iswinoujscie.pl • Wtorek [15.10.2024, 22:48:54] • Świnoujście
Internet nie zapomina: Arkadiusz Marchewka i Artur Łącki zgłosili interpelację
fot. Sławomir Ryfczyński
Internet nie zapomina. Interpelacja nr 23732 z dnia 07-05-2021 w sprawie budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu. Zgłaszający: Arkadiusz Marchewka, Artur Łącki.
Dla polityków koło fortuny jest łaskawe. Jedną kadencję można być w opozycji, a drugą w rządzie.
Przeglądając internetową stronę Sejmu, nasz Mieszkaniec odnalazł, interpelację nr 23732 z dnia 07-05-2021 w sprawie budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu, złożoną przez Arkadiusza Marchewkę i Artura Łąckiego adresowaną do: Marka Gróbarczyka - ówczesnego sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Panowie Posłowie Arkadiusz Marchewka, Artur Łącki (ówczesna opozycja) zadali 5 pytań:
1. Jakie działania zmierzające do zawarcia z podmiotem zewnętrznym odpowiedniej umowy zapewniającej powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie morskim w Świnoujściu będzie obecnie podejmował ZMPSiŚ SA?
2. Czy zostały wykonane analizy mające na celu ustalenie czy na rynku regionalnym są jakiekolwiek nadwyżki ładunków skonteneryzowanych czy podatnych na konteneryzację, a zatem czy innymi słowy nowy terminal kontenerowy w porcie w Świnoujściu jest potrzebny z rynkowego punktu widzenia? Jeżeli tak, to jakie są wyniki tych analiz?
3. Jak zmienią się potoki ładunkowe po wybudowaniu terminalu kontenerowego w Świnoujściu (proszę o przedstawienie porównania obecnych rzeczywistych potoków ładunkowych i potencjalnych po ewentualnym wybudowaniu terminalu)?
4. W jaki sposób kontenery dostarczane do terminalu kontenerowego w porcie w Świnoujściu będą transportowane dalej, skoro brak jest obecnie zarówno infrastruktury kolejowej zdolnej do regularnych kursów intermodalnych pociągów kontenerowych na trasie ze Szczecina do Wrocławia, jak i żeglownej trasy śródlądowej ze Szczecina do Wrocławia?
5. Czy w związku z planami budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu, rząd przywróci modernizację linii CE-59 „Nadodrzanki”, tj. linii 273 Szczecin–Wrocław do Krajowego Programu Kolejowego?
Nasz Mieszkaniec zwrócił szczególną uwagę na treść pytania nr 4
" (...)
4. W jaki sposób kontenery dostarczane do terminalu kontenerowego w porcie w Świnoujściu będą transportowane dalej, skoro brak jest obecnie zarówno infrastruktury kolejowej zdolnej do regularnych kursów intermodalnych pociągów kontenerowych na trasie ze Szczecina do Wrocławia, jak i żeglownej trasy śródlądowej ze Szczecina do Wrocławia? (...)"
fot. iswinoujscie.pl
Odpowiedź pana Marka Gróbarczyka na to pytanie jest obszerna, ale można z niej wyodrębnić następujące pkt:
1. Rozwój infrastruktury dostępowej: Jest konieczność zapewnienia infrastruktury łączącej port z zapleczem lądowym, co obejmuje ulepszenie połączeń drogą wodną E30 oraz inwestycje w stabilizację warunków żeglugowych na Odrzańskiej Drodze Wodnej (ODW).
2. Inwestycje w żeglugę śródlądową: Realizowane i planowane projekty przez Ministerstwo Infrastruktury mają na celu wzmocnienie żeglowności na ODW, co umożliwi regularną żeglugę śródlądową w warunkach III klasy żeglowności
3. Prace nad stopniami wodnymi: Budowa stopni wodnych Lubiąż i Ścinawa ma poprawić warunki żeglugowe i zarządzanie wodami, co przyczyni się do lepszego transportu kontenerów. Zakończenie tych inwestycji planowane jest na 2027 rok
4, Wdrożenie systemu RIS: Projekt dotyczącym pełnego wdrożenia systemu RIS (River Information Services) na ODW ma na celu zwiększenie jakości usług na drogach wodnych poprzez zapewnienie lepszej informacji i monitoringu dla kapitanów statków.
5. Możliwość transportu kolejowego: Infrastruktura kolejowa na trasie Szczecin-Wrocław jest przystosowana do ruchu pociągów intermodalnych, co oznacza, że kontenery mogą być transportowane koleją zgodnie z zapotrzebowaniem zgłaszanym przez przewoźników kolejowych.