POGODA

Reklama


Wydarzenia

Dr Józef Pluciński • Poniedziałek [14.11.2011, 08:21:26] • Świnoujście

Jak Świnoujście ze światem połączono cz. 2

Jak Świnoujście ze światem połączono cz. 2

Most nad Pianą łączący z lądem stałym otworzył drogę do uznamskich kurortów, 1931 r.(fot. Archiwum autora )

Odcinek poprzedni traktował o budowie pierwszej, solidnie wykonanej drogi o trwałej, brukowanej nawierzchni, która połączyła miasto z wyspą Uznam i przeprawą na Pianie. W latach następnych kontynuowano budowę dróg łączących Świnoujście z okolicznymi miejscowościami. W latach 1872 – 74 powstał odcinek drogi do Ahlbecku i Heringsdorfu, poczynając od ówczesnych rogatek na dzisiejszym skrzyżowaniu ulic Matejki i Wojska Polskiego.

W okresie 1904 – 1905 połączono miasto z przeprawą karsiborską, a w ciągu następnych 2-ch lat, zbudowano drogę wiejską w Karsiborze. Obsadzono ją wówczas dębami dla upamiętnienia rocznicy wstąpienia na tron cesarza Niemiec Wilhelma II. Po ponad 100 latach, jakie od tego czasu upłynęły, dzisiaj jest to wspaniała, dębowa aleja zachwycających nas swą urodą.

Jak Świnoujście ze światem połączono cz. 2

Wspaniałe dęby są dzisiaj prawdziwą ozdobą nie tylko drogi ale i Karsiborza.(fot. Archiwum autora )

Do wielu jednak wiosek na Uznamie jeszcze wiele, wiele lat dojechać można było z największym trudem i to przy względnie dobrej pogodzie, w każdym razie nie w czasie wiosennych roztopów czy jesiennej szarugi. Jak wyglądały niektóre drogi odchodzące od powiatowej, łączącej Świnoujście z Usedom, ilustruje zdjęcie wykonane przez dziennikarza Swinemünder Zeitung na drodze do Melenthin.

Jak Świnoujście ze światem połączono cz. 2

Wiele wsi na Uznamie, długo jeszcze w porze roztopów łączyły podobne, nieprzejezdne drogi.(fot. Archiwum autora )

Kilka lat po zakończeniu I wojnie światowej zapoczątkowany został okres narastania motoryzacji, nowego zjawiska w dziedzinie komunikacji. Walory uzdrowiskowe regionu ujścia Odry sprawiły, że z roku na rok rosła liczba samochodów osobowych na wyspach, nasilał się też samochodowy transport drogowy. Jak długo nie było mostów oddzielających wyspę Uznam od lądu stałego, tak długo przedostanie się na nią z pomocą przeprawy promowej na Pianie i Świnie, połączone było z pewną mitręgą. Nic też dziwnego, że budowa stałego połączenia mostowego stała się koniecznością. Niestety, dla nas obecnych mieszkańców Świnoujścia, jako ważniejsze wybrano wówczas stałe połączenie wyspy z lądem stałym ponad Pianą.

Jak Świnoujście ze światem połączono cz. 2

Otwarcie mostu drogowego nad Pianą w maju 1931 r. Napis głosił: Świnoujście oczekuje !(fot. Archiwum autora )

Punktem zwrotnym, swoistym otwarciem wysp i miasta dla zmotoryzowanych turystów, uznać należy zatem budowę mostów drogowych przez Pianę na drodze B 110 w Zecherin i B 111 w Wolgaście. Nastąpiło to w latach 1931 i 1933. W kierunku Świnoujścia i kąpielisk Uznamu i Wolina ruszyła, teraz już bez przeszkód, tysięczna blaszana lawina. Było to szczególnie widoczne, kiedy to wraz ze wzrostem dobrobytu w Niemczech, samochód przestał być czymś elitarnym, stawał się dobrem bardziej dostępnym.

