Na zlecenie miasta firma 2BA Doradztwo Strategiczne z Nysy opracowała Strategię Rozwoju Turystyki dla Miasta Świnoujście na lata 2019-2029.
Świnoujście położone jest na obrzeżu Polski. Odizolowanie miasta związane z jego położeniem na wyspach starają się niwelować inwestycje rozwijające transport morski i rozwój portu – czytamy w opracowaniu. – Port w Świnoujściu obok portu morskiego w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie został uznany za port o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Dzięki tym inwestycjom skomunikowanie miasta z aglomeracjami zachodniej Polski drogą S3 (część E65) oraz magistralą kolejową E–59 przez Szczecin, Poznań do Wrocławia i dalej oraz CE-59 do Wrocławia pozwala dogodnie dojechać do Świnoujścia.
Powstałe rozwiązania komunikacyjne na potrzeby ruchu towarowego kolidują ze wzmożonym ruchem turystycznym, ponieważ w obu dziedzinach następuje gwałtowny rozwój – czytamy dalej. – Planowane inwestycje związane z rozbudową portu (rozbudowa terminalu LNG, terminalu promowego, budowa portu kontenerowego) oraz nowe rozwiązania komunikacyjne (tunel pod Świną, rozbudowa drogi S3 oraz modernizacja linii kolejowej nr 401) stanowić będą w ciągu najbliższych lat dalsze niedogodności dla turystów i duże wyzwanie planistyczno-organizacyjne dla władz miasta.
Ciekawy obraz daje przedstawiony w strategii rysunek dostępności kolejowej do Szczecina w 2018 r.
Połączenia kolejowe i autobusowe ulegają sezonowym wahaniom jednakże dynamiczny i stały rozwój infrastruktury portowej i turystycznej sprzyja rozwojowi połączeń autobusowych i kolejowych – czytamy w strategii. - Dostępność transportowa z dużych ośrodków miejskich, skąd przyjeżdżają turyści: Poznań, Wrocław jest dobra, gorsza z Warszawy. Dostępność ta winna być jednak rozważana w kontekście liczby potencjalnych klientów.
Infrastruktura komunikacyjna w Świnoujściu – piszą autorzy strategii – jest związana przede wszystkim z ilością dróg, parkingów oraz miejską komunikacją. Ograniczony obszar miasta przy dynamicznie rosnącej bazie noclegowej i perspektywie zwiększenia ruchu po wybudowaniu tunelu pod Świną powoduje konieczność dokonania analiz uwarunkowań odnośnie systemów transportu publicznego ze szczególnym uwzględnieniem systemów transportu elastycznego.
Elastyczne systemy transportu publicznego to uzupełnienie istniejącego systemu transportu publicznego - stosowane w Niemczech, Szwajcarii czy Francji. Kiedy mieszkańcy mają problem z dostępem do regularnego transportu, organizowany jest tzw. autobus obywatelski. Może być on ujęty w rozkładzie jazdy (zatrzymuje się na przystankach), ale uruchamia się go, kiedy zgłoszą się chętni by nim podróżować w jakimś terminie.
W Świnoujściu zarejestrowanych jest ok. 27 tys. samochodów – czytamy w strategii. – Od 2016 r. w mieście powstało 136 ogólnodostępnych miejsc parkingowych, a w budowie jest 450 miejsc, m.in. przy ulicach Karsiborskiej (171 miejsc), Legionów (180 miejsc), Bałtyckiej (108 miejsc). W planach jest połączenie parkingu przy ul. Barlickiego z dworcem PKP, dworcem komunikacji autobusowej i przystani promowej kładką nad torami i ul. Dworcową – czytamy dalej. –Te zmiany są szczególnie istotne w kontekście budowy tunelu pod Świną, a tym samym potrzebą organizacji nowych linii komunikacyjnych łączących lewobrzeże i prawobrzeże miasta.
Wnioski autorów opracowania nie są optymistyczne: „ Rozwój turystyki i dalszy rozwój bazy portowej już powoduje i będzie powodował jeszcze większe problemy komunikacyjne dojazdu do Świnoujścia i poruszania się po samym mieście. Władze samorządowe powinny wypracować system transportu publicznego ze szczególnym uwzględnieniem transportu elastycznego."
GŁÓWNYM ZAGROŻENIEM DLA POLSKI I POLAKÓW SĄ MORDERCY INDIAN Z MORORU ZA OCEANEM. KIEROWANI I STEROWANI PRZEZ SYJONISTÓW CHCĄ ZMUSIĆ MIESZKAŃCÓW ŚWINOUJŚCIA I POLSKI DO WOJNY Z ROSJĄ.
Cieszymy się, że Świnoujście będzie się rozwijało i będzie coraz bogatsze, parkingi się budują nie martwmy się i miejmy nadzieję, że wszystkie płatne jak w Niemczech bo to jedyny sposób aby jeden drugiemu nie blokował miejsca na cały dzień. Życzę więcej optymizmu mieszkańcom a władzom zadbanie o to aby mieszkańcy mieli większy wpływ na wygląd miasta, np poprzez konkursy jak oni to widzą a naprawdę warto, bo mamy wśród nich niekoniecznie zawodowych architektów, którzy mają niesamowite pomysły.
