:35] • [IP: 37.30.51.*** Gościu, skąd się wziąłeś? To już wiem dlaczego idzie nam w Polsce jak po grudzie! A przy władzy są tacy jacy są, - na plakatach wyborczych to widać.

Gość • Poniedziałek [28.12.2020, 13:28:53] • [IP: 60.240.157.**]

Do [IP: 176.221.123.***] i innych zainteresowanych. Wyspa Uznam w maju 1945 roku była pod administracją wojenną Armii Czerwonej. Przy wódce z czerwonoarmistami, Polacy, sympatycy Mikołajczyka, znający wyspę i region ze swojej działalności wywiadowczej, uzgodnili/przypili, że wyspa do Peenemunde jest nasza, Polska. Jeden bałwan, formalista bez jaj, informował o tym aparatczyków KRN. Tak uruchomione zostały dociekania, konsultacje, negocjacje na coraz wyższym szczeblu, aż do Poczdamu. Na szczęście, pod wpływem wojskowych, decydujący o granicy, przyjęli do wiadomości i uznali, że wieża kościelna przy ul. (dzisiaj) Piłsudskiego jest istotnym znakiem nawigacyjnym wejścia do portu w Świnoujściu. Zdecydowało to o tym, że nie daliśmy zepchnąć się na lewobrzeże do Chorzelina, pod latarnie. Takie czasy. Spirytus i pervitin miały wpływ na kształt naszej granicy w Świnoujściu.

Gość • Poniedziałek [28.12.2020, 11:31:46] • [IP: 176.221.122.***]

Gdyby nie głupota związana z chęcią budowy dwóch tuneli przez kierownika um, poparta przez remontowca zasłużonego, to mielibyśmy tunel już od 10 lat. !

Gość anty pis • Poniedziałek [28.12.2020, 11:24:38] • [IP: 176.221.122.***]

Do gościa od tzw.dokumentacji Jesteś sprytnym MANIPULATOREM może szkolili Ciebie w Moskwie FAKTY SĄ TAKIE ŻE TUNEL POWSTANIA TYLKO dzięki PiS - nie przepadam za tą formacją a co do dokumentacji i wszelkich analiz to powstało tyle że mała głowa i nie wspomnę ile zostało wydatkowanych pieniędzy z miasta - Temat dla p.Slawka lub radnych to wcześniejsze wyrzucenie kasy w błoto

Gość • Poniedziałek [28.12.2020, 11:20:49] • [IP: 109.241.63.**]

Tunel powinien mieć nazwę im. Stanisława Możejki, bo dzięki jego zaangażowaniu może być teraz budowany. Urobek powinien być wykorzystany do budowy grobli do Nowego Warpna, i niech jakiś Niemiec powie, że to mu się nie podoba, to mu wystarczy przypomnień Nord Stream, a potem odszkodowania za zniszczenia wojenne, jakich Niemcy nigdy Polsce nie wypłaciły a mają to zrobić - i wtedy niech się bandyta zamknie ze swoim protestowaniem, z Niemcami trzeba krótko i w temacie, to się szybko uspokajają. Grobla do Szczecina jest bardziej potrzebna mieszkańcom Świnoujścia niż tunel na drugą wyspę. Gdyby Możejko żył, grobla byłaby już w trakcie budowy, ale mamy to co mamy, że urzędnicy miejscy wolą budować kolejne hotele na wydmach, zawężać ulice, niż zrobić coś pożytecznego dla miaszkańców.

Gość • Poniedziałek [28.12.2020, 10:49:28] • [IP: 176.221.122.**]

witam. Pomysł ze stałą przeprawą przez Świnę pamiętam jeszcze ze szkoły podstawowej z lat 60, gdzie były puszczane filmy propagandowe na lekcjach Wychowania Obywatelskiego. W późniejszych czasach przy okazji każdych wyborów jako, , kiełbasa wyborcza" , Tak że ten pomysł ma wielu ojców. Ważne kto umiał wykorzystać chwilę i tego nie przespał. A Możejko za całokształt na pewno nie

Gość • Poniedziałek [28.12.2020, 10:48:18] • [IP: 5.173.137.*]

Do⛄z godz.19:34:43 Pana St.Możejkę na taczce wieźli ciemniaki z rynku niemieckiego zmanipulowani przez SB-ków powiązanych z miejscową komuną.Ci „powożący”taczką to byli ludzie spoza naszego miasta(ten wysoki spod Łodzi).Cały incydent był sprawnie sterowany przez komunistów, którzy chcieli jak najszybciej przejąć władzę w mieście.A co do lubienia to ciebie pewnie bardzo nie lubią i znaleźli by się tacy, którzy powieźli by ciebie w tej jak to ująłeś”taccze”.Ahoj JEŁOPIE!

