Stanisław Możejko • Sobota [02.05.2009, 12:08:32] • Świnoujście

Jak Janusz Żmurkiewicz tunel zaprzepaszczał cz.10

Jak Janusz Żmurkiewicz tunel zaprzepaszczał cz.10

fot. internet

Fragment wypowiedzi Janusza Żmurkiewicza podczas sesji Rady Miasta 26 marca 2009: (...)Teraz chciałbym państwa poinformować, że Ministerstwo Infrastruktury ale również i Generalna Dyrekcja współpracują z firmą JASPERS. Jest to firma angielska, doradcza, która ocenia pewne decyzje czy pewne projekty, które realizuje Ministerstwo Infrastruktury i Generalna Dyrekcja. Firma JASPERS otrzymała zlecenie ze strony Generalnej Dyrekcji na ocenę tego sposobu finansowania tej inwestycji, na ocenę realności finansowania tej inwestycji. Ustalono, że opracowanie będzie dostępne za dwa do trzech miesięcy. I odpowie nam w sposób jednoznaczny, czy ten system, który tu teraz państwu powiedziałem będzie możliwy do realizacji. Wszystko wskazuje na to, że tak. Ustalono również w czasie naszej obecności w Warszawie, że przedstawiciele firmy JASPERS i Generalnej Dyrekcji z Warszawy przyjadą tu do Świnoujścia, na początku kwietnia, żeby zapoznać się z tymi warunkami, które tutaj funkcjonują.(...) * * * Fragment komunikatu prasowego Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia 27 marca 2009: (...) Cieszy nas deklaracja ze strony ministerstwa, że opracowanie hybrydy finansowania inwestycji zlecono inicjatywie unijnej JASPERS. Daje to nadzieję na zbudowanie realnego mechanizmu finansowania inwestycji, a tym samym rzeczywistej bodowy tunelu pod Świną w najbliższym czasie. Z niecierpliwością czekamy na wyniki opracowań, które mają być gotowe do czerwca bieżącego roku (...)

Co to jest JASPERS? Jest to skrót od Joint Assistance to Support Projects in European Regions – wspólna inicjatywa wsparcia, pomagająca państwom członkowskim UE z Europy Wschodniej i Środkowej w przygotowaniu wysokiej jakości projektów, które otrzymają pomoc z Funduszy UE.

Uczestnikami JASPERS są: Europejski Bank Inwestycyjny, Komisja Europejska i Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju. W Polsce instytucją koordynującą jest Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Inicjatywę JASPERS realizują zespoły ekspertów z trzech wymienionych instytucji. Celem JASPERS jest wsparcie doradcze dla przygotowania dużych projektów inwestycyjnych w zakresie: weryfikacji przygotowanej dokumentacji (studium wykonalności, sposób wyliczenia poziomu dofinansowania, dokumentacja środowiskowa), analizy wybranych kwestii problemowych, polepszenia jakości wniosków o dofinansowanie zatwierdzonych przez Komisję Europejską, wsparcia przy określeniu warunków dla konsultantów przygotowujących dokumentację (specyfikacja istotnych warunków zamówienia), wsparcia na etapie koncepcyjnym przygotowania projektów: analiza optymalnych rozwiązań instytucjonalnych, niezależna ocena przy wyborze wariantu realizacji, weryfikacja przyjętych założeń.
JASPERS działa w oparciu o coroczne plany działań uzgodnione pomiędzy przedstawicielami JASPERS, Komisji Europejskiej a Ministerstwem Rozwoju Regionalnego. Co roku Polska uzgadnia z JASPERS i Komisją Europejską plan działań na dany rok, wskazując projekty do wsparcia.
* * *
Pomijając fakt, że Żmurkiewicz nie wie co to takiego ten JASPERS, informacja o tym wsparciu była bardzo optymistyczna dla tej inwestycji, ale... No właśnie. Eksperci JASPERS mieli być w Świnoujściu, zgodnie z zapowiedzią Żmurkiewicza, na początku kwietnia. Minęła połowa miesiąca i nic. W piątek, 17 kwietnia połączyłem się telefonicznie z biurem JASPERS w Warszawie, aby dowiedzieć się, kiedy eksperci będą wizytować Świnoujście. Po drugiej stronie zdziwienie:
- Świnoujście? A w jakiej sprawie mieliby przyjeżdżać?
-Tunel pod Świną – rzucam hasło.
-Tunel pod Świną? – nie zajmujemy się takim projektem.
-Ale przecież Wojewoda Zachodniopomorski i prezydent Świnoujścia oficjalnie ogłosili – mówię...
-Proszę przysłać e-mailem konkretne pytanie, to konkretnie odpowiemy – odpowiada wyraźnie zdziwiona miła pani. Tego samego dnia wysyłam:
* * *
Szanowny Pan
Michał Majewski
Dyrektor Biura JASPERS
Warszawa