Jak Świnoujście ze światem połączono cz. 2

W sezonie letnim, kolejki samochodów na przeprawie promowej przez Świnę, stawały się codziennością, ok. 1935. (fot. Archiwum autora )

Świna pozostawała jednakże w dalszym ciągu uciążliwą przeszkodą oddzielającą Świnoujście od wyspy Wolin, posiadającej już połączenia mostowe z lądem stałym. Już wtedy też, zjawiskiem dość częstym na przeprawie promowej w Świnoujściu, były długie kolejki samochodów oczekujących na przeprawę. Wreszcie w 1937 r. podjęte zostały przez miasto energiczne a w gruncie rzeczy skuteczne działania dla zbudowania stałej, tunelowej przeprawy. Dodam tylko, że bardzo szybko opracowany i przyjęty został wówczas projekt budowy tunelu, a w sierpniu 1939 r. w wyniku przetargu wyłoniono nawet wykonawcę. Była to renomowana, mająca duże doświadczenie w tego rodzaju budowach firma z Mannheim. Wkrótce też przybyły nad Świnę pierwsze grupy budowniczych tunelu i rozpoczęły się wstępne prace przygotowawcze, które jednak w ciągu kilku miesięcy po wybuchu wojny, zostały wstrzymane. Co tu dużo mówić, możemy do nich mieć żal, że dzieła nie dokończyli.

Jak Świnoujście ze światem połączono cz. 2

edno z projektowanych w 1937 r. rozwiązań przejścia tunelu pod Świną. Archiwum Pruskiego Dziedzictwa Kulturalnego w Berlinie.(fot. Archiwum autora )

Ówczesne projekty i działania dotyczące budowy tunelu, to dość obszerny ale nader ciekawy, samodzielny temat, który jeśli zdrowie pozwoli, postaram się w miarę możliwości szybko przedstawić.

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 36, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 36

Gość • Wtorek [20.03.2012, 14:11:07] • [IP: 212.14.0.***]

Piękny most :)

BJ • Niedziela [20.11.2011, 11:14:25] • [IP: 83.21.225.**]

W polsce liczy się tylko Warszawa, Trójmiasto i Okręg Katowicki a reszta Polski to tylko od płacenia podatków nawet przedstawiciele naszego miasta którzy zasiadają w sejmie za poselską diete nic nie zrobią w srawie stałego połączenia w Świnoujściu szef PO i premier Tuskomatoł już stwierdził że trzeba zrobić tunel aby dojechać na stadion choć jak wiadomo jest tam dojazd.I tak to PO dba o obywateli, zaciskajcie pasa a bedzie dobrze niech wszyscy z po zacisną sobie stryczek na szyji i dadzą żyć ludziom.

Gość • Niedziela [20.11.2011, 04:22:17] • [IP: 94.116.135.**]

, , Aerial Lift Bridge" takie hasło proszę wbić w wyszukiwarkę i zobaczyc jakie statki przechodzą pod mostem zwodzonym w Kanadzie

Gość • Niedziela [20.11.2011, 04:13:37] • [IP: 94.116.135.**]

zapraszam na rzekę Ś Wawrzyńca w Canadzie.nic dodac i ująć u nas długo jeszcze wiocha grozi skoro mówią żę żegluga statków o zanurzeniu 15m to problem.

Gość • Sobota [19.11.2011, 16:26:26] • [IP: 80.245.182.***]

Tunelu jak i mostu nigdy nie będzie. I to nie dlatego, ze nasze miasto to dziura w której nie ma nawet kina, nie dlatego, że na części uznamskiej jest tylko mieszkaniówka, uzdrowisko i plaża. Głównym powodem jest możliwość zablokowania portu w Szczecinie. Teraz tym bardziej po idiotycznych, wręcz kretyńskich wypowiedziach polityków i samorządowców ze Świnoujścia i Szczecina o konieczności zapewnienia żeglugi dla statków o zanurzeniu do 15m. Gratulacje z tej okazji dla prezydentów obu miast.

Gość • Piątek [18.11.2011, 13:47:06] • [IP: 195.117.222.***]

super atykuł proszę o następne,

Bździągwa • Piątek [18.11.2011, 12:04:46] • [IP: 31.63.246.**]

10:45 - A Twoi rodzice, to rodzeństwo.

Gość • Piątek [18.11.2011, 10:45:45] • [IP: 83.21.219.*]

Bździągwa, ale ty jesteś pusta. Chyba zacznę zbierać dla ciebie plastikowe nakrętki. Ktoś się może przyłączy?

