- Stworzyliśmy ogólne ramy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, który docelowo ma osiągnąć zdolność przeładunkową minimum 2 mln TEU – podkreśla Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich portów Szczecin i Świnoujście. – Oczekujemy od zainteresowanych koncepcji terminala. Wybrany podmiot zrealizuje projekt, zagospodarowując część Zatoki i nieruchomości zgodnie z naszą koncepcją. Zwycięzca postępowania będzie musiał do minimum ograniczyć wpływ na otoczenie i środowisko, zarówno w okresie budowy, jak i późniejszej eksploatacji terminala. To ma być „green terminal”.
Mieszkańcy skorzystają
Działania na rzecz społeczności lokalnej, uzgadniane z samorządem są wpisane w ogólne ramy koncepcji, do których autorzy zwycięskiej oferty będą musieli się dostosować.
Terminal stanie się również miejscem pracy dla co najmniej kilkuset osób, w zależności od stopnia zautomatyzowania. Warto dodać, iż jedno miejsce pracy w porcie morskim tworzy średnio dwa miejsca pracy w sektorze portowym oraz cztery kolejne - w otoczeniu bezpośrednim. Jednocześnie od każdego miejsca pracy bezpośrednio w porcie morskim uzależnionych jest ponad 30 kolejnych - w polskiej gospodarce.
Rządowe gwarancje
Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu jest częścią rządowego „Programu rozwoju portów morskich do 2030 roku”, przyjętego do realizacji w ubiegłym roku. Takie przedsięwzięcia mają utrwalić dominującą pozycję naszych portów w basenie Morza Bałtyckiego, stworzyć z nich kluczowe węzły globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej. Inwestycja wpisuje się również w unijną Strategię Europa 2020. Jej główne założenia, to tworzenie zmodernizowanych, inteligentnych i zintegrowanych sieci infrastruktury transportowej.
„Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i przyjaznego środowisku systemu transportu” to również element Białej Księgi, wyznaczającej kierunki rozwoju multimodalnych korytarzy transportowych Wspólnoty Europejskiej.
Szansa, którą trzeba wykorzystać!
Głębokowodny terminal kontenerowy, to ogromna szansa na wzmocnienie i ugruntowanie rynkowej pozycji zespołu portowego. Oba są najdalej na zachód wysuniętymi polskimi portami morskimi, leżącymi na pograniczu Polski i Niemiec. Leżą na najkrótszej drodze łączącej Skandynawię ze środkową i południową Europą wzdłuż międzynarodowego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk (transeuropejska sieć transportowa TEN-T).
Poprzez autostrady A11 i A20 skomunikowane są z europejskim systemem autostrad, a poprzez drogę krajową S3 (E-65) z południem Polski, Czechami i Słowacją i dalej na południe Europy. Oba porty mają także dogodne połączenia kolejowe - poprzez odrzańską magistralę łączą się z przemysłowymi ośrodkami zachodniej i południowej Europy.
Lokalizacja umożliwia więc obsługę bogatego, międzynarodowego zaplecza oraz obsługę klientów z obszaru Morza Bałtyckiego. Istniejąca w Świnoujściu Baza Promowa i Ro-Ro może stać się jednym z ważniejszych ośrodków obsługi ładunków skandynawskich przywożonych statkami pełnomorskimi z różnych kontynentów, w tym z Dalekiego Wschodu. Nie możemy też wykluczyć, że skutki pandemii wpłyną na pojawienie się nowych połączeń żeglugowych z innych obszarów świata.
Dodatkową szansę tworzy bezpośrednie sąsiedztwo terminala LNG. Coraz więcej statków, w tym dużych kontenerowców, wyposażonych jest w napęd wykorzystujący LNG. Możliwość bunkrowania paliwa w bezpośredniej bliskości miejsca przeładunku może stać się poważną zachętą do wyboru Świnoujścia jako portu regularnych zawinięć.
Terminal zapewni wartość dodaną dla całej krajowej gospodarki. Klienci terminali kontenerowych też zyskają, bo zdrowa konkurencja jest bardzo pożądana.
Dokumenty do pobrania:
www.port.szczecin.pl/pl/oferta/glebokowodny-terminal-kontenerowy/procedura/
Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR
Do 225.*** Co złego jest w referendum??Społeczeństwo obywatelskie to jest chyba dobre społeczeństwo??Ale do tematu.. Nie mówię NIE dla terminalu. Ważne jest aby była infrastruktura zanim ruszy terminal! Na Wiśle może pływają...ale chodzi o to aby pływały po Odrze!!S3: dużo tirów, aut, polskich niemieckich, w sezonie jeszcze więcej...Wiąże to się z budową tunelu Dlatego 3 pasy bo 1 będzie zajęty przez tiry, a jak na pewno sam wiesz wyprzedzenie 2 lub 3 to nie takie łatwe i bezpieczne. Jestem za rozwojem miasta!!
Za kilkadziesiąt lat, tak jak stocznia remontowa, terminal kontenerowy będzie kupą złomu i betonu. Terminal zniszczy bezpowrotnie środowisko przyrodnicze naszego regionu. Kto na tym skorzysta? 'Tłuste koty', deweloperzy którzy dzisiaj realizują inwestycje terminalu. Po tym będą tylko straty! Terminal kontenerowy będzie wyglądał jak dzielnica nadmorska w czasie covid-19. Ekstra klasą w globalnym rankingu portów kontenerowych, które są operacyjnie wydajne i skutecznie chronią środowisko w ramach obowiązującego prawa, to Singapur-Antwerpia-Szanghaj. Dzisiaj te porty wytyczają globalne zasady zielonego ładu gospodarczego. Jeżeli w Świnoujściu powstanie terminal zgodnie z wymaganiami postępowania opublikowanego przez Zarząd Portów to port będzie funkcjonował w szarej strefie transportu morskiego. Przyjmowane będą stare kopcące i hałasujące jednostki, w kontenerach będą niebezpieczne ładunki i śmieci bez właściciela, na drogach będzie chaos. Kto na tym skorzysta? Na pewno nie nasze dzieci i wnuki!
