POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Niedziela [27.10.2019, 21:02:24] • Świnoujście

Inspektor z Biura Informacji i Konsultacji Społecznych nie wie co to kultura osobista i etyka zawodowa?

Inspektor z Biura Informacji i Konsultacji Społecznych nie wie co to kultura osobista i etyka zawodowa?

fot. Paweł Winowicz

Może nie każdy mieszkaniec o tym wie, ale świnoujskich urzędników obowiązuje Kodeks Etyki Pracowników Urzędu Miasta Świnoujście. Nie starczyłoby miejsca, żeby przytoczyć jego zapisy, więc tylko powiemy, że to zbiór zapisów, który określa, że każdy urzędnik w swojej pracy zawodowej ma kierować się zasadami: praworządności, rzetelności, bezstronności i bezinteresowności, profesjonalizmu, jawności, neutralności i odpowiedzialności.

Tak powinno być - a jak jest na co dzień?

Kilkanaście tygodni temu zrelacjonowano nam bulwersującą historię, której uczestnikiem miał być Roman Kuchciński. Pan Roman, niezłomny poszukiwacz prawdy nieprawidłowości przy budowie mostu do Karsibora, postanowił zapoznać się z fakturami za realizację tej inwestycji, które były dostępne wyłącznie w Urzędzie Miasta. Za dostęp do kopii 16 faktur nakazano Panu Romanowi zapłacić 331 zł, co ten niezwłocznie uczynił. Poinformowano Go również, że faktury będzie mógł odebrać w Biurze Informacji i Konsultacji. Pan Roman udał się więc do Pani Hanny Lachowskiej, inspektora w tym biurze, a nie będąc pewnym rezultatu bezproblemowego odbioru dokumentów, poprosił swojego znajomego Pawła fotografa o dokumentowanie aparatem fotograficznym tej wizyty. Przypomnijmy, że Urząd Miasta jest miejscem użyteczności publicznej i każdy ma prawo tam wejść, jak również korzystać z pełni swoich praw obywatelskich.

Według uczestników od samego początku urzędnik pani inspektor Lachowska zachowywała się co najmniej "nieprzyjemnie".

Pan Roman relacjonuje to tak: cyt. "Więc p. Lachowska miała pretensje, że przyszedłem z fotografem, a ja mówię dla mnie to jest bardzo ważne raz, że podejrzewam, że te 331 zł, które mam zapłacić za 16 faktur to jest zbyt wygórowana cena, no i ona się oburzyła i kazała mu wyjść. (...) no i myśmy się zebrali i wychodzimy i w trakcie wychodzenia drzwi jeszcze były otwarte, bo ja miałem kopertę z fakturami i torbę z laptopem, a p. Lachowska trzasnęła drzwiami tak, że prawie z futryn wypadły. No ja uważam, że tak urzędnik nie powinien się zachowywać."

Paweł, młody człowiek, który towarzyszył w spotkaniu zrelacjonował nam to tak: cyt:"Jak weszliśmy do gabinetu p. Lachowskiej BIK p. Kuchciński podszedł bo biurka ja się ustawiłem z aparatem, kiedy zaczął podpisywać papiery zacząłem robić zdjęcia p. Hanna zwróciła się do mnie, żebym przestał robić zdjęcia, na chwilę przestałem ale po chwili znowu zacząłem robić ogólne zdjęcia, że Pan Roman odbiera skany. Kiedy była już ważna chwila znowu zacząłem robić zdjęcia i p. Lachowska znowu się do mnie odwróciła zaczęła do mnie mówić podniesionym głosem żebym przestał robić zdjęcia, bo inaczej ona mnie gdzieś poda i dodała, ze też mi będzie robić zdjęcia. Mówiła, że wygrała z szefem sprawę - informuje nas Paweł - Ja powiedziałem to niech sobie Pani wygrywała. Ona się odwróciła i na tym się skończyło. Jak wychodziłem powiedziałem "Do Widzenia i miłego dnia", a Ona odpowiedziała "A Panu nie!" i trzasnęła bardzo mocno drzwiami tak, że się aż okna trzęsły a jak jakaś osoba co wchodziła po schodach aż się odwróciła."

W ocenie obu panów urzędnik pani Lachowska, niewątpliwie będąca twarzą Urzędu Miasta prawdopodobnie nie rozumie słowa kulturalna obsługa klienta. Dobrze było by gdyby urzędnicy mający bezpośredni kontakt z mieszkańcami przypomnieli sobie Kodeks Etyki Pracowników UM. A może nawet wyuczyć się go na pamięć?

