Dr Józef Pluciński • Poniedziałek [14.11.2011, 08:21:26] • Świnoujście
Jak Świnoujście ze światem połączono cz. 2
Most nad Pianą łączący z lądem stałym otworzył drogę do uznamskich kurortów, 1931 r.(fot. Archiwum autora
)
Odcinek poprzedni traktował o budowie pierwszej, solidnie wykonanej drogi o trwałej, brukowanej nawierzchni, która połączyła miasto z wyspą Uznam i przeprawą na Pianie. W latach następnych kontynuowano budowę dróg łączących Świnoujście z okolicznymi miejscowościami. W latach 1872 – 74 powstał odcinek drogi do Ahlbecku i Heringsdorfu, poczynając od ówczesnych rogatek na dzisiejszym skrzyżowaniu ulic Matejki i Wojska Polskiego.
W okresie 1904 – 1905 połączono miasto z przeprawą karsiborską, a w ciągu następnych 2-ch lat, zbudowano drogę wiejską w Karsiborze. Obsadzono ją wówczas dębami dla upamiętnienia rocznicy wstąpienia na tron cesarza Niemiec Wilhelma II. Po ponad 100 latach, jakie od tego czasu upłynęły, dzisiaj jest to wspaniała, dębowa aleja zachwycających nas swą urodą.
Wspaniałe dęby są dzisiaj prawdziwą ozdobą nie tylko drogi ale i Karsiborza.(fot. Archiwum autora
)
Do wielu jednak wiosek na Uznamie jeszcze wiele, wiele lat dojechać można było z największym trudem i to przy względnie dobrej pogodzie, w każdym razie nie w czasie wiosennych roztopów czy jesiennej szarugi. Jak wyglądały niektóre drogi odchodzące od powiatowej, łączącej Świnoujście z Usedom, ilustruje zdjęcie wykonane przez dziennikarza Swinemünder Zeitung na drodze do Melenthin.
Wiele wsi na Uznamie, długo jeszcze w porze roztopów łączyły podobne, nieprzejezdne drogi.(fot. Archiwum autora
)
Kilka lat po zakończeniu I wojnie światowej zapoczątkowany został okres narastania motoryzacji, nowego zjawiska w dziedzinie komunikacji. Walory uzdrowiskowe regionu ujścia Odry sprawiły, że z roku na rok rosła liczba samochodów osobowych na wyspach, nasilał się też samochodowy transport drogowy. Jak długo nie było mostów oddzielających wyspę Uznam od lądu stałego, tak długo przedostanie się na nią z pomocą przeprawy promowej na Pianie i Świnie, połączone było z pewną mitręgą. Nic też dziwnego, że budowa stałego połączenia mostowego stała się koniecznością. Niestety, dla nas obecnych mieszkańców Świnoujścia, jako ważniejsze wybrano wówczas stałe połączenie wyspy z lądem stałym ponad Pianą.
Otwarcie mostu drogowego nad Pianą w maju 1931 r. Napis głosił: Świnoujście oczekuje !(fot. Archiwum autora
)
Punktem zwrotnym, swoistym otwarciem wysp i miasta dla zmotoryzowanych turystów, uznać należy zatem budowę mostów drogowych przez Pianę na drodze B 110 w Zecherin i B 111 w Wolgaście. Nastąpiło to w latach 1931 i 1933. W kierunku Świnoujścia i kąpielisk Uznamu i Wolina ruszyła, teraz już bez przeszkód, tysięczna blaszana lawina. Było to szczególnie widoczne, kiedy to wraz ze wzrostem dobrobytu w Niemczech, samochód przestał być czymś elitarnym, stawał się dobrem bardziej dostępnym.
W sezonie letnim, kolejki samochodów na przeprawie promowej przez Świnę, stawały się codziennością, ok. 1935. (fot. Archiwum autora
)
Świna pozostawała jednakże w dalszym ciągu uciążliwą przeszkodą oddzielającą Świnoujście od wyspy Wolin, posiadającej już połączenia mostowe z lądem stałym. Już wtedy też, zjawiskiem dość częstym na przeprawie promowej w Świnoujściu, były długie kolejki samochodów oczekujących na przeprawę. Wreszcie w 1937 r. podjęte zostały przez miasto energiczne a w gruncie rzeczy skuteczne działania dla zbudowania stałej, tunelowej przeprawy. Dodam tylko, że bardzo szybko opracowany i przyjęty został wówczas projekt budowy tunelu, a w sierpniu 1939 r. w wyniku przetargu wyłoniono nawet wykonawcę. Była to renomowana, mająca duże doświadczenie w tego rodzaju budowach firma z Mannheim. Wkrótce też przybyły nad Świnę pierwsze grupy budowniczych tunelu i rozpoczęły się wstępne prace przygotowawcze, które jednak w ciągu kilku miesięcy po wybuchu wojny, zostały wstrzymane. Co tu dużo mówić, możemy do nich mieć żal, że dzieła nie dokończyli.
edno z projektowanych w 1937 r. rozwiązań przejścia tunelu pod Świną. Archiwum Pruskiego Dziedzictwa Kulturalnego w Berlinie.(fot. Archiwum autora
)
Ówczesne projekty i działania dotyczące budowy tunelu, to dość obszerny ale nader ciekawy, samodzielny temat, który jeśli zdrowie pozwoli, postaram się w miarę możliwości szybko przedstawić.
