POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Czwartek [29.08.2019, 19:53:00] • Świnoujście

Petycja do władz miasta Świnoujścia i Zachodniopomorskiego Konserwatora Zabytków

Petycja do władz miasta Świnoujścia i Zachodniopomorskiego Konserwatora Zabytków

fot. Organizator

W imieniu mieszkańców Świnoujścia zwracamy się z prośbą o wsparcie w sprawie zachowania przy promenadzie mozaiki Rajski ptak Jana Bociągi (ściana basenu OSiR). Petycja wraz z podpisami ponad 200 mieszkańców została złożona w UM Ś-cie, a kopia jej w WKZ w Szczecinie. I choć ze względu na jej „zbyt młody wiek” może ona nie zostać objęta bezpośrednią ochroną konserwatorską, to jednak Konserwator Województwa Zachodniopomorskiego rozumie jej szczególne znaczenie dla mieszkańców naszego miasta i obiecał swe wsparcie dla naszych działań.

Zachowajmy w Świnoujściu choć jedną mozaikę na pamiątkę.

Drodzy Państwo
Budowa nowej promenady dobiega końca. Zadbajmy o to by w ferworze porządkowania terenów sąsiednich i odnawiania znajdujących się w jej okolicy budynków – co niewatpliwie niedługo nastąpi – nie powtórzyła się sytuacja jak ta przy Placu Wolności kiedy to przy okazji remontu elewacji zniknęła ze ścian jednej z kamienic znajdująca się tam charakterystyczna mozaika.
Szczytową ścianę budynku basenu OSiR znajdującego się przy jednym z wyjść z nowej promenady zdobi mozaika „Rajski ptak”powstała w latach 80-tych, której autorem jest znany świnoujski artysta Jan Bociąga.
Zachowajmy ją na pamiątkę tamtych czasów.
Niektórym z nas może się ona wydawać brzydka i niemodna, a przede wszystkim nie pasująca do nowoczesnej promenady, która właśnie powstaje. Kwestie estetyczne to jednak rzecz indywidualnego gustu. Mozaika ta ma swoją wartość historyczną i powinna być zachowana, bo wpisała się w pejzaż tej części miasta. Lada moment może ona jednak zniknąć jak i ta przy Placu Wolności i na ścianach amfiteatru.

W imieniu mieszkańców Świnoujścia prosimy Władze Miasta i Zachodniopomorskiego Konserwatora Kabytków by ze względu na jej walory artystyczne i utrwalenie w odbiorze społecznym zachować ją i objąć ochroną konserwatorską. Tak jak dla wielu z nas nie do pomyślenia było istnienie śródmieścia Świnoujścia bez Fontanny Śruby czy park bez Telesforka, tak dla innych promenada bez tej mozaiki też będzie niepełna.

Petycja do władz miasta Świnoujścia i Zachodniopomorskiego Konserwatora Zabytków

fot. Organizator

Wyraź swoje poparcie dla zachowania tej mozaiki podpisując się pod tym apelem, który złożymy do Prezydenta naszego miasta i do Zachodniopomorskiego Konserwatora Zabytków prosząc by zachować mozaikę.

W imieniu Stowarzyszenia Przyjaciół ul. Hołdu Pruskiego w Świnoujściu i Towarzystwa Przyjaciół Świnoujścia
Bogumiła Karczewska-Łabuda


komentarzy: 42, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-42 z 42

Gość • Wtorek [03.09.2019, 09:43:20] • [IP: 149.156.152.***]

Niki de Saint Phalle, Friedensreich Hundertwasser (Stowasser), Antonio Gaudi. Czy też należy ich uznać za bezguścia? Byli kontrowersyjni w swoich czasach?

Gość • Poniedziałek [02.09.2019, 18:38:15] • [IP: 176.221.122.***]

Jako uzupełnienie zacytuję tylko prodziekana mojej uczelni:" Gust się albo ma, albo nie". :)

Gość • Poniedziałek [02.09.2019, 18:37:20] • [IP: 176.221.122.***]

Do: Gość • Niedziela [01.09.2019, 10:46:29] • [IP: 77.252.63.**] Akurat zaistniała zbieżność adresów IP. Poprzednie wypowiedzi nie są mojego autorstwa, więc wysunąłeś błędne wnioski szanowny kolego. Tak się składa, że sam jestem grafikiem, projektującym m.in. dla wiodących marek. Znam obecne trendy w sztuce, a to coś się po prostu w nie wpisuje, jak i w zakres pojmowanej przeze mnie sztuki. Jest to po prostu ohydne i nieestetyczne. Rozumiem, że to abstrakcja, ale istnieje zasada, że nawet chaos jest uporządkowany, a w tym czymś zarówno piękna, jak i ładu kompletnie brak. To tak w skrócię, gdyż nie mam ochoty poświęcać zbyt dużo czasu na redagowanie komentarza - ogólnie rzadko zdarza mi się udzielać na tym portalu, więc wybacz byle jaką formę.

