POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Piątek [18.09.2020, 14:22:57] • Świnoujście

Rozpoczęcie postępowania w sprawie terminala kontenerowego w porcie morskim Świnoujście

Rozpoczęcie postępowania w sprawie terminala kontenerowego w porcie morskim Świnoujście

fot. Organizator

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. (ZMPSiŚ S.A.) ogłosił publicznie w dniu 17 września 2020 roku rozpoczęcie konkurencyjnego postępowania mającego na celu wyłonienia podmiotu, który będzie operatorem głębokowodnego terminala kontenerowego w porcie morskim w Świnoujściu. Ogłoszenia o wszczęciu postępowania ukazały się właśnie w krajowych i zagranicznych branżowych portalach internetowych (m.in. World Cargo News, Container Management) oraz prasie krajowej. W styczniu br. ZMPSiŚ S.A. zbadał zainteresowanie realizacją tego przedsięwzięcia, otrzymując w ciągu kilku tygodni deklaracje zainteresowania projektem od siedmiu podmiotów (polskich, europejskich oraz z Azji).

Wybudowanie głębokowodnego terminala kontenerowego w porcie morskim w Świnoujściu jest inwestycją przewidzianą w „Programie rozwoju portów morskich do 2030 roku” przyjętym do realizacji w 2019 roku przez Radę Ministrów, którego celem ma być trwałe umocnienie pozycji polskich portów morskich, jako liderów wśród portów morskich basenu Morza Bałtyckiego, pełniących rolę kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej oraz zwiększenie udziału portów morskich w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju. Na szczeblu Unii Europejskiej inwestycja ta wpisuje się w cele określone w Strategii Europa 2020, w tym w szczególności w zakresie inicjatywy przewodniej „Europa efektywnie korzystająca z zasobów”, kładącej silny nacisk na działania zmierzające do stworzenia zmodernizowanych, inteligentnych i zintegrowanych sieci infrastruktury transportowej, a nadto w zamierzenia ujęte w Strategii Unii Europejskiej dla regionu Morza Bałtyckiego, w tym w szczególności w 2 cel strategiczny „Rozwój połączeń w regionie”, obejmujący działania mające na celu ulepszenie wewnętrznych i zewnętrznych połączeń transportowych. Powyżej wskazane cele realizacji projektu są także spójne z celami określonymi przez Unię Europejską w „Białej Księdze: Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu”, w szczególności odnoszącymi się do: postulowanej w tym dokumencie budowy do 2030 roku w pełni funkcjonalnej ogólnounijnej multimodalnej sieci bazowej TEN-T.

Głębokowodny terminal kontenerowy w porcie morskim w Świnoujściu odcelowo ma osiągnąć roczną zdolność przeładunkową min. 2 000 000 TEU. Docelowo w terminalu będzie możliwa równoczesna obsługa co najmniej dwóch jednostek typu ULCS/megamax. Założenia projektu przewidują przedstawienie koncepcji głębokowodnego terminala kontenerowego w porcie morskim w Świnoujściu przez podmioty uczestniczące w postępowaniu, a następnie zagospodarowanie przez podmiot wybrany w postępowaniu na własny koszt i ryzyko odpowiedniego akwenu morskiego i nieruchomości oraz wykorzystanie nieruchomości zgodnie z koncepcją zaproponowaną w toku właśnie wszczętego postępowania. ZMPSiŚ S.A. określił wyłącznie ogólny cel wykorzystania przyszłej nieruchomości. Założenia określone dla realizacji projektu przewidują maksymalne ograniczenie negatywnego oddziaływania głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu na otoczenie i środowisko, zarówno w okresie budowy, jak i eksploatacji tego terminala oraz wykorzystanie – szczególnie na etapie eksploatacji – technologii i sprzętu o możliwie jak najniższym poziomie emisji, zgodnie z koncepcją tzw. „green terminal”.

Ze względu na oddalenie od miasta Świnoujście, umiejscowienie terminala nie ograniczy dostępu do obiektów turystycznych i nie obniży walorów wypoczynkowych Świnoujścia, a przypływające kontenerowce mogą stać się dodatkową atrakcją.

