Bilans ujemny po siedmiu miesiącach notują ruda, kontenery (w lipcu br. duży wzrost o blisko 17 procent) oraz drobnica.
Ogółem poziom przeładunków jest na stabilnym i mocnym poziomie. Utrzymany został stały trend wzrostowy – po siedmiu miesiącach br. o wartości jednego procenta.
Dynamika wzrostu w dalszej części roku będzie większa aniżeli dotychczas. Widać to już po wynikach lipiec br. do lipca ub. roku, gdzie zboże notuje blisko 64 procentowy wzrost, czy też węgiel o 53 procent w górę oraz kontenery na plusie o prawie 17 procent.
Szczecin i Świnoujście tworzą uniwersalny kompleks portowy, w którym w 2018 roku ładunki drobnicowe stanowiły 47 proc., masowe stałe 39 proc., zaś masowe płynne 14 proc. Miniony rok zespół portów Szczecin-Świnoujście zakończył rekordowym wynikiem 29 mln ton obsłużonych towarów. Oznacza to wzrost o 12,5 procent wobec 2017 roku. Zarząd Portów prognozuje, że tendencja wzrostowa powinna utrzymać się w br. roku, osiągając na koniec roku wartość w okolicach 30 mln ton obsłużonych towarów. Należy jednak pamiętać, że rynek bywa kapryśny i mogą na nim wystąpić czynniki, na które ani Zarząd, ani spółki przeładunkowe nie mają wpływu, a które z kolei przekładają się na wielkość obsługiwanej masy towarowej.
Zarządu Portu, jak i spółki portowe podejmują szereg działań ukierunkowanych na pozyskanie dodatkowych towarów. Temu celowi służą zaplanowane inwestycje w infrastrukturę portową. Plan inwestycyjny ZMPSiŚ SA zakłada wydatkowanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu, w ramach obecnej perspektywy unijnej 2014-2020 kwoty prawie 1,5 mld złotych. Wszystkie inwestycje są potrzebne i równie ważne. Kluczowe będą modernizacje nabrzeży w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego, których parametry techniczne dostosowane zostaną do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin tj. 12,5 m. W portach Szczecin i Świnoujście będzie rozbudowywana i modernizowana infrastruktura portowa. W Świnoujściu rozbudowywany będzie terminal promowy w kierunku obsługi transportu intermodalnego oraz powstanie nowy parking dla 300 ciężarówek. Z kolei w gazoporcie pojawi się nowe stanowisko do redystrybucji LNG.
Należy również uwzględnić inwestycje innych podmiotów w infrastrukturę dostępową do portów, tj. pogłębienie i modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m, rozbudowa trasy S3, modernizacja szlaków kolejowych oraz użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Wszystkie te działania mają przynieść zwiększenie konkurencyjności zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Efektem tego będzie rosnący rokrocznie wolumen obsługiwanej masy towarowej. (Monika Woźniak-Lewandowska)
wiekszosc bylych pracownikow pozbylo sie udzialow w porcie a teraz akcie stoja wysoko
port to handel A Z TYM ROZNIE BYWA.Podstawa to obrot a jesli to bedzie to zyski na pewno z czasem beda widoczne.Polskie porty po 30 latach gnojenia nie stana sie nagle potegą.Grunt ze zaczely od nowa prosperowac i przynajmniej na siebie zarabiac.
urządzenia w opłakanym stanie dozory przechodza nie wiem jakim cudem czekam na wypadek bo juz nie wiele zostalo konstrukcje sa tak przerdzewiałe ze same pod soba zaczynaja sie odkształcać. gdzie ta kasa bo napewno nie w inwestycjach...
Propaganda sukcesu poparta mamiącymi statystykami. Ciekawe jak się przedstawia dochodowość tych przeładunków bo dochodzą głosy że wiele transakcji było delikatnie mówiąc nietrafionych naszym porcie. Przykładem na marnotrastwo jest pelet, którego kupiono podobno w ch...rę i zostawiono na deszczu w wyniku czego około połowa zamokła i nie nadaje się już do niczego. Podobno parę baniek w plecy będzie port na tym" interesie" ale co tam grunt to statystyki wzrostu przeładunków.
Smutne, że PŻM tak żadko zawija do Świnoujskiego portu. Dlaczego dajemy zarobić konkurencji?
Znalazł sie obrońca ludzi co to płaci pewnie 12 zl na godzine i wymaga dwóch języków i fakultetów heh. Dobrostan otoczenia to został wykoszony przez hotelarzy i ten skrawek ziemi stracil swoje wartosci.Port zawsze byl i nikomu to nie przeszkadzalo.Wycieli drzewa wydmy a zaraz beda plakac ze na ulicach smrod i piasek.Najwieksze zlo tego miasta to hotelarze i to im najwiecej przeszkadza fabryka gazoport itp.Raz ze konkurencja na rynku pracy a dwa to spadek wartosci dzialek na ktore stac tylko milionerow.Swinoujscie juz dawno podzieli lo nmieszkancow na ludzi i podludzi i nikt nie placze.Przemysl to podstawa dobrobytu.
Widać, czuć i słychać tą wznoszącą fale. Port pyli, śmierdzi i hałasuje! Czyim dzieje się to kosztem? Jak tłuste koty polityki i biznesu dbają o dobrostan jego otoczenia?
Jaaaak toooo? A miało być tak źle, miał być wg Balcerowicza i głównego ekonomisty PO, Rzońcy, kryzys w 2016 roku pod rządami PiS! A w 2018 roku mieliśmy największy w Unii % wzrostu PKB, w 3. kwartale 2018 tylko 3 kraje na świecie miały wyższy (azjatyckie), a obecnie jesteśmy w Unii na 3. miejscu, Węgry mają ponad 5%, Rumunia 4, 4%, Polska 4, 2%. Mamy świetne oceny gospodarcze międzynarodowych agencji ratingowych. Dlatego jedynym programem wyborczym Totalnej Katastrofalnej Opozycji jest antypis, żywienie się krwią władzy, nawet gdyby skapnęła im tylko z draśnięcia przy goleniu.