iswinoujscie.pl • Środa [29.04.2020, 20:09:04] • Świnoujście
Raport z budowy na terminalu promowym w Świnoujściu

fot. Organizator
Terminal promowy w Świnoujściu jest intensywnie przygotowywany do obsługi transportu intermodalnego. Prace budowlane idą zgodnie z założonym harmonogramem.
Wykonawca przejął plac budowy 19 września ub. roku i od tego momentu terminal niemal z każdym dniem zmienia swoje oblicze. Zniknęły stare magazyny, czy też dawne rampy przeładunkowe oraz dotychczasowe wyposażenie nabrzeży nr 5 i 6. Usunięto również nawierzchnię i podbudowę wcześniejszych parkingów i umocnienia dna na długości 300 merów.
Obecnie prowadzone są roboty polegające na zabijaniu pali pod konstrukcję nowego nabrzeża oraz pod konstrukcję wsporczą estakady. Trwają też roboty ziemne polegające na profilowaniu podłoża pod warstwy konstrukcyjne nawierzchni placów postojowych, układana jest kanalizacja deszczowa. W toku są również roboty elektryczne, teletechniczne oraz zbrojarskie pod fundamenty oświetlenia i przygotowawcze pod przebudowywany układ torów kolejowych.

fot. Organizator
Inwestycja stanowi element globalnego projektu dotyczącego usprawnienia i optymalizacji łańcuchów logistycznych pomiędzy Skandynawią i Europą Południową, obejmujących m.in. korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk. Przedsięwzięcie jest kontynuacją współpracy w ramach „Autostrady morskiej” z Portem Trelleborg rozpoczętej w 2014 r. i ma na celu przystosowanie istniejącej infrastruktury terminalu promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego, w tym obsługi promów o długości do 270 m. Obszarem działań objęta jest północna część terminala, tj. stanowiska promowe nr 5 i 6 oraz ich zaplecze. Roboty budowlane polegają na modernizacji stanowiska nr 5 w celu uzyskania głębokości technicznej Ht = 12,0m i dopuszczalnej Hdop = 13,0 m oraz przedłużeniu stanowiska nr 5 o stanowisko nr 6. W rezultacie powstanie jedna linia cumownicza o długości 294 m, umocnione będzie także dno. Istniejąca rampa przeładunkowa o szerokości 14 m i nośności 60T zostanie przebudowana do nowych parametrów technicznych i uzyska 35m szerokości i 180T nośności. Zakres prac obejmuje również przebudowę istniejącej i wykonanie nowej niezbędnej infrastruktury technicznej na nabrzeżu i zapleczu. Kwestią kluczową będzie przebudowa istniejących oraz budowa nowych torów kolejowych oraz placów manewrowo-postojowych. Z kolei zakup i montaż rękawa pasażerskiego umożliwi bezkolizyjne przemieszczanie się pieszych, natomiast budowa estakady nad stacją kolejową Świnoujście w znakomity sposób skomunikuje zaplecze z terenem terminala. Zakupione będą też cztery ciągniki siodłowe i dwa wózki wysokiego składowania typu „reach stacker” służące do transportu i przeładunku kontenerów na terminalu. Całkowity koszt robót budowlanych przekracza 185 mln złotych netto, wsparcie z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę) to 75,26% kosztów kwalifikowalnych. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na koniec 2021 roku. (red. Monika Woźniak-Lewandowska, fot. Wiesław Mileńko, 29.04.2020)
Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR
Straty za PO i PSL to byla metoda na sprzedaz wszystkiego na co znalazl sie chetny. A chetni sa i beda bo to wszystko dochodowe dzialalnosci. Np gospodarka odpadami, dostawy wody i scieki, stocznie, kopalnie itd. To samo moglo byc z terminalem
Nieudolny rząd PO-PSL chciał, jak wszystko, sprzedać za grosze ten terminal szkopom. Premier Kopacz oświadczyła że skoro terminal przynosi straty to trzeba go sprzedać a TT Line już czuł się jak nowy właściciel. Zmienił się rząd i terminal przynosi zyski a nie straty jak poprzednio przez 8 lat.
Te pieniadze z uni to nie prezent bo najpierw musielismy wplacic do Uni. A patrzac jak sie bogaci sasiedzi w Polsce umoscili ile zarabiaja to zaden prezent. Nie ma sie czym podniecac. Im na etapie budowanie infrastruktury pomogli USA plan marszala i w 1953 cala zachodni Europa umozeniem 50 Prozent dlugow i rozlozeniem raszty na dogodne raty. To umozenie dotyczy niemcow ktorzy posrednio wepchneli nas w lapy komuny. A co bylo dalej kazdy wie. Teraz dlatego to zadna laska, ze jakies fundusze trafia do Polski czy innego kraju poszkodowanego w Jalcie i Poczdamie.
DO IP:90.214.190.*** No to dalej oglądaj TVpis.Tam jest wiele dobrego, niezależnego dziennikarstwa!!Sama prawda i obiektywizm.
Ok tylko skąd mają się wziąć kontenery na terminalu promowym?
A w wiadomościach powiedzieli że UNIA EUROPEJSKA nie daje żadnych pieniędzy, a tu proszę 75% to kasa z UNII.
06:05:48] • [IP: 37.47.161.**] Piasku właśnie u nas brak! Oto paradoks naszych terenów: otoczeni wodami prawie ich do picia nie mamy, a mając miasto na piasku, też go nie mamy, bo jest... słony, nie nadaje się do prac murarskich, do betonu.
Pamiętam ten klekot metalowego bociana w styczniu i lutym. Gdzie byli producenci dźwięku i łowcy sampli, mogli nagrywać.
proponuje jeszcze wybudowanie ogromnej cementowni, piasku jest wystarczajaco a beton w miecie potrzbny, bo sie rozlewa gdzie sie da
A zaczęło się od czasów I sekretarza Gomułki promem" Gryf" w czerwcu 1967 roku na starym drewnianym pomoście kolejowym. To już minęło 53 lata.
dobra robota, aż chce się żyć.