Podobne terminale zlokalizowane w pobliżu stref turystycznych z powodzeniem funkcjonują̨ w miastach odwiedzanych przez tysiące turystów np.: w Barcelonie, Valencii, Pireusie czy La Spezii. ZMPSiŚ S.A. oczekuje, że podmiot wybrany w rozpoczętym postępowaniu zrealizuje również działania na rzecz społeczności lokalnej uzgodnione z jednostkami samorządu terytorialnego.
W zależności od stopnia zautomatyzowania obsługi, szacuje się, że w głębokowodnym terminalu kontenerowym w porcie morskim w Świnoujściu zatrudnienie może znaleźć nawet kilkaset osób.

Przypomnieć należy, że jak wynika z badań, każde miejsce pracy bezpośrednio w porcie morskim tworzy średnio dwa miejsca pracy w sektorze portowym oraz średnio cztery kolejne miejsca pracy w otoczeniu bezpośrednim. Jednocześnie od każdego miejsce pracy bezpośrednio w porcie morskim uzależnione są co najmniej kolejne trzydzieści dwa miejsca pracy w polskiej gospodarce.

Rozpoczęcie postępowania w sprawie terminala kontenerowego w porcie morskim Świnoujście

fot. Organizator

Dziś́ port w Świnoujściu to ponad pięć́ i poł kilometra nabrzeży, nowoczesny terminal promowy i gwarantujący bezpieczeństwo energetyczne Polski terminal LNG. Świnoujście wspólnie ze Szczecinem tworzy jeden z największych na Bałtyku zespołów portów z roczną obsługą towarów na poziomie ok. 33 mln ton. Po zakończeniu wszystkich inwestycji do 2050 roku, liczba ta ma być trzykrotnie wyższa.

Szczecin i Świnoujście to porty o charakterze uniwersalnym. Oba porty ciągle się rozwijają i poszerzają swoją ofertę. Obecnie prowadzony jest największy w ich historii program inwestycyjny o wartości trzech mld złotych. Wszystkie inwestycje prowadzone są w oparciu o najwyższe standardy oraz z poszanowaniem środowiska naturalnego.

Działające na ich terenie przedsiębiorstwa są w stanie obsłużyć każdy rodzaj towaru i każdy typ statku. Oba są najdalej na zachód wysuniętymi polskimi portami morskimi, leżącymi na pograniczu Polski i Niemiec. Usytuowane są na najkrótszej drodze łączącej Skandynawię ze środkową i południową Europą wzdłuż międzynarodowego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk wchodzącego w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

Porty w Szczecinie i Świnoujściu dysponują dobrze rozbudowanym systemem połączeń z transportem zaplecza lądowego. Poprzez autostrady A11 i A20 skomunikowane są z europejskim systemem autostrad, a poprzez drogę krajową S3 (E-65) z południem Polski, Czechami i Słowacją i dalej na południe Europy. Oba porty mają także dogodne połączenia kolejowe - poprzez odrzańską magistralę łączą się z przemysłowymi ośrodkami zachodniej i południowej Europy.

Port w Szczecinie obsługuje zarówno towary drobnicowe, jak i masowe. Specjalizacją portu jest przeładunek i składowanie kontenerów, wyrobów hutniczych, ładunków ponadgabarytowych, a także papieru i celulozy. Port w Szczecinie jest największym w Polsce centrum przeładunkowym bloków granitowych. Obsługiwane są tu także ładunki masowe suche - takie jak węgiel, koks, kruszywa, zboże, nawozy oraz ładunki płynne, także te wymagające specjalnych warunków składowania i przeładunku, jak np. smoła.

W porcie w Świnoujściu funkcjonuje jeden z największych w Polsce terminal obsługujący suche ładunki masowe, głównie węgiel i rudę oraz terminal promowy, który jest liderem przewozów promowych do Skandynawii. Na terminalu obsługiwany jest ruch pasażerski, samochodowy i kolejowy. W Świnoujściu powstał także nowy terminal specjalizujący się w przeładunkach towarów rolno- spożywczych oraz terminal LNG, który dostawami z Kataru, USA i Norwegii gwarantuje Polsce bezpieczeństwo energetyczne.

