Dostępność pracowników to dziś jeden z kluczowych warunków przyciągania nowych inwestycji i reinwestycji – czyli rozwoju firm, które już na Pomorzu Zachodnim są obecne. To zarówno specjaliści o wysokich kwalifikacjach, jak i ci, którzy są gotowi do wykonywania prac prostszych. Najczęściej są to właśnie pracownicy z Ukrainy, których znaczenie dla lokalnej gospodarki w ciągu ostatnich lat znacząco wzrosło. Według ostatnich danych ZUS, w Szczecinie oficjalnie pracuje 19 tys. obywateli Ukrainy. W ocenie pracodawców część z nich może skorzystać z otwarcia niemieckiego rynku pracy. Zachętą do pozostania w zachodniopomorskiem mogłoby być połączenie lotnicze z Ukrainą. Mając tego świadomość Zarząd Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów w porozumieniu z Urzędem Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego i firmą Technologie Tworzyw Sztucznych Sp. z o.o. prowadzi rozmowy z różnymi liniami lotniczymi, by takie połączenie udało się uruchomić.
- Włączyliśmy się w lobbing na rzecz uruchomienia takiego połączenia. Mamy świadomość, że dla przewoźnika taka decyzja jest sporym wyzwaniem i musi być podparta wnikliwymi analizami. Sondowaliśmy już zainteresowanie wśród naszych firm i ich pracowników z Ukrainy. Uruchomione niedawno przez SAS połączenie Szczecin – Kopenhaga, to był taki „długi marsz". Na pewno pomogły w tym przedstawione przez nas analizy i wsparcie lokalnego duńskiego biznesu, ale na końcu i tak decyzję podejmuje przewoźnik w oparciu o rachunek ekonomiczny – mówi marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Ponad 1 tys. pracujących w zachodniopomorskich przedsiębiorstwach obywateli Ukrainy jest zainteresowanych lotami z Goleniowa. To wyniki ankiety przeprowadzonej przez Centrum Inicjatyw Gospodarczych Województwa Zachodniopomorskiego wśród regionalnych przedsiębiorców. Potencjał połączeń jest z pewnością większy, bo na apel o wypełnienie specjalnych ankiet odpowiedziało zaledwie trzydziestu z ponad 200 adresatów ankiety.
Możliwość uruchomienia nowej destynacji była tematem dyskusji Radnych Województwa. W spotkaniu wzięli udział przedsiębiorcy, ale i Zarząd Poru Lotniczego Szczecin–Goleniów.
- Rozmowy trwają, w najbliższym tygodniu spotykamy się z kolejnym przewoźnikiem. Słyszymy o ograniczeniach związanych z dostępnością samolotów. Ogranicza nas również nasza infrastruktura, system świateł czy przepustowość terminala. Możemy przekonać przewoźnika do połączenia, ale jeśli ono się nie utrzyma, to stracimy na reputacji. Potrzebujemy od przedsiębiorców twardych dowodów na możliwy sukces – wyjaśniał Prezes Zarządu Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów Maciej Dziadosz.
Prezes Lotniska w Goleniowie wskazywał, że taką zachętą mogły by być dopłaty pracodawców do biletów lotniczych dla pracowników. Od lat robią tak norweskie firmy zatrudniające polskich stoczniowców. W negocjacjach pomogłyby również informacje o średnich płacach. Za połączeniem lobbują m.in. przedsiębiorstwa z Goleniowskiego Parku Przemysłowego z firmą TTS na czele.
- Rozumiem przedsiębiorców i ich obawy związane z otwarciem niemieckiego rynku pracy. Prosimy Północną Izbę Gospodarczą o szczegółowe analizy. Ubolewam, że połączenie dla nas życiodajne – Warszawa – Goleniów, które obsługiwał Ryanair zostało zatracone z uwagi na wysokie opłaty lotniskowe wprowadzone przez Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze" – dodawał członek Zarządu Województwa Stanisław Wziątek.
Samorządowe prośby o ograniczenie podwyżek dla przewoźnika i „uwzględnienie znaczącej potrzeby mieszkańców Pomorza Zachodniego w zakresie utrzymania przedmiotowego połączenia" nie spotkały się z przychylnością Państwowego przedsiębiorstwa. Połączenie z Warszawą dawało szansę na znalezienie się w Kijowie w czasie krótszym niż 4 godziny. Była to najtańsza i w opinii ekspertów najlepsza dla rozwoju Lotniska w Goleniowie alternatywa do podróżowania samolotem z Pomorza Zachodniego na Ukrainę.
Przypomnijmy, że władze Portu Lotniczego zabiegają o rozbudowę istniejącego terminala do obsługi pasażerów oraz wymianę ze względu na zużycie istniejącego systemu świetlnych pomocy nawigacyjnych, co podniesie jednocześnie możliwości obsługowe, gdyż w planach jest uruchomienie systemu CAT II. Za inwestycjami opowiadają się Samorządy będące wspólnikami w spółce: Szczecin, Goleniów i Województwo Zachodniopomorskie, które od lat dofinansowują lotnisko.
Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego posiada 18,41% udziałów w Porcie Lotniczym Szczecin-Goleniów oraz aktywnie wspiera jego rozwój. W ciągu ostatnich 4 lat zainwestował w lotnisko 20 mln zł, dzięki czemu znacząco poprawiła się infrastruktura i wzrosła możliwość rozwoju siatki połączeń.
