iswinoujscie.pl • Poniedziałek [11.03.2019, 11:42:55] • Świnoujście
Ścieżką rowerową wzdłuż alei bukowej, drogą z Jachtowej do Uzdrowiskowej

fot. BIK UM Świnoujście
Nowojachtowa – taką roboczą nazwę nosi projekt nowej ulicy, która będzie łączyć istniejące już ulice Jachtową i Uzdrowiskową. Dodatkowo powstanie ścieżka rowerowa i chodnik. Zarówno one, jak i nowa droga będą biegły poza granicami Parku Zdrojowego, ale przez tereny zadrzewione. Dlatego zostały zaprojektowane tak, aby chronić cenne drzewa, te tworzące tzw. aleję bukową, ale nie tylko.
Nowojachtowa ma odciążyć istniejącą ulicę Chrobrego, aktualnie główną drogę dojazdową do wschodniej części dzielnicy nadmorskiej, czyli tzw. nowej promenady i ulicy Uzdrowiskowej.
- Znaczna część ulicy Chrobrego biegnie przez Park Zdrojowy – mówi zastępca prezydenta miasta Barbara Michalska. – Droga jest wąska. Jej poszerzenie oznaczałoby ingerencję w Park Zdrojowy i zwiększenie ruchu samochodowego w tym rejonie. Nie chcemy ani jednego, ani drugiego. Wybudowanie ulicy Nowojachtowej ochroni Park Zdrojowy.

fot. BIK UM Świnoujście
Inwestycja zacznie się od skrzyżowania ulic Rogozińskiego, Mieszka I i Jachtowej. Zamiast skrzyżowania powstanie tam rondo. Dalej przebudowana będzie już istniejąca ulica Jachtowa (do Fortu Anioła). Po jednej stronie drogi powstanie ciąg pieszo – rowerowy (ten zakres pierwotnie planowany był do wykonania w tym roku, niestety na ogłoszony na początku roku przetarg nie wpłynęła żadna oferta), a po drugiej (wzdłuż portu jachtowego) sam chodnik. Sama Nowojachtowa (o długości 538 metrów i szerokości 6,5 metra) będzie odchodziła w lewo od ulicy Jachtowej w pobliżu Fortu Anioła. Wraz z nią ścieżka dla rowerów i chodnik. Na dalszym odcinku ścieżka i chodnik będą odchodziły w prawo i prowadziła wzdłuż tzw. alei bukowej (równolegle do ulicy Uzdrowiskowej. Natomiast sama ulica Nowojachtowa (także z chodnikiem) będzie biegła prostopadle do ulicy Uzdrowiskowej.
- Teren przez który będzie biegła jest poza granicami Parku Zdrojowego. W tej chwili, trzeba przyznać, trochę zapuszczony – mówi Barbara Michalska. – Ale to nie oznacza, że będziemy tam usuwać drzewa „jak leci”. Absolutnie nie. Długo pracowaliśmy nad takim przebiegiem drogi, chodnika i ścieżki, które pozwolą zachować najcenniejszy drzewostan.

fot. BIK UM Świnoujście
W tym celu zinwentaryzowano prawie 2000 sztuk drzew, które rosną na tym terenie. Wszystkie zostały ponumerowane. Niektórzy pojawienie się numerów na pniach odebrali, jako znak że wszystkie one zostaną usunięte. Niektóre lokalne media, bez zasięgnięcia informacji u źródła, już zaczęły straszyć mieszkańców masową wycinką wszystkich drzew w tym rejonie.
- Kategorycznie zaprzeczam takim nieprawdziwym informacjom – zaznacza zastępca prezydenta Barbara Michalska. – Szeroka, dokładna inwentaryzacja dała nam pełną wiedzę, jakie konkretnie drzewa tam rosną i jak poprowadzić przebieg drogi, ścieżki, chodnika, aby jak najmniej w ten drzewostan ingerować.