Monika Woźniak-Lewandowska


komentarzy: 78, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 78

Gość • Czwartek [01.10.2020, 10:15:25] • [IP: 176.221.122.*]

Nareszcie Świnoujście i Pomorze Zachodnie wykorzystują swoje możliwości rozwoju, na które była ślepa i głucha lub wręcz blokowała dzisiejsza opozycja.

Pingu • Środa [23.09.2020, 13:28:47] • [IP: 176.221.122.***]

Do p.Witolda Nowaka. Szanowny Panie, nie wiem w jakim miejscu w Hiszpanii pan był i gdzie jest taki terminal gdzie nic nie słychać. Opowiada pan bzdury / nie wiem tylko czy to brak wiedzy czy chęć wprowadzenia ludzi w błąd/. Proszę pojechać do Goeteborga. To jest odnośnik jak będzie wyglądało miasto. W centrum miasta, w niedzielę słychać skrzypienie, walenie. W promieniu kilku km absolutnie żadnej zabudowy mieszkalnej. W okolicach terminala z paliwami śmierdzi jak. ... Nikomu nie przyjdzie do głowy by z Goeteborga robić uzdrowisko. To miasto przemysłowe a wiele organizacji walczyło o wyrzucenie terminala, czy też zmniejszenie ilości statków z kontenerami / co jak widać się udało, bo terminal świnoujski ma przejąć większość statków z tego właśnie portu / Czy właśnie o to chodzi, by do Polski przychodziło wszystko czego nie chcą na Zachodzie? Jak nie śmieci z Niemiec, to kontenery ? Więc proszę nie opowiadać o jakimś porciku w Hiszpanii tylko spojrzeć na duże porty kontenerowe.

zabka • Wtorek [22.09.2020, 23:09:50] • [IP: 93.214.187.***]

Kuracjuszy trzeba bedzie pozegnac i sami bedziemy musieli wyjezdzac do sanatorium, zeby zaczerpnac swiezego powietrza... jeden kontenerowiec generuje tyle emisji toksycznych jak 1, 3 miliona aut...

Gość • Wtorek [22.09.2020, 20:10:10] • [IP: 194.49.107.**]

i kto sie na tym dorobi!! Wasz Zmur!! i jego najblizsza swita ! chcieliscie go to macie.Oddalenie od miasta! co za debil to pisal to Warszow juz do miasta Swianoujscia nie nalezy??

Gość • Wtorek [22.09.2020, 16:10:20] • [IP: 89.151.38.***]

Ale ciemnota zawładneła Swinoujsciem. Bo komuna włada od dziesiecioleci.Komunista Zmurkiewicz jest chyba najmądrzejszy z komunistów i robi swoje.Wiekszosc wpisów wpisuje się w hasło Opozycjii" czym gorzej tym lepiej" Europa dawno rozwineła sie a my mamy byc zadupiem europy. Nie należy budować i rozwijac się ?? Drog tez nie budować?? No tak bo rozjadą. ??

Gość • Poniedziałek [21.09.2020, 16:22:55] • [IP: 210.203.236.***]

Szkoda ze ten teren nie nalezal do parku narodowego, bo byc moze nie dalo by rady zabrac kolejnych hektarow. Pisalem juz wczesniej, wyrzucic ten terminal na polnoc od falochronu gazoportu - daleko w morze!!. Inna sprawa, to wozic te pudla mniejszymi jednostakami do Szczecina, po co transportowac je extra 100 kilometrow drogami. Co za lby niemyslace.

Gość12 • Niedziela [20.09.2020, 21:07:44] • [IP: 178.238.247.**]

Z tekstu wynika, że TK i przypływające statki będą atrakcją turystyczną. No, no, to już mamy ekwiwalent dla mieszkańców, taki jak z Gazoportu. Obłuda, hipokryzja, znieczulica społeczna rządzących, nie zapominajmy o naszym starym szeryfie miasta.

