iswinoujscie.pl • Środa [12.03.2025, 18:43:12] • Świnoujście
Udane przygotowania do zasilania z lądu promu TT-Line Peter Pan na Terminalu Promowym w Świnoujściu

fot. Organizator
Z powodzeniem przeprowadzono przygotowania do podłączenia promu TT-Line Peter Pan do systemu zasilania z lądu na Terminalu Promowym w Świnoujściu. To przełomowe rozwiązanie znacząco ograniczy emisję spalin i hałasu, poprawiając jakość życia mieszkańców miasta i okolic. Wdrożenie technologii OSP (onshore power supply) to kolejny krok TT-Line w kierunku zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
Ekologiczna innowacja w TT-Line
TT-Line od lat wdraża rozwiązania minimalizujące wpływ transportu promowego na środowisko. Peter Pan, jeden z najbardziej nowoczesnych promów na południowym Bałtyku, został zaprojektowany zgodnie z koncepcją GREEN SHIPS. Zasilanie energią elektryczną z lądu pozwala na wyłączenie silników i generatorów w porcie, eliminując emisję spalin i ograniczając poziom hałasu.
Obecnie TT-Line posiada cztery promy kompatybilne z systemem OSP w Świnoujściu. Wśród stosowanych przez operatora ekologicznych technologii znajdują się również systemy oczyszczania spalin oraz napęd na paliwo LNG.
Terminal Promowy w Świnoujściu w koncepcji „green port”
Podłączenie promu Peter Pan do zasilania z lądu to pierwsza tego typu inwestycja na Terminalu Promowym w Świnoujściu, wpisująca się w koncepcję „green port”. Korzyści wynikające z tego rozwiązania są zarówno lokalne, jak i globalne.

fot. Organizator
Lokalne korzyści dla mieszkańców
Mieszkańcy Świnoujścia i okolic odczują pozytywny wpływ systemu OSP dzięki:
redukcji emisji CO₂, NOx, SOx oraz cząstek stałych, co poprawi jakość powietrza, zmniejszeniu hałasu w rejonie portu, co przełoży się na bardziej komfortowe warunki życia.
Globalny wpływ na środowisko
W skali globalnej wdrożenie systemu zasilania z lądu przyczynia się do:
ograniczenia emisji gazów cieplarnianych,
redukcji zanieczyszczeń powietrza,
wspierania działań na rzecz walki ze zmianami klimatycznymi.

fot. Organizator
Testy potwierdziły pełną kompatybilność
Przeprowadzono testy, które potwierdziły zdolność promu Peter Pan do bezproblemowego podłączenia do systemu OSP. Podczas prób sprawdzano:
manualną i automatyczną synchronizację przejścia z zasilania generatorowego na lądowe,
pełną integrację systemu promowego z infrastrukturą terminalu,
funkcjonowanie systemu bezpieczeństwa, w tym przycisków awaryjnych, modułu UPS i przekaźników w tablicach rozdzielczych.
Prom został wyposażony w trzy skrzynie przyłączeniowe na każdej burcie, umożliwiające elastyczne podłączanie z różnych punktów terminalu.
TT-Line – lider ekologicznych technologii żeglugowych
Pomyślny przebieg testów umacnia TT-Line jako pioniera innowacyjnych rozwiązań w żegludze promowej na Bałtyku. Operator konsekwentnie dąży do redukcji wpływu transportu morskiego na środowisko, łącząc nowoczesne technologie z precyzją i jakością świadczonych usług.
Dane techniczne promu m/s Peter Pan:
Długość: 229,40 m
Szerokość: 31 m
Zanurzenie: 6,7 m
P
Edyta Zamelska