POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Czwartek [24.12.2020, 08:54:15] • Świnoujście

Rozmowa z Krzysztofem Urbasiem, prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Świnoujście to modelowe miejsce na terminal kontenerowy!

Rozmowa z Krzysztofem Urbasiem, prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Świnoujście to modelowe miejsce na terminal kontenerowy!

fot. Organizator

Panie prezesie, koncepcja głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu wchodzi w kolejną fazę. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oczekuje na oferty zainteresowanych, którzy wykonają projekt zrealizują go i zapewnią operatora terminalu. Komunikat poszedł w świat, jakie jest zainteresowanie?

To już jest drugi przetarg. Termin składania ofert mija 28 stycznia 2021 roku. W czasie pierwszego postępowania materiały pobrało 10 firm, w obecnym - 7 firm. W tej grupie są 4 nowe podmioty. W sumie zainteresowanych jest kilkanaście przedsiębiorstw. To są poważni gracze: konsorcja składające się z operatorów i wykonawców, duże firmy obsługujące terminale na całym świecie. Są w tej grupie firmy związane bezpośrednio z obrotem logistycznym, dystrybucją kontenerów w relacjach międzynarodowych na terminalach rozsianych po całym świecie. Część z zainteresowanych posiada terminale na całym globie.

Większość, to korporacje z Europy i Azji – kontynentów, pomiędzy którymi obecnie odbywa się najbardziej intensywna wymiana towarów na szlakach oceanicznych.

DCT Gdańsk rozwija się znakomicie, Gdynia ma BCT i GCT. Oba porty zapowiadają kolejne inwestycje. Są też na Bałtyku inne terminale kontenerowe. Czy tego tortu wystarczy dla wszystkich?
Sytuacja jest bardzo ciekawa. Gdynia w tej chwili posiada dwa terminale w porcie wewnętrznym, oraz planuje nowy - w porcie zewnętrznym. W gdańskim Porcie Północnym, zewnętrznym na dwóch nabrzeżach działa DCT i port planuje trzeci etap rozbudowy tego terminalu. Nasz zespół portowy praktycznie żadnego terminalu nie ma. Pomijam wewnętrzny terminal w Szczecinie z jednym nabrzeżem, obsługujący 100 tys. TEU, bo to inna skala. Tym bardziej dziwią mnie pojawiające się czasami zapytania – po co wam terminal w Świnoujściu?

Czy tego tortu wystarczy dla wszystkich? Nie mam żadnych wątpliwości. W ub.r. przeładowano w polskich portach 3 mln TEU.
Analitycy prognozują, iż w ciągu 15-20 lat liczba kontenerów w polskich portach może osiągnąć 8 mln TEU. Teraz nie realizujemy nawet połowy tego potencjału. W portach bałtyckich przeładowuje się obecnie 8-9 mln TEU. A prognozy w podobnym horyzoncie czasowym dla Bałtyku to ok. 15 mln TEU. Powstają nowe terminale. Grupa Hutchison uruchomiła Port Norvik w Sztokholmie z nabrzeżem głębokowodnym ponad 16 m głębokości, dla 400-metrowych statków. Dodam, że Hutchison operuje już w porcie gdyńskim.

Dynamika przyrostu oraz prognozy wręcz nakazują inwestowanie, przygotowanie portów do obsługi potencjału tych 8-9 mln TEU w okresie 15-20 lat.

Dlaczego ładunki z całego świata mają trafiać do terminalu w Świnoujściu?
To jest po prostu związane z modelową lokalizacją tego portu - w rejonie południowo-zachodniego Bałtyku, na osi Bałtyk-Adriatyk, Skandynawia, Morze Śródziemne.