Gość • Niedziela [01.09.2019, 10:46:29] • [IP: 77.252.63.**]

Ad [01.09.2019, 08:34:48] • [IP: 176.221.122.***]. Szanowny autorze masz prawo mieć takie odczucia. Tak jak inni mają prawo mieś odczucia odrębne. Uszanuj ich wrażenia, jeśli chcesz aby oni uszanowali Twoje. Piszę to bo widzę, że bardzo często udzielasz się swoimi postami w tym wątku.

Gość • Niedziela [01.09.2019, 08:34:48] • [IP: 176.221.122.***]

Zarówno to ściana, jak i mozaika są wstrętne. Chętnie podpiszę petycję nakazującą usunięcie tej pseudo-sztuki w trybie natychmiastowym. Niektórym artystom, zwłaszcza po ASP wydaje się, że wystarczy coś nabazgrać, aby nosiło to znamiona wybitnej abstrakcji. Na szczęście tak nie jest.

Gość • Piątek [30.08.2019, 23:32:58] • [IP: 95.129.224.***]

Nic pięknego, szpeci. Usunąć, tak jak tę instalację z prętów.

Gość • Piątek [30.08.2019, 21:51:41] • [IP: 176.221.122.***]

Przecież jak wybudują basen na szkolnej to bedzie miejski a ten wyburza i sprzedadza pod apartamentowiec kolejny!

Gość • Piątek [30.08.2019, 19:26:09] • [IP: 164.127.31.**]

13:16:33] • [IP: 176.221.123.***] Bo" nie samym chlebem człowiek żyje". Za wstrzymanie ostrzału pewnego włoskiego miasta trochę wbrew rozkazom, pewnemu oficerowi alianckiemu przyznano nagrody i uważa się ten jego czyn za coś wyjątkowego w historii sztuki- ocalił arcydzieła. Jan Bociąga jest wybitnym malarzem, chyba najwybitniejszym polskim artystą z naszego miasta. Ale trzeba mieć pewną kulturę, żeby to zauważyć. Pewną formację w dziedzinie kultury i sztuki.

Gość • Piątek [30.08.2019, 15:53:14] • [IP: 77.252.63.***]

Ad [30.08.2019, 12:53:02] • [IP: 176.221.122.**]. De gustibus non disputandum est. Sztuka pobudza wyobraźnię. Każdy może w tym widzieć co innego. Nie wszystko pokazuje się dosłownie. Czasem autor chce pokazać coś zupełnie innego niż to widzi obserwator. Tak już jest. Jest takie ludowe powiedzenie - jednemu się podoba Kaśka, a drugiemu Maryśka - tak jest ze sztuką.

Gość • Piątek [30.08.2019, 15:48:33] • [IP: 77.252.63.***]

Ad [30.08.2019, 13:16:33] • [IP: 176.221.123.***]. A nie prościej przy sprzedaży nieruchomości jako jeden z warunków narzucić nabywcy obowiązek zachowania mozaiki? Na zasadzie przenosimy prawo własności, ale mozaika ma zostać odtworzona na nowym obiekcie. Lub koszt przeniesienia mozaiki podnosi wartość nieruchomości. Podatnik wówczas nie płaci tylko nabywca.

Gość • Piątek [30.08.2019, 13:16:33] • [IP: 176.221.123.***]

Zamiast zbierać podpisy, zbierać do puszki na opłacenie pomyslu. Dlaczego fundować przeniesienie z pieniedzy podatnika ? Osoby zbierajace na leczenie DZIECI (!), na protezy nóg itp. żadnego dofinansowania z UM nie dostaja, a mają dostać wielbiciele talentu pana Bociagi ?