Gość • Poniedziałek [28.12.2020, 10:19:56] • [IP: 185.135.2.***]

No to zostaje zbudować przystań i puścić karsibory do nowego warona

Gość • Poniedziałek [28.12.2020, 09:51:44] • [IP: 188.149.76.***]

IP 123 nie zakłamuj rzeczywistości. Kiedy Gdańsk miał budować tunel my nie byliśmy gotowi z dokumentacją więc w ogóle mieszanie tych dwóch spraw jest tylko głupią gadką polityczną.Trzeba znać fakty a nie robić za polityczną papugę. Proponuję też nie kompromitować się błędami ortograficznymi. Nie mieszaj też do budowy tunelu PiS bo ich zgoda to marny chwyt polityczny. Do budowy zawsze potrzebna była prawidłowa dokumentacja i kasa. PiS jak widać ani w jednym ani w drugim nie ma udziału.

Gość • Poniedziałek [28.12.2020, 09:21:53] • [IP: 37.30.51.***]

23:19. .raczej BYŁ, bo wskutek pogłębiania toru wodnego został zalany.Poniemiecki tunel na kabel.

Gość • Poniedziałek [28.12.2020, 08:43:35] • [IP: 37.30.51.***]

W artykule jest kilka kontrowersyjnych tez, np."my, samorządowcy budujemy tunel". No, samorządowcy tak budują tunel jak mały Dyzio kupuje" sobie" gofra (bo tata dał pieniądze i poszedł z Dyziem do gofrowni).Druga rzecz: ocieplenie klimatu - to nowa quasi religia stworzona i angażująca głównie liberalną lewicę z wysuwaną ostatnio na front obłąkaną, względnie nerwowo chorą i wykorzystaną jak pacynka Gretą Thunberg. Słyszę o podniesieniu się wód wskutek ocieplenia się klimatu od 20 lat i jakoś ta woda się nie podnosi, a tu czytamy, że to już za kilka lat. Ocieplenie jest, ale takich ociepleń w ciągu ostatnich 2000 lat było kilkanaście, jeśli nie więcej, tylko że rozmaite lobbies robią na tym interes, walczą z węglem, itp., podsuwając swoje niszczące faunę, pejzaż i spokój ludzi wiatraki albo elektrownie jądrowe.Kolejna sprawa: grobla. Czy gra jest warta świeczki wobec sprzeciwu Niemców, ich Zielonych i zmian w ekosystemie po jej powstaniu? I. .prom z okolic rezerwatu? Nigdy! Jeśli już, to z okolic promów Karsibór.

Gość • Poniedziałek [28.12.2020, 07:57:47] • [IP: 83.11.76.***]

Panie Prezydencie Żmurkiewicz- dziękuję, po stokroć dziękuję

Gość • Poniedziałek [28.12.2020, 07:43:46] • [IP: 83.24.156.***]

Gość • Poniedziałek [28.12.2020, 01:22:26] • [IP: 37.47.158.*]

Jaki piekny projekt. 4 pasy. I to ile lat temu, gdy samochodow było 10 razy mniej. Teraz jest w projekcie ścieżka.. i stanie w tunelowym korku..

Gość • Poniedziałek [28.12.2020, 00:54:04] • [IP: 62.69.229.**]

Fantastyczna sprawa! Dziesięć bramek wjazdowych do tunelu, w którym samochody będą jechały jednym pasem. Za kilka lat będziemy przepraszać się z promami.