W kontekście Świnoujścia mówimy nie tylko o zapleczu polskim, także o niemieckim. Stąd jest najbliżej do Berlina, stąd jest bliżej do Niemiec południowo-wschodnich, niż np. z Hamburga. Poza tym chcemy odzyskać to, co kiedyś było domeną polskich portów, czyli tranzyt z dawnej Czechosłowacji, Węgier, Austrii. Wszystkie ładunki, masowe i drobnica, to jest zaplecze dziś obsługiwane przez Hamburg. Z szacunków wynika, że ten port obsługuje 1,5 mln kontenerów do zachodniej Polski i Europy centralnej, na południe od naszych granic. O ten rynek chcemy zawalczyć nowym terminalem. Oczywiście samo nic się nie zrobi. Terminal DCT budował swoją pozycję ok. 3 lata od chwili uruchomienia. Teraz do tego terminalu zawijają największe statki na świecie.

Czy terminal wpisuje się w formułę inwestowania społecznie odpowiedzialnego?
To jest jeden z warunków realizacji tego projektu. Zapisy umowy dzierżawy będą zobowiązywać inwestora do działań na rzecz lokalnej społeczności. Mamy za sobą konsultacje społeczne, spotkania z samorządem. To nie są łatwe rozmowy, ponieważ czasami brakuje zrozumienia dla takich inwestycji. W trakcie tych spotkań padały różne pomysły działań na rzecz otoczenia, społeczności lokalnych. Były skrzętnie notowane. Efektem tych konsultacji jest kilka projektów, które w imieniu mieszkańców przekazał nam prezydent Świnoujścia. Traktujemy je jako bazę tzw. offsetu społecznego, do realizacji. Te oczekiwania zostały wpisane w wizję terminala, przedstawimy je przyszłemu dzierżawy.

Integralną częścią wizji nowego przedsięwzięcia jest koncepcja green terminal: terminal bardzo nowoczesny, zautomatyzowany i przyjazny środowisku. Załadunek, rozładunek w pełni zautomatyzowane, obsługa przez człowieka ograniczona do minimum na wzór portów w Rotterdamie, czy Hamburgu. Około 1000 osób zapewni obsługę terminalu.

Oczywiście to inwestowanie społecznie odpowiedzialne traktujemy w szerokim kontekście. Postrzeganie Świnoujścia będzie się bowiem zmieniać. Do tej pory widziany był przez pryzmat wewnętrznego portu masowego i bazy promowej w ujściu Świny, i od kilku lat - terminalu LNG.

Nasza wizja Świnoujścia, to przemodelowanie portu wewnętrznego i zewnętrznego. W zewnętrznym widzimy co najmniej 3 terminale: obecny LNG, kontenerowy i uniwersalny (na pirsie, na wschód od kontenerowego, gdzie chcemy przenieść działalność obecnego portu wewnętrznego). To pozwoli uwolnić uzdrowisko na lewym brzegu Świny od wszystkich uciążliwości związanych z portem wewnętrznym. A tu będzie można stworzyć zaplecze dla kontenerów, centra logistyczne, parki magazynowe, miejsca dla firm związanych z dystrybucją kontenerów, słowem czysty zielony port.

Chcemy symbiozy z miastem, zrównoważonego rozwoju z korzyścią dla wszystkich. To jest możliwe. W Gdyni osiedla mieszkaniowe rozwijają się w bezpośrednim sąsiedztwie portu, wokół terminala masowego powstają nowe kamienice. Chętnych do kupowania tych mieszkań nie brakuje.

Korzyści dla miasta, regionu, kraju?
Korzyści dla gospodarki kraju, to oczywiście wpływy do budżetu. W 2018 r. z polskie porty odprowadziły do budżetu państwa ponad 40 mld zł (10 proc. PKB). Tylko z działalności zespołu portów Szczecin Świnoujście w różnego rodzaju opłat, podatków itd. wpływa 5 mld zł. Zakładamy, że terminal w pełni swojej działalności powinien zapewnić co najmniej 10 mld zł wpływów do budżetu państwa rocznie.
Dla regionu i miasta? Jedna osoba zatrudniona bezpośrednio w porcie generuje pracę dla 10-15 osób w branży około portowej. Budżet miasta zasilą podatki. Będą też dodatkowe atrakcje turystyczne. Ludzie chcą oglądać wielkie statki. Myślimy nawet o specjalnej platformie widokowej.

