POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Czwartek [22.10.2020, 16:26:27] • Świnoujście

Kolejne nowe tory dla lepszego dostępu do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Zobacz film!

Kolejne nowe tory dla lepszego dostępu do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Zobacz film!

fot. Andrzej Ryfczyński

Już 21 kilometrów nowych torów zostało ułożonych dla poprawy kolejowego dostępu do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będzie krótszy czas transportu oraz sprawniejszy i bezpieczniejszy przewóz większej ilości ładunków. Inwestycja warta około 1,5 mld zł jest współfinansowana z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Prace na torach dojazdowych do portów w Szczecinie i Świnoujściu prowadzone są tak aby zapewnić rozkładowy ruch pociągów pasażerskich oraz stały dostęp transportu kolejowego do nabrzeży.



W rejonie stacji Szczecin Port Centralny ułożonych zostało już 14 kilometrów nowych torów. Obok przygotowano sieć trakcyjną. Zamontowano również sygnalizatory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W pozostałych rejonach portu Szczecin w miejscu starych usuniętych torów wykonywane są roboty ziemne i odwodnieniowe. Pod torowiskiem wzmacniany jest grunt, by zapewnić sprawny przejazd cięższych pociągów towarowych. Wykonawca montuje słupy i konstrukcje wsporcze dla nowej sieci trakcyjnej. Sprawny i bezpieczny przewóz towarów do portu zapewni modernizacja obiektów inżynieryjnych.

Na stacji Świnoujście zakończono prace na drodze dla pieszych między peronami przystanku Świnoujście Port a stacją Świnoujście. Przygotowano 7 km nowych torów wraz z siecią trakcyjną. Montowane są rozjazdy, ważne elementy układu torowego, odpowiadające za sprawna obsługę pociągów na stacji.

Prace obejmują stację Lubiewo. Przed budową nowych torów demontowana jest sieć trakcyjna oraz tory między Lubiewem a Świnoujściem.

Istotną zmianą dla podróżnych będą lepsze warunki dostępu do pociągów na przystanku Świnoujście Warszów. Widać już konstrukcje nowego peronu. W rejonie Euroterminalu przygotowywany jest teren pod budowę nowych torów, wykonano wzmocnienie gruntu oraz położono nowy tłuczeń.

Dzięki kolei zwiększy się potencjał portów
Inwestycja zapewni dojazd do portów dłuższych i cięższych składów. Pojadą pociągi 750-metrowe o obciążeniu 221 kN na oś. Dzięki likwidacji wąskich gardeł, składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Szczecinie i w Świnoujściu. Porty przyjmą i odprawią więcej ładunków, co poprawi wzrost konkurencyjności przewozów towarowych i potencjału portów oraz pozytywnie wpłynie rozwój gospodarczy regionu.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują również modernizację linii kolejowej z Rzepina przez Szczecin Podjuchy i Szczecin Dąbie do Świnoujścia (tzw. Nadodrzanka), którą przewożone są towary z Dolnego Śląska do zachodniopomorskich portów. Inwestycja zakłada dostosowanie torów, do poruszania się po nich dłuższych i cięższych składów z prędkością do 120 km/h i pozwoli w pełni wykorzystać potencjał portów w Szczecinie i Świnoujściu. Obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności, które jest krokiem do realizacji inwestycji w nowej perspektywie unijnej 2021-2027.

Ogromna skala prac
W ramach inwestycji w portach zmodernizowanych zostanie blisko 100 kilometrów torów (Szczecin – 61, Świnoujście – 35) oraz prawie 84 kilometry sieci trakcyjnej. O dużej skali prac na stacjach świadczy wymiana aż 285 rozjazdów (Szczecin – 177 i Świnoujście – 108). Poziom bezpieczeństwa podniesie montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa 12 przejazdów kolejowo-drogowych w Szczecinie i 10 w Świnoujściu. W Szczecinie zostanie przebudowany most nad rzeką Parnicą oraz 3 wiadukty kolejowe.

