Wyróżnienia „Budowa Roku” przyznawane są już od 33 lat. Jest to konkurs organizowany corocznie przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa pod patronatem ministerstw, jednostek centralnych oraz zainteresowanych organizacji. Jego celem jest wyłanianie i promowanie najlepszych budynków, budowli i procesów inwestycyjnych, na których osiągnięto wyróżniające się wyniki realizacyjne. Konkurs przewiduje przyznanie nagród I stopnia i tytułu „Budowy Roku” oraz nagród II i III stopnia. Oprócz tradycyjnych statuetek i dyplomów organizatorzy przyznają także nagrodę specjalną, którą w tym roku otrzymał generalny wykonawca Budimex SA w Warszawie za modernizację węzła kolejowego „LOT C odcinek Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg”. Łącznie w konkursie „Budowa Roku 2023” Budimex otrzymał 9 wyróżnień: oprócz nagrody specjalnej, pięciu nagród I stopnia wraz z tytułami „Budowy Roku”, pulę nagród uzupełniają dwie nagrody II i jedna III stopnia.
Nagrodę specjalną oraz nagrodę I stopnia i tytuł „Budowy Roku 2023” w kategorii „Obiekty kolejowe i tramwajowe” zdobyła modernizacja węzła kolejowego „LOT C odcinek Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg”. W ramach kontraktu Budimex SA wykonał lub przebudował m.in. 23 obiekty inżynieryjne, w tym 8 wiaduktów i 4 mosty oraz wymienił około 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Zmodernizowano 3 przejazdy kolejowo-drogowe oraz perony na stacjach Czechowice-Dziedzice, Goczałkowice-Zdrój oraz Zabrzeg. W ramach kontraktu o wartości 1,5 mld zł powstało nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania (LCS). Wszystkie prace były prowadzone przy czynnym ruchu kolejowym.
- Nagroda specjalna w konkursie Budowa Roku 2023 i łącznie osiem wyróżnień to ogromny zaszczyt i dowód uznania dla całego zespołu naszej firmy. Otrzymane nagrody są potwierdzeniem, że nasza dbałość o jakość, innowacyjne rozwiązania oraz bezpieczeństwo na budowie zostały docenione – powiedział Artur Popko, Prezes Zarządu Budimex SA.
Nagrodę I stopnia i tytuł „Budowy Roku 2023” zdobyły również:
• Most kolejowy nad Regalicą w kategorii „Obiekty kolejowe i tramwajowe” – Celem tej inwestycji było zwiększenie swobody żeglugi śródlądowej, przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłości ruchu kolejowego na linii nr 273. Dotychczasowy most wstrzymywał spływ lodu w kluczowych momentach akcji, a jego niski prześwit „odcinał” lodołamacze stacjonujące poniżej mostu od obszaru prowadzenia lodołamania na Odrze.
• Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie w kategorii „Obiekty oceniane indywidualnie” – Nowy dworzec to trzykondygnacyjny budynek o powierzchni użytkowej ponad 18 tys. m2, z garażem typu „Park&Ride” na 174 samochody, wyposażonym w ładowarki pojazdów elektrycznych. Uwagę zwraca dach obiektu w formie tarasu widokowego, na którym zaaranżowano przestrzeń rekreacyjną dla oczekujących pasażerów.
• Muzeum Historii Polski w kategorii „Obiekty oceniane indywidualnie” – Centralny obiekt kompleksu Muzeum Historii Polski i Muzeum Wojska Polskiego, pełniący funkcje wystawiennicze i biurowe. Budynek na przeważającej części ma jedną wysoką kondygnację podziemną oraz cztery kondygnacje nadziemne. Muzeum Historii Polski ma rocznie odwiedzać około 500 tys. zwiedzających.
• Również w kategorii „Obiekty oceniane indywidualnie” nagrodę I stopnia i tytuł „Budowy Roku” otrzymała rozbudowa Teatru Polskiego w Szczecinie - unikalnego w skali Polski, ale i Europy budynku, w którym jest obecnie 5 nowoczesnych scen, mogących pomieścić łącznie blisko 1600 widzów. W ramach projektu wykonano nie tylko modernizację ponad 100-letniej perły architektury modernistycznej, ale także wybudowano nowy – położony 2 m poniżej poziomu morza ‒ budynek z nowoczesną żelbetowo-szklaną konstrukcją, wkomponowaną w nadodrzańską skarpę.