Gość • Niedziela [20.09.2020, 11:48:59] • [IP: 62.69.203.**]

Pan redaktor napisał tak”pięknie”o Terminalu Promowym.Tylko zapomniał dodaç, że mamy b.starà flotę promów Morskich.Niemcy odbierajá na dniach nowoczesnà jednoskė promowá z Chin(akurat będzie pasowała do nowwego nabrzeża).Nasze państwo za to dokłada kasę do nieustajácego bankruta(może się mylę?).Rzucajác kłody I nie pozwalajác na odnowienie floaty pozostałym armatorom. Takie jest właśnie podejście naszego państwa do armatorów I gospodarki morskiej.

Gość • Niedziela [20.09.2020, 10:27:13] • [IP: 188.148.77.**]

Zanurzenie mega kontenerowców to 16, 5 metra. Ten terminal to jedna wielka ściema, tak jak i nowe promy! Jakieś pytania?

Gość • Niedziela [20.09.2020, 08:24:46] • [IP: 5.173.138.**]

To teraz rozumiem po co budują tyle apartamentów.

Gość V • Sobota [19.09.2020, 21:47:14] • [IP: 178.238.247.**]

Ciekawostka. W kampanii wyborczej p. Bosak powiedział, że planuje się na obszarze za TK w Świnoujściu wybudowanie rafinerii, oczyszczalni paliw samolotowych. Jest to znane politykom Brukseli. Mniemam, że po cichu iuż zezwalaja na ten preceder. Musimy nagłośnić nasz problem. Zróbmy WIEC pod urzędem. może pod urzędem marszałkowskim w Szczecinie. Nie wolno się poddawać. Zróbmy to dla naszych dzieci, wnuków. Zaprośmy media. Młodzi znajdzcie formę komunikacji.

Gość • Sobota [19.09.2020, 21:45:30] • [IP: 176.221.122.***]

Plażę między falochronami już zabrali, Ani się tam opalać, ani rybek połowić.

Gościu • Sobota [19.09.2020, 17:57:03] • [IP: 5.173.137.***]

Trzeba było walczyć jak budowali nam terminal LNG. Teraz jest już za późno! Ten terminal kontenerowy pewnie powstanie a po nim pewnie i powstanie terminal chemiczny!!

Gość • Sobota [19.09.2020, 17:08:12] • [IP: 46.215.139.***]

Jest gazoport Lecha to i musi być port kontenerowy Jarosława

Gość • Sobota [19.09.2020, 16:58:05] • [IP: 176.221.122.***]

Kocham wycie szlachciców z facebooka. Chyba 500+ nie wypłacali bo jesteście bardziej aktywni

Gość • Sobota [19.09.2020, 16:54:29] • [IP: 60.240.178.***]

Krytykowany dzisiaj Laureat Nagrody Nobla William Nordhaus powiązał tzw. ROZWÓJ ze zmianą klimatu. Twierdzi on, że rozwój czyniąc nas bogatszymi ułatwi naszym dzieciom naprawę jutro tego, co my dzisiaj psujemy. W myśl tej zasady rozwój jest najważniejszy. Dzisiejsze elity władzy; Kaczyński, JoJo-Brudziński, Morawiecki, Gróbarczyk, Urbaś, Żmurkiewicz i ich żołnierze wdrażają ten pomysł wg. zasady rozwój za wszelką cenę! Niszczone są bezpowrotnie klimat, powietrze, woda, gleba, różnorodność przyrody, itd. Beneficjentami terminalu kontenerowego są jedynie dzisiejsi politycy i ich zaufani którzy realizują ten projekt. Czy będą nimi mieszkańcy Świnoujścia? W jakim stopniu i za jaką cenę? I czy Świnoujścianie są świadomi tego, że po 30 latach spokoju od zmiany radzieckiego okupanta na dzisiejszego amerykańskiego sojusznika, w przypadku przeładunku machiny wojennej w porcie kontenerowym, ponownie staną się celem strategicznej broni nuklearnej?