W nawiązaniu do dzisiejszej rozmowy telefonicznej z panią Borkowską proszę uprzejmie o informację, czy i na czyje zlecenie (jeśli w ogóle) inicjatywa JASPERS zajmuje się jakimkolwiek doradztwem związanym z projektem tunelu pod Świną? Jeśli tak, to w jakim zakresie?
Informację o Waszym zaangażowaniu zaczerpnąłem z załączonego komunikatu prasowego Wojewody Zachodniopomorskiego.

* * *
W poniedziałek, 20 kwietnia otrzymuję odpowiedź:

* * *
Szanowny Panie,
 Niniejszym pragniemy poinformować,  ze Inicjatywa JASPERS w chwili obecnej nie zajmuje się doradztwem dot. wspomnianego projektu, ponieważ projekt ten  nie znajduje się w naszym aktualnym planie działań  (Action Plan).

 JASPERS działa w oparciu o coroczne plany działań uzgadniane pomiędzy przedstawicielami JASPERS, Komisji Europejskiej a Ministerstwem Rozwoju Regionalnego.
Projekty do wsparcia w ramach JASPERS zgłaszają instytucje zarządzające programami operacyjnymi we współpracy z instytucjami pośredniczącymi.
 Instytucją koordynującą w Polsce jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, tel. 022 461 39 30.
Z poważaniem, 
 Anna Borkowska
 European Investment Bank
JASPERS Regional Office
for Northern Europe – Warsaw

* * *

p-o-ś-w-i-a-d-c-z-a-j-ą n-i-e-p-r-a-w-d-ę-!

Z komunikatu Wojewody Zachodniopomorskiego wynika, że deklaracja o zaangażowaniu inicjatywy JASPERS padła z ust Patrycji Wolińskiej Bartkiewicz, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
W czwartek, 23 kwietnia zatelefonowałem do sekretariatu pani Wolińskiej, informując, że chciałbym uzyskać odpowiedź na jedno krótkie pytanie dotyczące tunelu pod Świną. Uprzejma pani z sekretariatu odpowiedziała, że obecnie jej szefowa jest w Sejmie, poprosiła o przysłanie pytania e-mailem, aby mogła spokojnie przygotować odpowiedź i poradziła, aby zadzwonić następnego dnia około 9.00.
Przesłałem jedynie komunikat prasowy Wojewody z 27 marca...
Następnego dnia ta w przeddzień miła pani z sekretariatu lodowatym tonem poinformowała mnie, że na ten temat pani wiceminister nie chce rozmawiać i odesłała mnie do rzecznika prasowego. Rzecznik prasowy oczywiście nic nie wiedział, poprosił o pytanie e-mailem. Odpowiedzi jeszcze nie udzielił...Zresztą jaka tu może być odpowiedź, skoro ministerstwo zostało przyłapane na ewidentnym, prostackim kłamstwie?