Pandemia nie hamuje waszych działań?
Działamy rzeczywiście intensywnie. Dla przykładu, pierwsza wzmianka o porcie zewnętrznym w Gdyni pokazała się w roku 2011, jeśli chodzi o Port Centralny w Gdańsku - w 2007. Pamiętam te daty, bo byłem autorem tych informacji. Jeśli chodzi o DCT, prace rozpoczęły się w 1998 roku. A teraz, po ponad 20 latach planowany jest trzecia faza rozbudowy tego terminalu. My tak naprawdę możemy wskazać rok 2015, i powstanie koncepcji programowo-przestrzennej terminala w Świnoujściu. Potem prace zostały trochę spowolnione. Ale w ciągu minionego roku przygotowaliśmy niezbędną dokumentację i procedury do przetargów. Mamy też za sobą rozmowy z MON dotyczące dodatkowych funkcji terminala.

Oferty otworzymy 29 stycznia. Zarząd jest przekonany, że w przyszłym roku umowa zostanie wynegocjowana i podpisana i rozpoczną się prace, tak aby w 2024 roku terminal mógł rozpocząć działalność eksploatacyjną.

Jesteśmy w mocnym uderzeniu. Obecnie na terenie naszych portów trwa rozbudowa terminala LNG, modernizowane są Kanał Dębicki i Basen Kaszubski w Szczecinie, powstaje terminal intermodalny w Świnoujściu z zapleczem, parkingami. Słowem realizowany jest plan inwestycyjny o wartości ponad 4,5 mld zł. Wartość naszych inwestycji w portach, to 1,5 mld zł, mniej więcej tyle samo kosztuje pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście i kolejne 1,5 mld zł modernizacja sieci kolejowej w obu portach, realizowana przez PKP PLK. Tej skali inwestycji nie ma w żadnym porcie bałtyckim.

Za nami trudny okres, przed nami Święta i nowy rok. Czego powinniśmy
sobie życzyć?

Przede wszystkim życzę dużo zdrowia i wiary w to, że jesteśmy w stanie paskudnego wirusa pokonać. Życzę by Święta Bożego Narodzenia były dla Wszystkich czasem radości i wytchnienia w rodzinnej atmosferze. Podziękowania i życzenia kieruję do pracowników Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście i tych, którzy z nami współpracują. Łączę się ze wszystkimi w nadziei, iż nowy rok będzie zdrowy, że będziemy realizować swoje plany i marzenia w normalnym świecie.

Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR


komentarzy: 64, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 64

Gość • Poniedziałek [28.12.2020, 11:55:40] • [IP: 60.240.157.**]

Dzieląc się opłatkiem, Pan Prezes dzielił wigilijny stół na zwolenników i przeciwników TERMINALII. Kolejna manipulacja nastrojami w nasze Święte Święto, Wigilię. Pana Prezes mówi nam o wizji deweloperów portu. Dowiadujemy się, że kiedy za kilka lat staniemy na molu w Międzyzdrojach z którego roztacza się wyjątkowa panorama na Zatokę Pomorską, NATURE 2020, nizine Mierzei Przytorskej, to zobaczymy przemodelowany świnoujski port wewnętrzny i zewnętrzny. Co to znaczy? Zmieniona zostanie linia brzegowa. Na plaży między Świnoujściem i Międzyzdrojami, na Mierzei Przytorskiej i w akwenie Zatoki Pomorskiej, będą powstawały kolejne terminale. Mamy już TERMINAL LNG, mamy przetarg na TERMINAL KONTENEROWY, i planowany TERMINAL UNIWERSALNY (na wschód od kontenerowego). Zatoka Pomorska zostaje podzielona w ten sposób na część przemysłową, od Międzyzdrojów do prawobrzeża Świnoujścia i uzdrowiskową od Świnoujścia dalej na zachód. Jakim kosztem?

Gość • Sobota [26.12.2020, 11:11:49] • [IP: 176.221.122.***]

Zaremba za stocznie powinien iść siedziec... Panie Zmurkiewicz walcz pan o stocznię, ostatni duży zakład pracy...