Urzędnicy powinni zdawać sobie sprawę, że każdy kontakt z mieszkańcem taki jak Pan Roman, który zapłacił za udostępnienie mu pewnych dokumentów, ma prawo do kulturalnej i życzliwej obsługi bez żadnej łaski.

źródło: www.iswinoujscie.pl

--------------------------------------------------------------------------

KODEKS ETYKI
PRACOWNIKÓW URZĘDU MIASTA ŚWINOUJŚCIE

Kodeks Etyki zawiera zbiór zasad i wartości etycznych wyznaczających oczekiwane standardy postępowania pracowników Urzędu Miasta Świnoujście, w związku z wykonywaniem przez nich swoich obowiązków. Stosowanie uniwersalnych wartości moralnych i etycznych, zgodnych z oczekiwaniami społecznymi i obywatelskimi, które przekładają się bezpośrednio lub pośrednio na sposób administrowania sprawami publicznymi – jest obowiązkiem pracowników Urzędu Miasta Świnoujście.

I. Przepisy ogólne
Celem niniejszego kodeksu jest:

1. ustanowienie standardów postępowania, których powinni przestrzegać pracownicy Urzędu Miasta Świnoujście wypełniając swoje obowiązki;
2. wspieranie pracowników Urzędu Miasta Świnoujście w prawidłowym wypełnianiu tych standardów, w zgodzie z oczekiwaniami społeczności lokalnej;
3. informowanie społeczności lokalnej o standardach postępowania, jakich mają prawo oczekiwać od pracowników Urzędu Miasta Świnoujście.

II. Zakres obowiązywania KODEKSU
Kodeks etyki (zwany dalej „kodeksem") ustanawia ogólne zasady etyki i postępowania, których mają obowiązek przestrzegać wszyscy pracownicy Urzędu Miasta Świnoujście (zwani dalej „pracownikami”) w kontaktach zawodowych ze społeczeństwem, z wyjątkiem sytuacji, gdy podlegają one przepisom szczególnym takim jak np. przepisy dotyczące dostępu do dokumentów i informacji publicznej oraz procedur przetargowych.
W charakterze zaleceń przepisy kodeksu obowiązują także osoby zatrudnione w Urzędzie Miasta Świnoujście na podstawie umów prawa cywilnego.
III. Zasady wyznaczające standardy postępowania pracowników Urzędu Miasta Świnoujście przy wykonywaniu obowiązków.

1. Zasada praworządności
Zobowiązuje pracownika do tego, aby:

a) wykonywał swoje obowiązki z zachowaniem najwyższej staranności, działając na podstawie i w granicach obowiązującego prawa, zwracając uwagę na to, aby decyzje dotyczące praw lub interesów podmiotów posiadały podstawę prawną, a ich treść była zgodna z obowiązującymi przepisami prawnymi, mając na względzie interes publiczny;
b) miał świadomość służebnej roli administracji samorządowej wobec społeczności lokalnej, działał sprawiedliwie i rozsądnie;
c) informacje uzyskane w wyniku prowadzonych czynności wykorzystywał wyłącznie do celów służbowych;
d) w kontaktach zawodowych ze społeczeństwem w każdych okolicznościach, zgodnie z zakresem swoich obowiązków, działał w interesie wspólnoty samorządowej oraz chronił uzasadnione interesy każdej uprawnionej osoby, a w szczególności nie pozwalał, aby na jego postępowanie miały wpływ osobiste interesy lub naciski polityczne.

2. Zasada rzetelności
Zobowiązuje pracownika do tego, aby:

a) wykonywał swoje obowiązki sumiennie, wykorzystując w sposób najlepszy swoją wiedzę i umiejętności, oddzielając ustalenia faktyczne od własnego komentarza, oceny i krytyki;
b) podejmował działania w oparciu o prawidłowo dokonane ustalenia, a uzyskane informacje wykorzystywał wyłącznie do celów służbowych;
c) podejmował działania rozważnie, skutecznie i zdecydowanie;
d) rozpatrując sprawy nie kierował się emocjami, był gotów do przyjęcia krytyki, uznania swoich błędów i do naprawienia ich konsekwencji;
e) dotrzymywał zobowiązań, kierując się prawem i przewidzianym trybem działania;
f) był lojalny wobec zwierzchników, gotów do wykonywania poleceń służbowych, mając przy tym na względzie aby nie zostało naruszone prawo lub popełniona pomyłka.