źródło: www.iswinoujscie.pl
Piękny most :)
W polsce liczy się tylko Warszawa, Trójmiasto i Okręg Katowicki a reszta Polski to tylko od płacenia podatków nawet przedstawiciele naszego miasta którzy zasiadają w sejmie za poselską diete nic nie zrobią w srawie stałego połączenia w Świnoujściu szef PO i premier Tuskomatoł już stwierdził że trzeba zrobić tunel aby dojechać na stadion choć jak wiadomo jest tam dojazd.I tak to PO dba o obywateli, zaciskajcie pasa a bedzie dobrze niech wszyscy z po zacisną sobie stryczek na szyji i dadzą żyć ludziom.
, , Aerial Lift Bridge" takie hasło proszę wbić w wyszukiwarkę i zobaczyc jakie statki przechodzą pod mostem zwodzonym w Kanadzie
zapraszam na rzekę Ś Wawrzyńca w Canadzie.nic dodac i ująć u nas długo jeszcze wiocha grozi skoro mówią żę żegluga statków o zanurzeniu 15m to problem.
Tunelu jak i mostu nigdy nie będzie. I to nie dlatego, ze nasze miasto to dziura w której nie ma nawet kina, nie dlatego, że na części uznamskiej jest tylko mieszkaniówka, uzdrowisko i plaża. Głównym powodem jest możliwość zablokowania portu w Szczecinie. Teraz tym bardziej po idiotycznych, wręcz kretyńskich wypowiedziach polityków i samorządowców ze Świnoujścia i Szczecina o konieczności zapewnienia żeglugi dla statków o zanurzeniu do 15m. Gratulacje z tej okazji dla prezydentów obu miast.
super atykuł proszę o następne,
10:45 - A Twoi rodzice, to rodzeństwo.
Bździągwa, ale ty jesteś pusta. Chyba zacznę zbierać dla ciebie plastikowe nakrętki. Ktoś się może przyłączy?
a połączono? jakoś słabiuteńko:((
Chyba wtedy, kiedy każdy przechodzący przez tunel zapalałby i gasił światło :)
11:05 - Zdaje sobie sprawę. A wiesz, że żarówki energooszczędne, wcale nie ą energooszczędnymi?
Dziękuję Panie Pluciński za jakże zajmujący artykuł i oczekuję z niecierpliwoscią na" zeszyt 5"
Bździągwa... Zdajesz sobie sprawę, ile kosztuje utrzymanie promów? Miasto zaoszczędziłoby przy tunelu nawet, gdyby był oświetlany żarówkami nieenergooszczędnymi :D (na wentylacji też)
W którym miejscu „pierwsze grupy budowniczych tunelu rozpoczęły wstępne prace przygotowawcze”?
ludzie tunel jest ! Trzeba tylko znaleźć do niego wejście i wyjście
Czyli od lat 30-tych ubiegłego wieku nic się nie zmieniło. Nadal stoimy pod przeprawą. Tylko kolejki dużo większe. Ehhh...
15:43 - Weź się ciągnij patafianie i nie rób wsi. Chociaż tu dałbyś spokój ze swoimi nędznymi uwagami kmiocie. Czemu mi takiej uwagi nie zwrócisz osobiście siusiu majtku?
ha, ha Bżdziągwa, ty jeszcze powinieneś na drzewie siedzieć i nie męczyć swojej małej główki energią elektryczną.
Grobla do Polic przez zalew szczeciński, najtaniej i nie zakłóca ruchu statków. O ile kojarzę był również taki projekt.
Ale ja czytalem kiedys ze tunel w 1939 roku miała wykonac firma z berlina ktora budowała tamtejsze metro. Moje pytanie gdzie mialy byc wjazdy do zaprojektowanego tunelu ? pozdrawiam
Gość Wtorek [15.11.2011, 04:39] [IP: 99.234.161.***...może i atrakcja-wczoraj podczas rozmowy telefonicznej znajomek, który jutro przyjeżdża na wyspę zapytał całkiem poważnie ile kosztuje przejazd promem..i zdziwił się bardzo że za free:))pakuje ponoć całą familię, żeby pokazać im artrakcję, za którą nawet grosza nie zapłaci..ludzie potrafią mnie jeszcze zadziwić:))
Karsibórz czy Karsibór? Czy może i tak i tak?
nie budowac tunelu bo promowe przeprawy to atrakcja turystyczna. RODAK.
Do PaSo: mylisz się kolego tunel nie wyleciałby w powietrze, bohaterscy żołnierze Armii Czerwonej zdobyli by go fortelem i wywieźli w głąb Związku Radzieckiego :)
Zdrowia Panie Józefie! ;)