Gość • Sobota [26.12.2020, 11:10:12] • [IP: 176.221.122.***]

Nieudacznicy piissdduu łączmy się !!

Gość • Piątek [25.12.2020, 21:23:49] • [IP: 31.11.128.**]

Fakt, pan zrobil mine bazyliszka...

Gość • Piątek [25.12.2020, 17:22:32] • [IP: 176.221.122.***]

Fałszywy uśmieszek mówi wszystko takie osoby o podobnym wyrazie rozwalili stocznię i rozkradli nasz stoczniowców majątek dlaczego prokuratura się tym nie zajmie to są znamiona przestępstwa zniszczyć tak dobrze prosperującą stocznię dość juź nam zabrano w 2013 roku naszych stoczniowych rezerw i ciągle tym nieudacznikom brakuje pienièdzy brakuje w zarządzaniu ludzi którzy znają się na sprawach stoczniowych a nie z układzików waść Zaremba ustąp ze stanowiska o daj żyç stoczniowcom ze Świnoujścia

Gość • Piątek [25.12.2020, 16:44:06] • [IP: 37.248.209.**]

A o stoczni cicho sza, sponsorowana pisoska propaganda

Gość • Piątek [25.12.2020, 16:04:47] • [IP: 178.238.252.**]

:(

Gość • Piątek [25.12.2020, 12:32:06] • [IP: 31.60.20.**]

MODELOWY PISOWSKI PAJAC, JAK KTOŚ TRAFNIE TO UJĄŁ :)

Gość • Piątek [25.12.2020, 12:30:23] • [IP: 5.184.195.***]

Zlikwidowali wysokotechnologiczna MSR S. A. i chcą nam zrobić prymitywne miejsca pracy typu ładowacz, hakowy, tragarz, pomyjak kontenerów, ustawiacz kontenerów itd. itp. Uzupełni to obecne stanowiska" wysokospecjalistyczne" jak sprzątacz, kelner, pościelowa itp. Bieda, która ma swojego ojca, specjalistę w prymitywnym fachu " zmieniacz opon" zwanym powszechnie" oponiarzem".

Gość • Piątek [25.12.2020, 09:37:31] • [IP: 31.60.125.*]

Niech już lepiej ten świat się skończy...

Gość • Piątek [25.12.2020, 07:36:45] • [IP: 188.146.131.**]

Dlaczego port Świnoujście nie może być samodzielnym portem?

lupus • Piątek [25.12.2020, 05:51:09] • [IP: 88.218.255.***]

i wtedy cala nowa S3 jasny szlag trafi, TIRy rozpiernicza nowa droge i bedzie jak bylo, komus sie zamarzylo w pustej glowie budowac terminal kontenerowy w imie jakis wlasnych chorych ambicji nie patrzac na uwarunkowania.

Gość • Piątek [25.12.2020, 02:20:20] • [IP: 176.221.122.***]

Widać że kłamca z twarzy...

Gość • Czwartek [24.12.2020, 23:41:32] • [IP: 94.254.225.**]

Następny wyciąga łapy... I ten judaszowski uśmieszek

Gość • Czwartek [24.12.2020, 23:02:42] • [IP: 176.221.123.***]

Terminal kontenerowy to młot na komunistów i ruskie onuce.

Gość • Czwartek [24.12.2020, 22:58:40] • [IP: 176.221.122.***]

Gonić tych stettinskich. ...z tego miasta. Stettin to przecież najbardziej zacofana wioska, wśród dużych wiosek Najjaśniejszej. A tym kilkusetmilionowym majątkiem naszej stoczni, żeby się udlawili zanim go rozkradną, zniszczą, lub zezlomuja, oraz zanim wymierzona będzie im sprawiedliwosc, zgodnie z prawem i sprawiedliwością. To oczywiście po zejściu nieodwołalnym pis. Tak prymitywnych kryteriów doboru kadr nie ma nawet w zacofanym trzecim świecie. Efekt jest oczywisty, niszczenie najlepszych firm, takich jak była MSR S.A w Świnoujściu! Ale jak nepotyzm, obluda i kolesiostwo dominuje, to wiadomo jakie będą tego efekty !

