W transporcie wykryto m.in. kartony, opakowania po produktach spożywczych, tworzywa sztuczne, tekstylia, metal, szkło, styropian, artykuły kosmetyczne, a nawet opakowania po lekach i zabawki. Ładunek pochodził ze Szwecji i nie spełniał wymogów dopuszczających do przewozu międzynarodowego.
– Funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej z Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Szczecinie wspólnie z kontrolerami z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Szczecinie skontrolowali ciężarówkę z odpadami. Kierujący jadący ze Świnoujścia przewoził zamiast zadeklarowanej makulatury pochodzącą ze Szwecji mieszaninę odpadów zawierających m.in. opakowania kartonowe, inne opakowania po produktach spożywczych, tworzywa sztuczne, materiały tekstylne, metal, szkło, styropian, artykuły kosmetyczne, opakowania po lekach (blistry), zabawki. Ładunek wydzielał wyczuwalny nieprzyjemny zapach – informuje Maciej Koniuszewski, wz. rzecznika prasowego Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie.
Naczepa została zabezpieczona, a Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska oceni, jakie dalsze kroki należy podjąć wobec zatrzymanego ładunku. Za brak prawidłowego zgłoszenia przewozu w systemie SENT odbiorcy grozi kara 20 tys. zł. Importer dodatkowo będzie musiał pokryć koszty utylizacji odpadów lub wywieźć je z powrotem do nadawcy pod dozorem celnym.
Polskie przepisy zakazują przywozu zmieszanych odpadów komunalnych. Wyjątek stanowią jedynie odpady selektywnie zebrane i przeznaczone do recyklingu. Jak podkreśla KAS, działania kontrolne mają na celu nie tylko ochronę środowiska, ale też zdrowia mieszkańców regionu.