Pozytywna wiadomość dotycząca dalszego rozwoju Polski wbrew próbom dezinformacji.
Niestety. Jest w naszym mieście wielu ciemniaków, podobnych do tych co piszą o pozytywnych stronach tego przedsięwzięcia. Stop idioci. Zacznijcie myśleć. Nie ma żadnych ekonomicznych przesłanek dla budowy TK w Świnoujściu. Nie ma żadnych pozytywnych przesłanek turystyczno - przyrodniczych dla tego przedsięwzięcia. Zrównoważony rozwój regionu! To kpina. To będzie dominacja wielkopowierzchniowego przemysłu, z latami powiększający swój obszar jak rak w zainfekowanym organiźmie. Poczytajcie trochę o portach kontenerowych. Pierwsza stępka przy budowie TK, to pierwszy gwóźć do trumny naszego jeszcze pięknego miasta. Błagam opamiętajcie się!! Wyjdżmy pod Urząd. Zaprotestujmy. Kto nas pytał o zdanie. Przecież to jest nasze miasto, nie Szczecina czy Warszawy.
postawić na miejscu byłej stoczni...
Jestem za portem, budowac szybko, jestem mieszkancem Swinoujscia.
Do [IP;199.244.86***], 17;00;58, Ale zes napisal, zanim wybuduja terminal S3 bedzie juz do Swinoujscia droga kolejowa tez bedzie zakonczona, tylko ta rzeka, tylko poco martwic sie na zapas. DAM PRZYKLAD GDANSK I GDYNIA MAJA TERMINAL, MAJA, MAJA TRZY PASMOWKE NIE MAJA, KOLEJ JAKA JES TO JEST, A RZEKA TO JEST EWENEMENT TAM BARKI PO WISLE 2-WU TYSIACZKI Z KONTENERAMI DO KRAKOWA PLYWAJA. Takze po co budowc terminal w Swinoujsciu, przeciez jest w GDYNI, ROSTOKU, HAMBURGU po co robic konkurencje innym inni niech zarabiaja.Z tego, ze ptaszek przeleci, zabka przeskoczy, zuczek gnojaczek w gowienko wejdzie z tego, pomyslcie chleba nie bedzie. Z innej beczki, wiadomo, ze w Polsce z roku na rok przybywa lasow, przybywa plaz. Toz terminal to maly pikus w wycieciu lasu i zabraniu 0, 5 km plazy.
Linię kolejową już modernizują.
A może tak zapytać mieszkańców Ś-cia, czy chcą takiej inwestycji jak terminal kontenerowy!!?? Czytam co napisał ten PAN i mam mieszane uczucia... Aby terminal funkcjonował najpierw trzeba zapewnić wjazd i wyjazd dla tych kontenerów i tutaj" na dzień dobry" jest problem! Wspomniana S3 w obecnym stanie NIE GWARANTUJE płynnego transportu! Minimum to 3 pasy ruchu w jedną stronę. Drugie to brak dodatkowej linii kolejowej! Ważne jest to aby przewozić kontenery drogą wodną, a ODRA jest płytka w wielu miejscach. Reasumując najpierw transport, potem terminal!! Nie zaczynajmy od DUPY STRONY!!
A za terminalem kontenerowym budować świnoujską stocznię. Nową!
kto jest gotowy do rzezi niewiniątek czyli zielonych losów, dodaniem spalin ?, no dodania betonów, w imię człowieczej próżności
I NIECH SIĘ DZIEJE.
74* i myślisz, że wezmą zatrudnia Polaków? Wezmą ułomnych Ukraińców, będą robić za grosze i tak to będzie wyglądać. Ukraińcy to współczesne czarnuchy
NATURA 2000. Obszar w pełni objęty regulacjami Natura 2000 a u nas powstaje terminal... Nie do pomyślenia w żadnym innym kraju. Ile pieniędzy musiało pójść bokiem aby ten skandaliczny projekt przeforsować w tym konkretnym miejscu.
NARESZCIE. Warszów czeka na miejsca pracy. Jeździmy do Ahlbeck, Heringsdorfu i dalej na sprzątanie w hotelach, pensjonatach. W kuchni obierak i zmywak. Koniec z tym.
Skór...ny, zniszczą to miasto. Podziękowania dla Urzędu za głupotę i chciwość.
Terminal to 700 miejsc pracy a poza nim 700 razy 30. Toż to wszystkie dorosłe osoby ze Świnoujscia będą tam oraz obok pracowały. Czyż to nie piękny prezent dla wczasowo uzdrowiskowego miasta? PRL bis już blisko.
Ile ten dyktator dostanie na emeryturę w kopercie, że tak zniszczył cała plażę
Budowac budowac budowac...nie hotele a zaklady pracy.My chcemy zakladow a nie turystow.Brawo dla tych ktorzy mysla podobnie.
No w końcu !! Jakaś szansa na pracę, bo z turystyką jak widać kiepsko
Brawo ! Budować i to jak najszybciej !