Gość • Piątek [18.11.2011, 07:57:40] • [IP: 192.168.101.***]

a połączono? jakoś słabiuteńko:((

Tubylec • Środa [16.11.2011, 13:40:43] • [IP: 62.89.110.***]

Chyba wtedy, kiedy każdy przechodzący przez tunel zapalałby i gasił światło :)

Bździągwa • Środa [16.11.2011, 12:58:39] • [IP: 31.63.214.***]

11:05 - Zdaje sobie sprawę. A wiesz, że żarówki energooszczędne, wcale nie ą energooszczędnymi?

Gość • Środa [16.11.2011, 11:32:39] • [IP: 79.186.59.***]

Dziękuję Panie Pluciński za jakże zajmujący artykuł i oczekuję z niecierpliwoscią na" zeszyt 5"

Gość • Środa [16.11.2011, 11:05:53] • [IP: 94.141.130.**]

Bździągwa... Zdajesz sobie sprawę, ile kosztuje utrzymanie promów? Miasto zaoszczędziłoby przy tunelu nawet, gdyby był oświetlany żarówkami nieenergooszczędnymi :D (na wentylacji też)

Bździągwa • Środa [16.11.2011, 11:04:38] • [IP: 31.63.214.***]

W którym miejscu „pierwsze grupy budowniczych tunelu rozpoczęły wstępne prace przygotowawcze”?

Gość • Środa [16.11.2011, 10:11:08] • [IP: 80.54.123.***]

ludzie tunel jest ! Trzeba tylko znaleźć do niego wejście i wyjście

Gość • Środa [16.11.2011, 08:31:30] • [IP: 83.13.154.***]

Czyli od lat 30-tych ubiegłego wieku nic się nie zmieniło. Nadal stoimy pod przeprawą. Tylko kolejki dużo większe. Ehhh...

Bździągwa • Wtorek [15.11.2011, 18:32:31] • [IP: 31.63.214.***]

15:43 - Weź się ciągnij patafianie i nie rób wsi. Chociaż tu dałbyś spokój ze swoimi nędznymi uwagami kmiocie. Czemu mi takiej uwagi nie zwrócisz osobiście siusiu majtku?

Gość • Wtorek [15.11.2011, 15:43:00] • [IP: 88.156.233.***]

ha, ha Bżdziągwa, ty jeszcze powinieneś na drzewie siedzieć i nie męczyć swojej małej główki energią elektryczną.

Gość • Wtorek [15.11.2011, 14:27:37] • [IP: 82.145.89.**]

Grobla do Polic przez zalew szczeciński, najtaniej i nie zakłóca ruchu statków. O ile kojarzę był również taki projekt.

SD • Wtorek [15.11.2011, 12:21:11] • [IP: 80.245.182.***]

Ale ja czytalem kiedys ze tunel w 1939 roku miała wykonac firma z berlina ktora budowała tamtejsze metro. Moje pytanie gdzie mialy byc wjazdy do zaprojektowanego tunelu ? pozdrawiam

Gość • Wtorek [15.11.2011, 08:49:15] • [IP: 88.156.233.***]

Gość  Wtorek [15.11.2011, 04:39]  [IP: 99.234.161.***...może i atrakcja-wczoraj podczas rozmowy telefonicznej znajomek, który jutro przyjeżdża na wyspę zapytał całkiem poważnie ile kosztuje przejazd promem..i zdziwił się bardzo że za free:))pakuje ponoć całą familię, żeby pokazać im artrakcję, za którą nawet grosza nie zapłaci..ludzie potrafią mnie jeszcze zadziwić:))

Gość • Wtorek [15.11.2011, 08:26:27] • [IP: 193.69.22.**]

Karsibórz czy Karsibór? Czy może i tak i tak?

Gość • Wtorek [15.11.2011, 04:39:57] • [IP: 99.234.161.***]

nie budowac tunelu bo promowe przeprawy to atrakcja turystyczna. RODAK.

