Najważniejsze, że nikomu nic się nie stało. Jednak przy tej okazji warto przypomnieć o zasadach bezpieczeństwa w tunelu.
fot. GDDKiA O/Szczecin
Tunel w Świnoujściu łączący wyspy Uznam i Wolin został w środę tymczasowo zamknięty po kolizji dwóch samochodów osobowych. Jednym z pojazdów uczestniczących w kolizji było auto elektryczne. Wnioski wyciągnięte po pierwszym wypadku, do którego doszło miesiąc temu, spowodowały usprawnienie procedury w awaryjnej sytuacji, która zadziałała bardzo dobrze. Kierowcy kierowani byli na przeprawy promowe Centrum i Karsibór. Dzięki zaangażowaniu służb, tunel udało się otworzyć w mniej niż dwie godziny.
Najważniejsze, że nikomu nic się nie stało. Jednak przy tej okazji warto przypomnieć o zasadach bezpieczeństwa w tunelu.
fot. GDDKiA O/Szczecin
Ograniczenie prędkości i zakaz wyprzedzania
W tunelu pod Świną jest jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu, każdy w przeciwnym kierunku. Obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h oraz zakaz wyprzedzania o czym informują stosowne znaki pionowe i poziome. Ze względów bezpieczeństwa należy bezwzględnie tych ograniczeń przestrzegać. Kierującemu pojazdem zabrania się korzystania podczas jazdy z telefonu, wymagającego trzymania w ręku. Należy pamiętać, że wypadek w tunelu może mieć znacznie groźniejsze skutki nie tylko dla uczestników zdarzenia, ale też dla innych kierowców ze względu na ryzyko pożaru. Dlatego tak ważne jest zachowanie szczególnej uwagi i skupienia przejeżdżając przez tunel. O przestrzeganie ograniczeń prędkości w tunelu dba system odcinkowego pomiaru prędkości obejmujący całą długość tunelu. Bazując na pomiarze czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanej trasy wyliczy średnią prędkość pojazdu. System działa w ramach CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym), czyli komórki organizacyjnej Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
fot. GDDKiA O/Szczecin
Nie zatrzymujmy się w tunelu
W tunelu, poza sytuacjami absolutnie awaryjnymi, obowiązuje zakaz zatrzymywania się. Jakiekolwiek zatrzymanie zwiększa ryzyko niebezpieczeństwa w tunelu. Dlatego jeżeli jest to tylko możliwe należy opuścić tunel i zatrzymać się po wyjeździe z niego. Jeżeli doszło na przykład do awarii uniemożliwiającej dalszą jazdę należy zatrzymać się jak najbliżej prawej krawędzi jezdni wykorzystując pobocze. Pomoc można wezwać łącząc się z kolumny alarmowej oznaczonej piktogramem SOS z centrum obsługi tunelu. W tunelu nie można cofać i zawracać.
Obowiązuje również bezwzględny zakaz poruszania się rowerów i pieszych. Przez tunel nie mogą przejeżdżać pojazdy z towarami niebezpiecznymi (dla nich pozostaje możliwość korzystania z promów).