iswinoujscie.pl • Piątek [30.10.2020, 21:06:27] • Świnoujście
Tunel w Świnoujściu. Na wyspie powstaje niemal 800 potężnych pierścieni
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco
Są już gotowe pierwsze segmenty, z których będzie wykonany tunel łączący wyspy Uznam i Wolin. Specjalna maszyna Tunnel Boring Machine (TBM), która będzie drążyła tunel pod dnem Świny, będzie jednocześnie układała te betonowe segmenty w pierścienie, a kolejne zabudowane pierścienie będą tworzyły pełną obudowę tunelu.
Segmenty powstają w zakładzie prefabrykacji, który specjalnie w tym celu wybudowano na wyspie Uznam. Obecnie każdej doby przy produkcji segmentów obudowy tunelu pracują 34 osoby.
- Odlewanie segmentów każdego pierścienia, które będą tworzyły obudowę tunelu, to kolejny krok do celu, jakim jest uruchomienie tunelu łączącego na stałe Świnoujście z resztą kraju – mówi Janusz Żmurkiewicz, Prezydent Miasta Świnoujście.
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco
Pierścieni będzie w sumie 785. Większość (615 sztuk) o długości 2 metrów, a 170 sztuk o długości 1,5 metra
- Jeden 2-metrowy pierścień składa się z ośmiu segmentów i waży 100 ton. Natomiast pierścień 1,5-metrowy waży 75 ton – wylicza Bogusław Konopko, Inżynier Kontraktu z firmy SWECO, która nadzoruje projekt.
Waga większego segmentu (dla dwumetrowego pierścienia) sięga 12,5 ton. Mniejszy segment (dla 1,5 metrowego pierścienia) waży 9,3 tony. Dla porównania - duży słoń afrykański waży dwie tony mniej.
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco
Każdy segment jest odlewany z niesamowitą dokładnością. Szerokość jednego elementu nie może różnić się od drugiego o więcej niż 0,5 milimetra, w grubości o 1,5 mm, a długości o 1 mm.
Wcześniej, przed rozpoczęciem zasadniczej produkcji segmentów obudowy pomyślnie przeprowadzono testy mieszanki betonowej, odlano próbne segmenty dla pierścienia 1,5 m długości oraz 2,0 m długości, wykonano również próbny montaż pierścieni obudowy.
- Segmenty, składające się na pierścień obudowy, powstają z betonu na kruszywie łamanym granitowym. Część z nich jest klasycznie zbrojona stalą zbrojeniową, a część włóknami stalowymi – wyjaśnia Bogusław Konopko,
Inżynier Kontraktu z firmy SWECO.
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco
Aby podnieść odporność betonu na działanie wysokich temperatur – np. w przypadku pożaru - dodawane są również włókna polipropylenowe.
Wielki „kret” (TBM) rozpocznie swoją pracę w szybie startowym, który powstaje na wyspie Uznam. Docelowo będzie on miał około 120 metrów długości i 20 metrów szerokości. Maszyna TBM będzie w nim pracować w zmiennym pochyleniu w zależności od niwelety trasy tunelu. Średnica tarczy wiercącej wynosi ok. 13,46 metra, co można obrazowo porównać do wysokości czteropiętrowego budynku.
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco
129 elementów maszyny TBM, która statkiem przypłynęła do Świnoujścia, są już przewiezione w rejon szybu startowego. Do czasu jej złożenia komora startowa musi być w pełni przygotowana. Obecnie zakończono tam wykop i trwa odwadnianie. Betonowano też podłoże pod zbrojenie płyty dennej, wykonywano izolację płyty dennej i zamków oraz zbrojono i betonowano płytę denną.
Intensywne prace są też prowadzone w rejonie rampy dojazdowej do tunelu. Poza tym, trwa montaż zakładu STP (Slurry Treatment Plant). Gdy maszyna rozpocznie pracę, to właśnie tam płuczka wiertnicza będzie oczyszczana i oddzielana od urobku.
Jednocześnie toczą się roboty na wyspie Wolin, gdzie powstaje komora odbiorcza (wyjściowa) dla maszyny TBM. Obecnie wykonywane są ściany szczelinowe dla komory odbiorczej a także dla tunelu odkrywkowego oraz rampy wjazdowej i wyjazdowej po stronie Wolin. Dobiega końca przebudowa linii kablowej WN 110 kV - zasypano już wykopy i trwają odbiory.
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco
Wydrążony tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się ponad 10 metrów pod dnem cieśniny. Sama Świna ma tam głębokość 13,5 metra. Będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce (1484 metry tunelu drążonego TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość1780 m). Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w kraju jest gdański tunel pod Martwą Wisłą – ma 1377 metrów.
Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz.
Koszt tej inwestycji to 912 462 026,68 PLN, z czego 775 677 722,67 PLN to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace zakończą się w III kwartale 2022 roku. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak.
mat. pras. Urząd Miasta Świnoujście/Sweco
KTO buduje Tunel : PiS ? PO ?, SLD ?, LEWICA?, PSL ? ŻMURKIEWICZ ?
85 % finansuje Unia Europejska, 15 % Miasto Świnoujście ! Polska jest członkiem Unii Europejskiej i jej obywatele chcą być w Unii, ale działania rządu PiS w praktyce prowadzą do swego rodzaju polexitu więc przywłaszczanie sobie naszego tunelu to" świętokradztwo" a tak po naszemu - chamstwo.
Jedyna zasługa pisu to to, że nie zabrał tych 15% kasy Miasta.
Jaka nazwa Tunelu??
No dobra tunel zostal swego czasu ukradziony.No, ale gdzie sie znalazl, na Marsie.Przeciez zostal u nas czyli w POLSCE.I to powinno cie cieszyc.Taa, szalone kobiety itd, jak widze, ze cos nie po Waszej mysli, to zaraz epitety.Moze w tym konteksie jestescie ciemnota.Juz bylo--partia z narodem, narod z partia--.Jak wyszlo, to chyba wiesz.Najwyzszy czas, aby jedna i druga strona, spojzala na to trzezwo.No bo jak nie, to jak to sie ma skonczyc.Musi byc kompromis, musza odejsc z polityki, stare ramole, z tej i tamtej strony.Przeciez, jakby to bylo 300 lat temu, to znowu by nas rozebrali.Jedna z wersi mowi, ze to GRU nas napuszcza.Jak by to byla prawda, to ola BOGA jak mowila moja babcia
Pamiętacie idiotów, którzy pisali" zobaczycie tunel jak świnia niebo"? Ileż było klątw na Żmurka, Morawieckiego, PiS, podłączyli swoje jelito grube do klawiatury, wydzielali na fora zadziwiające ilości odchodów. A tu widać prostą drogę do celu.
PISowska ciemnota wie wykształciuchu że gdyby tusk nie ukradł naszego tunelu to dawno jezdilibysmy nim. Kaczynski podjął poraz drugi decyzje i nikt już nie ukradnie nam. Decyzję Kaczynski podjął nie czekając na dotacje. Powiedziano że tunel bedzie niezależnie od dotacji. Nie zAKŁAMIECIE RZECZYWISTOŚCI.Komuna idzie po trupach podobnie jak te szalone kobiety i nastolatki.
Tunelem będą śmigać i pisiorki i złodzieje patologi obywatelskiej i inne śmieci z LGBT dobrze że będzie.
Mam pytanie czy załogaktóra przypłynęła tym statkiem wychodzi do miasta jeżeli tak to jaka jest gwarancja że nie przwiozła nam corona wirusa?
GośLogicznyć • Sobota [31.10.2020, 00:47:25] • [IP: 176.221.122.**]Ciut masz rację..tylko odwrotnie to wy ciemnota pisowska jesteście na wymarciu tym bardziej ze teraz już młodzi wiedzą jak głosować.
A ile waży żyrafa? I choćby przyszło 1000 pisiorow i każdy splodzil 1000 bachorów to nie udzwigną taki to ciężar.
co by nie powiedzieć dopiero za PISU tunel powstanie, wcześniej były tylko kłamliwe obiecanki(Rosati)jeżdże samochodem po Polsce i bardzo dużo teraz jest inwestycji, szczególnie drogowych.
Ten tunel mógł powstać ponad 10 lat temu, gdyby nie głupota kierownika, który chciał budować dwa tunele i dziadki ze szczecinka w tzw. " pseudo studium wykonalności " wpisali dwa tunele. Poszło to w kosz, i robota od początku. Teraz chce się załapać na wstążkę i ciasteczka. Wstrętne !
Czy prace nadzorowane są przez najlepszego eksperta pana Kuchcińskiego ?
Gość • Sobota [31.10.2020, 04:30:27] • [IP: 199.244.86.***]...A co myślisz że ich wódz Jarosław to jest inteligencja i człek zaradny ? Nie ma prawa jazdy, nie umie jeździć rowerem, nie umie posługiwać się komputerem, hymn Narodowy śpiewa o jakiejś Wolsce, zamiast kobiety posiada kocicę, cała Europa z niego szydzi...To co można powiedzieć o prostakach z PiS-u którzy mają ukończone szkoły katolickie a żegnają się lewą ręką a ich domeną jest : Buk, ham i dziczyzna...🐲