Ciąg dalszy nastąpi
Stanisław Możejko

* * *

Odcinek 1: działania i zaniechania Janusza Żmurkiewicza, w wyniku których po 30 miesiącach od decyzji na najwyższym szczeblu o budowie tunelu, znajdujemy się w punkcie wyjścia.
Odcinek 2: moje działania i interwencje w tej sprawie.
Odcinek 3: skrót historii moich starań o budowę tunelu i dywersyjne działania SLD.
Odcinek 4: na podstawie dokumentów DAMARTu wykazałem, że nie sporządzi studium wykonalności na wymaganym poziomie. Nawiązałem także do ataków Żmurkiewicza na mnie, wykonywanych przez rzecznika prasowego i Barbarę Michalską.
Odcinek 5: wydarzenia z 2004 roku, gdy motorem napędowym tunelowych działań Żmurkiewicza stała się korupcja. Grę napędza niemiecka firma budowlana, specjalizująca się w tunelach drążonych,
a przecież w warunkach Świnoujścia tunel drążony musi być dłuższy, droższy w wykonaniu
i eksploatacji. W grudniu 2004 do Żmurkiewicza zgłosiła się zachodnia firma, która chciała w Basenie Mulnik wybudować suchy dok. Miały tam być produkowane elementy do tuneli zatapianych. Żmurkiewicz pogonił tę firmę, mimo że taka inwestycja, oprócz wielu miejsc pracy, wpłynęłaby także na znaczne obniżenie ceny świnoujskiego tunelu. Stanowiła ona jednak zagrożenie dla powziętych przez niego kilka miesięcy wcześniej, korupcyjnych ustaleń z firmą niemiecką.
Odcinek 6: Jak działania Społecznego Komitetu Budowy Tunelu wpłynęły na wpisanie tej inwestycji do Narodowego Planu Rozwoju i poprzedzającą uchwałę Rady Miasta z 24 marca 2005 w sprawie lokalizacji stałej przeprawy. Ograniczenie wpływu Janusza Żmurkiewicza na bieg tej inwestycji. Ponowna analiza umożliwi obniżenie wygórowanych przez korupcję kosztów.
W obowiązującym prawie (planie zagospodarowania przestrzennego) funkcjonuje tylko jedna lokalizacja tunelu obok przeprawy Karsibór, DAMART w prezentacji z 4 listopada 2008 sugeruje, że istnieją trzy...
Odcinek 7: Dowody na nieuczciwość opracowania DAMARTu, zawierającego fałszywe tezy, rzekomo uzasadniające wybór droższej i ryzykowniejszej technologii drążenia tunelu. Tezy tak kuriozalne, jak: wariant tunelu drążonego, jako najmniej naruszający ciągłość osadów dennych, a tym samym nie wpływający znacząco na stan ilościowy i jakościowy wody podziemnej. DAMART przyznaje, że taki wybór to preferencje zamawiającego... Innymi słowy: Żmurkiewicz, delikatnie określając, z pozamerytorycznych pobudek, stwarza zagrożenie dla historycznej szansy budowy tunelu, powodując zawyżenie jego długości, kosztów wykonania i kosztów przyszłej eksploatacji.
Odcinek 8: Na podstawie publikacji Water crossing – the Options ze specjalistycznego pisma Tunneling and Underground Space Technology, przedstawiłem kolejne dowody nieuczciwości opracowania DAMARTu. Przywołując obowiązujące przepisy prawne, wykazałem, że forsowana przez Janusza Żmurkiewicza koncepcja ignorującego współczesne normy bezpieczeństwa jednojezdniowego drążonego tunelu może być zrealizowana tylko wtedy, gdy korupcja sięgnie ministerstwa infrastruktury.
Odcinek 9: Niekonsekwentne, nielogiczne działania Żmurkiewicza oraz jego wizyta w Ministerstwie Infrastruktury w niejasnej roli (prezydenta miasta? przedstawiciela firmy Hochtief ?).

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/9384/