Gość • Czwartek [24.12.2020, 22:55:57] • [IP: 31.11.128.**]

Na terenie ssr gryfia jest dobre miejsce na glebokowodny port kontenerowy. Glebie po dokach wystarcza aby w tym morskim pocie przyjmowac wielkie kontenerowce. Zadnej stoczni w szczycinie !.

Gość • Czwartek [24.12.2020, 22:46:49] • [IP: 199.244.86.***]

ODŁĄCZYĆ PORT W Ś-CIU OD TEGO GÓWNIANEGO SZCZECINA...NIECH DZIADY PRACUJĄ NA WŁASNY RACHUNEK!! CO TEN FACET P...LI ZA BZDURY ??!! JAKIE ZYSKI DLA MIASTA?? ILE TYCH MIEJSC PRACY?? GDZIE W SZCZECINIE?? W Ś-CIU?? ZWYKŁY PISOWY PAJAC!!

Gość • Czwartek [24.12.2020, 22:32:42] • [IP: 37.7.90.***]

W końcu najważniejsza osoba w spółce oficjalnie podaje, że na wschód od terminala kontenerowego nie będzie infrastruktury kapieliska Warszów-- tylko terminal uniwersalny, skupiający zaplecze konterowe i przeniesione wszystkie funkcje dotychczasowego portu wewnętrznego. 10 mld do budzetu państwa, a do budzetu Miasta w porywach 1 milion zł.

Gość • Czwartek [24.12.2020, 21:57:03] • [IP: 142.176.80.***]

Koleś w swoich bredniach i kłamstwie wzoruje się na pryszczatym hnacie, który wykończył stocznie na zamówienie i zaprzyzwoleniem sprzedajnej warszawki.

Gość • Czwartek [24.12.2020, 21:54:15] • [IP: 88.218.253.***]

Pi$***lnij sobie pod domem

Gość • Czwartek [24.12.2020, 21:29:51] • [IP: 37.47.155.**]

IP: 176.221.122.***dokładnie, czas na rozmowy odszkodowaniach, już wam ten sam numer nie przejdzie co z Lng...

Gość • Czwartek [24.12.2020, 20:22:25] • [IP: 176.221.122.***]

Modelowym miejscem na terminal kontenerowy jest postawić go obok Stawa Młyny, koło Radissona. Bo tamta szczególnie część mieszkańców jest terminalem oczarowana. MODELOWYM TERMINALEM KONTENEROWYM. Niech mnie nikt lepiej w Wigilię nie denerwuje.

Gość • Czwartek [24.12.2020, 19:32:07] • [IP: 37.47.166.***]

Czy można Nasz port odłączyć od Szczecina ?

Gość • Czwartek [24.12.2020, 19:15:13] • [IP: 37.248.162.***]

W Szczecinie albo Sopocie sobie zróbcie syf a nie tutaj

Oglądasz 1-25 z 64
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ 2 maja Dniem Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. Dzień Flagi Rzeczpospolitej Polskiej to święto ustanowione w 2004 roku. 2 maja Polki i Polacy malują Polskę i świat na biało i czerwono - jest to także Dzień Polonii i Polaków za Granicą. Prosty gest wyeksponowania flagi podkreśla naszą narodową wspólnotę i pozwala każdemu być ambasadorem polskości ■ Joanna Agatowska Prezydentem Świnoujścia w I turze! To historyczne zwycięstwo! Oczywiście musi być potwierdzone oficjalnymi danymi z PKW ale na podstawie protokołów z 27 komisji wyborczych w Świnoujściu Joanna Agatowska w mistrzowskim stylu pokonała trzech swoich konkurentów i w I turze została prezydentem Świnoujścia! ■ Ostateczne rozliczenie tunelu nie zostało jeszcze dokonane. Nastąpi po wydaniu Świadectwa Wykonania, co spodziewane jest ok. września br. Roszczenia obu stron w związku z prowadzonymi mediacjami są objęte tajemnicą mediacji - tłumaczy Jarosław Jaz Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Świnoujście ■