iswinoujscie.pl • Niedziela [13.07.2025, 12:35:25] • Świnoujście

Prywatne pieniądze na publiczną drogę. PRD Nowogard SA protestuje banerem na S3: „Budujemy dla Was drogę z własnych środków”

Prywatne pieniądze na publiczną drogę. PRD Nowogard SA protestuje banerem na S3: „Budujemy dla Was drogę z własnych środków”

fot. Organizator

Na wiadukcie nad trasą S3, prowadzącą nad morze, zawisł wymowny baner: „Budujemy dla Was drogę z prywatnych środków. GDDKiA nie chce płacić za swoją inwestycję”. To forma protestu firmy PRD Nowogard SA, która realizuje budowę drogi ekspresowej między Troszynem a Dargobądzem i od trzech lat bezskutecznie domaga się od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zwrotu kosztów wywołanych pandemią i wojną w Ukrainie. W grę wchodzą dziesiątki milionów złotych, a wykonawca ostrzega, że dalsze opóźnienia mogą grozić upadłością.

Firma PRD Nowogard SA, lider konsorcjum budującego odcinek drogi ekspresowej S3 w województwie zachodniopomorskim, zdecydowała się na niecodzienną formę nagłośnienia swojego problemu. Miesiąc po skierowaniu listu otwartego do Premiera, nad trasą S3 zawisł wielki baner informujący kierowców i turystów o kulisach inwestycji finansowanej – jak twierdzą wykonawcy – głównie z prywatnych środków.

– *Baner jest wyrazem protestu przeciwko działaniu strony rządowej, która od trzech lat odwleka decyzję o pokryciu niemożliwych do przewidzenia wydatków, kompletnie nie licząc się z trudną sytuacją naszej firmy. Ukończyliśmy inwestycję w 95% finansując z prywatnych pieniędzy wielomilionowy wzrost kosztów materiałów budowlanych wywołany pandemią Covid-19 i wojną w Ukrainie. Warto, aby tysiące kierowców i turystów jadących nad morze dowiedziało się, że to prywatne firmy z własnych kieszeni płacą za budowę najważniejszych dróg w Polsce, tym bardziej, że jest to istotny problem dotyczący całej branży, na wielu kluczowych inwestycjach drogowych w kraju – informuje Katarzyna Łazarz-Brzezińska, wiceprezes PRD Nowogard SA.

Prywatne pieniądze na publiczną drogę. PRD Nowogard SA protestuje banerem na S3: „Budujemy dla Was drogę z własnych środków”

fot. Organizator



Jak podkreśla wykonawca, mimo wielokrotnych wniosków składanych do GDDKiA i Ministerstwa Infrastruktury od 2022 roku, do dziś nie zapadła żadna wiążąca decyzja o finansowaniu nadzwyczajnego wzrostu kosztów inwestycji. Według PRD Nowogard SA stanowią one około 15% wartości całego kontraktu i sięgają kilkudziesięciu milionów złotych. Firma deklaruje, że gotowa jest spłacić zobowiązania wobec kontrahentów, gdy tylko środki zostaną przekazane, ale to nie rozwiąże całości problemu.

– *Nie otrzymaliśmy ani pieniędzy, ani gwarancji finansowania. Podobno rozpatrywane są wnioski o sfinansowanie części ponadplanowych wydatków, o które wnioskowaliśmy już w 2022 roku. Stanowią one ok. 15% całej kwoty wynikającej ze wzrostu kosztów, które Konsorcjum pokryło z własnych pieniędzy. Gdy je otrzyma, spłaci zobowiązania wobec kontrahentów, ale nie rozwiąże to trudnej sytuacji, w której znajduje się Konsorcjum – tłumaczy Katarzyna Łazarz-Brzezińska.

Problem PRD Nowogard SA nie dotyczy wyłącznie tej jednej inwestycji. Sytuacja podobna ma miejsce na wielu kontraktach w Polsce, gdzie skokowy wzrost cen stali, betonu czy asfaltu wywołał ogromne problemy finansowe firm budowlanych. Działania spółki poparły branżowe organizacje i samorządy – swoje stanowiska do premiera skierowały m.in. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa i Zarząd Powiatu Goleniowskiego. Sprawą zainteresowali się także zachodniopomorscy parlamentarzyści oraz Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego na Pomorzu Zachodnim.

PRD Nowogard SA podkreśla, że mimo trudności dąży do zakończenia inwestycji tak, by w szczycie sezonu letniego kierowcy mogli korzystać z dwóch jezdni. Obecnie ruch wciąż odbywa się jedną nitką w obu kierunkach.

– *Docierają do nas sygnały, że w najbliższym czasie po stronie Zamawiającego mogą zapaść ustalenia w sprawie części naszych roszczeń. Obecnie czekamy na informację na ten temat. Oczywiście najkorzystniejszym rozwiązaniem dla nas, ale również dla Skarbu Państwa byłoby polubowne rozwiązanie kwestii finansowania całości wzrostu kosztów i na to cały czas liczymy. Istnieją mechanizmy prawne, których na to pozwalają, a od strony rządowej wymaga to jedynie woli politycznej. Musimy jednak chronić interes naszej spółki i być gotowi na każdy rozwój sytuacji, dlatego cały czas analizujemy też możliwe kroki prawne w stosunku do GDDKiA – mówi Katarzyna Łazarz-Brzezińska.

Budowa drogi S3 na odcinku Dargobądz–Troszyn rozpoczęła się w sierpniu 2020 roku i pierwotnie miała zakończyć się w kwietniu 2025 roku. Konsorcjum wykonawcze tworzą PRD Nowogard SA, INTOP Skarbimierzyce, INTOP Warszawa i Polbud Pomorze. Nowy odcinek S3 liczy około 16 km i jest częścią międzynarodowej trasy E65 łączącej Świnoujście z Czechami i dalej z portami Morza Śródziemnego.

Pełna treść listu otwartego PRD Nowogard SA do Prezesa Rady Ministrów dostępna jest na stronie internetowej spółki w zakładce Aktualności.

Redakcja czeka na stanowisko Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie roszczeń wykonawcy. Po otrzymaniu odpowiedzi GDDKiA opublikujemy ją w całości.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/85984/