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Biuro Prasowe
Do 123...ucz sie buraku obcych jezykow i nie pirandol.
Szkoda że nie pomyśleliście najpiwre o usprtawnieniu połączenia lotniczego z resztą kraju dla Polaków ale tego jakoś, zwyczajowo, trudno się spodziewać. Może by tak w sezonie jakiś autobus nasz i niemiecki na zmianę do i z lotnioska jeżdził?.
Może byście pomyśleli o jakimś rozsądnym połączeniu Świnoujścia z tym portem lotniczym bo poza własnym transportem nie można się tam po ludzku dostać... A nie od Ukraińców zaczynacie
STOP LOTOM NA upaINE !! SAMOLOTY WYSYŁAĆ DO BELGII I ZACHODNICH NIEMIEC.
jak Niemcy otworzą granice to Ukraińcy wyjadą na Roboty do Niemiec
A może Goleniów wpierw połączył by się z europejskimi stolicami a nie tylko Londyn i Londyn. Z naszego regionu np nie ma nic do holandii
mało ich jeszcze u nas qwa gdzie nie pójdziesz to albo niemiecki albo ukrainski nawet w dhl qwa są zanim przylecą powinni nauczyć się polskiego a nie idąc do sklepu rosyjski trzeba znać to jakaś paranoja
Odesłać wszystkich do domu a u nas podnieść stawki i po kłopocie ujraincom zapewniajom lokum itd i się opłaca... A Polakowi dać więcej zarobić już nie!
A moze wreszcie jakies sensowne polaczenie ze swinoujscia do berlina, za ciuchcie niemiecka dziekuje i nie polecam.droga i dluga droga.nie ma zadnego busa, nie ma nic na stale regularnego,
A co wam Ukraińcy szkodzą? To tak samo jak z Polakami w Wielkiej Brytanii. Tyle że Brytyjczykom nie chciało się pracować za niskie stawki, a u nas nie ma nikogo do pracy, bo tak dużo siedzi na wyspach czy w innej Francji. Jeszcze trochę, to polskich lekarzy będzie więcej za granicą niż w kraju. Hydraulików nie ma, sensownych lakierników samochodowych nie ma. Wszyscy uciekają na zachód. To kto u nas ma pracować? Ściągnijcie Chińczyków, Hindusów czy innych Azjatów, nie będzie Ukraińców.
Byle mniej miejsc pracy dla Polaków! O to chodzi? Za wysoko się cenimy?
niech juz leca byle szybko i tak jak pisali inni ale w jedna strone do siebie
Ale zniesli trase sztokholm golenow
Panie Marszałku województwa a jak tam sztandarowy projekt Pana za drobne 550 mln zł ? Miał to być koń pociągowy przemysłu stoczniowego województwa i co się dzieje? Koń wyciągnął kopyta? A nas kosztuje to już dużo więcej niż te marne pieniądze jakie pana urząd dał na początku tej firmie Czy teraz chce pan wykończyć też port lotniczy ?
Hehe, ja też Gość • Poniedziałek [27.01.2020, 16:02:50] • [IP: 5.173.146.**] Jestem za ale bilety tylko w jedną stronę
A może jakieś urlopowe kierunki przez cały rok?!
Tylko nie to! Prace Molewskiego mogą się wtedy wydłużyć o rok, bo pracuje tam sporo Ukraińców.Uspokojeni, że w Polsce mają stabilność, mocniej się przykleją do firmy, zasilani marną pensją, która wprawia ich w jednostajnie nieprzyspieszony ruch i nadal ciapać będą to rozgrzebowisko łopatami w rytmie ruchów muchy na lepie.. nadal samotna żołta koparka będzie coś korygowała przez 5 dni jak żółty żuczek ścierwniczek przy kupie, a Michalska będzie obwieszczała, że UM pozostaje czujny i niezadowolony z prac.
Kilka lat temu latały tam samoloty do Kopenhagi zawsze byl komplet pasażerów, przydały by się loty na Ukrainę i do Skandynawi do USA!
Llobbują za połączeniem lotniczym z Ukrainą ja mieszaniec Świnoujscia też loobuję po wielu złych doświadczeniach z tą nacją w jedną stronę i oby nigdy nie wracali sjonara
DAWNO POWINNO SIĘ O TYM POMYŚLEĆ - WSZĘDZIE PEŁNO OGŁOSZEŃ" Z A T R U D N I Ę", " DAM PRACĘ", " PRZYJMĘ DO PRACY'' A CO BĘDZIE W SEZONIE.JEŚLI KTOŚ NIE PRACUJE TO CHYBA TYLKO DLATEGO ŻE MU SIĘ NIE CHCE.
Mam przeczucie, że nawet Ukraińcy nie uratują tego lotniska. A to dlatego, że" tu się nawet mapa kończy".
Już czas najwyższy tych nierobów i partaczy na majdan odesłać. Oni się nawet o swoją Uhraine nie martwią. Czy różne bondary i arłukowcze chcą tu swojaków ściągać i po co?
Połączenie Goleniów - Lwów, powinno być już dawno!!
na Ukrainie jest 60 mln ludzi..z tego większość bezrobotnych..więc na ma strachu, że nie bedzie komu pracować w Polsce
Ale piekna propaganda. Gdyby nie pracownicze loty do norwegii i na wyspy mozna by zamykac ten " port lotniczy" juz dawno...