iswinoujscie.pl • Niedziela [02.02.2025, 15:06:56] • Szczecin

33 lata, 10 milionów ton i kurs na dalszy rozwój - Fast Terminals dobrze zaczyna rok

33 lata, 10 milionów ton i kurs na dalszy rozwój - Fast Terminals dobrze zaczyna rok

fot. Organizator

Pierwszym statkiem obsłużonym na Fast Terminals był „Martrans": 21 marca 1992 załadował 500 ton katod miedziowych KGHM. Po blisko 33 latach, na początku 2025 roku firma świętuje 10-milionową tonę przeładowaną w terminalu.

Oto historia pierwszego w polskich portach terminala wybudowanego przy nabrzeżu Belgijskim obok elewatora EWA przez spółkę powołaną w formie joint-venture przez angielską firmę Fast Shipping oraz Zarząd Portów Szczecin-Świnoujście.

Od samego początku Fast Terminals był związany z regularnym połaczeniem statkowym powołanym do działania poprzez nieżyjącego już pana Hermana Scheersa, właściciela belgijskiej firmy Fast Lines z Antwerpii.

Jest to do dzisiaj działająca linia żeglugowa - już w praktyce
ostatnia linia drobnicowa ze Szczecina.

Fast Terminals, zarządzany najpierw przez Krzysztofa Pilarskiego, a następnie Jana Stasiaka, przechodził różne koleje losu, w zależności od zmieniających się uwarunkowań gospodarczych i handlowych. Od terminala obsługującego w 100% ładunki eksportowe, do przewagi ładunków importowych w chwili obecnej.

W 2007 roku Fast Lines wykupił udziały ZPSŚ i stał się jedynym właścicielem terminala.

33 lata, 10 milionów ton i kurs na dalszy rozwój - Fast Terminals dobrze zaczyna rok

fot. Organizator

W 2016 roku nazwa Fast Terminals (w liczbie mnogiej) uzyskała właściwe znaczenie poprzez inwestycję zrealizowaną przez Fast na terenie Wolnego Obszaru Celnego, gdzie powstał terminal z magazynem do obsługi ładunków masowych. Firma pozostaje w rękach kolejnego pokolenia rodziny Scheersów i od 33 lat tworzy historię szczecińskiego portu, a dziś świętuje przeładunek 10.000.000 ton.

Symboliczna jubileuszowa tona została załadowana na statek "Fast Sim" będący również własnością Fast Lines.

Była to wiązka stali wyprodukowanej w hucie ArcelorMittal Dąbrowa Górnicza, kierowana do angielskiego portu. Można to uznać za klamrę spinającą historię leżącą u powstania firmy z jej teraźniejszością.

Mamy poczucie, że ta cezura to ważny punkt w historii firmy - mówi Piotr Maj, Prezes Zarządu Fast Terminals Sp. z o. o. - I ta historia już teraz pisze się dalej - dodaje.

Spółka Fast Terminals w szczecińskim Porcie zamknęła rok z dużym wzrostem przeładunków - blisko 42%. Jest największym przeładowcą drewna w Porcie i pozostaje obecnie na kursie zorientowanym na rozwój.

Weronika Gocłowska
Rzeczniczka Prasowa

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/84606/