Gość • Sobota [19.09.2020, 15:45:10] • [IP: 178.238.253.**]

Popieram... super. Dobre wiadomości. Oby jak najszybciej.

Gość • Sobota [19.09.2020, 14:34:13] • [IP: 178.238.249.**]

Aśka na barykady. Larum grają!!

Gość • Sobota [19.09.2020, 14:00:59] • [IP: 188.146.191.***]

Gość • Sobota [19.09.2020, 10:13:09] • [IP: 89.151.35.***] - Pewnie to jakiś agent. Takie bzdury wypisuje jak w TVPiS. Budować ten terminal, tylko stoczni nie zmarnować. Niech załoga przejmie w swoje ręce stocznie, a nie dyrektorzy przysłani jak za komuny w teczce. Emeryt Kaczyński jest nie z tej obecnej epoki. Emeryt na emeryturę, bo później pozostanie to tylko lament. Lament Polaków i samotnego Kaczyńskiego. Jego nawet własny elektorat już nie rozumie.

Blondynka z Landrynką • Sobota [19.09.2020, 12:46:22] • [IP: 188.146.177.**]

Żeby się tylko te wielkie statki z kontenerami przez cieśniny przecisnęły i nie zahaczyły dnem o Nord Stream bo wtedy nici z marzeń o niedzielnym zwiedzaniu kontenerów.

Gość • Sobota [19.09.2020, 12:14:41] • [IP: 89.151.38.***]

Spec ustawe Tusk wymyslił a nie nierząd jak to nazywasz.A co to ma ze Swinoujsciem a może3 z MiedZyzdrojami. A ma zASZKODZIC AŻ POD wOLIN.a PRZECIEZ s-3 SIEGA CZECH.Straszna tragedia.Mamy zostać zadupiem dla zachodu i nic nie robić. A na Bałtyk mogą wpływac statki na paliwo lekkie jak wiadomo.Kontenerowiec to statek jak kazdy inny.NIE STRASZYC. NARESZCIE.

Witold-Nowak • Sobota [19.09.2020, 11:59:29] • [IP: 178.235.147.***]

W Hiszpanii byłem na wczasach i tam jest port kontenerowy ze 300 metrów od plaży, gdzie tysiące ludzi chodzą się opalać cały rok. U nas sezon na opalanie 3 miesiące w roku. W niczym to nie przeszkadza. Wcale nie słychać tego terminala. Tam wszystko jest elektryczne.

Gość • Sobota [19.09.2020, 11:19:20] • [IP: 37.248.215.***]

BRAWO DOBRA ZMIANA

Gość • Sobota [19.09.2020, 10:34:01] • [IP: 89.229.72.***]

I jeszcze jedno. Jeśli niektórzy z mieszkańców Warszowa w terminalu widzą szansę dla siebie, to ogłaszam, że spółki portowe cały czas mają braki pracowników i to na bardziej eksponowanych stanowiskach niż myjca kontenerów, zamiatacz placu itp. Powodzenia.

Gość • Sobota [19.09.2020, 10:30:24] • [IP: 89.229.72.***]

Większość wpisów to wypisz wymaluj kopia lat 70-tych ubiegłego wieku i hasła poparcia dla władz PZPR w sprawie budowy Nowej Huty. Budujmy, budujmy a co potem a co nas to obchodzi. Nie potrafimy uczyć się na błędach innych. Niemcy by wykończyć DCT w Gdańsku zbudowali terminal Jade Waser Port. Od 2012 roku ten super nowoczesny terminal żyje tylko dlatego, że operator EUROGATE kieruje tu statki zamiast do Hamburga. Pracuje na 20% a Gdańsk podwoił swoje przeładunki.