Gość • Piątek [30.08.2019, 12:53:02] • [IP: 176.221.122.**]

Za wszelką cenę to musi zostać zdrapane bo jest odrażającym bohomazem:) Najbardziej śmieszą ci napompowani ze swoim ego, że to niby sztuka i że oni są tacy wrażliwi i widzą tego piękno a inni ludzie nie widzą. Nie moi drodzy, wy nie widzicie że to chłam jakich mało i właśnie wy, pseudo fachowcy od sztuki, nie macie w sobie tyle zdrowej wrażliwości co normalni ludzie, by ocenić że to gniot nad gniotami a wy jesteście durniami:)

Gość • Piątek [30.08.2019, 12:48:00] • [IP: 178.238.249.**]

Nasza władza mozaikę zastąpi palmami.

Gość • Piątek [30.08.2019, 11:56:50] • [IP: 77.252.63.***]

A taka mała ciekawostka. W Świnoujściu koło" śruby" jeszcze w ubiegłym roku pozostawał jeden artefakt związany z famą 71. Taki sobie napis na ceglanym murze wykonany od szablonu farbą białą i żółtą. Był już słabo widoczny, ale jeszcze żaden" esteta sprzątacz" go nie usunął. Ciekawe czy jeszcze jest? Czy sprejowcy, albo sprzątacze go nie uszkodzili. Warto by go uchronić przed zniszczeniem bo to kawałeczek historii miasta. To już tyle lat.

Gość • Piątek [30.08.2019, 11:51:52] • [IP: 185.13.106.***]

DO PSYCHIATRY NIECH Z TYM IDĄ.

Gość • Piątek [30.08.2019, 10:57:41] • [IP: 176.221.123.***]

Niczego nie podpisuje, dopóki nie zostanie uporządkowana skarpa, teren w centrum miasta tj. pomiędzy " śrubą" a wejściem do parku Szopena. Jeśli miasta nie stać na rabate lub skalniak, to posadźcie tam jakieś krzaki.

Gość • Piątek [30.08.2019, 10:49:20] • [IP: 188.146.56.**]

Nie podoba mi się to

Gość • Piątek [30.08.2019, 10:22:19] • [IP: 23.226.237.*]

Tą mozaikę spotka taki sam los ja wszystko to, czego tknie się betonowy babsztyl z pod lubelskiej wsi. ••• Mozaikę" PKO" też banda durni zapacynkowała styropianem.

Gość • Piątek [30.08.2019, 10:11:19] • [IP: 77.252.63.***]

Pamiętam gdy rozpoczynano budowę tejże tzw. pływalni. Przez długie lata straszyło toto przy promenadzie. Aż powstało i okazało się przydatne. A czy piękne-rzecz gustu. Niemniej na jednej ze ścian powstała wówczas ta mozaika. I to ona powodowała, że obiekt pomimo szarej, nieco klocowatej bryły pozbawionej innego ciekawego detalu architektonicznego jednak się wyróżniał. Niestety wygląd pozostałej części jest nieco przygnębiający. Ale właśnie ta mozaika to jest ten kolorowy ptak pośród nieciekawej szarości. Jest na pewno niepowtarzalna. Zatem czy nie zasługuje na uratowanie? Jako coś indywidualnego wśród szarej (w czasach gdy powstawała) rzeczywistości? Toż to element identyfikacji Świnoujścia. Dla jednych bohomaz, dla innych dzieło sztuki, ale jednak kawałek świnoujskiej rzeczywistości. Jakże różniącej się od otaczających nas wszędzie styropianowych tynków. Tę mozaikę można zdjąć i przenieść w inne miejsce, na inny obiekt Nie trzeba zachowywać muru. Trzeba tylko od tego uwarunkować zgodę na rozbiórkę. Uratujmy.

Gość • Piątek [30.08.2019, 10:03:02] • [IP: 82.174.234.**]

Zapewne już zmur chce sprzedać to pod kolej y hotel więc zadzwoni gdzie trzeba i mozaiki nie bedzie

Gość • Piątek [30.08.2019, 09:54:51] • [IP: 37.47.135.**]

Do gościa z 06:26 nie gadaj głupot. O masowych i niezgodnych z planami wycinkach drzew na wydmach i cisow też już na początku 2018 r krzyczeli radni SLD. Tylko mieszkańcy są zaslepieni i nie widza betoniarzy którzy nimi rządzą. Bardzo dobrze ze udało się im wyrwać z tego patologicznego układu, który psuje swinoujscie.

