Zakres prac i parametry techniczne
Jak informuje Beata Olszewska z Biura Informacji i Konsultacji Społecznych Urzędu Miasta Świnoujście, inwestycja zakłada m.in. rozbiórkę istniejących nawierzchni, modernizację sieci wodno-kanalizacyjnej, budowę rond oraz instalację elementów małej architektury. Szerokość pasów ruchu przewidziano na poziomie od 2,5 do 3,0 m, a droga dla rowerów ma mieć szerokość 2,5 m. Na całej ulicy zaprojektowano także wyniesione tarcze skrzyżowań w celu uspokojenia ruchu.
Brzmi to dobrze, ale czy te parametry są wystarczające dla ulicy, która ma pełnić funkcję obwodnicy dzielnicy nadmorskiej, umożliwiającej szybkie i płynne przemieszczanie się?
Czy to standard obwodnicy?
Obwodnice, zwłaszcza w miejskich układach komunikacyjnych, powinny być projektowane na lata, z uwzględnieniem przyszłych potrzeb i rosnącego natężenia ruchu. Standardowa szerokość pasów ruchu na drogach głównych wynosi 3,5 m, co zapewnia odpowiednią przepustowość i komfort jazdy. Tymczasem szerokość pasów ruchu na ulicy Sienkiewicza, miejscami wynosząca zaledwie 2,5 m, wydaje się nieadekwatna dla drogi o tak ważnym znaczeniu. Dodatkowo, wyniesione tarcze skrzyżowań mogą wpłynąć na spowolnienie ruchu, co stoi w sprzeczności z ideą obwodnicy, która powinna zapewniać szybki przejazd zwłaszcza dla autobusów.
Urzędnicy o projekcie
Beata Olszewska podkreśla:
„Przebudowa ulicy Henryka Sienkiewicza to inwestycja, której celem jest znacząca poprawa infrastruktury, bezpieczeństwa oraz estetyki jednej z głównych ulic w dzielnicy nadmorskiej. Zakończenie robót przyniesie korzyści, które pozytywnie wpłyną na codzienne funkcjonowanie mieszkańców oraz komfort turystów odwiedzających nasze miasto.”
Choć urzędnicy zapewniają, że projekt przyniesie wymierne korzyści, pozostaje pytanie, czy uwzględniono wszystkie aspekty techniczne oraz przyszłe potrzeby miasta. Czy szerokość drogi i zaplanowane rozwiązania rzeczywiście odpowiadają roli, jaką ma pełnić ta ulica?
Dlaczego nie na wieki?
Inwestycje infrastrukturalne tego typu powinny być realizowane z myślą o przyszłości. Tymczasem przebudowa ulicy Sienkiewicza wydaje się być projektem dostosowanym do obecnych potrzeb, bez wystarczającego uwzględnienia wzrastającego ruchu drogowego. Czy nie warto było zaplanować tej drogi w standardzie 3,5-metrowych pasów ruchu i z priorytetem przejazdu na całej jej długości?
Wnioski
Decyzje dotyczące inwestycji drogowych mają długofalowe skutki. Projekt ulicy Sienkiewicza, choć na pierwszy rzut oka atrakcyjny, rodzi wiele pytań dotyczących jego adekwatności i perspektywiczności. Czy rzeczywiście spełni swoją funkcję jako obwodnica dzielnicy nadmorskiej? Odpowiedź na to pytanie poznamy dopiero po zakończeniu prac w połowie 2026 roku, gdy mieszkańcy i turyści skonfrontują swoje oczekiwania z rzeczywistością.
Póki co pozostaje mieć nadzieję, że kolejne projekty będą realizowane z myślą o tym, by przetrwały próbę czasu i w pełni odpowiadały potrzebom rozwijającego się miasta.