Ruch oporu paf paf • Niedziela [27.12.2020, 23:19:16] • [IP: 148.122.181.***]

Tunel będzie w miejscu w którym będzie bo już jeden jest między fortem Gerharda a fortem zachodnim, ale cicho sza bo ruskie pogonią psa. Kiedyś będzie artykuł :) sbor

Ziom • Niedziela [27.12.2020, 21:34:06] • [IP: 176.221.123.**]

Na stayera ludzkie bagno pływa ty Niedziela [27.12.2020, 20:21:55] • [IP: 89.151.32.**]

Gość • Niedziela [27.12.2020, 21:33:40] • [IP: 88.218.255.***]

tunej powinien nosic imie S. Możejki

Gość • Niedziela [27.12.2020, 21:25:18] • [IP: 176.221.123.***]

w kwietniu 1964 r Wojsko Rosyjskie opuściło Tereny Miasta przy Latarni Morskiej i powstał Port Handlowy Potem w Pazdzierniku 1992 r Miasto Świnoujscie

Gość • Niedziela [27.12.2020, 21:14:31] • [IP: 31.11.129.**]

Pewnie się pobiją za 2 lata czyim imieniem ma sie nazywać. Pretendują do tego Kaczyński, Możejko, Żmurkiewicz i Michalska. Uważam że powinien mieć neutralną nazwę na przykład Uznamski.

Gość • Niedziela [27.12.2020, 21:11:36] • [IP: 37.248.224.***]

ONI TEN TUNEL W ZADŁUŻ CZY POPRZEK KANAŁU KOPIĄ? JAK POMYLĄ KIERUNKI TO DO NIEMIECKIEJ AUTOSTRADY SIĘ DOKOPIĄ.

Gość • Niedziela [27.12.2020, 21:07:38] • [IP: 176.221.123.***]

5 maja 1945 r Wojsko Rosyjskie zdobyło Niemieckie Swinemiunde Rosjanie podeszli do Baraków Robotników Przymusowych na ul Bydgoskiej popatrzeli i powiedzieli im Jesteście Wolni wracajcie do swoich domów 9 Maja Miasto zostało przyłączone do Polski Granica była okreslona na Rzece Świnie Rzad Komunistycznej Polski interweniował u Przwódcy Komunistyczne Rosji że Świnoujscie lezy na Kilku wyspach Przywódca Angli powiedział to Granica ma byc na zachód od Miasta to ile kilometrów 4 a może 40 km

Gość • Niedziela [27.12.2020, 20:52:10] • [IP: 176.221.123.***]

w Katolickiej Polsce Rzadzaca Komunistyczna SLD nie była zainteresowana Budowa Stałego Połączenia

Gość • Niedziela [27.12.2020, 20:21:55] • [IP: 89.151.32.**]

Żeby z tym tunelem , , nie wyszło, , jak z budynkiem socjalnym na Steyera. ..