Tubylec • Poniedziałek [14.11.2011, 23:38:11] • [IP: 87.207.164.***]

Do PaSo: mylisz się kolego tunel nie wyleciałby w powietrze, bohaterscy żołnierze Armii Czerwonej zdobyli by go fortelem i wywieźli w głąb Związku Radzieckiego :)

Banan • Poniedziałek [14.11.2011, 21:41:01] • [IP: 93.94.186.***]

Zdrowia Panie Józefie! ;)

Oglądasz 1-25 z 36
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Od 1 lutego w Świnoujściu znów zacznie działać stacja dializ. Po tym, jak pod koniec ubiegłego roku z prowadzenia stacji zrezygnowała prywatna firma, pacjenci musieli dojeżdżać do najbliższej jednostki w Szczecinie ■ Zanim w tunelu pod Świną pojadą samochody, władze miasta chcą zaprosić mieszkańców do podwodnego spaceru pomiędzy wyspami. Nie znamy jeszcze terminu tej przechadzki. Prezydent Świnoujścia konsultuje datę z wykonawcą tunelu ■ Na skrzyżowaniu ulic Grunwaldzkiej i Nowokarsiborskiej nie będzie ronda lecz skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną ■ Od najbliższego piątku, 27 stycznia wznawia działalność stacja dializ w Świnoujściu ■ Kiedy 8 lat temu przygotowywana była dokumentacja projektowa przebudowy ulicy Wojska Polskiego na odcinku od ulicy Leśmiana do ulicy Matejki projektant uwzględnił zatoczkę dla przystanku autobusowego przy ul. Wojska Polskiego vis’a vis Urzędu Miasta (budynek12). Przystanek powstał, ale nie taki jak przewidywał projekt. Miała być zatoka autobusowa a wyszedł przystanek przychodnikowy, który przy okazji blokuje ruch samochodów. Czy to przypadek, nie sądzę... Konia z rzędem więc temu kto wytłumaczy dlaczego w tak newralgicznym miejscu autobusy miejskie nie mogą schować się spokojnie w zatoczce przy jezdni. Powstaje więc pytanie kto zdecydował i zmienił na gorsze rozwiązanie ■ Dramatyczny wypadek na S3 w pobliżu Skwierzyny. W zderzeniu kampera z wojskową ciężarówką zginął 44 - letni mieszkaniec Świnoujścia i jego 10 - letnia córka ■ Tragiczny wypadek wydarzył się na S3 w pobliżu miejscowości Skwierzyna w województwie lubuskim na drodze prowadzącej do Zielonej Góry. W zderzeniu kampera z wojskową ciężarówką amerykańskiej armii zginęli na miejscu 44 – letni mieszkaniec Świnoujścia i jego 10 – letnia córka. Zdjęcia z miejsca wypadku są wstrząsające. Widać na nich, że po kamperze którym podróżowały ofiary wypadku zostało jedynie podwozie. 44 – latek był znanym nie tylko w Świnoujściu ale także w całej Polsce miłośnikiem i pasjonatem caravaningu ■ Wygląda na to, że zeszłoroczne liście będą nam towarzyszyć przez całą zimę. Dopóki nie rozwieje ich wiatr lub nie usuną wiosenne porządki. Miasto, w bardzo wielu punktach pokryte jest liśćmi w różnym stopniu rozkładu. Zależnie od pogody, albo wirują unoszone podmuchami wiatru, albo, po dłuższych opadach, które mamy od kilku dni, zalegają na chodnikach, przy krawężnikach, na skwerach. A przecież tak niewiele trzeba, aby było czyściej, ładniej... ■ Spłonął punkt gastronomiczny na promenadzie! Świadkowie pożaru usłyszeli huk. Zobacz film! ■ Na pomoc pogorzelcom z Kodrąbka W domu państwa Piątkowskich wybuchł pożar, który pozbawił ich całego dorobku. Z ogniem, który wybuchł rano, walczyło 7 zastępów Straży Pożarnej, jednak po ugaszeniu zostało tylko pogorzelisko. Państwo Piątkowscy zdołali opuścić płonący dom, lecz nie zdążyli zabrać ze sobą niczego - uciekli z pożaru w piżamach. Żeby znów mogli zamieszkać pod własnym dachem, trzeba przeprowadzić gruntowny remont całego domu, kupić meble i sprzęty, które spłonęły. Konieczna jest wymiana wszystkich drzwi, okien, podłóg, trzeba skuć tynki i położyć je od nowa, wymalować, wymienić instalację elektryczną i wiele innych rzeczy. Dlatego została zorganizowana akcja zbierania pieniędzy na rzecz pogorzelców z Kodrąbka, liczy się każda złotówka, nie bądźmy obojętni wobec tej tragedii. https://zrzutka.pl/jmufu4 ■