Gość • Piątek [30.08.2019, 09:11:47] • [IP: 83.20.250.**]

Nie popieram sztuki przez duże" S"

GośćRegina • Piątek [30.08.2019, 08:58:05] • [IP: 92.42.118.***]

Współautorem tej pięknej mozaiki był nieżyjący malarz - artysta Andrzej Tamioła.

Gość • Piątek [30.08.2019, 08:44:13] • [IP: 31.11.129.**]

Gość 29.08.2019, 20:33:45. Socrealizmu?? Nie znasz się nie pisz. Sprawdź sobie co to socrealizm a potem się wypowiadaj. Znawca. ... a nawet nie zna znaczenia słów które używa.

Gość • Piątek [30.08.2019, 08:29:54] • [IP: 176.221.122.***]

Przecież i tak to wszystko zburzą i zrównają z ziemią. W momencie kiedy basen przeniesie się na kompleks przy ulicy Gdyńskiej - w miejscu starego basenu OSiR z Waszą" mozaiką" powstanie kolejny apartamentowiec... Grunt pod tę inwestycję pewnie już dawno jest sprzedany. Nawet i bez przetargu. Nie sądzicie chyba, że zostawią Wam jedną ścianę pozostałości po starym basenie, tylko dlatego, że ktoś nastrugał tam kiedyś jakąś mozaikę... Przenieście ją na beton plac.

Gość z • Piątek [30.08.2019, 06:26:21] • [IP: 185.125.6.***]

Wszystko zależy od urzędników UM Świnoujście -jak wycięto obok Cisy w porozumieniu z urzędnikami to nikt nie krzyczał, jest w UM wydział kultury i to on powinien przypilnować (bo będzie tak jak z rysunkiem Picassa w Warszawie na Woli w mieszkaniu gdzie został zniszczony po 10 latach...i pozostały tylko zdjęcia)

Gość • Piątek [30.08.2019, 06:06:49] • [IP: 164.127.31.**]

Jakoś nikt jeszcze o tym nie napisał, mamy tylko wysyp typowego gęgania ignorantów w dziedzinie sztuki (niezdolnych do odbioru nawet przystępnej sztuki abstrakcyjnej): spójrzcie na obiekty na PIERWSZYM planie: są tam cokoły - pieńki - pod popiersia naszych włodarzy odpowiedzialnych za zbędne wycinki drzew, np.dla księżnej Barbie Betonówny.

Gość • Piątek [30.08.2019, 00:20:31] • [IP: 178.238.253.***]

Co to WKZ!?

dzony • Piątek [30.08.2019, 00:15:03] • [IP: 185.210.39.***]

a tę petycję to można gdzieś podpisać/wypełnić czy trzeba sobie na monitorze markerem nabazgrać? czy może artykuł przeterminowany i podpisy już zebrane?

Gość • Czwartek [29.08.2019, 23:59:37] • [IP: 88.156.206.***]

Niszczymy w mieście bez refleksji pamiątki przeszłości nie zdając sobie sprawy, że mają często artystyczną wartość - taki los spotkał m. in. charakterystyczny relief w budynku poczty głównej. Na promenadzie zdemontowano rzeźbę pawia znanej szczecińskiej rzeźbiarki Leonii Chmielnik, która wyrzeźbiła również Telesfora. Inicjatywa zachowania mozaiki jak najbardziej godna poparcia.

Gość • Czwartek [29.08.2019, 23:28:26] • [IP: 176.221.123.***]

A to gowno pod mozaika to wyraz artystyczny jakiegos debila?

Gość • Czwartek [29.08.2019, 23:27:45] • [IP: 185.210.39.**]

trzeba mieć nie po kolei żeby to do konserwatora zabytków się zwracać w sprawie mozaiki

Gość • Czwartek [29.08.2019, 22:57:09] • [IP: 176.221.122.***]

To nie jest Rajski ptak tylko osirowy ptak hehehehehe

Gość • Czwartek [29.08.2019, 22:52:58] • [IP: 176.221.122.***]

Kor.. Ja zawsze myślałam że tam jest jakaś mapka a nie ptak i to do tego Rajsi

Gość • Czwartek [29.08.2019, 22:09:22] • [IP: 5.173.128.***]

zburzyć ten syf

tylko googlają prostaczki • Czwartek [29.08.2019, 21:58:00] • [IP: 164.127.31.**]