Inwestycja „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” warta około 1,5 miliarda złotych dofinansowana jest z unijnego instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”. Wartość dofinansowania to 510 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na połowę 2022 roku.
Zachęcamy do obejrzenia filmu z postępu prac www.youtube.com/watch?v=qjU-ijJ2cJ4

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Mirosław Siemieniec
rzecznik prasowy


komentarzy: 8, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-8 z 8

Gość • Piątek [23.10.2020, 08:56:40] • [IP: 37.8.231.***]

Po modernizacji szybciej ze Świnoujścia do Szczecina dojadą wagony towarowe jak pasażerowie. Tym ostatnim pokonanie 100 km. do Szczecina pozostanie nadal ponad 2 godziny jazdy!

Gość • Czwartek [22.10.2020, 23:12:36] • [IP: 176.221.122.**]

Podoba mi się, że kolej dba o pasażerów. Przypuszczam jednak, że nadrzędnym celem tej modernizacji jest przygotowanie do przewozu ogromnej ilości kontenerów do i z planowanego portu przeładunkowego, którym chcą uszczęśliwić nas władze.

Gość • Czwartek [22.10.2020, 22:48:23] • [IP: 176.221.122.***]

wazne ze miodzia zwolnili to jest wazne lalalalalal

Gość • Czwartek [22.10.2020, 21:09:21] • [IP: 83.23.224.**]

To wspaniała wiadomość. Kolej robi genialną robotę.

Gość • Czwartek [22.10.2020, 19:58:33] • [IP: 185.220.100.***]

Te nie umocowane szyny przypominają położone krawężniki na Wojska Polskego. Bez obrazy dla szyn:)

Gość • Czwartek [22.10.2020, 17:32:34] • [IP: 37.47.149.***]

I co z tego jak tabor jest tak stary i wadliwy że pociąg mało co który przyjeżdża o czasie

Gość • Czwartek [22.10.2020, 16:59:51] • [IP: 176.221.123.**]

Ile przejazdów przez tory zostanie zlikwidowanych?? Przez to ilu ludziom utrudnicie powrót do domu, młodzieży dotarcie do szkoły i powrót do domu. Ile kilometrów wydłuży się droga po zakupy.

Gość • Czwartek [22.10.2020, 16:47:01] • [IP: 176.221.123.***]

my tez jak dorosniemy też cos będziemy budowac bo pracowac gdzies trzeba

Oglądasz 1-8 z 8
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Szczecin-Świnoujście późnym wieczorem. Na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy pozostaną uruchomione w czerwcu br. późnowieczorne połączenia w obu kierunkach o nazwie „Wiatrak”. Szczególnie wieczorny pociąg ze Szczecina do Świnoujścia okazał się sporym sukcesem, gdyż codziennie z tego połączenia korzysta przeciętnie 70 osób. Dodatkowo uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, a wczesnoporanne pociągi ze Świnoujścia do Szczecina będą kursowały codziennie, czyli w terminie rozszerzonym względem obecnego rozkładu jazdy. Pozwoli to mieszkańcom i turystom także w weekendy i święta dojechać m.in. do Szczecina Dąbia na przesiadki do pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze Szczecina np. do Warszawy (w tym na express Chrobry i pociąg Pendolino). Łącznie na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy w dni robocze uruchamianych będzie 14 par pociągów regionalnych, a w weekendy 12 par, co oznacza, że przez większą część dnia pociągi na tej trasie kursować będą co godzinę ■ Świnoujście: 38-latek z powiatu kamieńskiego kradł logotypy samochodów w centrum miasta. Kilkanaście pojazdów pozbawionych emblematu. Policja zbiera kolejne zgłoszenia. Straty dotyczą głównie aut marek premium, a w niektórych modelach Mercedesa wyrwany emblemat był jednocześnie częścią czujnika jednego z systemów wspomagających. Policja zatrzymała 38-latka i wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli uszkodzonych pojazdów. Z samochodów znikały znaki rozpoznawcze takich marek jak Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota czy BMW. W autach wyższej klasy wartość takich elementów potrafi być wyjątkowo wysoka. Kradzieże odnotowano na kilku odcinkach centrum: przy ulicy Konstytucji 3 Maja, przy ulicy Wyspiańskiego oraz na osiedlu Platan. Do funkcjonariuszy zgłosiło się już kilkanaście osób, choć liczba poszkodowanych może być większa. Sprawca został namierzony i zatrzymany. 38-letni mieszkaniec powiatu kamieńskiego trafił do policyjnego aresztu ■