Ścieżka rowerowa i chodnik zostaną poprowadzone obok tzw. alei bukowej, co pozwoli na zachowanie tych pięknych drzew. Również samą ulicę Nowojachtową wytyczono tak, aby nie usuwać cennych drzew. W części biegnie ona po „śladach” drogi, która kiedyś tam istniała (od zabytkowej bramy przy ulicy Jachtowej do ulicy Uzdrowiskowej).

fot. BIK UM Świnoujście
- Przebieg nowych dróg został poprowadzony w pasach, gdzie cennych drzew jest najmniej albo wycinki będę w ogóle zbędne. Tam, gdzie drzewa nie kolidują z drogą zostaną pozostawione, na przykład w chodnikach – dodaje Barbara Michalska.
Przebieg nowej ulicy, ścieżki oraz chodnika zaakceptowali radni. Część z nich wzięła udział w wizji lokalnej. Przechodząc całą trasę razem z projektantami i inżynierami z urzędu miasta mogli na miejscu zobaczyć, którędy będą przebiegać nowe drogi i jakie drzewa tam rosną. Trwają jeszcze prace nad szczegółami przedstawionej koncepcji, m.in dotyczących rodzaju nawierzchni na ciągach pieszych i ścieżkach rowerowych, czy konkretnego miejsca na parking przy zjeździe z ulicy Jachtowej w Nowojachtową.
BIK UM Świnoujście
Przecież to oczywiste że jedynym powodem odbudowania tej drogi i zniszczenia zieleni są planowane apartamenty na Marinie. Tylko dlatego miasto wyda na to kasę a południe miasta dla mieszkańców i dziurawe drogi
Widzę znowu zaostrzanie dyskusji oparte na z góry założonej tezie. Może szanowni komentatorzy potrafią spojrzeć obiektywnie. Mnie osobiście nie podoba się ograniczanie zieleni parkowej lub ogólnie mówiąc okołoparkowej. Ale tutaj raczej widzę bądź to wycieczki osobiste, bądź próbę zawłaszczania przestrzeni publicznej przez grupy antysamochodowe. Powiem wprost - ułatwianie dojazdu w rejon falochronu uważam, że błąd. Podobnie jak zakazywanie tegoż. Niemniej będą naciski na budowę drogi, ze względu na chęć zabudowy tego obszaru. Aby zniechęcić do dojazdu trzeba po prostu zakazać zabudowy. Wówczas tak naprawdę to będzie droga donikąd. Aby do niej dojechać od promu czy tunelu konieczne będzie nadłożenie drogi przez śródmieście. Więc raczej sprzeciwiajmy się zabudowie tego obszaru i naciskajmy, aby droga miała charakter zniechęcający do korzystania z niej - a więc kostka, szykany, ostre skręty, ograniczenie prędkości do 20 km/h, wspólna płaszczyzna z pieszymi i rowerzystami. To zniechęca.
19:16:54] • [IP: 178.238.252.**] cytat:" A o tunelu...cisza. " --- A chciałbys słyszec odgłos KOPANIA? Tunel buduje sie przez 2 lata na biurkach, w urzędach, w dokumentach, a dopiero przez pozostałe 2 lata KOPANIEM.
Powiedział do mnie pewien radny ubiegłej kadencji, gdy pytałem z obawą o plan przecinania obrzeży Parku ulicami:"Przecież my musimy zrobić coś dla przyszłych pokoleń, które chciałyby dojechac samochodem..." - Nie, panie radny, wszystko wskazuje na to, że ludzie coraz lepiej rozumieją, że dany teren jest tym bardziej atrakcyjny, im jest mniej dostępny dla smrodu, ruchu, hałasu, zadeptywania. Otóż ta akurat część miasta była wyjątkowa: stanowiła enklawę osobności, ciszy, kameralności mimo dużej bliskości do dzielnicy nadmorskiej - ta dzielnica położona wzdłuż wybrzeża skazana jest na apartamentowce, uliczki, samochody, autobusy, a 200 m dalej zaczynał sie już las, cisza, zabytki militarne, woda - i Żmurek wraz z ekipą koniecznie chcą tak zabójczo ułatwić dostęp motoryzacji do tego miejsca, że zabije ciszę, wyjątkowość tamtego miejsca - a dojechac tam można Jachtową i Uzdrowiskową. -Lady Makbet, Lady Beton, odstąp od króla, byś nie musiała myc krwawych dłoni w bagiennej wodzie fosy fortecznej!!