Świnoujście trzeba jak najszybciej ogrodzić, i drzew nasadzić. Mieszkańcy niech się wyprowadzą. Tam powinien być rezerwat a nie miasto.
A co z wodą?
Miasto powinno wprowadzić całoroczną strefę płatnego parkowania, ludzie zostawiliby samochody w domach i chodzili na piechotę od razu byli by luźniej w mieście i promce a Niemcy 2 x drożej przy rynku niemieckim..może to pomoże
Do IP 122...z takim uposledzeniem jakie ty masz, to nie pomoga kule czy balkoniki? Debilizm to choroba psychiczna objawiajaca sie wlasnie takimi wpisami jak twoj i to juz w mlodym wieku.
Dziwne, ze w opracowaniu niema nic o tym ze turystom zagraza miejscowe buractwo, nastawione negatywnie do wszystkich i wszystkiego. Bo to jest wlasnie problem tego miasta, niestety.
Powinien powstać parking samochodowy na Warszowie a do miasta mogły by wjeżdżać tylko samochody dostawcze nasze miasto powinno być wolne od takiej ilości samochodów osobowych niepotrzebnie wpuściliśmy samochody z Niemiec kiedyś nasi sąsiedzi zostawiali samochody na swoim parkingu były autobusy i jest kolejka UBB I CZYJA TO WINA?PAMIETAMY Ale nikt nie pytał mieszkańców Jesteśmy zakorkowani!!
Cóż mogą zaplanować nasze władze, skoro nie potrafią samodzielnie ocenić zagrożeń, które sami powodują swoimi decyzjami.
Budują nowe miejsca parkingowe, jednocześnie likwidują stare.Na przykład na ul:Wojska Polskiego. Parking na Karsiborskiej przyda się chyba tylko na Święto Zmarłych. No i ilość tych miejsc przy tej ilości samochodów miejscowych i wjeżdżających do miasta to po prostu kpina. Chcą wszystkich przesadzić na rowery. Trudno sobie wyobrazić te tysiące rowerów poruszających się po mieście. To dopiero będzie burdel.
Oj!! Nie wiedziałem, że aż tyle mamy miejsc parkingowych. Jesteśmy na pierwszym miejscy w Polsce pod względem miejsc parkingowych na jednego mieszkańca. 😱🤣😂🤣😂㊃
5;😂
62.233.254 tylko problem w tym, że 122*** nie doczeka takiego wieku.
Do IP:176.221.122 z 16;24! Ty durniu to się módl o zdrowie, bo o rozum to już za późno/ żebyś jeszcze grubo przed swoją osiemdziesiątką nie został taką maszyną poruszającą się na wózku, o kulach lub z balkonikiem.
a my w Przytorze żyjemy na luzaku. Nie brak miejsc parkingowych. Cisza, spokój a najważniejsze, że patologia wali od razu do centrum.
A może by zwiększyć częstotliwość połączeń PKP z Świnoujściem. PKP to jest rozwiązanie. Z Łodzią jest tylko 1 połączenie a resztę to po 3 przesiadki.
Niedogodności dla turystów, a o mieszkańcach kto myśli? Już dziś ciężko się poruszać, zaparkowanie auta, to woltyżerka. Przeprawa, wciąż zła, a na Warszowie tiry wszędzie, czasami stoję 5 min, żeby przejechać krzyżówkę. To wszystko widać od kilku lat.
To Ukrainą jest problemem nie turyści chodź ich tez mogło by być mniej
do IP: 176.221.122.*, będziesz i ty tak chodził
Wystarczyłoby nie wpuszczać niemieckich samochodów. Ulga dla wszystkich natychmiastowa.
mam nadzieję, że to opracowanie i jakże głębokie wnioski (więcej turystów to większy ruch samochodowy) zostały przekazane miastu bezpłatnie, czy jednak ktoś odważył się za takie banialuki zapłacić?
Bidoki hehe przecież waszym regionem rządzą najmądrzejsi od lat przedstawiciele PO SLD i co? Wy się chcecie dzielic na POlske A i B? No chyba że wy bedziecie B. Proszę jechać na wschód albo południe to zobaczycie jakie sa drogi jakie szpitale i jak wygląda turystyka i czy podobnie jak u was kilkaset tys turystów leje pod balkonami i scianami bloków heh.Do pięt nie dorastacie tym niby wsiokom
no to uczeni odkryli amerykę!! ja pi...le to trzeba aż tyle kasy wydać i robić szopki żeby to wiedzieć? wystarczy popatrzeć co żmurkiewicz zrobił z tego miasta
Auta to jeszcze mały problem, większy to osiemdziesięcioletnie maszyny kroczące-i tu nie ma znaczenia czy poruszają się przy pomocy kul, balkoników czy kijków-tempo zawsze to samo, pół kilometra na godzinę.
co za problem ograniczyć przeprawę turystów i zaniechać budowy tunelu ? Wybudować wielki parking po stronie warszowa i zapraszać turystów bez aut :)