21:19:24] • [IP: 77.181.142.**] i 20:33:45] • [IP: 176.221.122.**]Zawsze bawią wyznania nic nie rozumiejących ignorantów, którzy zapytani o wybitnych malarzy wspólczesności najwyżej by tylko wydukali... nie, wygooglali te nazwiska, kompletnie nie rozumiejąc, dlaczego taki Jackson Pollock mimo rozlewania farby na płótnie jest uznawany za wybitnego (wielu rozlewało, ale nikt nie umiał robić tego tak harmonijnie i różnorodnie) - zatem co oni mogą rozpoznać, dostrzec w tej mozaice? Tylko usłyszeć... odbicie z głębin własnego przełyku po dzisiejszej kolacji.

Gość • Czwartek [29.08.2019, 21:19:24] • [IP: 77.181.142.**]

a to niespodzianka, 200 nawiedzonych ratuje bohomaza ktory ma nazwe Rajski Ptak ale nawet wrobla lub papugi nie przypomina. cos takiego nikt by nie wymyslil!

Gość • Czwartek [29.08.2019, 20:43:46] • [IP: 31.0.47.***]

A co z grafitti? Żarty 😁. Zburzyć to szkaradztwo.

Gość • Czwartek [29.08.2019, 20:39:57] • [IP: 89.64.14.**]

No bez przesady. ..

Gość • Czwartek [29.08.2019, 20:33:45] • [IP: 176.221.122.**]

Usunąć za wszelką cene ten bochomaz socrealizmu.

Gość • Czwartek [29.08.2019, 20:22:16] • [IP: 164.127.31.**]

Popieram! Po 1), dopiero teraz dowiedziałem się, ze to dzieło Jana Bociągi, a ZAWSZE to dzieło mi się podobało, i nie uległem sugestii nazwiska malarza, którego jestem wielbicielem, czego dowodzi punkt 2) byłem 4 razy na pewnej wystawie Mistrza, uważam bowiem, że w jego abstrakcji jest coś głębszego, jakby duchowego, co mnie zawsze przyciągało, 3) w Świnoujściu panuje estetyczno-artystyczna klęska, większość pomników jest na poziomie zaledwie poprawnej estetyki (pomnik Orła Białego lub tablica zwana pomnikiem na Pl.Słowiańskim), brakuje mozaik, obrazów na odpowiednim poziomie, nawet w kościołach, które często wygrywają artystycznie z resztą miejsc (wyjątkiem jest jeden obraz Jezusa w kościele NMP Gwiazdy Morza, nastawa ołtarzowa w kośc. filialnym w Karsiborze, pewna zabytkowa gotycka rzeźba z kościoła Chryst. Króla, chyba nadal w renowacji). Brawo za inicjatywę i wrażliwość na piękno w Swinoujściu.

Gość • Czwartek [29.08.2019, 20:03:04] • [IP: 151.248.62.***]

Wyburzyć ten smieszny basenik jak tylko przy szkolnej wybuduja nowy...ale że aż 200 pracowników basenu podpisało tą petycje to w szoku jestem..

Oglądasz 1-42 z 42
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Nasze dziewczęta ze Świnoujścia i ich opiekun i choreograf Izabela Gromek - Świątek zdobyły pierwsze miejsce w 27 FESTIWALU TWÓRCZOŚCI DZIECIĘCEJ WOJSKA POLSKIEGO . TEATR TAŃCA GOTHIKA PO RAZ DRUGI Z RZĘDU ZOSTAŁ LAUREATEM 27. FESTIWALU TWÓRCZOŚCI DZIECIĘCEJ WOJSKA POLSKIEGO ORAZ NAGRODY SPECJALNEJ POLSKIEJ GRUPY ZBROJENIOWEJ. TEATR TAŃCA GOTHIKA 🥇🏆 Liliana Ośmialowska, Nadia Guzik, Wiktoria Mokrzycka, Zofia Tałanda, Hanna Puźniak, Łucja Drachal, Luiza Kradyna, Ida Świątek, Zuzanna Wlczak, Julia Tarnowska. Tytuł widowiska tanecznego: "JESZCZE POLSKA NIE ZGINEŁA, KIEDY MY ŻYJEMY" 🇵🇱 ■