A ja widziałem oznakowane drzewa nie tylko w miejscu ulicy Nowojachtowej?? Panie redaktorze proszę się przejść z aparatem do tego parku i sprawdzic!
to nie park tylko wielki grób
Będą jaja jak zaczną znowu wykopywać szczątki ofiar bombardowania.
Te ulice pokazane już są w parku tylko zaniedbane i zarośnięte. Można na tych ulicach znaleść przedwojenny asfalt.
Rzeczywiście ekolodzy pracują za ruble?
Myślę, że nazwa Nowojachtowa to po prostu nazwa hasłowa. Idealna w tym miejscu byłaby nazwa Forteczna (dwa forty obok). Lub nieco dłuższa Przy Fortach. Lub puszczając wodze fantazji Anielska (od Fortu Anioła).
Zlikwidujcie na Chrobrego ten idiotyczny kontrapas. Tam jest zbyt wąsko na taki ruch przeciwstawny Ścieżka rowerowa w obu kierunkach powinna być po jednej stronie ulicy zamiast obecnego chodnika po drugiej stronie wyremontowany chodnik dla pieszych
Mam żal do radnego Bartkowiaka bo najpierw głosuje za planem miasta a teraz niby przeszkadza władzom. Jest już niewiarygodny.
a gdzie są ci przekupni ekolodzy, co protestuja za rosyjskie pieniądze w sprawie przekopu zalewu wislanego?wyspy uznam nie widzą ?co tu się wyprawia?
jak nowojachtowa...to jest - bedzie ul beton street
Proponuję zrobić konkurs na nazwę nowej ulicy bo nowojachtowa to głupia nazwa.
Nawierzchnia z kostki z ul.Wojska polskiego.
Dla mnie osobiście to Park Zdrojowy z części uporządkowanej w okolicy Chrobrego (i umownie uporządkowanej - ale co najmniej pół wieku temu obok Krzywoustego) przechodzi w część leśną za rondem z fontanną (pojedynczą). Ta część przybiera coraz bardziej leśny charakter, aż staje się zaniedbana w okolicy bramy i fortu zachodniego, Tam poziom zaniedbania jest olbrzymi, ale dla mnie to dalej jest część parku. I to właśnie ta zaniedbana część ma być jak rozumiem oddzielona nową drogą od reszty parku. A trzeba przyznać, że starodrzew pomiędzy fosą forteczną, a Uzdrowiskową jest piękny. Zatem widziałbym nową drogę raczej w formie alei parkowej dopuszczonej na specjalnych zasadach do ruchu kołowego niż regularną ulicę. Tak jakby chociaż w Varosliget w Budapeszcie, czy angielskich parkach. Oznakowaną jako" strefa zamieszkania" D40, bez specjalnego wyróżniania chodnika i z nawierzchnią nie sprzyjającą szybkiej jeździe. Tylko to ma moim zdaniem sens. Kierowcy powinni czuć, że jada alejką parkową a nie ulicą.
A o tunelu...cisza.
Koperciarz tym projektem wydał na siebie wyrok...
Patrzą jak szpak w 𝝅-zdę.
znowu będąo 3 w nocy jechać tirami po cichaczu i wywozić to co jeszcze po Niemcu zoztało, co cenniejsze i po[ierd...ać ino chyrzo na prom i DAWAJ WIŚTA WIO. W latach 90 -tych było powiedzenie " mam dwie ręce to kręce " LUB to troszkę zniemczone powiedzonko" CAP CA RAP CAP" i ot cała filozofia filozofów :::))) hahahihi
Tylo nie zostawiac drzew w chodnikach to dopiero bubel nie do prz elkniecia.
Patrzą i nic nie widzą
Podoba mi się ten projekt. Natomiast nazwa ulicy Nowojachtowa nie podoba mi się wcale,
jak czytam zachwyt osób mieszkających w apartamentowcach drogą przez park to płakać się chce