Na wystawie będzie można zobaczyć najnowsze prace artysty, namalowane w ostatnich latach. To osobisty komentarz Grzegorza Wnęka, gorzka, emocjonalna refleksja dotyczącą współczesnego świata i roli jaka przyszło nam w nim grać. Problematyka w obszarze której poruszają się prace obecne na wystawie w galerii ms44, ujęta jest szczegółowo w poniższym tekście krytycznym:
Ty zawsze przy mnie stój | Grzegorz Wnęk - Malarstwo
"Przed rają / Przed rają stojoł archanijoł z uogonistym mieczą
Jak koniec świata bydzie mioł przyjść to anioły i archanioły bydom
trombić". (1)
Strumień świadomości twórczej narracji Grzegorza Wnęka, naruszający własnym radykalizmem semiotykę mainstreamowego (współcześnie akademickiego) malarstwa, znajduje swoje odbicie w twórczości innego artystycznego outsidera Mariana Pilota, burzącego tektonikę literackiego języka w radykalnym utworze "Dzikie Mięso". Pokrewna obu artystom dzikość i mięsistość języka, nie porzucając przy tym dialektyki obrazowania w obszarze przyjętej konwencji, sprawia że tytuł wystawy najnowszych prac Grzegorz Wnęka w Galerii Sztuki Współczesnej ms44, mogłaby tak właśnie brzmieć - dzikie mięso. Zdecydowaliśmy się jednak, aby wystawę otwierał wers wyjęty z prostej, rymowanej modlitwy, która kojarzy się (choć już nie wszystkim) z czasami dzieciństwa.
Aniele Boży, stróżu mój,
Ty zawsze przy mnie stój...
„Prawda nieosłonięta”, którą trafnie wyraża ten krótki wierszyk, jest przymiotem tworzonej przez Wnęka opowieści, mocno i świadomie osadzonej w chrześcijańskim uniwersum, o którym Chantal Delsol pisze (powołując się na J.Milbanka), „Chrześcijaństwo wyróżnia nie fakt, że jest ono prawdziwe w sensie klasycznym, ale że oferuje najlepszą historię”. Nie musimy się przy tym zgadzać z radykalnymi teoriami społecznymi anglikańskiego teologa i profesora, aby docenić powrót, poprzez sztukę, do mitu obleczonego w cały swój sakralny wymiar.
Sztuka współczesna traci umiejętność „uwodzenia” widza. Jak zauważa niemiecki filozof i teoretyk kultury Byung Chul Han, "Dzieło sztuki znaczy więcej niż wszystkie znaczenia które można by z niego wydobyć". "Problemem dzisiejszej sztuki jest to, ze ma ona tendencje do komunikowania z góry założonej opinii, przekonania moralnego lub politycznego, czyli do przekazywania informacji. W efekcie sztuka degeneruje się do roli ilustracji. Żadna niejasna gorączka nie determinuje procesu ekspresji.” W efekcie „Sztuka pozwala aby zawładnęła nią komunikacja. Staje się przesycona informacją i dyskursem. Chce pouczać a nie uwodzić." Malarstwo Grzegorza Wnęka uwodzi, przywiązuje, nie poucza ale stwarza przestrzeń dla refleksji, której głębokość jest zależna od wymiaru i powagi naszego własnego zaangażowania.
Teologia pracy Wnęka, w konsekwencji której jego dzieła przekraczają współcześnie formułowane kulturowe schematy na rzecz wizualizowania eschatologicznego poznania, w tym również śmierci, jest próbą ukształtowania codziennego profanum poprzez sakralizację procesu twórczego. Grzegorz Wnęk syci się tym procesem, czerpie z niego siłę, przedstawia wizualną narrację, która bez skrępowania uwodzi odbiorcę i oferuje ekspresjonistyczną afirmację formy, nie porzucając przy tym ontologicznej tajemnicy. Jego mimesis nie celuje jednak w pozór i grę, a estetyczna epifania staje się podrzędna wobec ontologicznego ciała śmierci.
Twórczość Grzegorza Wnęka jest artykulacją, co rzadkie, wrodzonego języka biologicznej potrzeby stwarzania. Wyrażana poprzez naturalny gest, niepozbawiona intelektualnego wymiaru, nie poddaje się chłodnemu opisowi i pomimo wielu prób teoretycznej wiwisekcji, pozostaje żywa. To ciało sztuki, żywiące się procesem, którego sens nie wynika z konceptualnego założenia, w którym dzieło jest tylko pretekstem dla teoretycznego konstruktu. To żywe ciało, dlatego wierzymy, że dzieło Grzegorza Wnęka nie jest wyłącznie produktem, lecz częścią procesu; procesu, w czasie którego zostaje ujawniona prawda – nie tylko o podmiocie, ale także o tym, w czym żyje.
Ty zawsze przy mnie stój |
Grzegorz Wnęk_Malarstwo |
Galeria Sztuki Współczesnej ms44 | Świnoujście
kurator Andrzej Pawełczyk
Wystawa trwa od 23 XI 2024 do 19 I 2025
Grzegorz Wnęk, Anioł prowadzący dziecko do nieba, olej na płótnie, 150 x 120, 2023
(1) Marian Pilot, Dzikie mięso, Przed rają/ fragment | Korporacja Ha!art! Kraków 2021
Artysta malarz, absolwent Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie, dyplom obronił w pracowni prof. Stanisława Rodzińskiego w 1999 roku. Doktor habilitowany, profesor ASP, prowadzi Pracownię Rysunku na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie.
Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki 1998/1999, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2006, programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” 2007, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2021, otrzymał Stypendium Twórcze Miasta Krakowa 2022.
Nagroda Grand Prix 36. Ogólnopolskiego Konkursu Malarstwa Współczesnego Bielska Jesień 2003. Finalista konkursu „Obraz Roku” im. Ewy Świtalskiej, Warszawa 2005. Wyróżnienie honorowe na VI Triennale Sztuki Sacrum w Częstochowie, 2006. Indywidualna Nagroda Rektora ASP w Krakowie III Stopnia za osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne, 2007; zespołowa Nagroda Rektora ASP w Krakowie II Stopnia dla Zespołu Pierwszego Roku za osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne, 2013; indywidualna Nagroda Rektora ASP w Krakowie II Stopnia
za osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne, 2017; III nagroda IV Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Leona Wyczółkowskiego, Bydgoszcz 2020.
Zrealizował i realizuje cykle tematyczne: Wnętrza, Maszyny, Hiob, Człowiek z…, Modelka, Syn, Sekwencja, Piknik lotniczy, Network, Lady with…, Przestrzenie, Lewiatan, Ogrody, Od wojny wybaw nas..., Figura w metafizycznym domu, Domek na drzewie.
Jego prace zobaczyć można m.in. w zbiorach Lubuskiej Zachęty w Zielonej Górze, BWA Bielsko-Biała, BWA Krosno, Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy, Frissiras Museum w Atenach.