3. Zasada bezstronności i bezinteresowności
Zobowiązuje pracownika do tego, aby:

a) w wykonywaniu swoich obowiązków, a szczególnie w relacjach z obywatelami, był uważny, sprawiedliwy i bezstronny;
b) rozpatrując wnioski i odpowiadając na zapytania traktował równo wszystkich uczestników, bez uprzedzeń, nie dyskryminując żadnego z nich ze względu na narodowość, rasę, płeć, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, stan cywilny, język, religię lub wyznanie, przekonania polityczne, orientację seksualną, posiadaną własność, wiek, reputację lub pozycję społeczną, tak aby osoby w takiej samej sytuacji traktowane były w taki sam (porównywalny) sposób, chyba że specjalne traktowanie znajduje uzasadnienie w obiektywnych cechach sprawy podlegającej rozpatrzeniu;
c) nie przyjmował żadnych zobowiązań wynikających z pokrewieństwa, znajomości lub przynależności;
d) w przypadku konfliktu interesu w sprawach prywatnych i służbowych wyłączał się z działań mogących wywołać podejrzenia o stronniczość lub interesowność;
e) nie podejmował żadnych prac ani zajęć, które pozostawałyby w sprzeczności z obowiązkami służbowymi;
f) w związku ze swoją pracą nie przyjmował żadnych korzyści materialnych ani osobistych;
g) przestrzegał odrębnych przepisów wewnętrznych, określających zasady wyłączania się pracowników z postępowań, w których zachodzi konflikt interesów.

4. Zasada profesjonalizmu
Zobowiązuje pracownika do tego, aby:

a) systematycznie rozwijał swoje kwalifikacje zawodowe i dążył do pełnej znajomości aktów prawnych oraz stanów faktycznych spraw;
b) w trakcie prowadzenia spraw współpracował ze zwierzchnikami i ekspertami;
c) w sposób komunikatywny uzasadniał – merytorycznie i prawnie – własne decyzje i sposób postępowania;
d) dbał o jakość merytoryczną swej pracy i dobre stosunki międzyludzkie;
e) dążył do rzeczowego uwzględniania rozbieżnych opinii;
f) zapobiegał napięciom w pracy i przestrzegał zasad poprawnego zachowania.

5. Zasada jawności
Zobowiązuje pracownika do tego, aby:

a) zakres udostępniania albo ograniczania informacji o sprawach przez niego prowadzonych był zgodny z przyjętymi procedurami stanowienia, stosowania i kontrolowania aktów administracyjnych, zasadami funkcjonowania, finansowania i rozliczania organów samorządowych;
b) unikał konfliktów interesów wynikających ze sprawowanych przez niego funkcji, szczególnie w sprawach materialnych – zamówień publicznych, prac zleconych na rzecz administracji samorządowej, koncesji, zwolnień i ulg podatkowych.

6. Zasada neutralności
Zobowiązuje pracownika do tego, aby:

a) bez względu na własne przekonania i poglądy polityczne zachował obiektywizm porad i opinii udzielanych zwierzchnikom;
b) nie ulegał jakimkolwiek formom wpływu i nacisku, które mogą prowadzić do działań stronniczych lub sprzecznych z interesem publicznym;
c) dbał o jasność i przejrzystość własnych relacji z osobami pełniącymi funkcje publiczne;
d) nie angażował się w działalność stronniczą;
e) lojalnie i rzetelnie wykonywał polecenia przełożonych, bez względu na własne przekonania i poglądy polityczne.

7. Zasada odpowiedzialności
Zobowiązuje pracownika do tego, aby:

a) nie uchylał się od podejmowania trudnych rozstrzygnięć, mając pełną świadomość wynikających z nich konsekwencji oraz odpowiedzialności za swoje postępowanie;
b) relacje służbowe opierał na współpracy, koleżeństwie, wzajemnym szacunku, pomocy oraz dzieleniu się własnym doświadczeniem i wiedzą;
c) zachowywał się godnie w miejscu pracy i poza nim;
d) postępował tak, aby wzmocnić autorytet i wiarygodność władzy samorządowej.

IV. Sankcje
Naruszenie postanowień kodeksu:

1. powoduje odpowiedzialność regulaminową i dyscyplinarną pracownika oraz przewidziane prawem konsekwencje;
2. znajduje odzwierciedlenie w ocenie kwalifikacyjnej pracownika dokonywanej zgodnie z obowiązującymi przepisami.


komentarzy: 60, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 60

Gość • Środa [30.10.2019, 11:10:44] • [IP: 77.112.9.***]

A może wypadaloby zapytać; Czy można zrobić zdjecia? Panie Pawle i p. Kuchcinski kultura wymagana również od petentów!

Gość • Wtorek [29.10.2019, 22:59:35] • [IP: 37.30.0.***]

00:17 -pomyliło ci się, kto chce robić fotki - Kuchciński i jego towarzysz, nie Iswinoujscie pl! Czytaj ze zrozumieniem!