Oglądasz 1-25 z 37
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Posiedzenie Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych zostało odwołane. O nowym terminie zostaną Państwo powiadomieni. Z poważaniem Grzegorz Koss Przewodniczący Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych ■ Rok temu, 24 marca, tragiczne wydarzenie wstrząsnęło mieszkańcami: śmierć trzynastoletniego ucznia Szkoły Podstawowej nr 6 (przy ulicy Kościuszki) pozostaje zagadką, budząc pytania o bezpieczeństwo i sprawiedliwość. Trzy tygodnie przed tym nieszczęśliwym porankiem, chłopiec doświadczył przemocy ze strony kolegi z klasy na terenie dawnej "Penelopy", zdarzenie to zostało zarejestrowane przez kamery. Bójkę oglądało i nagrywało wielu uczniów. Następstwa tego zdarzenia były na tyle poważne, że matka chłopca zdecydowała się na wyjazd do Szczecina na wykonanie tomografii komputerowej głowy dziecka. Lekarz wydał zaświadczenie zwalniające 13-latka z zajęć wf. Chłopiec nadal się źle czuł. ■ Linie 5 i 5T wracają na stałą trasę "Komunikacja Autobusowa” Sp. z o.o. informuje, że od piątku 22 marca 2024 r.: · linie 5 i 5T wracają na stałą trasę w związku z otwarciem ul. Mostowej dla ruchu pojazdów samochodowych, · tymczasowa linia 5O przestanie kursować, · rozkłady jazdy dostępne będą na stronie: www.ka.swinoujscie.pl Szczegółowych informacji udziela całodobowo dyspozytor Spółki pod numerami telefonów: 91 321 45 40 lub 797 403 504. Zachęcamy pasażerów o dokonywanie zakupu biletów i karnetów: · z wykorzystaniem aplikacji GoPay, mPay; · poprzez kasowniki – biletomaty do płatności bezgotówkowych; · w wyznaczonych punktach sprzedaży biletów ■ Od teraz w nocy za dyżur aptek uważane są te pełnione przez kolejne 2 godziny zegarowe między 19:00 a 23:00. Zarządzeniem Prezydenta Miasta Świnoujście Nr 168/2024 z 11 marca 2024 roku określono, że dyżury w porze nocnej na terenie miasta w 2024 roku w godzinach 21:00 – 23:00, będą pełnione przez Aptekę „Centrum Zdrowia” przy ul. Grunwaldzka 21, zaczynając od 16 marca 2024 roku ■ Kradzież aut w Polsce w 2023 to wzrost prawie 36 proc. do poprzedniego roku ■ Premier Donald Tusk po ujawnieniu przez "Newsweeka" nieprawidłowości w Collegium Humanum zarządził przyjrzenie się dyplomom kandydatów do spółek Skarbu Państwa. Nikt z dyplomem tej uczelni nie ma szans na stanowisko. Wśród polityków i działaczy obecnej większości rządzącej zaczęło się ukrywanie związków z Collegium Humanum ■ W sobotę, 2 marca, około godziny 18:00, na ogrodach działkowych, wjazd na końcu ulicy Krzywej, doszło do brutalnego ataku na kobietę. Zdarzenie miało miejsce kilkadziesiąt metrów za świetlicą ogródków działkowych. Ofiara, która doznała obrażeń głowy oraz klatki piersiowej, została niezwłocznie przewieziona do szpitala w Świnoujściu. Niestety, mimo usilnych starań, kobieta zmarła ■ Dostaliśmy list od Mieszkańca Ognicy na temat remontu ulicy Mostowej. "Witam serdecznie Panie redaktorze. Zwracam się z prośbą o zainteresowanie remontem ulicy Mostowej. W ciągu tej drogi występuje mostek na rzece Ognica. Mostek jest w stanie agonalnym. Odpowiada za odwodnienie znajdujących się w około łąk, pastwisk. Z obserwacji wynika że firma, która wykonuje remont nie zamierza poprawić naprawić zapadnięty mostek i dzięki temu udrożnić przepływ wody. Wprost przeciwnie w wyniku zagęszczania ziemi i tłucznia betonowego przepusty pod mostkiem są coraz bardziej zagłębiane. Jeśli tak ma wyglądać remont to lepiej byłoby nie ruszać tej drogi. Proszę o zainteresowanie. Pozdrawiam. Mieszkaniec Ognicy." ■ Jarosław Siergiej nowym prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Spółka Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście jest odpowiedzialna za zarządzanie dwoma ważnymi portami w województwie zachodniopomorskim. Port w Szczecinie oraz port w Świnoujściu odgrywają kluczową rolę w obsłudze morskiego transportu towarowego ■ W środę w Bibliotece Narodowej w Warszawie ogłoszono wyniki 22. konkursu o Nagrody „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”. Jednym z laureatów został Jarosław Molenda i jego książka „Nienacki. Skandalista od Pana Samochodzika”, którą opublikowało Wydawnictwo Prószyński i S-ka. ■ Projekt pod wodą: Dlaczego Park Zdrojowy w Świnoujściu nie wytrzymał deszczu? Park Zdrojowy w Świnoujściu jest znanym miejscem wypoczynku i rekreacji. Obszar pomiędzy ulicami Sikorskiego a Chrobrego został zalany wodą, co stanowi znaczny problem dla terenu, który jeszcze niedawno przechodził proces rewitalizacji. Ostatni, trzeci etap renowacji miał na celu odnowienie i przywrócenie blasku tej zielonej przestrzeni. Jednak pomimo zapewnień o kompleksowym podejściu do projektu, dzisiaj widoczne są poważne niedociągnięcia. Brak odpowiedniego systemu odwodnienia jest najbardziej widoczny w chwili, gdy deszcz pada; nie muszą to być ulewy, aby teren parku zamienił się w rozlewisko ■ W ostatni weekend (3,4 luty) zespoły ratownictwa medycznego udzielały pomocy 18 razy. Były to wezwania do zaburzeń i problemów kardiologicznych, zasłabnięć, duszności, infekcji, krwawienia z przewodu pokarmowego, udaru, jednego zdarzenia drogowego i złego samopoczucia ■