iswinoujscie.pl • Wtorek [18.11.2025, 16:53:16] • Świnoujście

Gazowiec schodził z właściwego toru podejściowego. Interwencja VTS i inspekcja kadłuba po zacumowaniu w Świnoujściu

Gazowiec schodził z właściwego toru podejściowego. Interwencja VTS i inspekcja kadłuba po zacumowaniu w Świnoujściu

fot. iswinoujscie.pl

W niedzielę, 16 listopada, służby Urzędu Morskiego w Szczecinie wychwyciły nieprawidłowy tor wejścia zbiornikowca zmierzającego do gazoportu. Statek, znajdujący się około 40 kilometrów od brzegu, mógł zbliżyć się do stref o zbyt małej głębokości. Po reakcji VTS jednostka bezpiecznie weszła do portu, gdzie przeprowadzono inspekcję państwa portu i zalecono kontrolę integralności kadłuba.

Do zdarzenia doszło w niedzielę, 16 listopada. Jak przekazuje Urząd Morski w Szczecinie, jednostka typu LNG, zmierzająca do portu zewnętrznego w Świnoujściu, poruszała się torem, który przy jej zanurzeniu stwarzał ryzyko kontaktu z dnem. Sytuację zauważyły służby monitorujące ruch statków.

Służba kontroli ruchu statków VTS natychmiast nawiązała łączność z kapitanem jednostki. Po sprawdzeniu dokumentacji oraz systemów pokładowych statek uzyskał zgodę kapitana portu na wejście do Świnoujścia. Problemy nie zostały stwierdzone na etapie procedur wstępnych.

Gazowiec schodził z właściwego toru podejściowego. Interwencja VTS i inspekcja kadłuba po zacumowaniu w Świnoujściu

fot. MarineTraffic.com

Po zacumowaniu przeprowadzono szczegółową kontrolę państwa portu PSC. Jak poinformował UMS, inspektorzy wskazali konieczność dodatkowej weryfikacji stanu kadłuba, aby potwierdzić możliwość dalszej, bezpiecznej żeglugi zbiornikowca.

Gazowiec schodził z właściwego toru podejściowego. Interwencja VTS i inspekcja kadłuba po zacumowaniu w Świnoujściu

https://maps.garmin.com/en-US/marine/?maps=another-brand&overlay=false&key=u3d4snnb8w7z( fot. maps.garmin.com )


W oficjalnej odpowiedzi do redakcji rzecznik Urzędu Morskiego w Szczecinie przekazała:
„W niedzielę, 16 listopada, nasze służby monitorujące ruch statków zauważyły, że zbiornikowiec idący do portu zewnętrznego LNG, na podejściu do portu Świnoujście przed pozycją podjęcia pilota morskiego (ok. 40 kilometrów od brzegu) porusza się niewłaściwą trasą, uwzględniając jego zanurzenie, co stwarzało ryzyko kontaktu statku z dnem. Służba kontroli ruchu statków (VTS) nawiązała łączność ze statkiem, a jego kapitan, po przeprowadzeniu czynności sprawdzających, złożył oświadczenie o sprawności wszystkich systemów statkowych i statek uzyskał zgodę kapitana portu na wejście do portu. Po zacumowaniu na statku przeprowadzono inspekcję państwa portu (PSC), która zaleciła kontrolę integralności kadłuba dla potwierdzenia możliwości bezpiecznej kontynuacji żeglugi przez jednostkę. Z naszych informacji wynika, iż armator zlecił inspekcję podwodną kadłuba, która ma być przeprowadzona w dniu dzisiejszym.”

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/87097/