Gość • Wtorek [29.10.2019, 15:23:11] • [IP: 37.248.210.**]

Nawiązując do odrażającego traktowania petentów to WAiU wiedzie prym.jedna z nuch nadaje się naprawde do przebadania. Tak niekompetenta plotkujaca klamliwa osoba która jest winna ogromne pieniądze które nabrala od ludzi majaca same dlugi nie powinna tam pracowac

Gość • Wtorek [29.10.2019, 13:41:37] • [IP: 87.191.171.**]

Wywalilbym taka pracownice w minute z pracy za brak szacunku do ludzi.

GośćG • Wtorek [29.10.2019, 10:22:56] • [IP: 81.219.191.**]

Romek oszołom z kolegą i wszystko jasne

Gość • Wtorek [29.10.2019, 08:01:07] • [IP: 37.30.0.***]

16:28 chcesz uprawiać politykę wobec ludzi w stylu Mao tse tunga? Zmuszać do higieny petentów? 12:11 - fotografie były robione w miejscu publicznym, w urzędzie, osobom piastującym funkcje publiczne. Chcesz powiedzieć, że fotografowano panie w sytuacjach intymnych i prywatnych?!

Gość • Wtorek [29.10.2019, 07:53:11] • [IP: 188.146.96.***]

Ileż razy widziałem materiały TV od TVP po Polsat, gdzie do magistratów wchodzono z kamerą, widzieli wtedy telewidzowie te zirytowane buzie urzędników, kłapanie dziobem, że zwierzchnik umówiony na rozmowę nie mógł przyjść - oczywiste było, że nie ingerujemy w sprawy alkowy, lecz pokazujemy urząd publiczny. A co do chamskiej reakcji trzaskania drzwiami. Kiedyś, załatwiając w wydziale inżynierii lub architektury pewną sprawę, na zasadzie dygresji zapytałem o odcięcie przez tor UBB od lasu mieszkańców Posejdonu - na to wzniosła ręce w górę urzędniczka i zawołała :" Tam [przez tor] nie wolno chodzić!" Na to ja:" Dlaczego pani krzyczy? A jak się pani nazywa?" (nie miała wbrew przepisom identyfikatora). Cisza... Po chwili:" Przepraszam pana".

Gość • Wtorek [29.10.2019, 00:17:33] • [IP: 31.11.128.***]

Poniżacie panią Lachowską przy każdej okazji, a potem zdziwieni, że nie jest wylewnie sympatyczna, kiedy chcecie trzaskać jej foty w pracy. To też człowiek, chociaż urzędnik.

Gość • Poniedziałek [28.10.2019, 16:28:08] • [IP: 31.0.69.***]

Kultura osobista i higiena osobista-to chyba dotyczy i urzędników i petentów?

Gość • Poniedziałek [28.10.2019, 15:56:43] • [IP: 178.238.249.**]

Dawno nikt nie określił ze ta Pani jest miła i uśmiechnięta.

Gość • Poniedziałek [28.10.2019, 15:27:37] • [IP: 37.248.166.***]

Bardzo miła osoba..trudno uwierzyć mi w te wypociny

Gość • Poniedziałek [28.10.2019, 13:35:02] • [IP: 37.47.153.*]

widać z tego tylko tyle gdzie się u pani koncza plecy a zaczyna d...

Gość • Poniedziałek [28.10.2019, 13:30:36] • [IP: 37.47.170.**]

Panowie byli moim zdaniem bardzo nie kulturalni ponieważ 2 razy proslai pani lechowska że by nie robić zdjęć i na pewno można było zrobić na zewnątrz zdjęcia z fakturą w dłoni a osba ktura nie reaguje na to że ktoś sobie nie życzy i na perwere robi dalej to samo to jest egoistyczny natrętny i bardzo nie kulturalny i to jeszcze na dodatek wobec kobiety a pań Paweł jest młody to p.lechowska mogła by być jego matką ale na szczęście nie jest. jak przeczytałem co zaszło uważam ze p.pawel wynius takie zachowanie razem z drugim panem z domu w którym raczej nigdy nie padło słowa kultura osobista pozdrwiam

Gość • Poniedziałek [28.10.2019, 13:21:59] • [IP: 185.210.38.***]

Jest osobą publiczną i kropka.

Gość • Poniedziałek [28.10.2019, 12:15:14] • [IP: 94.254.226.***]

ON SIĘ WABI ROMAN BREDZI. JAK TA WESZ ABY DOKUCZYĆ .