Oglądasz 1-25 z 78
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Od teraz w nocy za dyżur aptek uważane są te pełnione przez kolejne 2 godziny zegarowe między 19:00 a 23:00. Zarządzeniem Prezydenta Miasta Świnoujście Nr 168/2024 z 11 marca 2024 roku określono, że dyżury w porze nocnej na terenie miasta w 2024 roku w godzinach 21:00 – 23:00, będą pełnione przez Aptekę „Centrum Zdrowia” przy ul. Grunwaldzka 21, zaczynając od 16 marca 2024 roku ■ Kradzież aut w Polsce w 2023 to wzrost prawie 36 proc. do poprzedniego roku ■ Premier Donald Tusk po ujawnieniu przez "Newsweeka" nieprawidłowości w Collegium Humanum zarządził przyjrzenie się dyplomom kandydatów do spółek Skarbu Państwa. Nikt z dyplomem tej uczelni nie ma szans na stanowisko. Wśród polityków i działaczy obecnej większości rządzącej zaczęło się ukrywanie związków z Collegium Humanum ■ W sobotę, 2 marca, około godziny 18:00, na ogrodach działkowych, wjazd na końcu ulicy Krzywej, doszło do brutalnego ataku na kobietę. Zdarzenie miało miejsce kilkadziesiąt metrów za świetlicą ogródków działkowych. Ofiara, która doznała obrażeń głowy oraz klatki piersiowej, została niezwłocznie przewieziona do szpitala w Świnoujściu. Niestety, mimo usilnych starań, kobieta zmarła ■ Dostaliśmy list od Mieszkańca Ognicy na temat remontu ulicy Mostowej. "Witam serdecznie Panie redaktorze. Zwracam się z prośbą o zainteresowanie remontem ulicy Mostowej. W ciągu tej drogi występuje mostek na rzece Ognica. Mostek jest w stanie agonalnym. Odpowiada za odwodnienie znajdujących się w około łąk, pastwisk. Z obserwacji wynika że firma, która wykonuje remont nie zamierza poprawić naprawić zapadnięty mostek i dzięki temu udrożnić przepływ wody. Wprost przeciwnie w wyniku zagęszczania ziemi i tłucznia betonowego przepusty pod mostkiem są coraz bardziej zagłębiane. Jeśli tak ma wyglądać remont to lepiej byłoby nie ruszać tej drogi. Proszę o zainteresowanie. Pozdrawiam. Mieszkaniec Ognicy." ■ Jarosław Siergiej nowym prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Spółka Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście jest odpowiedzialna za zarządzanie dwoma ważnymi portami w województwie zachodniopomorskim. Port w Szczecinie oraz port w Świnoujściu odgrywają kluczową rolę w obsłudze morskiego transportu towarowego ■ W środę w Bibliotece Narodowej w Warszawie ogłoszono wyniki 22. konkursu o Nagrody „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”. Jednym z laureatów został Jarosław Molenda i jego książka „Nienacki. Skandalista od Pana Samochodzika”, którą opublikowało Wydawnictwo Prószyński i S-ka. ■ Projekt pod wodą: Dlaczego Park Zdrojowy w Świnoujściu nie wytrzymał deszczu? Park Zdrojowy w Świnoujściu jest znanym miejscem wypoczynku i rekreacji. Obszar pomiędzy ulicami Sikorskiego a Chrobrego został zalany wodą, co stanowi znaczny problem dla terenu, który jeszcze niedawno przechodził proces rewitalizacji. Ostatni, trzeci etap renowacji miał na celu odnowienie i przywrócenie blasku tej zielonej przestrzeni. Jednak pomimo zapewnień o kompleksowym podejściu do projektu, dzisiaj widoczne są poważne niedociągnięcia. Brak odpowiedniego systemu odwodnienia jest najbardziej widoczny w chwili, gdy deszcz pada; nie muszą to być ulewy, aby teren parku zamienił się w rozlewisko ■ W ostatni weekend (3,4 luty) zespoły ratownictwa medycznego udzielały pomocy 18 razy. Były to wezwania do zaburzeń i problemów kardiologicznych, zasłabnięć, duszności, infekcji, krwawienia z przewodu pokarmowego, udaru, jednego zdarzenia drogowego i złego samopoczucia ■