iswinoujscie.pl • Poniedziałek [27.01.2025, 11:19:23] • Świnoujście

Rostock kontra Świnoujście: Jak bardzo plany Polski szkodzą największemu portowi Meklemburgii-Pomorza Przedniego? – brzmi tytuł artykułu w niemieckim dzienniku Ostsee Zeitung

Z medialnych doniesień zza zachodniej granicy opublikowanych 22 stycznia 2025 r. dowiadujemy się, że Centralny Związek Niemieckich Operatorów Portowych zarzuca stronie polskiej nieprzestrzeganie norm dotyczących ochrony środowiska, a nasi koledzy z Portu w Rostocku imputują, jakoby nasze inwestycje miały być realizowane ze względu na niższe standardy w tym zakresie. Taki komunikat wymaga komentarza ZMPSiŚ.

Normy obowiązujące w Unii Europejskiej dotyczą nas tak samo, jak i innych – te regulacje są identyczne wobec wszystkich krajów UE.

Jedna z insynuacji dotyczy tematu budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. Informujemy, że w tej sprawie odbyła się procedura konsultacji transgranicznych. W tym procesie strona niemiecka otrzymała, przeanalizowała i przyjęła nasze rozwiązania ostatecznie nie wnosząc do nich zastrzeżeń.

Podczas spotkania społecznego w listopadzie 2024 r z mieszkańcami sąsiadującej ze Świnoujściem gminy Heringsdorf do tego procesu odniósł się Heiko Mirass, reprezentujący władze Landu Meklemburgii-Pomorza Przedniego. Publicznie pytany przez niemieckie organizacje ekologiczne, potwierdził, że konsultacje odbyły się prawidłowo, na odpowiednim poziomie merytorycznym, strona niemiecka została do nich właściwie włączona i bez uwag przyjęła dokumenty środowiskowe.

Pozostaje poruszona w dzienniku Ostsee Zeitung kwestia opinii przedstawicieli przedsiębiorców działających w Rostocku:

Nie mamy nic przeciwko uczciwej konkurencji, ale jeśli w Polsce obowiązują inne standardy niż tutaj, na przykład w zakresie ochrony środowiska, to jest to problem

Zaznaczę po raz kolejny, że przepisy unijne obowiązują nas tak samo, a regulacje wewnętrzne nie mogą łamać unijnego prawa.

Można w tej sytuacji odnieść wrażenie, że rozwój Portów w Szczecinie i Świnoujściu, rozbudowa o niezbędny w tym celu terminal kontenerowy, a także wspomniana w Ostsee Zeitung inwestycja w przystosowanie terminalu promowego do obsługi transportu intermodalnego – razem tworzą realną konkurencję dla naszych sąsiadów. Potwierdza to rosnące znaczenie naszych portów, wzrost ich pozycji konkurencyjnej na Bałtyku oraz właściwy kierunek rozwoju.

Weronika Gocłowska
Rzeczniczka Prasowa

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/84503/