Gość • Poniedziałek [28.10.2019, 12:11:42] • [IP: 80.245.189.***]

Z samego faktu zatrudnienia na stanowisku urzędniczym nie można uznać że dana osoba pełni funkcję publiczną i fotografować ją a następnie upubliczniać wizerunek...

Gość • Poniedziałek [28.10.2019, 11:44:05] • [IP: 77.165.138.***]

Wpis został usunięty ze względu na złamanie prawa lub regulaminu serwisu przez użytkownika/Admin

Gość • Poniedziałek [28.10.2019, 11:05:08] • [IP: 93.94.190.***]

Wprost nie moge uwierzyc. Codzienny wyraz twarzy tej Pani doskonale pokazuje, że jest to osoba o bardzo pogodnym usposobieniu i z pewnoscia bardzo uprzejma. Doslownie cos nieprawdopodobnego!

Gość • Poniedziałek [28.10.2019, 11:03:32] • [IP: 93.175.104.**]

zasady nic nie mówiąo grzecznoci...

Gość • Poniedziałek [28.10.2019, 10:25:46] • [IP: 89.64.25.***]

O PAN ROMAN NA ZDJĘCIU

Gość • Poniedziałek [28.10.2019, 10:24:45] • [IP: 158.69.182.**]

Wpis został usunięty ze względu na złamanie prawa lub regulaminu serwisu przez użytkownika/Admin

Gość • Poniedziałek [28.10.2019, 10:24:09] • [IP: 31.0.36.*]

Niech stary rzecznik Robert wraca i to jak najprędzej

Gość • Poniedziałek [28.10.2019, 10:23:39] • [IP: 176.221.123.***]

Rosyjski powinny znać osoby urodzone przed +/- 1973. Czyli znają.

Gość • Poniedziałek [28.10.2019, 10:22:41] • [IP: 37.47.173.***]

No i zrobiła się awantura. Uważajcie na komentarze, Admin nie zauważy, przeoczy, nie skasuje i będą wykorzystane w sądzie jak nic. Dobry prawnik, a takich UM chyba ma, tylko czeka na wykorzystanie ich w sądzie. Nie dawajcie argumentów do ręki urzędnikom UM." Koń, jaki jest, każdy widzi".

Bar • Poniedziałek [28.10.2019, 10:18:06] • [IP: 37.47.2.***]

Generalnie jest tak, że specyfikę Świnoujścia widać z dystansu. Chyba każdy kto stąd wyjechał, pomieszkał w dużym mieście, czy za granicą, wracając tu widzi fatalne zwyczaje, zwłaszcza w Urzędzie Miasta. Mam porównanie z kilkoma urzędami w Warszawie, a także w UK. W Świnoujściu już w biurze obsługi jest źle - zero uśmiechu na dzień dobry, dalej na piętrach, w gabinetach, niestety jest tylko gorzej. Choć nie wszędzie! Jest kilkoro urzędników zawsze miłych, chętnych pomóc. Ale większość, jakieś 80-90%, to zamknięci w sobie, jakby odreagowujący swe niespełnienie lub inne problemy ludzie. APELUJĘ do władz - może jakieś szkolenia z obsługi mieszkańców? Przecież to my płacimy na ten Urząd! URZĘDNICY - zostawiajcie problemy w domu, my i tak mamy 'jazdę' z biurokracją, a jeszcze Wasze ponure miny i obsługa 'z łaską" naprawdę nie pomagają w życiu.

Oglądasz 1-25 z 60
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Nasze dziewczęta ze Świnoujścia i ich opiekun i choreograf Izabela Gromek - Świątek zdobyły pierwsze miejsce w 27 FESTIWALU TWÓRCZOŚCI DZIECIĘCEJ WOJSKA POLSKIEGO . TEATR TAŃCA GOTHIKA PO RAZ DRUGI Z RZĘDU ZOSTAŁ LAUREATEM 27. FESTIWALU TWÓRCZOŚCI DZIECIĘCEJ WOJSKA POLSKIEGO ORAZ NAGRODY SPECJALNEJ POLSKIEJ GRUPY ZBROJENIOWEJ. TEATR TAŃCA GOTHIKA 🥇🏆 Liliana Ośmialowska, Nadia Guzik, Wiktoria Mokrzycka, Zofia Tałanda, Hanna Puźniak, Łucja Drachal, Luiza Kradyna, Ida Świątek, Zuzanna Wlczak, Julia Tarnowska. Tytuł widowiska tanecznego: "JESZCZE POLSKA NIE ZGINEŁA, KIEDY MY ŻYJEMY" 🇵🇱 ■